Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä laihdutuksessa onnistunut!!

Vierailija
12.08.2020 |

Anna kolme tärkeintä neuvoasi!
(Paitsi älä sitä "kuluta enemmän kuin syöt", sen tiedän jo.)

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla toiminut, -5,5kg normaalipainon sisällä:

- syö oikeaa monipuolista ruokaa koomakulutuksen verran (minulla 1280kcal/pvä)

- liiku niin paljon kun mahdollista (ihan sama mitä tai miten, every step matters)

- jos repsahdat, syöt juhlissa enemmän tms tiukka palautus seuraavana päivänä

Ai joo, kirjaan syömiset yasioon

Vierailija
62/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- liiku niin paljon kun mahdollista (ihan sama mitä tai miten, every step matters)

Järjetöntä sinun juttusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on elämäntapa, loppuelämän jatkuva tapa, ei dieetti.

Ajattele ruokaa polttoaineena joka tekee hyvää kehollesi, ne kaikki vitamiinit / proteiinit ja hyödylliset rasvat! Miten ne hellivät sinua, ja ulkonäköä myös, hiukset ja iho.

Voit syödä pari palaa suklaata tai pizzan joskus, sillä ei ole mitään väliä, etkä ole pilannut mitään.

Vierailija
64/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli iso valaistus tajuta että laihtuminen (lihominen) on matematiikkaa. Ja että painoa/ laihduttamista ei pidä ottaa henkilökohtaisesti vaan sitä voi lähestyä hyvinkin rationaalisesti. Vaikea selittää, monesti miehet osaa tämän paremmin. Itse olen 37 nainen, BMI nyt 22, koko aikuisiän BMI ollut välillä 30-35 ehkä enemmänkin.

Vierailija
65/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli iso valaistus tajuta että laihtuminen (lihominen) on matematiikkaa. Ja että painoa/ laihduttamista ei pidä ottaa henkilökohtaisesti vaan sitä voi lähestyä hyvinkin rationaalisesti. Vaikea selittää, monesti miehet osaa tämän paremmin. Itse olen 37 nainen, BMI nyt 22, koko aikuisiän BMI ollut välillä 30-35 ehkä enemmänkin.

Valaistumisesi on valhetta. Laihtuminen ei ole matematiikkaa, koska elimistö ei toimi niin.

Vierailija
66/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee suunnitelma, miten suhtaudut herkkuihin kuten:

- kakut, pullat, keksit

- leipä ja muut leipätuotteet (pizzat jne.): voidaan korvata puurolla

- karkit, sipsit

- jäätelöt

- limut

Yritä tehdä tarkka suunnitelma, mitä näistä voisit jättää kokonaan pois ja kuinka usein syöt muita. Kyse ei ole varsinaisesta laihdutuskuurista, vaan pysyvästä suunnitelmasta. Jos sinnittelet esim. puoli vuottaa ilman karkkia ja jäätelöä, se ei auta mitään, jos palaat sen jälkeen entisiin tapoihin.

Harrasta liikuntaa joka tapauksessa. Laihdutuksen ydin on ruokavaliossa.

Oikealla ruokavaliolla ei tarvitse miettiä, koska makeaa ei edes tee mieli. Eikä tarvitse sinnitellä.

Viesti oli tarkoitettu ylipainoiselle ihmiselle, ei sinulle.

Vierailija
67/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Normaalisti syön n 1500kcal/pvä joten pudotus on tosi pieni. Ruoka on erittäin hyvälaatuista ja terveellistä, syön kevyen aamu- ja iltapalan, lounaan, päivällisen ja iltakahvin kanssa jotain pientä. En kiellä itseltäni mitään. Touhuan puutarhassa/pihalla monta tuntia päivässä, käyn mustikassa ja uimassa nyt päivittäin.

18 viikossa tullut tuo pudotus, 3.5kg vielä pudotettavaa.

Vierailija
68/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorien laskentaa ei kannata lopettaa ikinä. Ei siinä muuta.

Vierailija
69/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kakut, pullat, keksit

- karkit, sipsit

- jäätelöt

- limut

Yritä tehdä tarkka suunnitelma, mitä näistä voisit jättää kokonaan pois ja kuinka usein syöt muita. Kyse ei ole varsinaisesta laihdutuskuurista, vaan pysyvästä suunnitelmasta. Jos sinnittelet esim. puoli vuottaa ilman karkkia ja jäätelöä, se ei auta mitään, jos palaat sen jälkeen entisiin tapoihin.

Oikealla ruokavaliolla ei tarvitse miettiä, koska makeaa ei edes tee mieli. Eikä tarvitse sinnitellä.

