Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnteosta ei enää pidetä?

Vierailija
12.08.2020 |

Mikä on mielestäsi suurin syy siihen, että työnteko koetaan raskaana ja haaveillaan taloudellisesta riippumattomuudesta?

Vielä 80-l äidit ja isät kävi töissä sen kummempia miettimättä, välillä saletti työkaverit, mutta ei kukaan jäänyt töistä pois.

Mikä on muuttunut?

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä niin kuin koko yhteiskunta on polarisoitunut hyödyttämään vain hyväosaisia. Toisille ei jää mitään, toisille on pedattu mahtavat lähtökohdat syntymässä. Omalla toiminnalla ei voi enää juurikaan vaikuttaa elämän pelikortteihin. Ennen koulutus ja työ toimi porttina parempaan.

Vierailija
142/166 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että ennen työstä sen enempää tykättiin. En ainakaan muista että vanhempani olisivat siitä erityisesti nauttineet. Mutta he olivatkin duunareita, onko ylempien portaiden tekijöillä ollut sitten ennen lupsakampaa, en osaa sanoa.

Nykyihmisellä taitaa olla enemmän vaihtoehtoja, ei ole pakko tehdä epämiellyttävää työtä jos vain pelaa korttinsa niin. Käytännössä siis voi valita sosiaalituet ja vaatimattoman elämän, tai sitten hoitaa hommansa niin hyvin että rahaa tulee tekemättä (yritys, sijoitukset tms).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin huomannut omassa työssäni (Olen laitoshuoltaja) kuinka paljon työtä yhden ihmisen niskaan laitetaan. Kokoajan on kaikenmaailman hanttihommia. Yhtä ihmistä kiskotaan paikasta toiseen kuin jotain räsynukkea ja palkka huono. Fyysisesti erittäin rankkaa, apulaista ei saa ja monta kohdetta päivässä siivottavana vaikka aika ei riitä. Sitten kun aika ei riitä niin tulee stressiä miten saa pidettyä homman kasassa. Pomoille on epäinhimilliset vaatimukset (esimerkiksi yhden vessan voi siivota 3 minuutissa) ihan kiva mutta mitä jos niitä vessoja on 10? + muut tilat jotka täytyy päivittäin siivota.

Vierailija
144/166 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin sitä ja huomasin, ettei se ole minun juttuni.

Vierailija
145/166 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöitä ei enää arvosteta eikä kunnioiteta. Kaikki tehostetaan, eikä työnsä pysty enää tekemään hyvin, vaikka haluaisi.

Vierailija
146/166 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko on todellakin muuttunut 80-luvulta!

Vierailija
147/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirppuli vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä joskus pidetty? Seriously? Kyseessä on kaupankäynnin muoto. Työntekijä antaa osan ajastaan, työsuoritteestaan ja osaamisestaan työnantajalle ja työnantaja puolestaan antaa siitä käyvän korvauksen. Näin se on ollut kaupungeissa ja tehtaissa, joissa työ oli fyysisesti rasittavaa ja kuluttavaa. AINA.

Elämä on tasan jossain muualla kuin sorvin ääressä. Tämä on muuten se oppi, jonka minäkin sain kaupunkilaisilta työläisvanhemmiltani. Onhan se tietysti outo juttu, jos tulee maaseudulta.

Maaseudulla onkin sitten eri juttu. Siellä juoksutetaan jo pilttejä rapsuttamassa rikkaruohoja. Ilmainen työnteko on vähän kuin "kunniajuttu" ja sitä opeteltiin pelloilla. Sama juttu niiden maaseudun talkootöiden kanssa, jotka 90-luvun keskusta yritti vakiinnuttaa myös kaupunkeihin ja työpaikoille. Eli suomennettuna: ilmaistyöt. Ihan tässä ilokseen tehdään toiselle töitä kuin torpparit aikoinaan taksvärkkiä talollisille. Sipilän kepuhallitus yritti samaa leikkaamalla kesälomarahoja - yhdessä pelastetaan talous.

Maaseudulla palkka oli toissijainen juttu. Sellaista rahaa kinuavaa yksilöä katseltiin ilkeästi. Usein ammatti määritteli myös yhteiskunnallisen aseman; kunnanlääkäri oli jumalasta seuraava, pappia palvottiin, kansankynttilää ihailtiin, sisarhentovalkoinen hoiti kun oli niin laupias, ja piikojen kuuluu olla nöyriä. Ammattiliitot tuntemattomia, ei järjestäytymistä, palkka oli mitä oli-

Mutta onneksi oli työnilo ja sunnuntaikirkko! Jumala kiittää ahkeraa, ja rehellisyys maan perii!

Tätä maalais-eetosta nyt yritetään juurruttaa suomalaisiin. Ei onnistu.

Ikävää, jos sinulla ei ole ollut koskaan mukavaa työpaikkaa. Minulla on ollut useampikin.

minun täytyy todeta myös että eipä ole ainuttakaan työpaikkaa  tullut koskaan vastaan, missä olisi selvästi järkeä.

Painotetaan ripeyttä ja nopeutta ja joustavuutta.

Eli pitäisi tehdä monen edestä töitä ja jäädä ylitöihin.

Kun omaa vapaa-aikaa on uhrattu tarpeeksi, niin sitten saa odotella yllättäviä välipäiviä.

Ja lopputulos on että kuukauden tulot on alhaisemmat kuin jos olisi jättänyt ylityöt tekemättä.

Tällöin olisi ollut tasaisesti työpäiviä ja tulot olisi tasaisemmat.

Käytännössä eräänlaista urakkaa, mutta ei kuitenkaan. Nollatuntia työnantajan puolelta, mutta ei minun.

Kusettajia on liikenteessä runsaasti.

Olen syntynyt 90, joten en ole kokenut normaalia työelämää koskaan. Tarinoita sellaisesta olen kyllä kuullut vanhemmilta ja isovanhemmilta. Heistä on järkyttävää kuulla miten heidän äänestyspäätökset on muuttaneet nykyistä työelämää. Eivät he olisi tälläistä haluneet.

Tämähän koskee monia vanhuksia hoivakodeissa, kun ei ole tarpeeksi hoitajia ja hoitajilta odotetaan lähes teräsmiehen nopeutta saavuttaa luonnottomat työtehtävät päivän aikana.

Sitä saa mitä tilaa. 

Vierailija
148/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tämä työelämän kehitys tosiaan. Ihmeellistä, että ihmiset ovat niin lammasmaisia eivätkä tee  asialle mitään. Jokainen voi ainakin suosia lähituotteita ja välttää kansainvälisiä jättejä, erityisesti mm. tämä:

Työnteko on sinsänsä positiivnen asia, ei yhteiskunta voi toimia ilman työtekoa, mutta tällainen hyväksikäyttö vie meidät kaikki ajan kanssa perikatoon, jos ihmiset eivät rupea tekemään mitään.

Vierailija
149/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudelliset vaikeudet, ulosotot, jatkuvasti kasvava kiire joka ei kuitenkaan näy palkassa. Siinäpä niitä. Ennen työnteko kannatti ja pieni palkkaisetki pystyi mahdollisesti kerryttämään omaisuutta, nykyään pankissa nauretaan jos tienaat alle 2000€/kk.

Vierailija
150/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen kansalaisopistossa kieltenopettajana. Itse kun nuorena kävin vastaavilla kursseilla, opettaja oli usein tiukka lehtorisnainen, käytiin vain kirjaa läpi. Hän oli arvostettu ammattinsa puolesta. Nykyään on tällekin alalle tunkenut viihteellisyys, kurssien pitäisi olla myyviä ja opettajan jonkinlainen viihteen tuottaja ja koko ajan tulee vihjailuja että opiskelijat äänestävät jaloillaan tai antavat palautetta. En siis puolusta vanhakantaista opetusta, mutta koen että vaatimukset ovat liian suuret surkeapalkkaisessa työssä ( 5 kk kortistossa vuodesta).

Vierailija
151/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahdeksankymmentäluvullakaan töissä käyty palkatta! Työstä kuuluu saada oikea korvaus! Maailma ei ole enää sama kuin tuolloin. Herää tähän päivään.

Vierailija
152/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kontrolli ja kyttääminen noussut töissä. Verot ja maksut nousseet järjettömiksi, liian suuri osa palkasta menee valtion mustaan aukkoon.

Pännii kyl tosi paljon noi valtion touhut.  Olis hyvä jos kaikki alkais välttelemään verojen maksua et pääsis niistä kommareista eroon.

Vierailija
153/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kontrolli ja kyttääminen noussut töissä. Verot ja maksut nousseet järjettömiksi, liian suuri osa palkasta menee valtion mustaan aukkoon.

Pännii kyl tosi paljon noi valtion touhut.  Olis hyvä jos kaikki alkais välttelemään verojen maksua et pääsis niistä kommareista eroon.

No, olipa tosi fiksu provo... Työpaikalla se on kyllä työnantaja, joka kontrolloi ja kyttää. Millä olit ajatellut, että yhdyskuntainfraa, koulutus ja sairaanhoito rahoitetaan, jos verojen maksu lopetetaan? Yrityksetkin hyötyvät niistä ja siitä vakaasta yhteiskunnasta, joka se antaa.

Vierailija
154/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipitkät koulutukset väsyttää. Yliopiston 5-6 vuoden löpinästä on hyvin pieni osa hyödyllistä, moni tekee työssään joka tapauksessa jotain ihan muuta. Mutta maisterin paperit pitää olla. Siinä sitten työn ohessa hankit oikeasti alalle pätevyyden kouluttautumalla lisää.

Vierailija
155/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Hesarissa antoi ihmisille neuvoja. Hän itse oli hummannut 20v rahansa ja käski nyt muita olla tekemättä samoin. Hän asui Kalasatamassa miehensä ja kolmen lapsensa kanssa. Ihana lastenhoitaja ollut heillä 5v, jota ilman ei tulisi toimeen.

Ihan sylettää tuollaiset jutut. Itse en ole voinut koskaan tuhlata euroakaan ja silti elän vuokralla. Tuollaisesta etuoikeutetusta näkökulmasta tehdään normi. Me muut saadaan sitten hävetä ja olla hiljaa. Niin ja paahtaa töitä.

Vierailija
156/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voisi muuttaa?

Vierailija
157/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sekä nykyajan että vanhan ajan työtä.

Suorastaan huvitti kun vanhemman ikäluokan paapat kyselivät että no miltäs nuori mies "oikea ruumiillinen työ" maistuu kun on tottunut helppoon toimistotyöhön.

No sehän maistui kuin lomalta. Ei stressiä, minuuttiaikatauluja, multitaskingiä, jatkuvasti muuttuvaa työympäristöä, tai huolta YT-neuvotteluista. Ei sisällä istumista aurinkoisilla ilmoilla, ei työasioista puhumista pikkupomon kanssa ruokatauolla, ri robottimaista ympäristöä jossa tuotetaan sama asiakaskokemus joka hevon v...n maailmankolkkaan. Hyvä fiilis kun sai rasittaa vähän ruumistaan, sen jälkeen ruoka maittoi ja nukuin kuin tukki.

Ottaisin mielelläni palkanalennuksen vastaan jos olisi mahdollisuus tehdä sitä entisajan työtä. Mutta kun ei ole, kyse oli tuetusta projektista ja ilman tukia työ vanhan ajan keinoin ei ole riittävän kannattavaa nykyään.

Vierailija
158/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä voisi muuttaa?

Voitaisi palata näiden nykyisten pomojen kulta-ajalle siten että vaikka tupakointi työajalla sallittaisi.

Tulisi rennompi tahti. Ihan kuten uunoturhapuron aikaan nämä buumerit veti vain kessua rennosti ja vähän samalla duunaili.

Samat jannut haluaa nyt että me nuoremmat tehtäisi heidän puolesta kovempaa ja kovempaa, kun itse lorvailivat ja vetivät kunnon rahat itselleen.

Saatanan siat. Miten te kehtaatte.

Hau deer juu?

Vierailija
159/166 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen kansalaisopistossa kieltenopettajana. Itse kun nuorena kävin vastaavilla kursseilla, opettaja oli usein tiukka lehtorisnainen, käytiin vain kirjaa läpi. Hän oli arvostettu ammattinsa puolesta. Nykyään on tällekin alalle tunkenut viihteellisyys, kurssien pitäisi olla myyviä ja opettajan jonkinlainen viihteen tuottaja ja koko ajan tulee vihjailuja että opiskelijat äänestävät jaloillaan tai antavat palautetta. En siis puolusta vanhakantaista opetusta, mutta koen että vaatimukset ovat liian suuret surkeapalkkaisessa työssä ( 5 kk kortistossa vuodesta).

Nykyään kieliä on yhä helpompaa oppia laitteiden avulla; kirjoja ei välttämättä tarvita enää mihinkään.  Monilla kursseilla porukka on kuitenkin edelleen jo työiän ohittaneita, jotka kyllä voivat jorista omiaan asian vierestä tunnin aikana, mutta eivät vaikuta vaativilta sisällön suhteen. 

Sosiaaliset syyt ovat tärkeä syy kansalaisopiston kurssien käymiseen; kaverien ja puolison löytäminen, joskus hyväksilukujen saaminen johonkin koulutukseen tai virallisen todistuksen saaminen kieliopinnoista, joita joka tapauksessa tekee kotona. Tässä mielessä on erittäin hyvä jos opettaja on edes vähän sosiaalinen kuten yleensä onkin. Itse rupesin somekaveriksi useamman entisen opettajan kanssa ja kursseilla oli yleensä yhteishenkeä. 

Vierailija
160/166 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt sekä nykyajan että vanhan ajan työtä.

Suorastaan huvitti kun vanhemman ikäluokan paapat kyselivät että no miltäs nuori mies "oikea ruumiillinen työ" maistuu kun on tottunut helppoon toimistotyöhön.

No sehän maistui kuin lomalta. Ei stressiä, minuuttiaikatauluja, multitaskingiä, jatkuvasti muuttuvaa työympäristöä, tai huolta YT-neuvotteluista. Ei sisällä istumista aurinkoisilla ilmoilla, ei työasioista puhumista pikkupomon kanssa ruokatauolla, ri robottimaista ympäristöä jossa tuotetaan sama asiakaskokemus joka hevon v...n maailmankolkkaan. Hyvä fiilis kun sai rasittaa vähän ruumistaan, sen jälkeen ruoka maittoi ja nukuin kuin tukki.

Ottaisin mielelläni palkanalennuksen vastaan jos olisi mahdollisuus tehdä sitä entisajan työtä. Mutta kun ei ole, kyse oli tuetusta projektista ja ilman tukia työ vanhan ajan keinoin ei ole riittävän kannattavaa nykyään.

Niinpä. Entinen (huom. entinen) anoppi joskus taannoin "näpäytti", että aikaisemmin tehtiin kyllä työtä lauantaisinkin (hän oli lastentarhanopettaja, silloin oli varmaan ihan ihmillinen määrä lapsia yhtä opettajaa kohti) Niin, eikö se ole outoa, että ihmiset nykyään ovat enemmän stressaantuneita, vaikkei lauantaisin tehdä työtä. Ehkä "aivotyöläiset" kuitenkin tekevät työtä lauantaisin, ei se työ lopu kun työpäivä loppuu. Silloin (jo) kun ex-anoppi tämän lausui (joskus 2000-luvun alussa) luin jostain, että työn tehovaatimukset olivat kymmenkertaistuneet siitä kuin tämä anoppi meni eläkkeelle joskus 90-luvulla. Miten sitten 2020-luvulla? Eivät ole tehokkuusvaatimukset "aivotyöläisiä" kohtaan ainakin vähentyneet. Aikaisemmin tehtiin liian raskasta ruumillista työtä, nykyään tehdään liian raskasta aivotyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi