Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisä tulee poistaa!!

Vierailija
09.08.2013 |

Ei mitään järkeä, että valtio velkarahalla maksaa lasten vanhemmille lapsilisää, jonka osa pistää tilille makaamaan "pesämunaksi". Siis, eikö se raha ole tarkoitettu elämiseen, eikä mammojen sijoitustoiminnan alkupääomaksi. Aivan käsittämätön tällainen lisä. Tarveharkintaan vähintäänkin, jos järjestelmä on pakko säilyttää.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi poistaa. Meillä lapsilisät menee elämiseen, ja tietysti lasten hankintoihin, kuten vaatteisiin, harrastuksiin, leluihin yms. mutta nämäkin toki hankkisin ilman lapsilisiä ja vanhempien vastuulla lapset on. Toki hain lapsilisää ja sitä otan kuukausittain kun sitä kerran saa, mutta jos se lakkautettaisiin niin siltikin ostaisin lapsille samalla tavalla kuin nyt koska he on mun lapsia

Vierailija
82/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:51"]

Jos se raha on tosiaan niin pieni ettei korvaa juuri mitään lapsen kuluja, eikö sen yhtä hyvin voisi lakkauttaa? Valtion velanotto pienenisi näiltä osin, ja niillä lapsilla olisi aikuisina parempi tilanne veronmaksajina. Jos heistä nimittäin veroa maksavia kansalaisia jossain vaiheessa tulee, sehän ei ole mikään automaatio.

[/quote]

Ne puuttuvat rahat ahdistavat lapsiperheitä vieläkin ahtaammalle. Jo nyt lapsiperheiden tulotaso on kirkkaasti pienempi kuin lapsettomien, joten jos nyt kuitenkin tavoite on, että lapsi syntyy, eikä Suomi mummoudu, niin huono sulla toi ajatus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

96, puhut mutupaskaa. Sinähän et tiedä alkuunkaan, miksi joku on työtön tai edes sitä, moniko vähävaraisten lapsiperheiden huoltaja ON työtön.

Joka tapauksessa on kansantalouden kannalta samantekevää tuo - lapset elättävät ja hoitavat tulevia vanhussukupolvia ihan riippumatta siitä, onko koti ollut vähävarainen tai ei.

Vierailija
84/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:51"]

Jos se raha on tosiaan niin pieni ettei korvaa juuri mitään lapsen kuluja, eikö sen yhtä hyvin voisi lakkauttaa? Valtion velanotto pienenisi näiltä osin, ja niillä lapsilla olisi aikuisina parempi tilanne veronmaksajina. Jos heistä nimittäin veroa maksavia kansalaisia jossain vaiheessa tulee, sehän ei ole mikään automaatio.

[/quote]

Ne puuttuvat rahat ahdistavat lapsiperheitä vieläkin ahtaammalle. Jo nyt lapsiperheiden tulotaso on kirkkaasti pienempi kuin lapsettomien, joten jos nyt kuitenkin tavoite on, että lapsi syntyy, eikä Suomi mummoudu, niin huono sulla toi ajatus...

[/quote]

Miksi pitäisi tavoitella mahdollisimman suuria syntyviä ikäluokkia? Huoltosuhde heikkenee seuraavaksi pariksikymmeneksi vuodeksi, kun työssäkäyvien pitää elättää sekä mummot että lapset. Lastenteko on talousongelmiin huono ratkaisu. Pitäisi keskittyä työntekoon ja tuottavuuden kasvattamiseen.

Vierailija
85/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajua. Mä olen työtön ja mies pienipalkkaisella alalla. Ei lähellekään sitä mitä jotkut rakennus/putkimiehet saa.

Silti me pärjätään ihan hyvin ja saadaan laitettua lapsilisät säästöön.

Tosin meillä on tingitty sitten muista asioista. Enkä yhtään tunne itseäni vähävaraiseksi vaikka juridisesti vähävaraisia me ollaankin.

Vierailija
86/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:21"]

Kateudestahan aina on kyse. Kateuskortin logiikka on avattu tuossa ylempänä. Pitääkö kaikki yhteiskunnan epäkohdat sivuuttaa kateudella? Ja en halua tehdä lapsia, koska kaltaisesi ahneet mammat syövät suomen valtion konkurssiin, ennen kuin kuvitteellinen lapseni osaa edes potalla käydä. Minun vaakakupissa lapsen saannille täytyy olla paremmat perusteet, kuin valtion maksama lisääntymisraha. 

[/quote]

Ei, mutta sinun kohdallasi kyse on ilmiselvästä kateudesta. Kaltaiseni mammat? Kerro ihmeessä, että miten MINÄ ajan Suomen konkurssiin, veikkaan että metsään menee ja pahasti sun väittämät, mutta kihisen uteliaisuudesta kuulla. (tuskin vastaat edes mitään) Ja jos osaat lukea niin olisit huomannut sen, että se 219 euron lisääntymisraha ei riitä mitenkään päin kattamaan lapseni aiheuttamia kuluja. 

Vierailija
87/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:01"]

[/quote]

Meillä säästetään lapsilisä. Onko se meidän vika, että toiset on niin tyhmiä että tuhlaavat rahan kun me käytämme rahamme fiksusti ja saamme säästöön, vaikka sossulaiset saavat saman verran ellei jopa enemmän kuin me?

[/quote]

No mutta jos lapsilisää maksettaisiin vain niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat välttämättömästi, niin syntyisi säästöä. Ja sitähän tässä haettiin. Itse en kyllä epäile, etteikö muitakin säästökohteita löytyisi kuin köyhät ja lapsiperheet, mutta ilmeisesti ei.

[/quote]

Ei synny, ei ne päätökset ja tulojen tarkistukset ole ilmaisia, niihin tarvitaan ihmisiä. Joten kaikki säästöt menee lisääntyneeseen byrokratiaan. Mitään säästöjä ei synny, pikemminkin päinvastoin, voi olla että tuohon (kelan?) lisääntyneeseen työhön ei edes riitä ne säästetyt rahat. Ihan oikeesti, ei niitä lapsilisiä nyt niin paljon tässä maassa makseta. Aika pieni menoerä se on valtion budjetissa.

[/quote]

Onhan tulotaso kontrollissa jo nyt verotuksen vuoksi, miksi siitä enää lapsilisien kohdalla lisäkuluja syntyisi? Jos lapsilisää on maksettu liian hyvätuloiselle perheelle, se voidaan kerätä vaikka jäännösverona takaisin.

Vierailija
88/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:15"]

Kateudestahan aina on kyse. Kateuskortin logiikka on avattu tuossa ylempänä. Pitääkö kaikki yhteiskunnan epäkohdat sivuuttaa kateudella? Ja en halua tehdä lapsia, koska kaltaisesi ahneet mammat syövät suomen valtion konkurssiin, ennen kuin kuvitteellinen lapseni osaa edes potalla käydä. Minun vaakakupissa lapsen saannille täytyy olla paremmat perusteet, kuin valtion maksama lisääntymisraha. 

[/quote]

Ei, mutta sinun kohdallasi kyse on ilmiselvästä kateudesta. Kaltaiseni mammat? Kerro ihmeessä, että miten MINÄ ajan Suomen konkurssiin, veikkaan että metsään menee ja pahasti sun väittämät, mutta kihisen uteliaisuudesta kuulla. (tuskin vastaat edes mitään) Ja jos osaat lukea niin olisit huomannut sen, että se 219 euron lisääntymisraha ei riitä mitenkään päin kattamaan lapseni aiheuttamia kuluja. 

[/quote]

Miksi sen pitäisi kattaa lapsestasi aiheutuvat kulut?

Vierailija
89/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:17"]

[/quote]

Mistä ihmeestä sait päähäsi, että pitäisi kattaa?

Vierailija
90/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisverotus ehdottomasti Suomeen. Lapsilisä voi säilyä ennallaan, siitähän on poistettu indeksikorotuskin vuosiksi. Ehkä lapsikorotus voisi poistua, eli jokaisesta lapsesta maksettaisiin saman verran

t.kahden äiti

Vierailija
91/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei se kata, sen tietää ihan jokainen äiti/isä joka sitä lapsilisää saa. Sen sijaan lapsettomat tuntuu kuvittelevan, että se kattaa ihan kaiken ja vielä jää säästöönkin. Voin kertoa ettei jää, lapsilisä on vain pieni kädenojennus yhteiskunnalta lapsiperheelle. Ihan vaan koska niitä lapsia tarvitaan tähän maahan tulevaisuuden veronmaksajiksi. Ei Suomi edes ole maailman ainoa maa joka maksaa lapsilisiä, monessa maassa on lisäksi vielä perheverotus. Eli lapsiperheitä tuetaan Suomeakin enemmän. Käsittääkseni näin on esim. Saksassa. Kumma kun ne siellä on vielä tyhmempiä kuin Suomessa??