Miksi ylipainoinen ei tarvitse oikeaa ruokavaliota?

Vierailija
70/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Normaalisti syön n 1500kcal/pvä joten pudotus on tosi pieni. Ruoka on erittäin hyvälaatuista ja terveellistä, syön kevyen aamu- ja iltapalan, lounaan, päivällisen ja iltakahvin kanssa jotain pientä. En kiellä itseltäni mitään. Touhuan puutarhassa/pihalla monta tuntia päivässä, käyn mustikassa ja uimassa nyt päivittäin.

18 viikossa tullut tuo pudotus, 3.5kg vielä pudotettavaa.

Mitä syöt?

Vierailija
71/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaloreitten sijaan kannattaa kiinnittää huomiota ruuan sisältöön.

Vierailija
72/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kakut, pullat, keksit

- karkit, sipsit

- jäätelöt

- limut

Totta kai tarvitsee. Jos sinulla ei tee koskaan makeaa mieli, et paini samanlaisissa ongelmissa kuin monet muut. Viestin tarkoitus oli kiinnittää huomioita herkkuihin, joita syömällä monet lihovat. Niiden vähentäminen on askel kohti oikeata ruokavaliota.

Vierailija
73/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kakut, pullat, keksit

- karkit, sipsit

- jäätelöt

- limut

Totta kai tarvitsee. Jos sinulla ei tee koskaan makeaa mieli, et paini samanlaisissa ongelmissa kuin monet muut. Viestin tarkoitus oli kiinnittää huomioita herkkuihin, joita syömällä monet lihovat. Niiden vähentäminen on askel kohti oikeata ruokavaliota.

Ensimmäinen askel on muuttaa ruokavalio, vasta sen jälkeen lähtee makeanhimo.

Vierailija
74/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valaistumisesi on valhetta. Laihtuminen ei ole matematiikkaa, koska elimistö ei toimi niin.

Höpö höpö. Montako ylipainoista olet nähnyt keskitysleirikuvissa? Puhdasta matematiikkaa. Jos ihmistä pidetään nälässä, hän laihtuu. Jos syöt vähemmän, laihdut. Tai ehkä 1/10 000 on joku omituinen mutaatio, ja on lihava syömättä liikaa...

Vierailija
75/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Montako ylipainoista olet nähnyt keskitysleirikuvissa? Puhdasta matematiikkaa. Jos ihmistä pidetään nälässä, hän laihtuu. Jos syöt vähemmän, laihdut. Tai ehkä 1/10 000 on joku omituinen mutaatio, ja on lihava syömättä liikaa...

Älä nyt viitsi :)

Vierailija
76/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti 500kcal ruokaa ja 500kcal herkkuja lihottaa yhtä paljon. Toki ihminen voi paremmin syömällä terveellisesti, mutta jos tavoite on laihtua, niin yksi Fazerin sininen päivässä (=n 1300 kcal) käy myös. Laihdut, jos et muuta syö ;).

Vierailija
77/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi :)

No kyllä viitsin :D

Vierailija
78/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti 500kcal ruokaa ja 500kcal herkkuja lihottaa yhtä paljon. Toki ihminen voi paremmin syömällä terveellisesti, mutta jos tavoite on laihtua, niin yksi Fazerin sininen päivässä (=n 1300 kcal) käy myös. Laihdut, jos et muuta syö ;).

Olet väärässä.

Vierailija
79/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse reilut 20 kg reilussa vuodessa laihduttaneena, suosittelisin seuraavia:

1. Pidä ruokapäiväkirjaa ainakin kuukausi ja selvitä energiankulutuksesi

Siinä ajassa oppii jo aika hyvin mistä tulee tavallaan turhia ja ylimääräisiä kaloreita.

Vastaavasti, jos käytät noita verkkopalveluita joihin on valmiiksi laskettu eri valmistajien tuotteet, aika nopeasti huomaa, että vastaavilla tuotteilla voi olla varsin erilainen koostumus. Itselleni esimerkiksi eri valmistajien lihapullien huomattavat erot oli yllätys. Toinen vastaava oli se, että kun välillä on tavallaan pakko turvautua pikaruokaan, eri hampurilaisketjuilla koostumukset voivat olla todella erilaisia. Vaikkapa kerroshampurilaisista yhdellä ketjulla kerros on noin 500 kcal, kun toisella ketjulla se on luokkaa 700-750 kcal.

