Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastensuojeluilmoitus: lapsi ei pääse ulos

Vierailija
11.08.2013 |

Tuttavallani on parivuotias lapsi, joka ei ole koskaan päässyt ulos. Siis pihalle leikkimään ja temmeltämään. Hyvin harvoin muutenkaan missään lapsen kanssa liikkuvat, vaan aina toinen vanhemmista jää lapsen kanssa kotiin kun jotain menoa on. Lapsi on viettänyt siis lähes koko tähän astisen elämänsä heidän pienessä kodissaan sisätiloissa. Mitään järjellistä selitystä asialle en ole saanut, enkä ole hirveästi viitsinyt tentatakaan kun tuntuu olevan arka aihe. Käy vain niin kovin sääliksi lasta, joka ikkunasta katsoo kun muut lapset leikkii ulkona.

Eihän tuollainen nyt normaalia ole eikä varmasti kovin hyväksi lapsen kehityksellekään, mutta onko tuossa kuitenkaan aihetta lastensuojeluilmoitukseenkaan? Tuntuu vähän jotenkin hullulta tehdä ilmoitus, kun muuten hoito on tietääkseni ihan ok, mutta lapsi ei vain kerta kaikkiaan pääse ulos, ikinä. Mitä mieltä?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ja pitänyt käsissäni useita. Voi tehdä "nimettömänä", mutta yhteystiedot jäävät aina ja ilmoituksen sisällön on oltava niin laaja ja asiaa valottava, että tekijä ei voi pysyä anonyymina. Syyksi ei riitä vain se, että lapsi ei ulkoile. Ja asiakkaalla on oikeus nähdä paperinsa.

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 19:25"]

Oletko koskaan tehnyt lastensuojeluilmoitusta? Ilmeisesti et. Yksityishenkilö voi tehdä ilmoituksen myös nimettömänä.

[/quote]

Vierailija
22/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän OT, enkä osaa nyt ottaa kantaa ap:n ongelmaan muuten kuin että Suomessa tosiaan ulkoillaan enemmän kuin esim. meillä etelä-Euroopassa (talvisin). En tiedä johtuuko esimerkiksi siitä, että lapsille on vähemmän tarjolla ihan kunnollista sateen ja lian kestävää vaatetusta kuin Suomessa, mutta meillä Välimeren rannalla näkee talvisin lapsia ulkona lähinnä vain matkalla kouluun tai päiväkotiin. 

Talvisin oleillaan kotona, käydään ystävillä kylässä tai ehkä iltakävelyillä tai ravintolassa syömässä, mutta leikkipaikat ja puistot ammottavat tyhjillään koko talven. Lapset eivät siis koko talvena kiipeile telineissä, laske liukumäkeä, juokse puistoissa, leiki rannalla tai tehdä metsäretkiä tms. Kevään tullen ihmettelen edelleen joka vuosi, että mistä nämä kaikki lapset tupsahtivat, kun yhtäkkiä joka puisto raikaa lasten ääniä.

Ja ihan kunnon kansalaisia näistäkin kasvaa, vaikka eivät ulkoilekaan samaan tapaan kuin suomalaiset lapset. Kesäisinkin päivän kuumimpaan aikaan on pakko viettää puolet päivästä sisällä. (Tosin päivä on sitten pidempi sieltä illan suunnalta, klo 22 on leikkipuisto vielä täynnä lapsia leikkimässä.)

Eräs paikallinen ystäväni muutti täältä Suomeen (suomalaisen) miehensä kanssa ja hän ei todellakaan "osannut" mennä lapsen kanssa talvisin ulos. Hänelle ei tullut mieleenkään, että talvella vaan puetaan toppahaalarit päälle ja mennään hankeen leikkimään. Ei täällä sellainen vaan ole tapana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:19"]

Tänä aurinkokesänä on tullut kiinnitettyä huomiota lasten ihonväriin. Suurin osa on ruskettuneita, aurinkoa saaneita. Sitten joskus näkee kaupassa lapsia jotka ovat sairaan kalpeita, edes kämmenet eivät ole ruskettuneet, tai kasvot. Tulee mieleen, onko viettäneet koko kauniin kesän sisätiloissa. Muutakana en keksi jos lapsi on täysin päivettymätön. Sääliksi käy niitä lapsia, osa ihan koululaisia.

Ja ennen kuin joku vänkkää vastaan ja ehdottaa valoallergiaa, täysin vaatteilla suojattua auringossa ulkoilua tms. Niin niilläkin konsteilla edes osa ihosta, kuten kädet päivettyy. Näkemäni lapset ovat olleet kalpeita sormenpäitä myöten.

Ja pointti oli se, että kyllä niitä sisätiloissa koko ikänsä kasvatettuja lapsia on.

[/quote]

Ruskettumistaipumuksessa on huomattavia eroja. Minä olin lapsena joka kesä lähes kahvipavunvärinen, ja kaverini enempi norsunluunsävyinen vaikka aina leikittiin yhdessä monta tuntia päivässä pihalla. Teininä otettiin sitten aurinkoa yhdessä eikä kaverini koskaan ruskettunut. Päiväntasaajan auringon alla ilman aurinkosuojaa epätoivoisena heiluessaan väriä saadakseen hän ainoastaan paloi.

Että ennen kuin huolestut niistä tuntemattomista lapsista siellä kaupassa, otapa huomioon tämä seikka.

[/quote]

Sangen paljon näitä lapsia sitten on jotka eivät rusketu edes pikkurilleistään. Ja sama koskee näköjään heidän kalmankalpeita vanhempiaan, perinnöllistä kenties? Alapa katsella ihmisten päivetystä, kyllä sieltä kummasti pistää silmää ne perheet joissa on vietetty kesä sisätiloissa. 

[/quote]

No en kyllä viitsi. Katsos kun minulla on muutakin elämää.

Vierailija
24/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tunnu olevan, kun on aikaa tarkkailla. Ja oikeasti, ihonväri on perinnöllistä. Sitä paitsi ihmettelen, miten joku tänä päivänä ihailee lapsen päivettymistä, kun melanooma on niin tappava tauti.

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:19"]

Tänä aurinkokesänä on tullut kiinnitettyä huomiota lasten ihonväriin. Suurin osa on ruskettuneita, aurinkoa saaneita. Sitten joskus näkee kaupassa lapsia jotka ovat sairaan kalpeita, edes kämmenet eivät ole ruskettuneet, tai kasvot. Tulee mieleen, onko viettäneet koko kauniin kesän sisätiloissa. Muutakana en keksi jos lapsi on täysin päivettymätön. Sääliksi käy niitä lapsia, osa ihan koululaisia.

Ja ennen kuin joku vänkkää vastaan ja ehdottaa valoallergiaa, täysin vaatteilla suojattua auringossa ulkoilua tms. Niin niilläkin konsteilla edes osa ihosta, kuten kädet päivettyy. Näkemäni lapset ovat olleet kalpeita sormenpäitä myöten.

Ja pointti oli se, että kyllä niitä sisätiloissa koko ikänsä kasvatettuja lapsia on.

[/quote]

Ruskettumistaipumuksessa on huomattavia eroja. Minä olin lapsena joka kesä lähes kahvipavunvärinen, ja kaverini enempi norsunluunsävyinen vaikka aina leikittiin yhdessä monta tuntia päivässä pihalla. Teininä otettiin sitten aurinkoa yhdessä eikä kaverini koskaan ruskettunut. Päiväntasaajan auringon alla ilman aurinkosuojaa epätoivoisena heiluessaan väriä saadakseen hän ainoastaan paloi.

Että ennen kuin huolestut niistä tuntemattomista lapsista siellä kaupassa, otapa huomioon tämä seikka.

[/quote]

Sangen paljon näitä lapsia sitten on jotka eivät rusketu edes pikkurilleistään. Ja sama koskee näköjään heidän kalmankalpeita vanhempiaan, perinnöllistä kenties? Alapa katsella ihmisten päivetystä, kyllä sieltä kummasti pistää silmää ne perheet joissa on vietetty kesä sisätiloissa. 

[/quote]

No en kyllä viitsi. Katsos kun minulla on muutakin elämää.

[/quote]

Vierailija
25/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistä voimavarasi siskon kanssa. Järjestäkään picnic reissu puistoon. Kutsukaa ko. perhe mukaan. Varmistakaa, että 2v on varmasti hauskaa. Kiikkumista etc. Ottakaa hyvät eväät viltille mukaan. Siinä näette, että onko kyse esim. ylisuojelevaisuudesta tai jostakin pelosta. Luvatkaa tehdä eväät, ettei hän voi sen vuoksi kieltäytyä.

Vierailija
26/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun punatukkaiset lapset menivät nyt kouluun vitivalkoisina. Silti ovat joka päivä lomalla käyneet kalastamassa, uimassa, pelaamassa pihalla tai harkoissa, pomppimassa trampoliinilla tai touhuamassa perhe- ja huvipuistossa. Joka päivä.

Tämä sille joka päivitteli valkoisia lapsia....

Vierailija
27/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma että kaksi vuotta on tätä touhua katseltu ja jeesusteltu muiden ihmisten kesken mutta itse äidille ei kehdata suoraan sanoa. Nyt vasta tuli mieleen miettiä ls-ilmoitusta.. 

Eli se sunkaan tapasi toimia ei ole mitenkään fiksu.

Vierailija
28/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat vaaleanihoisia - toinen blondi ja toinen punapää. Ovat kuitenkin tänä kesänä viettäneet monia päiviä rannalla ja altaalla. Suojakerroin uimapuvuissa on 80 ja näkyvä iho on rasvattu kertoimella 50. Molemmilla on korkea ihosyöpäriski ja siksi näin. Jos aikuisena haluavat grillata itseään, niin se on sitten heidä valintansa. Lapsena heidän iho ei pääse palamaan tai ruskettumaan.

Vierailija
29/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:52"]

Olen tehnyt ja pitänyt käsissäni useita. Voi tehdä "nimettömänä", mutta yhteystiedot jäävät aina ja ilmoituksen sisällön on oltava niin laaja ja asiaa valottava, että tekijä ei voi pysyä anonyymina. Syyksi ei riitä vain se, että lapsi ei ulkoile. Ja asiakkaalla on oikeus nähdä paperinsa.

Oletko koskaan tehnyt lastensuojeluilmoitusta? Ilmeisesti et. Yksityishenkilö voi tehdä ilmoituksen myös nimettömänä.

[/quote]

[/quote]

Mä tein kans kerran entisen naapurin lapsista ilmon. Se oli kyllä sellanen tyrkky yh ja aina esittelemässä itteensä mun miehelle. Keksin sitten jotain ja tein kostoksi ilmoituksen sen lapsista. Saipahan havukka muuta ajateltavaa kun mun mies!

Vierailija
30/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 10:22"]

On se kumma että kaksi vuotta on tätä touhua katseltu ja jeesusteltu muiden ihmisten kesken mutta itse äidille ei kehdata suoraan sanoa. Nyt vasta tuli mieleen miettiä ls-ilmoitusta.. 

[/quote]

Lukisit vaikka ensin ketjun ennen kuin ryhdyt kommentoimaan.

Vierailija
31/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

69, tais mennä väärälle haukut, se kuka kertoi että hänellä on muutakin elämää, ei ollut se markettikyylä. Varmaan lastensuojelu ihan tukossa ihonväriruuhkasta markettikyylän kotikonnuilla.

Vierailija
32/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 08:37"]

Ap vielä:

Lakiin on mahdotonta kirjata ihan jokaista asiaa, jota ei saa tai pitää tehdä. Lastensuojelulaki velvoittaa vanhemmat huolehtimaan lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Minä puolestani ajattelen niin, että nykymaailmassa puututaan liian vähän, suljetaan liian usein silmät vakavilta epäkohdilta ja ajatellaan että ei kuulu mulle. Jos se ilmoitus on tosiaan turha, niin ei se kovin pahaa vahinkoa saa aikaiseksi. Toki vanhemmat varmasti pahoittavat aina mielensä lastensuojeluilmoituksesta, oli se aiheellinen tai ei, mutta jos on puhtaat jauhot pussissa niin ei se elämä siihen kaadu. Mieluummin "turha" ilmoitus silloin tällöin kuin yksikään tekemättä jäänyt ilmoitus, joka todella olisi pitänyt tehdä.

Kyseinen perhe on ap:lle tärkeä ja tunne on ollut ihan molemmin puolinen jo vuosia. Kenelle se sitten kuuluu jos ei minulle? Kenen tehtävä se on yrittää tehdä asialle jotain, jos ei läheisten? Viranomaiset on aika voimattomia siellä pöytiensä takana, sinne asti harvemmin riittäviä perusteita epäilylle kulkeutuu ilman jonkun kolmannen osapuolen osallisuutta. Vai naapurinko tehtävä se on? Vai kenen? Entä jos äidin perhe ei pysty tilanteeseen oikeasti puuttumaan, tarkoittaako se silloin sitä ettei siihen pidä puuttua kenenkään muunkaan?

Ap aloitti tämän ketjun, jotta saisi mielipiteitä siihen onko lastensuojeluilmoitus tässä tilanteessa liioittelua vai ei. Vähintään yhtä paljon tämä on omaa prosessointia vaikean asian kanssa.

Tuohon muiden lasten tapaamiseen sanoisin, että varmaan noin viikottain tapaa muita lapsia. Lapsi ei juurikaan vielä puhu, mutta on kyllä muuten erittäin kiinnostunut toisista lapsista ja pyrkii heidän kanssaan leikkimään.

Tuohon motivaatioon en tosiaan osaa sanoa mitään varmaa. Uskon, että taustalla on isän tarve kontroilloida kaikkea ja toisaalta myös omituista neuroottista suhtautumista lapseen (ei saa viedä hoitoon kuin yhdelle ihmiselle, ei saa olla kenenkään muun kyydissä autossa kuin hänen, ei saa viedä torille koska taudit, humalaiset ym. vaarat...). Varma en kuitenkaan voi olla.

Olemme sen verran läheisiä, että tietäisin kyllä jos kävisivät perhekerhossa. Heillä käy melko usein vieraita, mutta vain harvalla vieraista on lapsia. Käsittämätöntä että joku edelleen näköjään luulee, että ruoka ja se ettei lyö riittää lapselle ja sitten kaikki on hyvin. Käsittämätöntä myös jos ei tajuta, että en vaadi tässä mitään monta kertaa päivässä monen tunnin ulkoiluja, mutta se ei vain ole normaalia ettei lapsi ole koskaan ulkona.

Aion nyt ihan oikeasti yrittää ottaa asian puheeksi jollain tavalla. Jos se ei tuota mitään tulosta, niin sitten teen sen ilmoituksen. Jos sossut sitten tulevat siihen tulokseen että kaikki on hyvin, niin kaikkihan on sitten hyvin. Toisaalta tämä ketju ja etenkin nämä provo-epäilijät ovat saaneet mut vakuuttuneeksi siitä, että tässä todellakin on aihetta huolestua.

[/quote]

Lapsi otetaan huostaan siksi aikaa kun tutkimus on tehty. he saavat tietää että sinä olet ilmoituksen tehnyt ja sen jälkeen sinulla ei ole mitään asiaa heidän elämäänsä enää ikinä.

Yksikin väärä ilmoitus on pahempi kuin ilmoituksessa jättäminen.