Vierailija
92/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 14:49"]

Mä en ymmärrä miksi täällä lapsettomat ihmiset jauhaa siitä kun he maksavat veroja. Myös äidit ja isät maksavat veroja! Kodinhoitotuestakin lähtee veroja. 

[/quote]

Oikeassa olet. Äidit, isät ja lapsettomat kaikki maksavat veroja. Lapsettomat eivät vaan saa tulonsiirtoina ylimääräistä kuukausittaista sijoituspääomaa. Äidille ja isille annetaan tulonsiirtoina pelirahaa, joka maksetaan myös niiden veroista, jotka eivät mitään tulonsiirtoja saa. Lisäksi valtio joutuu ottamaan paljon lainaa, että isit ja äidit eivät hikeenny. Kohta maailmanpankki omistaa suomen, ja isät ja äidit tekee taksvärkkiä maailmanpankin pomoille. Mutta sehän nyt ei haittaa. Kunhan tuet juoksee.

[/quote]

Tuleeko pieneen mieleesi, että se lapsilisä ei todellakaan edes riitä kattamaan lapsista aiheutuvia kuluja?

Joten jos halutaan Suomeen syntyvän veronmaksajia ja kroonikko-vaipan-vaihtajia, niin lapsien syntyvyyttä kannattaa edistää edes hitusen tasaamalla niitä kuluja.

[/quote]

Oletko synnyttänyt lapsesi siksi, että saat synnytysrahaa? Mieluummin ulkomaalaisia suomeen. Hemmoteltujen mammojen lapset ei vaippoja tule vaihtamaan. Se on varma.

Vierailija
93/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä pysyköön ennallaan. Päivähoito voisi maksaa vanhemmille esim.50% todellisista kuluista.

Myös päivähoito-oikeutta voisi rajoittaa. Samoin opettaa vanhemmille kantamaan itse vastuunsa jälkikasvustaan (vanhemmilla ei vapaapäivinään oikeutta viedä lapsia hoitoon, samoin hoitopäivän pituus määräytyisi työ/opiskelupäivän pituuden mukaan jne.)

Vanhemmat enemmän vastuussa lapsistaan ja heidän kasvatuksestaan, näin ollen käytöshäiriöiden väheneminen, yhteiskunta säästää perheneuvoloista, perhetyöntekijöistä, lastensuojelu yms!! Tämä ei tietenkään tarkoita erityislapsia tai tukea tarvitsevia perheitä vaan ns.perusperheitä, joissa ei laiskuuttaan haluta hoitaa lapsia,ei opeteta käytöstapoja jne.

Mutta todellista säästöä syntyisi myös jos kansanedustajien palkkoja alennettais esim.30% ja kansanedustajat sais sakkoa typeristä päätöksistä esim.-10%bruttotulot. 

Vierailija
94/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

"Kattamaan kuluja"? Siis kuluja mistä? Siitä, että olet päättänyt itsekkäästi lisääntyä ja nyt lapset aiheuttavat kuluja? En tiedä mihin kateus tässä kategoriassa kuuluu, mutta on aika herätä siihen, miksi muiden pitää maksaa kulut sinun lapsestasi.

Vierailija
95/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:41"]

"Kattamaan kuluja"? Siis kuluja mistä? Siitä, että olet päättänyt itsekkäästi lisääntyä ja nyt lapset aiheuttavat kuluja? En tiedä mihin kateus tässä kategoriassa kuuluu, mutta on aika herätä siihen, miksi muiden pitää maksaa kulut sinun lapsestasi.

[/quote]

Arvasin, ettet kykene vastaamaan kysymykseeni "kaltaisistani mammoista" :) Missä minä olen väittänyt että muiden pitäisi maksaa minun lapseni kulut? Enhän mä olen sanonut mitään sinne päin vaan vastannut sinun helvetin typerään kateusjankkaukseen lapsilisän suuruudesta. 

Vierailija
96/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 14:57"]

Oikeassa olet. Äidit, isät ja lapsettomat kaikki maksavat veroja. Lapsettomat eivät vaan saa tulonsiirtoina ylimääräistä kuukausittaista sijoituspääomaa. Äidille ja isille annetaan tulonsiirtoina pelirahaa, joka maksetaan myös niiden veroista, jotka eivät mitään tulonsiirtoja saa. Lisäksi valtio joutuu ottamaan paljon lainaa, että isit ja äidit eivät hikeenny. Kohta maailmanpankki omistaa suomen, ja isät ja äidit tekee taksvärkkiä maailmanpankin pomoille. Mutta sehän nyt ei haittaa. Kunhan tuet juoksee.

[/quote]

Ei hyvää päivää :D Jos olet noin kateellinen niin tee muksu tai mieluummin useampi, koska sitä enemmänhän sinä saat lapsilisää ;) Meillä menee lapsilisä säästöön, mutta voin vakuuttaa että se 219 euroa ei TODELLAKAAN riitä kouluikäisen ja päiväkoti-ikäisen kuluihin että häviölle jää kuule ja rutkasti :D

[/quote]

Sun ei pitäisi saada mitään. Ei lapsesta pidä maksaa mitään

Vierailija
97/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:39"]

Syntyvyyttä ei tarvitse taloudellisesti kannustaa. 

[/quote]

No tuosta ovat taloustieteilijät ja poliitikot eri mieltä. Jos lapsilisä poistetaan, on kohta hyvä kysymys, miksi tuetaan päivähoitoa joka kk. jopa yli tuhannellakin eurolla per lapsi (todelliset päivähoidon kulut ovat 900-1200 e lapselta, ja perheet maksavat korkeintaan kaksi ja puoli sataa euroa), miksi koulutuksen pitäisi olla ilmaista jnejne.

Jo pelkkä lapsilisän poisto saattaa olla se tekijä, joka saa vähävaraisen perheen jättämään lapsia hankkimatta. Saati sitten, jos viedään tuo sun ajatuksesi perille asti ja poistetaan muitakin tulosiirtoja.

Länsimaiden kansantalouksien yksi isoimmista ongelmista on väestön vanheneminen ja syntyvyyden pieneneminen.

Sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan, että otetaan tänne sitten vaikkapa 60 tuhatta (vuotuinen syntyneiden määrä about) ulkomaalaista joka vuosi, mutta aika monelle muulle se ei ole mieluisa vaihtoehto.

[/quote]

Suurimmassa osassa maailmaa ei tueta syntyvyyttä. Niissä missä tuetaan syntyvyys on kuitenkin surkean heikko.

Tuollainen puhe jostain vanhusten hoidosta on typerää. Nykyiset keskiikäiset eivät koskaan pääse eläkkelle koska eläkeikää ei enää ole silloin kun he ovat sen ikäisiä.

Ymmärrätkö että Suomi on jo Kreikan tilassa? Me olemme 100 miljardia velkaa valtiona. Sen lisäksi kunnat ovat velkaa. Sen lisäksi suomalaisilla ihmisillä on ennätysmäärä henkilökohtaista velkaa. Suomalaisilla ei ole edes varaa kunnostaa asuntojaan jonka takia meillä onkin erittäin suuri kunnnostusvelka. Jopa ihan julkisissa rakennuksissakin. Kun ei ole rahaa.

Iso osa lapsista ei varmaan koskaan tule edes tekemään mitään työtä. Nyt jo Suomessa on paljon ihmisiä jotka ei töitä tee. Jos me jatkamme tätä sosiaalipolitiikkaa niin koko yhteiskunta kaatuu

Vierailija
98/132 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:41"]

[/quote]

Arvasin, ettet kykene vastaamaan kysymykseeni "kaltaisistani mammoista" :) Missä minä olen väittänyt että muiden pitäisi maksaa minun lapseni kulut? Enhän mä olen sanonut mitään sinne päin vaan vastannut sinun helvetin typerään kateusjankkaukseen lapsilisän suuruudesta. 

[/quote]

Miksi puhut kateudesta? Eikö älykkyytesi kapasiteetti ole riittävä, että pystyisit käsittelemään kritiikkiä muuten kuin kateuden kautta?Mitä sitten kun suomen valtio tekee konkurssin ja lapsesi joutuvat huo*aamaan maailman pankin holveissa, että saavat vanhempansa sairaalalaskut maksettua. Joko silloin rupee kiinnostamaan näiden lisien tämän hetkinen tarpeellisuus. Sinä kun et ymmärrä, että samalla kun puolustat näitä ylimääräisiä valtion lisiä, samalla vedät mattoa lastesi tulevaisuuden alta. Mutta ethän varmaan pysty kovin pitkäjänteiseen ajatteluun muutenkaan. Hyvin alkeellista.

Vierailija
99/132 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 23:27"]

Ei mitään järkeä, että valtio velkarahalla maksaa lasten vanhemmille lapsilisää, jonka osa pistää tilille makaamaan "pesämunaksi". Siis, eikö se raha ole tarkoitettu elämiseen, eikä mammojen sijoitustoiminnan alkupääomaksi. Aivan käsittämätön tällainen lisä. Tarveharkintaan vähintäänkin, jos järjestelmä on pakko säilyttää.

[/quote]

Kyllä, kaikki Kelan tuet pitäisi olla tulosidonnaisia. Ilmaista rahaa ei pitäisi olla Kelalla varaa jaella ylimääräisenä henkilöille jotka eivät todellakaan tarvitse sitä. Jotkut kun puolustuvat lapsilisän maksua rikkaille sillä että pitää kannustaa myös hyvätuloisten lisääntymistä niin riippuuko muka jonkun hyvätuloisen lapsenhakinta lapsilisästä? Jos näin on niin parempi sitten jättää ne lapset hankkimatta. Jos itse tienaisin yli neljätonnia kuussa niin mihin hemmettiin tarvitsen lapsilisiä. Jos nyt ajatellaan perhettä jossa yhteiset tulot ovat vaikka 7000€ brutto niin enpä usko että lapsilisien poisotto mitenkään merkittävästi alentaisi perheen elintasoa tai lapsenhankintahaluja mutta valtiolle lapsilisien poisto hyvätuloisilta toisi ison säästön. On se ihme että vouhkataan joistain muista säästöistä joissa todella huononnetaan pienituloisten tai lasten palveluja mutta hyvätuloisten ylimääräiseen rahaan ei saisi koskea. 

[/quote]

Määrittele hyvätuloinen. Esimerkkinä antamasi 7000€ brutto on vielä varsin keskituloinen talous, jossa lapsilisillä on merkitystä.

Kannattaa muistaa, että lapsilisillä on tarkoitus tasata samassa tuloluokassa lapsellisten ja lapsettomien tuloeroja. Lapsilisä ei ole mitään köyhäinapua, vaan elintasoerojen tasausta samassa tuloluokassa. Lapsilisä ei kata likikään kaikkia lapsesta syntyviä kuluja, joten kukaan ei varmasti lisäänny pelkkien lapsilisien takia.

Vierailija
100/132 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 13:36"]

Lapsilisällä on myös moraalinen vaikuta. Se on keskiluokalle ainoa "tuki", jolla osoitetaan, että tällä hyvinvointiyhteiskunnalla on myös heille annettavaa. Tämä on ihan poliittisestikin tunnustettua, että sen avulla sidotaan keskiluokkaa kannattamaan erinäisten tukien maksamista. Eli suomennettuna: viedään lapsilisä, niin iso massa menettää sen ja sen jälkeen suhtautuu yhä jyrkemmin köyhien tukemiseen, koska itse eivät saa mitään tältä järjestelmältä. Asiat ei ole niin yksinkertaisia...

[/quote]

Todella hyvä huomio. Jos lapsilisät ovat meidän kaltaisellemme keskituloiselle perheelle "tarpeetonta" rahaa, sitten sitä tarpeetonta rahaa ovat myös kaikenlaiset toimeentulotuet ja työttömyyskorvaukset. Menkööt töihin. Töitä löytyy, jos vain on työhaluja. Eikö niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi