Sinä laihdutuksessa onnistunut!!
Anna kolme tärkeintä neuvoasi!
(Paitsi älä sitä "kuluta enemmän kuin syöt", sen tiedän jo.)
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Annoskoot ovat tärkein juttu. Ei kannata luopua kaikesta totaalisesti tai muuttaa ruokavaliota radikaalisti. Pienillä muutoksilla saa paljon aikaan. Esimerkiksi mehun vaihtaminen veteen ja salaatinkastikkeiden vähentäminen tai poistaminen, salaatin osuus isommaksi lautasella. Etsi kuitenkin uusia kevyempiä herkkuja. Itse hullaannuin riisikakkuihin, raejuustoon ja hedelmiin. Juo myös paljon vettä.
Mielitekohetkiin keksi jotain muuta tekemistä. Eli kun tekee mieli jotain herkkuja (vaikka ei oikeasti ole nälkä), ota vesihuikka ja tee vaikka muutama kyykky tai mene suihkuun tai käy postilaatikolla.
Itselleni oli myös tärkeää huomata, että makeanhimo helpottaa huomattavasti parin viikon päästä. Eli kun ajattelet, että tarvitsee kärvistellä vain se pari viikkoa, ja sitten voit antaa itsellesi luvan herkutteluun, huomaat, että ei enää teekään niin kovasti mieli. Ja huijaa itseäsi haastamalla itsesi päivä kerrallaan. Minäkin ajattelin varsinkin aluksi niin, että katsotaan vielä yksi päivä tai yksi kilo ja on ihan ok lopettaa. Sitten yhden päivän tai yhden kilon jälkeen taas, katsotaan vielä toinenkin päivä ja toinenkin kilo. Näin homma ei tuntunut alussa niin toivottomalta, kun otti pieniä tavoitteita ja luvan pitää taukoa ja aloittaa sitten taas uudestaan. Lopulta jaksoin 8 kuukautta ja 20 kiloa. Välillä oli yksi lomamatka ja yksi juhla, joissa en laskenut syömisiäni niin tarkkaan, mutta eivät ne hommaa kaataneet.
Kuinka kauan tulos on pysynyt?
1. Nuku riittävästi!
2. Älä stressaa. Vaikka kyse on tärkeästä elintapojen muutoksesta, et saa jättää elämääsi elämättä. Ihanteellista olisi, jos voisit suhtautua laihdutukseen sivuprojektina.
3. Älä rajoita itseäsi liikaa. Itselleni on paljon helpompaa jättää jokin herkku syömättä, jos tiedän että halutessani saan syödä sen. Todellakin tekee mieli vetäistä aina sitä mikä on kielletty! Mutta kun kyse onkin omasta halustani ja päätöksestäni jättää syömättä, se onkin ihan eri asia.
Tsemppiä! :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveitä ohjeita jostain kalorilaskennasta ja tuskaisesta liikunnasta!
Keto, ja syö vain max kolme kertaa päivässä. Ei tarvi MITÄÄN MUUTA.
Minulle se oli tuskaista. Päivittäinen ripuli, koska suolistoni ei kestä rasvaisia ruokia. Jatkuva nälkä koska kaikki tuli vartissa ulos. Paino laski naurettavat 4kg kuukaudessa vaikka painoin 87kg aloittaessa ja se ei ollut edes mittanauhalla mitattavissa mistään. Kun lopulta lopetin keton niin 2 päivässä paino takaisin lähtöpisteessä. Jatkuva nälkä oli pahin. Tosin siihen tottui.
1. Pysyvä laihdutus on kova urakka, joka ei muuten lopu siihen kun paino on pudonnut. Kroppa ei unohda ja tarkkana saa olla koko loppuelämän. Pyri löytämään sisäinen, todellinen motivaatio, pelkkä ulkonäkö tai ”no kun vaan haluaisin olla vähän kevyempi koska niin nyt kuuluu olla” ei kanna pitkässä juoksussa.
2. Ruokavalio on ehkä ykkösjuttu, mutta minulle liikunta oli alusta alkaen hyvin tärkeää. Sillä on positiivisia vaikutuksia aineenvaihdunnalle, kehonkoostumukselle ja terveydelle. Ja sen rooli korostuu tuloksen ylläpitämisessä! Pyri löytämään itsellesi laji, josta aidosti tykkäät. Opettele nauttimaan matkasta, silloin saavutat päämäärän ennen pitkää.
