olen aloittanut liikunnan mutta en jaksa nyt kotitöitä yhtään?
Eli aiemmin oli liikuntaa 0 kertaa viikossa ja nyt joka päivä. Nyt en silti jaksa tehdä mitään kotona. Tiskejä koneeseen ja keittiön siivousta mutta muuten esim. pyykit ja silitys jäänyt vähemmälle ja muu siivoaminen. En nyt mikään himosiivoaja aiemminkaan ollut mutta nyt vielä vähemmän. Eikö liikunnan lisäämisen pitäisi antaa energiaa?
Kommentit (29)
Kemialliseen reaktioon tarvitaan enemmän kuin yksi aines osa. Eli ravinto, liikunta ja lepo.
syötkö tarpeeksi ja monipuolisesti nyt, kun liikut? kulutat enemmän energiaa kuin aikaisemmin, joten ruokailutottumukset voivat olla pielessä ja siksi et jaksa muuta kuin sen liikunnan.
lisäksi tuli mieleeni, että aloittelijalle joka päivä jotain rankkaa liikuntaa voi kyllä olla liikaa.
Olet aloittanut aika rajulla liikunnalla jos yhtäkkiä aloitat joka päivä ja ennen et ole liikkunut ollenkaan. Ei ole ihme jos puhtia ei silloin piisaa kotitöihin. Sun elimistösi ei pysy perässä. Nyt aloitat hitaamalla tahdilla sen liikunnan, pari kertaa viikossa ja sitten myöhemmin lisäät.
ei ole rankkaa liikuntaa vaan kävelyä pelkästään.
3-4 kertaa liikuntaa viikossa, monipuolinen ja riittävä ravinto ja muista pyhittää lepopäivä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 09:59"]
ei ole rankkaa liikuntaa vaan kävelyä pelkästään.
[/quote]kävelykin voi varmasti väsyttää, jos aikaisemmin ei ole pahemmin liikuntaa harrastanut. kurkkaapas kunto.plus lehden sivuilta niitä liikunta-ohjelmia, sieltä löytyy muistaakseni ihan kävelyohjelmakin aloittelijalle.
http://kuntoplus.fi/liikuntasuunnitelma
Hyvä aloitus. Minä en oo tajunnut kysyäkään, että miksi menee noin. Mulla siis sama havainto joskus, että kun yritin nostaa kuntoa, niin olin vain tosi väsynyt koko ajan. Ajattelin jo, että onko mulla jokin vikana, kun en jaksa mitään. Mutta tuota voi miettiä, että onko syömiset kunnossa.
Kyllä mä olen aina osannut levätä riittävästi ja syödä suht. terveellisesti ja hyvinkin säännöllisesti. Mutta ehkä kyse on hiuksenhienostakin fiilauksesta.
Mulla on kanssa ihan sama ongelma!
Enkä usko, että liikun liian rankasti, kun en juuri ikinä saa edes lihaksia kipeiksi, silleen että kevyesti hengästyn ja vähän hikoilen. Itsekin enimmäkseen kävelen, välillä kevyttä jumppaa. Energia sensijaan menee kaikki liikuntaan niin etten jaksa kotona tehdä oikein muuta kuin sohvalla maata. Oon kyllä yrittänyt syödä tarpeeksi. Ehkä siinäkin on vähän ongelmaa, kun en kertakaikkiaan jaksa laittaa ruokaa tarpeeksi. Jotenkin ruokahalukin on huonontunut tän liikunnan aloittamisen myötä, että vaikka jotain jaksaisi tehdäkin, ei se oikein maistu. Nukunkin kyllä enimmäkseen tarpeeksi, mulla vaan se ongelma, että työvuorojen vuoksi monesti illalla on ainoa tilaisuus harrastaa liikuntaa ja se tuntuu huonontavan yöunia (mikä tuntuu kummalliselta: kun oon koko illan virunut sohvalla ja yrittänyt pysyä hereillä säälliseen nukkumaanmenoaikaan asti keräillen voimia että edes ne pyykit jaksaisin koneeseen heittää, ei sitten uni tulekaan kun vihdoin pääsee sänkyyn)
Liikunta tuntuu hyvältä liikkuessa ja ihan vähän sen jälkeen, sitten iskee se armoton väsymys.
Oon kateellinen niille, jotka saavat liikunnasta energiaa ja joilla ainoa ongelma on se, että lihakset vähän kipeytyy! Ittellä kun ei liikunta tunnu muuten kuin kaikennielevänä uupumuksena, niin ihmettelen, onko tästä edes mitään hyötyä, vai kuluttaako tää kroppaa enemmän kuin rakentaa.
Pitkän kävelyn jälkeen helposti tulee uni. Intervallijuoksu- tai punttitreeni - isoilla painoilla, lyhyillä sarjoilla -lisää hormoneja elimistöön ja tuo voimaa.
Jos syö liikuntaan verrattuna liian vähän hiilaria, voi väsyttää. Liika hiilarin mättäminen myös aiheuttaa väsymystä.
Vittu te mammat ootte sitten niin saatanan käsiä tän liikunnan ja laihdutuksen kanssa!
Ei 10 ainakaan yritä laihduttaa, päinvastoin!
Eikö se nyt ole hyvä, että sentään yrittää parantaa kuntoaan ja terveyttään aloittamalla aikuisiällä liikuntaharrastuksen, eikä luovuta ensimmäisten vastoinkäymisten tullen? Vai onko liikuntaan oikeus vain sitä lapsesta asti harrastaneilla ja valmiiksi huippukuntoisilla, joilla homma on hanskassa ilman mitään neuvoja?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:46"]
Vittu te mammat ootte sitten niin saatanan käsiä tän liikunnan ja laihdutuksen kanssa!
[/quote]
kerro jotain mitä en tiedä? Vaikka siitä oikeasta tavasta tehdä asioita? Sivistä mua jos olet itse täydellinen.
ap
Joo se energisyys tulee sen kunnon nousun myötä. Minä käyn salilla, jumpissa, pyöräilen 6 päivänä viikossa ja energiaa riittää..Urheilua takana vuodesta 1991. .
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:04"]Joo se energisyys tulee sen kunnon nousun myötä. Minä käyn salilla, jumpissa, pyöräilen 6 päivänä viikossa ja energiaa riittää..Urheilua takana vuodesta 1991. .[/quote]
eli pitää vaan jaksaa jatkaa eikä luovuttaa ja uskoa että joku päivä jaksaa. :)
ap
Todennäköisiä mahdollisuuksia on kaksi, molemmat mainittu ja tässä ketjussa:
1. Et syö tarpeeksi kuluttamiisi kaloreihin nähden.
2. Hyppäys sohvaperunasta "liikuntaa joka päivä" -tyypiksi on kuntoosi nähden liian raju ja olet jonkinlaisessa ylirasitustilassa. Pitäisin itse tätä vaihtoehtoa todennäköisempänä. Vaikka kysymys olisi vain kevyestä kävelystä, niin se voi silti rasittaa elimistöäsi, jos et ole ennen siihen tottunut ja nyt teet sitä joka päivä.
Suosittelen, että joko lyhennät niiden kävelylenkkien pituuden puoleen nykyisestä tai sitten teet niitä aluksi vain joka toinen päivä. (Minusta jälkimmäinen vaihtoehto on suositeltavampi.) Sitten, kun tunnet olosi pirteäksi ja energiseksi tuolla liikuntamäärällä, voit vähitellen ruveta lisäämään kävelylenkkien pituutta tai määrää.
Miksi haluat heti aluksi kävellä joka päivä, jos se ei selvästikään tuo sinulle hyvää oloa pitemmän päälle? Ehdit hyvin kuntoon vähän kevyemmälläkin ohjelmalla, vaikka siihen menisikin muutama viikko enemmän aikaa. Olen itse juossut useita puolimaratoneja, enkä ole koskaan harjoitellut useammin kuin 3-4 kertaa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:14"]
2. Hyppäys sohvaperunasta "liikuntaa joka päivä" -tyypiksi on kuntoosi nähden liian raju ja olet jonkinlaisessa ylirasitustilassa. Pitäisin itse tätä vaihtoehtoa todennäköisempänä. Vaikka kysymys olisi vain kevyestä kävelystä, niin se voi silti rasittaa elimistöäsi, jos et ole ennen siihen tottunut ja nyt teet sitä joka päivä.