Siksi väärän ilmoituksen tekeminen pitäisi olla rangaistavaa ehdottomalla tuomiolla

Vierailija
33/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 09:52"]

[/quote]

[/quote]

Mä tein kans kerran entisen naapurin lapsista ilmon. Se oli kyllä sellanen tyrkky yh ja aina esittelemässä itteensä mun miehelle. Keksin sitten jotain ja tein kostoksi ilmoituksen sen lapsista. Saipahan havukka muuta ajateltavaa kun mun mies!

[/quote]

Olet sairas. Juuri tuon takia ilmoituksdia ei pitäisi saada tehdä nimettömänä ja vääristä ilmiannoista pitää tulla tuomio

Vierailija
34/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mitä vastauksia olet saanut. Totta kai sinun pitää puuttua asiaan, kun huomaat että läheinen lapsi ei pääse kasvamaan normaalisti. Suomessa kaksivuotiaiden kanssa ollaan pihalla, leikkipuistossa ja uimarannalla. Miksi apn   pitäisi katsoa hiljaa vieressä, kun hänelle rakkaasta lapsesta kasvatetaan yhteiskunnan ulkopuolista? Kun ilman erityistä syytä lapselta viedään mahdollisuus normaaliin fyysiseen ja psyykkiseen kasvuun. 

Lastensuojeluilmoitus tuntuu kuitenkin aika rankalta asialta. Jos te läheiset olette huolissaan, niin jotain on pakko tehdä. Jos aavistelet, että ongelman syynä on mies, puhu naiselle, kun olette kaksin. Kannattaisi varmaan saada sisko ja äiti mukaan suunnitelmaan. Seläntakana puhuminen ei ole kivaa, mutta tässä kohtaa välttämätöntä.

Mitä jos kertoisit, että olet huolestunut, ijan suoraan? Niin huolestunut, että mietit lsilmoa.

Vierailija
35/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vielä aika pieni. Eli ei varmaan mitään peruuttamatonta haittaa ole vaikka olisi vasta aloittelemassa ulkoilua muutoin kuin vaunuissa (ap kertoo että on ollut kyläillessään pihaleikeissä mukana). Eri asia sitten jos tuohon on joku muu syy, kuin että vanhempien mielestä ei ole mikään hoppu ulkoilemaan muutoin kuin lenkkeilemällä, kyläilemällä tai asiointimatkoilla.

Kun olette kerran läheisiä ja paljon tekemisissä niin ehdotatte mökkiviikonloppua, risteilyreissua, marjaretkeä, tms. tyylinne mukaan. Toki voihan syynä olla se että teidän perheen kanssa lähtemisessä on jotain mikä ahdistaa / saa heidät kieltäytymään. Kun tunnet perheen muitakin läheisiä niin he voisivat toimia ehdottajina, jos sinun ehdotukset eivät saa vastakaikua.

Ja ihan oikeasti on paljon vanhempia joita hiekkiksen reunalla istuminen ahdistaa. Syystä tai toisesta. Itse lukeudun näihin. Vääntäydyin silti puistoon / pihalle joka armas päivä kelistä huolimatta jos vain terveenä oltiin kuuden vuoden ajan. Nyt mua ei sinne saa sitten millään, kerran kesässä käydään vaikka hyvin voisin vielä tupata lasten mukaankin, kun ovat vasta ala-asteikäisiä.

Vierailija
36/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen suomalainen ahdaskatseinen kyylä.

Vierailija
37/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 15:18"]

Muuten hyvä muttei ole peruse huostalle.Ettekö pahvit tajua sen vertaa??Oman lapseni etäisä pahoinpiteli lapsen ja sai siitä tuomion ja sakkoja maksettaviksi,silti ei lastiksilla ole kuulema huolta lapsestani??? :OOOOOO Siis WTF???!?!??Heillä ei myöskään ole huolta etäiskän uudesta lapsesta joka asu siis samassa taloudessa hänen kanssaan eikä edes vaikka on äkkipikainen ja haukkuu vituksi mua soskuille ja on pahoinpitelytuomioita muutenkin (ja muita tuomioita)!!Lastensuojelu ei suojele ketään,hyvistä perheistä huostataan lapsia,ei huonoista,tarkoitus on ottaa helpot lapset pois kotoa,esim köyhät pikkukunnat duunaa tätä,jokaisesta lapsesta maksetaan vltion toimesta kertakorvaus ja kunta saa käyttää rahan miten tahtoo jotenruetkaapa soittelemaan lastiksille,kohteet saa tietää kuka ilmon on tehnyt ja voi olla kusiset oltavat asua heidän naapurissaan.Myös varautukaa koto ilmoon jolloin myös teidän jääkaappinnekin ratsataan,parisuhde ja tätä rataa.Mun lapsestani teki ilmon siis poliisi!!Silti ei otettu vakavasti!!Siis meillä ei ole ollut minkään valtakunnan ongelmia mutta etä isä on moni ongelmainen jonne en olisi lasta edes laittanut alunperinkään mutta lastensuojelun mielestä pitää nimenomaan laittaa koska isälläkin on OIKEUKSIA!!!Totuus on ettei ketään suojele kukaan ellei ole kyseessä joku rikas tai vaikutusvaltainen henkilö!

[/quote]

Hei vaahtopää, miksi kuvittelet kenenkään toivovan tuon lapsen huostaanottoa? Siis kenenkään järkevän ihmisen?

EIköhän se nyt olisi paikallaan vaan, että joku kävisi vähän sanomassa perheelle, että lapsen pitää päästä ulkoilemaan päivittäin, ja auttaisi vaikka siinä hommassa alkuun, jos kysymys on jostain pinttyneistä tavoista tai kehittyneistä henkisistä lukoista.

Ja sille joka viisasteli jostain autoon ja neuvolaan menoista, eiköhän se ole vähän eri asia kävellä autolle ja mennä autoon, kuin  oikeasti ulkoilla.

Kysymyksessähän saatta olla myös jonkinlainen bakteerikammo?

Vierailija
38/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 03:18"]

Lapsen kuuluu päästä ulos, on sairasta pitää lapsi jatkuvasti sisätiloissa. Moni täällä näyttää ajattelevan että asia on ok, mutta sitä se ei todellakaan ole. Sinuna tekisin ls-ilmoituksen yhdessä siskon ja mummon kanssa, sossulle ei jäisi epäselväksi onko asiassa perää vai ei. Puuttuvat varmasti asiaan!

[/quote]

Olen ulkoilmaihminen ja sateessakin ollaan ulkoiltu lapseni kanssa, mutta minusta ap on nyt hukassa ilmoitustensa kanssa. Jos tämänkaltaisten asioiden takia lastensuojeluilmoituksia alkaa tehtailemaan niin ei muuta ehdikkään. Luulen, että resurssit on kyseisessä laioksessa sen verran pienet, että tämä olisi naurettava ilmoitus. Jos aloittaja ei edes asu naapurissa niin miten ihmeessä hän oikeasti voi olla varma, että lapsi ei koskaan ole ulkona.

Ennemmin voisi antaa jonkun artikkelin jossa kerrotaan ulkoilun eduista ja siitä miten esimerkiksi luonnossa liikkuminen vaikuttaa mielialaan.

Positiivisella lähestymisellä vaikuttaa paremmin kuin negatiivisella.

Vierailija
39/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi jotenkin erityisen kalpea tms? Luulis että jos on koko ajan sisällä niin olis ihan albiino.

Vierailija
40/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 10:22"]

[/quote]

Lukisit vaikka ensin ketjun ennen kuin ryhdyt kommentoimaan.

[/quote]

Lukenut olen, muutti asiaa miten?

Asia muuttuu, yhtäkkiä tuttava onkin rakas ja läheinen muttei silti KEHDATA tehdä asialle mitään, tätä on jeesusteltu se pari vuotta toisten kanssa. 

Nyt parin vuoden jälkeen oikein miettii että pitäisköhän tolle läheiselle nyt sanoakin asiasta..