3. Anna itsellesi aikaa ja armoa. Aloita pienillä muutoksilla ja onnittele itseäsi jokaisesta asiasta, jonka teet terveytesi ja hyvinvointisi eteen. Sekin on paljon enemmän kuin monet koskaan saavat aikaiseksi.
Tsemppiä!
T. -20 kg, takana 4 v. normaalipainoisen elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se oli tuskaista. Päivittäinen ripuli, koska suolistoni ei kestä rasvaisia ruokia. Jatkuva nälkä koska kaikki tuli vartissa ulos. Paino laski naurettavat 4kg kuukaudessa vaikka painoin 87kg aloittaessa ja se ei ollut edes mittanauhalla mitattavissa mistään. Kun lopulta lopetin keton niin 2 päivässä paino takaisin lähtöpisteessä. Jatkuva nälkä oli pahin. Tosin siihen tottui.
Kiinnitä enemmän huomiota rasvan laatuun. Suosi avokaadoa, pähkinöitä, rasvaista kalaa, oliiviöljyä ja jätä maitotuotteet ja penoni vähemmälle. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitä enemmän huomiota rasvan laatuun. Suosi avokaadoa, pähkinöitä, rasvaista kalaa, oliiviöljyä ja jätä maitotuotteet ja penoni vähemmälle. Kyllä se siitä.
Penoni= pekoni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt vähärasvaisella laihtunut siitä 12kg ja ilman nälkää ja vatsavaivoja. Vältän lihoja ja maitotuotteita, viljat rajoitetusti. Ruuassa saa olla hyvin vähän rasvaa, että se pysyy sisällä. Keitetty kananmuna on jo esimerkiksi liian rasvaista ruokaa. En käytä öljyjä.
1 - punnitse itsesi joka aamu
2 - noudata 16/8 paastoa eli 2-3 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä ilman kaloreiden laskemista
3 - arkiaktiivisuus kunniaan (10 000 askelta päivässä) ja kunnon yöunet
Vaihdoin einekset itsetehtyyn kotiruokaan, puolet kasviksia aina, ei santsikierrosta. Suklaalevyn sijaan 45g patukka joka ilta, paljon kuitua eikä mitään kevyttuotteita vaan kuohukermaa mutta kohtuudella. Oman nälän ymmärtäminen oli tärkeä oivallus, aiemmin söin väkisin aamupalaa mutta oonkin synnynnäinen pätkäpaastoaja.
Liikkuminen on jäänyt tavaksi, motivaatio kasvaa tulosten mukana. En puhu peilikuvasta vaan siitä että jaksaa nostaa enemmän tai juosta nopeammin. Kiinteytyminen on vaan kiva sivutuote.
Uni ja Oura. Oon oppinut kuunteleen omaa fiilistä paremmin, kiinnitän huomiota unen määrään ja laatuun. Treenaaminen on lisääntynyt vuodessa merkittävästi kun hyvin levänneenä jaksaa ja se on kivempaakin silloin. Painoa ei oo kovin paljon lähtenyt kun oon jo 4v ollu normaalipainossa mutta senttejä on lähtenyt senkin edestä. Painoin pahimmillaan 98kg (olin raskaana) mutta 5v aikana paino putosi 52 kiloon ja nyt 4v myöhemmin 57kg mutta silti peilissä parempi. Kulutustakin on helpompi seurata Ouralla ja kun omaa hyvinvointia ajattelee päivittäin niin se laajenee muillekin elämän osa-alueille.
tää laihdutti yli 30kgnäytin vaan vähä pyöreelle,mut sit olinkin koossa S,M.Itseasiassa se oli helppoa kun piti päänsä,vaati itsekuria ,ja mitä suuhun pistit sillä oli välii.Kysy monet miten sä oot tehnny ton,vaati liikuntaakin ihan tunti tolkulla.Aamuin illoin lenkille ja pitkiä lenkkejä.Kyllä se on tuo ruoka millä saa itsensä turvoksiin.Niin olin niukka hydraattisella.Pois leipä,makaroni,peruna.Nyt en välittänyt silleen ja koronakin toi omat ongelmansa liikuntaan.Itse koronaa ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin einekset itsetehtyyn kotiruokaan, puolet kasviksia aina, ei santsikierrosta. Suklaalevyn sijaan 45g patukka joka ilta, paljon kuitua eikä mitään kevyttuotteita vaan kuohukermaa mutta kohtuudella. Oman nälän ymmärtäminen oli tärkeä oivallus, aiemmin söin väkisin aamupalaa mutta oonkin synnynnäinen pätkäpaastoaja.