Energiankulutuksen selvittäminen edes suunnilleen onnistuu erilaisilla kalorinkulutuslaskureilla tai sitten älykellon tms. mittaamana. Tietenkin tuo kulutuksen arviointi sisältää monia epävarmuustekijöitä, mutta oleellista onnsaada se arvioitua edes suunnilleen oikein. Aika harvalla ihmisellä kun on kovinkaan hyvää käsitystä omasta energiankulutuksestaan.

Noiden kahden löhtökohdan jälkeen loppu on matematiikkaa.

2. ”The Score Takes Care of Itself”-filosofia

Eli noudata kutakuinkin terveellistä ruokavaliota ja tee ruokailusta prosessi, jota sitten noudatat säntillisesti. Loppujen lopuksi paino putoaa.

Yhdistettynä ruokapäiväkirjaan, itse tein niin, että saatoin kirjata etukäteen mitä tulen kunakin päivänä syömään ja sitten vain toteutin tuon. Nöin energiansaanti oli valmiiksi laskettu laihduttamisen kannalta sopivaksi.

3. Salli itsellesi kerran 7-10 päivän välein ylikaloripäivä

Tuo tekee vähäkalorisemman ruokavalion noudattamisesta psykologisesti helpompaa. Tyyliin, jos syöt jatkuvasti 500 kcal päivässä alle kulutuksen, ylikaloripäivänä ottaa sitten 500 kcal yli.

Vastaavasti tuolla on vaikutusta leptiinitasoihin ja ”säästöliekille” menemiseen, joskin tämä ulottuvuus on jotain, josta on aika paljon erilaisia näkemyksiä. Olipa fysiologinen selitys mitä tahansa, ainakin psyykkisesti ylikaloripäivä on hyvä juttu.

4. Sekalaisia huomioita

Itselleni, 185 cm mies, reilu vuosi noilla ohjeilla ja 500-1.000 kcal päivä alle kulutuksen laski painoa vuodessa sen yli 20 kg ja paino on pysynyt poissa.

Omakohtaisesti huomasin myös älykellon kalori- ja liikuntaseurannan olevan motivoiva tekijä.

Liikunnan osalta, sen vaikutusta painonhallintaan yliarvioidaan aika usein. Kun rasvakilo on n. 8.000 kcal, ellei ole todella hyvässä kunnossa, 8.000 kcal polttaminen liikunnalla vaatii todella paljon liikuntaa. Tyyliin, vaikkapa työmatkapyöräily sille ominaisella 12 km/h nopeudella (HSL liikennesuunnitelussa käyttämä tilastollinen keskinopeus) kuluttaa 50 kg naisella noin 300 kcal tunnissa, joten yhden rasvakilon polttamiseksi saa työmatkapyöräillä melkein 30 tuntia.

Noiden lisäksi, kannattaa pyrkiä karsimaan kaksi pahinta turhien kalorien lähdettä mahdollisimman vähiin, eli alkoholi ja pullat. Yhdessä munkissa kun on helposti 500 kcal ja vastaavati viinipullossa on reilut 500 kcal. Syömällä yhden munkin menetät siis helposti yhden päivän dieetin tulokset.

Lopuksi. Mikäli menet kalorien vähentämiseen, älä ota liian tarkkoja tavoitteita. Tyyliin 250 kcal haarukkaa tarkempia tavoitteita per päivä on vaikea noudattaa ja mittaustarkkuuden heitoista johtuen sekä kulutuksessa että syönnissä, noita ei voi käytännössä laskea tuon tarkemmin oikein.

Muutenkin, turha näännyttää itseään. Kokoiselleni miehelle 1.000 kcal miinusta päivässä nälkiinnyttää nopeasti, mutta kun jatkuvasti söi sen 500-1.000 kcal miinusta, paino laski tasaisesti pari kiloa kuukaudessa. Oleellista oli vain pitää tuo linja koko ajan.

Vierailija
80/106 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään puolet kasviksia, aina. Jos jollain aterialla jää kasvikset pois, niin seuraava ateria on salaatti tai kasvissosekeitto.

Annoskoot ja piilosyöminen. Joku kaloreiden laskentaohjelma voi auttaa tähän. Samoin se, ettei kaapissa ole herkkuja tai ne on piilossa ylähyllyllä. Ihminen syö itseltäänkin salaa vaikka kuinka paljon, tästä usein johtuu säästöliekin kuvittelu. Ei olekaan säästöliekki, vaan kaloreita tulee enemmän kuin luulee syövänsä. Kaikki rasvat ja kastikkeet on pahoja tässä, ne ainakin alkuun kannattaa mitata. Kun asuin yksin laskin kalorit ostetun ruuan mukaan, todennäköisesti minä ne söin. Ero oli huomattava siihen mitä laskin syöneeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän