Sinä laihdutuksessa onnistunut!!
Anna kolme tärkeintä neuvoasi!
(Paitsi älä sitä "kuluta enemmän kuin syöt", sen tiedän jo.)
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Anna laihtumisen ottaa se aika minkä ottaa. Mitään "30 kg/5 kk"-tavotteita ei kannata laittaa, koska ne ei tule onnistumaan, ja siinä saa vaan koko kropan sekaisin. Ala syödä terveellisesti ja liikkua, paino putoaa sitä vauhtia kuin putoaa.
Ikuisen laihduttajan puhetta. Uusi alku joka maanantai.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin reilu 10 vuotta sitten yli 20 kiloa. Pois ovat pysyneet. Itse laihdutin kaloreita laskemalla. Mun paras vinkki liittyy oikeastaan tavoitteessa pysymiseen: reagoi muutokseen heti. Jos mä olen esim. juhlissa ja tulee syötyä ns. liikaa, syön kevyesti koko seuraavan viikon. Jos paino silti jostain syystä pääsee nousemaan pari kolme kiloa (pysyvä muutos, ei mikään nestevaihtelu), pudotan sen saman tien syömällä kevyemmin muutaman viikon ajan. Kaksi kiloa on ihan eri rasti pudottaa kuin kaksikymmentä.
Melkein kuin mun kynästä kirjoitettu :) Itsekin laihdutin reilu 10v sitten 25kg ja pois ovat pysyneet. Kun paino välillä syystä tai toisesta nousee sen pari kolme kiloa, niin skarppaan heti liikkumalla ja terveellisemmällä ruokavaliolla esim. parin viikon ajan. Pysyväksi elämäntavaksi on kyllä jäänyt liikkuminen (kävely, kausittainen sali, kuntopyöräily, hulailu...) ja se, että katsoo mitä suuhunsa laittaa. Nyt olen parhaillaan Martinan 21 pv haasteessa mukana, jotta saan taas hyvät rasvat ruokavaliooni mukaan ja säännöllisen rytmin ruokailuille.
1. Karnivoredieetti
2. Karnivoredieetti
3. Karnivoredieetti
Etsi omalle kehollesi sopiva ruokavalio. Esimerkiksi minulle sopii sellainen, jossa on riittävästi lihaa, toiselle taas sellainen missä on lihaa nimeksi. Jos syö "väärin" oman kehon tarpeita kohtaan, sen tasapainossa pitäminen on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Pieniä aterioita monta kertaa päivässä. Tarpeeksi proteiinia erimaisita lähteistä.
2. Paljon liikuntaa, 2-3 tuntia päivässä.
3. Eipä noiden lisäksi ole muuta erittäin tärkeää, noilla onnistuu.
Ei liikuntaa tarvita älyttömiä määriä, jos ruokavalio on kunnossa.
Minä itseasiassa vähensin kun ei se jatkuva huhkiminen mitään muuta kuin lisää stressiä. Painokaan ei tippunut yhtään vaan päinvastoin lihoin 12kg kun aloitin kuntoilun. Palasin takaisin joutuisampaan elämäntyyliini ja kohta on 12 kiloa kulutettu pois. Tavoitepaino on jo saavutettu. Eikä todellakaan ollut se 12kg lihasta vaan suuri osa läskiä ,mikä oli proteiinin muodossa tankattu selkään ja mahaan, sekä reisiin.
Vierailija kirjoitti:
1. Max. 1200 kaloria päivässä
2. Jätä höttöhiilarit
3. Repsahdukset sallitaan. Sitten vaan takas ruotuun.
Tuohan kuulostaa ihan joltain julkkisten myymältä copypaste nettidieetiltä. Älytöntä ehdottaa kaikille 1200 kaloria päivässä jos ei tiedä toisen painoa, ammattia, harrastuksia ja elmämäntilannetta muutenkin.
Laihdutus oli minulle helppoa, mutta tavoitepainossa pysyminen teettää töitä. Olen ratkaissut asian sillä, että käytän pääasiassa joustamattomia vaatteita, sillä niissä huomaa heti kun vaate kiristää, ja pystyy tekemään korjausliikkeen ajoissa. Pari kiloa on aina helpompi laihduttaa kuin parikymmentä. Joustavat trikoovaatteet yms. ovat petollisia siinä mielessä, että painoa voi tulla kymmeniä kiloja lisää, ja ne mahtuvat aina päälle.
Syö tarpeeksi kuituja. Hyviä lähteitä osa vihanneksista, juurekset, siemenet, linssit, kaurapuuro, täysjyväruisleipä jne. Finelin sivulta löydät kuitupitoisia tuotteita.
Laske kalorit. Kyllä. Ensin laske peruskulutuksesi. Syö 500-700 kaloria vähemmän, kuin minkä tuloksen saat päivittäin.
Sitten liikuntaa ainakin 20 min päivässä. Mitä tehokkaampaa, sitä enemmän kuluttaa.
2 litraa vettä päivässä, aineenvaihdunta pysyy nopeana.
Yhtenä päivänä syö peruskulutuksesi verran, eli herkuttele kohtuudella. Boostaa aineenvaihduntaa ja on totta kai mukavampaa.
Tuli nyt useampi vinkki, mutta kaikki tärkeitä.
Ihan hirveitä ohjeita jostain kalorilaskennasta ja tuskaisesta liikunnasta!
Keto, ja syö vain max kolme kertaa päivässä. Ei tarvi MITÄÄN MUUTA.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla syödä terveellisesti ja annoskokoja pienentämällä yms, ja katsoa laihtuuko. Jos ei auta, niin laskee sitten kaloreita. Aika moni aliarvioi sen, paljonko ruoasta tulee kaloreita. Kalorien laskeminen on hyvä indikaattori, laihtuu takuuvarmasti kun on miinuspuolella. Näin minä laihdutin 25 kg. Onko teillä itsellä kokemusta onnistuneesta laihdutuksesta, jossa kaloreita ei laskettu?
Annoskoot ovat tärkein juttu. Ei kannata luopua kaikesta totaalisesti tai muuttaa ruokavaliota radikaalisti. Pienillä muutoksilla saa paljon aikaan. Esimerkiksi mehun vaihtaminen veteen ja salaatinkastikkeiden vähentäminen tai poistaminen, salaatin osuus isommaksi lautasella. Etsi kuitenkin uusia kevyempiä herkkuja. Itse hullaannuin riisikakkuihin, raejuustoon ja hedelmiin. Juo myös paljon vettä.
Mielitekohetkiin keksi jotain muuta tekemistä. Eli kun tekee mieli jotain herkkuja (vaikka ei oikeasti ole nälkä), ota vesihuikka ja tee vaikka muutama kyykky tai mene suihkuun tai käy postilaatikolla.
Itselleni oli myös tärkeää huomata, että makeanhimo helpottaa huomattavasti parin viikon päästä. Eli kun ajattelet, että tarvitsee kärvistellä vain se pari viikkoa, ja sitten voit antaa itsellesi luvan herkutteluun, huomaat, että ei enää teekään niin kovasti mieli. Ja huijaa itseäsi haastamalla itsesi päivä kerrallaan. Minäkin ajattelin varsinkin aluksi niin, että katsotaan vielä yksi päivä tai yksi kilo ja on ihan ok lopettaa. Sitten yhden päivän tai yhden kilon jälkeen taas, katsotaan vielä toinenkin päivä ja toinenkin kilo. Näin homma ei tuntunut alussa niin toivottomalta, kun otti pieniä tavoitteita ja luvan pitää taukoa ja aloittaa sitten taas uudestaan. Lopulta jaksoin 8 kuukautta ja 20 kiloa. Välillä oli yksi lomamatka ja yksi juhla, joissa en laskenut syömisiäni niin tarkkaan, mutta eivät ne hommaa kaataneet.
Cambridge-ohjelma, kohtuullinen liikunta ja kun paino tavoitetasolla niin sitten Cambridgen ravintoneuvoilla eteenpäin ja ohjaajatapaaminen esim. kerran puoleen vuoteen, jossa tarkastetaan että mikä tilanne. Voi olla muukin ravitsemusneuvoja mutta joka tapauksessa ruuat ja juomat ovat ne asiat, jotka ovat painonpudotuksessa ja hallinnassa avainasemassa, liikuntaa ei jaksa harrastaa niin paljoa että sillä paino putoaisi. On kyllä muuten hyvä lisä siihen.
Läskejä alapeukuttamassa kaikkia vinkkejä 😂
Minulla toimi lautaskoon pienentäminen, ruoka-ajoista kiinni pitäminen, kaksi-kolme ateriaa päivässä, paastoaminrn, vähähiilihydraattinen ruokavalio ja adhd-lääkitys.
1. Punnitse itsesi joka aamu. JOKA AAMU. Pysyt kartalla.
2. Joka aterialla lautasmallin mukaan puolet kasviksia. Proteiinia 1,5g/painokilo/vrk.
3. Vain hyviä hiilareita. Inhoan sanaa höttöhiilari, mutta niitä ei tarvita mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla toimi lautaskoon pienentäminen, ruoka-ajoista kiinni pitäminen, kaksi-kolme ateriaa päivässä, paastoaminrn, vähähiilihydraattinen ruokavalio ja adhd-lääkitys.
Noin. Kaikille vaan am fe ta miinipohjainen lääkitys. Kyllä lähtee!
Kuuntele kehoasi. Rakasta itseäsi. Syö terveellisesti ja liiku, koska haluat voida hyvin ja haluat pitää huolta itsestäsi. Laihtuminen on tällöin vain mukava plussa. Älä vertaile itseäsi kehenkään muuhun kuin itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla syödä terveellisesti ja annoskokoja pienentämällä yms, ja katsoa laihtuuko. Jos ei auta, niin laskee sitten kaloreita. Aika moni aliarvioi sen, paljonko ruoasta tulee kaloreita. Kalorien laskeminen on hyvä indikaattori, laihtuu takuuvarmasti kun on miinuspuolella. Näin minä laihdutin 25 kg. Onko teillä itsellä kokemusta onnistuneesta laihdutuksesta, jossa kaloreita ei laskettu?
Itse en ole laihduttanut - eikä ole ollut tarvettakaan - mutta miehelläni on takana 15 kg painonpudotus. Yhden yhtä kaloria ei laskenut koko aikana. Laihdutus onnistui pelkästään herkkuja vähentämällä ja liikuntaa lisäämällä.
Olen tiputtanut painoa 65 kg!! Ja paino myös on pysynyt poissa 4 1/2 vuotta. Eli katsotaan jo pysyväksi muutokseksi.
Miten oivalsin, että onnistuin??
1) tajusin, etten ole ikinä laihtunut pysyvästi millään dieetillä. Tajusin, että en laihduta, vaan muutan syömistapojani. Tajusin, että minun täytyy tehdä elämäntapamuutos; luovun haitallisista ruokatottumuksista, eli muutin ruokavalion. Puolet lautasesta kasviksia/juureksia ja iso annos proteiinia, ja 1 DL hiilihydraattia. /1 pieni peruna.
Syö keittoruokia, ja salaatteja paljon. Lopeta nopeiden hiilihydraattien syöminen; täysjyvätuotteet tilalle, riisi ja makaroni tummana, leipä täysjyvä leipänä. Syö vain korkeintaan 1 DL hiilihydraattia aterialla. Älä kuorruta salaattia krutongeilla, parmesaanilastuilla, salaattikastikkeilla.
Jokainen suupala on valinta. Valitset joko uuden, hoikemman elämän tai jatkaa omia haitallisia tapoja.
Kerran viikossa saa syödä kohtuudella herkkua, valitse mitä syöt, et voi syödä useampaa herkkua.
Syö, kunnes tulet täyteen. Syö aina, kun on nälkä. Älä kerrytä nälkää. Syö hitaasti. Aivoijen kylläisyyskeskus on hidas, jos hotkit tai ahmit ruokaa, syöt enemmän. Aivoilla kestää viiveessä tunnistaa kylläisyys.
Juo vettä 2-3 L päivässä. Se hillitsee nälkää, ja pitää aineenvaihdunnan liikkeellä.
Nuku riittävästi. Stressaantuneena ja väsyneenä tekee mieli epäterveellisiä ruokia/herkkuja ja väsyneenä impulssikontrolli on vaikeaa. Stressi ja univaje myös hidastavat aineenvaihduntaa.
Liiku. Hankkimalla lihaksia, kulutat enemmän ja aineenvaihdunta vilkastuu. Liikunta tuo myös terveyshyödyt, stressitaso pienenee, ja nukut laadukkaammin.
Syö terveellistä, ravintorikasta ruokaa. Ruoan pitäisi olla värikästä ja sisältää paljon kasviksia ja juureksia ja proteiinia.
Huolehdi terveellisistä öljyjen saannista. Kehosi tarvitsee niitä. Esim joka päivä oliiviöljyä 1 rkl salaatin kanssa, syö paljon marjoja ja kourallinen pähkinöitä.
Tarkista, että saat tarpeeksi kuituja. Suolisto tarvitsee kuituja pysyäkseen terveenä. Ja terve suolisto on hoikkuuden kannalta tärkeää. Et laihdu tehokkaasti jos suolisto ei voi hyvin.
Olin todella pahassa sokerikoukussa taannoin eli piti joka päivä saada edes jotain makeaa, vaikka maha oli ihan pullollaan ruokaa. Aloin juomaan Pepsi Maxia sen suklaapatukan sijaan, niin nyt on paino laskenut lyhyessä ajassa 10 kg. Myös kaikki sauna-, siivous- ja lenkkisidukat on jääneet ja otan mieluummin sen Pepsi Maxin. Tosin ei ole varmastikaan terveellistä joka päivä juoda litratolkulla mitään Pepsi Maxia, joten 2 0.33 pulloa riittää päivässä.