Liikkuminen on jäänyt tavaksi, motivaatio kasvaa tulosten mukana. En puhu peilikuvasta vaan siitä että jaksaa nostaa enemmän tai juosta nopeammin. Kiinteytyminen on vaan kiva sivutuote.
Uni ja Oura. Oon oppinut kuunteleen omaa fiilistä paremmin, kiinnitän huomiota unen määrään ja laatuun. Treenaaminen on lisääntynyt vuodessa merkittävästi kun hyvin levänneenä jaksaa ja se on kivempaakin silloin. Painoa ei oo kovin paljon lähtenyt kun oon jo 4v ollu normaalipainossa mutta senttejä on lähtenyt senkin edestä. Painoin pahimmillaan 98kg (olin raskaana) mutta 5v aikana paino putosi 52 kiloon ja nyt 4v myöhemmin 57kg mutta silti peilissä parempi. Kulutustakin on helpompi seurata Ouralla ja kun omaa hyvinvointia ajattelee päivittäin niin se laajenee muillekin elämän osa-alueille.
En tajua näitä oikeasti hyvien vinkkien alapeukuttajia!??? Itse kanssa liikunnalla saanut kauniin ja kiinteän kropan vaikka paino pysynyt samassa. Se mikä on rasvana sulanut on lihaksissa kasvanut. En olisi ikinä uskonut mikä vaikutus säännöllisellä liikunnalla voi olla. Varsinkin jos kehon rasvaprosentti on matala, näkyy ne lihakset ja muodot kauniisti. Ja siis unenlaatu todella paljon parempi kun liikkuu. Keho voi hyvin kun tottuu liikkumaan. Iho hehkuu ja hiukset kiiltää, kun syö terveellisesti ja monipuolisesti, nukkuu riittävästi ja hyvin ja liikkuu säännöllisesti. Mun iho ei ole koskaan ollut näin hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä oikeasti hyvien vinkkien alapeukuttajia!??? Itse kanssa liikunnalla saanut kauniin ja kiinteän kropan vaikka paino pysynyt samassa. Se mikä on rasvana sulanut on lihaksissa kasvanut. En olisi ikinä uskonut mikä vaikutus säännöllisellä liikunnalla voi olla. Varsinkin jos kehon rasvaprosentti on matala, näkyy ne lihakset ja muodot kauniisti. Ja siis unenlaatu todella paljon parempi kun liikkuu. Keho voi hyvin kun tottuu liikkumaan. Iho hehkuu ja hiukset kiiltää, kun syö terveellisesti ja monipuolisesti, nukkuu riittävästi ja hyvin ja liikkuu säännöllisesti. Mun iho ei ole koskaan ollut näin hyvä!
Oon huomannut kans ihossa, hiuksissa ja kynsissä positiivisen muutoksen, atopia on käytännössä parantunut kun aloin syömään paremmin. Tissuttelun oon jättänyt kokonaan Ouran myötä kun huomasin miten se vaikuttaa uneen. Nesteturvotus väheni samalla kun alko jäi, liikunta ja vesi pitää myös turvotuksen poissa. Yhteensä 90kg oon laihduttanut ja tulokset on pysyneet koska opettelin kuuntelemaan omaa kroppaa ja fiilistä. En väitä että oli helppoa tai että nämä vinkit toimii muille. Jokaisen täytyy oppia kuuntelemaan itseään ja kyseenalaistamaan omia tapoja ennenkuin voi onnistua. Ja se on oikeasti hankalaa.
1. Keto
2. Sovella kaikki tieto/ruokavalio/liikunta yms. juuri itselle sopivaksi
3. Sitoudu asiaan ainakin 2vuodeksi ja asennoidu, että jatkat loppuelämäsi uusia hyviä tapoja. Ei vaikeaa, jos on sisäistänyt kohdan 2. Kohta 1. On tehokas!
Säännöllinen syöminen, pienempi annoskoko (ruoan punnitseminen) ja sokeri veks.
Vierailija kirjoitti:
Anna laihtumisen ottaa se aika minkä ottaa. Mitään "30 kg/5 kk"-tavotteita ei kannata laittaa, koska ne ei tule onnistumaan, ja siinä saa vaan koko kropan sekaisin. Ala syödä terveellisesti ja liikkua, paino putoaa sitä vauhtia kuin putoaa.
TÄMÄ!!!! Mä onnistuin vihdoin varmaan kymmenen yrityksen jälkeen kun tajusin että turha laittaa mitään aika tavoitteita kun koko loppuelämä pitää kuitenkin ainakin jollain tasolla ”pysyä ruodussa”. Siitä kuitenkin pidin huolen että vaikka motivaatio välillä olikin pitkiä aikoja heikko, en päästänyt itseäni lihomaan kiloakaan takaisin. Paino oli välillä kuukausia sama, kunnes taas sain itseäni niskasta kiinni ja pudotus jatkui. Aiemmin olen aina laihdutusyritysten välillä ehtinyt lihoa kaiken takaisin. Yleensä vielä korkojen kera.
Tee suunnitelma, miten suhtaudut herkkuihin kuten:
- kakut, pullat, keksit
- leipä ja muut leipätuotteet (pizzat jne.): voidaan korvata puurolla
- karkit, sipsit
- jäätelöt
- limut
Yritä tehdä tarkka suunnitelma, mitä näistä voisit jättää kokonaan pois ja kuinka usein syöt muita. Kyse ei ole varsinaisesta laihdutuskuurista, vaan pysyvästä suunnitelmasta. Jos sinnittelet esim. puoli vuottaa ilman karkkia ja jäätelöä, se ei auta mitään, jos palaat sen jälkeen entisiin tapoihin.
Harrasta liikuntaa joka tapauksessa. Laihdutuksen ydin on ruokavaliossa.
Vierailija kirjoitti:
Tee suunnitelma, miten suhtaudut herkkuihin kuten:
- kakut, pullat, keksit
- leipä ja muut leipätuotteet (pizzat jne.): voidaan korvata puurolla
- karkit, sipsit
- jäätelöt
- limutYritä tehdä tarkka suunnitelma, mitä näistä voisit jättää kokonaan pois ja kuinka usein syöt muita. Kyse ei ole varsinaisesta laihdutuskuurista, vaan pysyvästä suunnitelmasta. Jos sinnittelet esim. puoli vuottaa ilman karkkia ja jäätelöä, se ei auta mitään, jos palaat sen jälkeen entisiin tapoihin.
Harrasta liikuntaa joka tapauksessa. Laihdutuksen ydin on ruokavaliossa.
Oikealla ruokavaliolla ei tarvitse miettiä, koska makeaa ei edes tee mieli. Eikä tarvitse sinnitellä.
Minulla toimi nämä:
1. Aluksi kirjasin kaikki syömiseni ylös jotta oppisin paljonko missäkin on kaloreita. Näin annoskoot alkoivat pienentyä ja tuli kiinnitettyä huomiota mitä oikeasti syö.
2. Herkkupäivä kerran viikossa.
3. Join paljon vettä!
4. Liikuntaa mistä oikeasti nautin.
Ei mitään ihmedieettiä vaan pieniä muutoksia elämäntapoihin.
Omalla kohdalla toiminut, -5,5kg normaalipainon sisällä:
- syö oikeaa monipuolista ruokaa koomakulutuksen verran (minulla 1280kcal/pvä)
- liiku niin paljon kun mahdollista (ihan sama mitä tai miten, every step matters)
- jos repsahdat, syöt juhlissa enemmän tms tiukka palautus seuraavana päivänä
Minulla adhd aiheuttaa mm ahmimista ja lääke auttaa suuntaamaan keskittymistä. Etenkin iltapäivisin töiden jälkeen ilman lääkitystä syön kaapit tyhjiksi. Lääkkeen kanssa jaksan odottaa illalliseen ja saan tiskit laitettua koneeseen ja imuroitua sekä pestyä pyykkiä seuraavaa päivää varten. Minulle ei tule lääkkeestä mitään kiksejä, tulee vain sellainen olo kuin muillakin ”tavallisilla” ihmisillä. Mutta minulla onkin diagnoosi.