Suosittelen, että joko lyhennät niiden kävelylenkkien pituuden puoleen nykyisestä tai sitten teet niitä aluksi vain joka toinen päivä. (Minusta jälkimmäinen vaihtoehto on suositeltavampi.) Sitten, kun tunnet olosi pirteäksi ja energiseksi tuolla liikuntamäärällä, voit vähitellen ruveta lisäämään kävelylenkkien pituutta tai määrää.
Miksi haluat heti aluksi kävellä joka päivä, jos se ei selvästikään tuo sinulle hyvää oloa pitemmän päälle? Ehdit hyvin kuntoon vähän kevyemmälläkin ohjelmalla, vaikka siihen menisikin muutama viikko enemmän aikaa. Olen itse juossut useita puolimaratoneja, enkä ole koskaan harjoitellut useammin kuin 3-4 kertaa viikossa.
[/quote]
haluan laihtua ja haluan vatsamakkaroistani eroon. Nyt viimeiset mahdollisuudet koska olen jo 35v
ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:18"]
haluan laihtua ja haluan vatsamakkaroistani eroon. Nyt viimeiset mahdollisuudet koska olen jo 35v
ap
[/quote]
Onko kauhea katastrofi, jos siihen laihtumiseen menee muutama viikko enemmän kuin mitä siihen menee tiukalla ohjelmalla, jossa olet vähän väliä väsyksissä?
Varsinaisen joka toinen päivä -kävelylenkkien lisäksi voit toki myös lisätä arkiaktiivisuuttasi ihan pienillä jutuilla (kävelet portaat hissin sijasta, kävelet lähikauppaan etkä mene autolla, jäät pois bussista yhtä pysäkkiä aikaisemmin jne). Nämä rasittavat vähemmän, koska kysymys on vain lyhyistä rupeamista pitempien lenkkien sijaan.
17
[/quote]
ap
[/quote]minä laihduin ruokavaliolla ja polar sykemittarin (sellainen vanha ladymalli, niitä ei taideta enää edes tehdä) ohjelmalla. siihen saattoi itse syöttää sen mitä halusi kunto-ohjelmalta (laihtua ja parantaa kuntoa) ja sen, montako kertaa viikossa oli mahdollista liikkua (minulla se oli neljä kertaa).
sain ohjelman, jonka mukaan piti tehdä kaksi peruskuntolenkkiä viikossa, molempien pituus 45 minuuttia, yksi intervallilenkki (kesto 30 minuuttia) ja yksi pitkä lenkki (kesto 70 minuuttia). alkuun olin niin huonossa kunnossa, että kävelin nuo lenkit, myös intervallilenkin ja pitkällä lenkillä jouduin suoraan sanoen löntystelemään koko matkan, ettei syke vain noussut liikaa. kolmen kuukauden kuluttua paino oli pudonnut 8 kiloa ja kunto noussut niin, että pystyin hölkkäämään peruskuntolenkit, juoksemaan intervallin ja edelleen kävelin pitkän lenkin. puolen vuoden kuluttua pystyin jo hölkkäämään tuon pitkän lenkinkin ja paino tippui nopeammin kuin alussa.
suosittelen sinulle noita valmiita kunto-ohjelmia, joko sykemittarin kanssa tai vaikkapa tuota aiemmin ketjussa mainittua kunto plussan liikuntaohjelmaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:30"]
[/quote]
ap
[/quote]minä laihduin ruokavaliolla ja polar sykemittarin (sellainen vanha ladymalli, niitä ei taideta enää edes tehdä) ohjelmalla. siihen saattoi itse syöttää sen mitä halusi kunto-ohjelmalta (laihtua ja parantaa kuntoa) ja sen, montako kertaa viikossa oli mahdollista liikkua (minulla se oli neljä kertaa).
sain ohjelman, jonka mukaan piti tehdä kaksi peruskuntolenkkiä viikossa, molempien pituus 45 minuuttia, yksi intervallilenkki (kesto 30 minuuttia) ja yksi pitkä lenkki (kesto 70 minuuttia). alkuun olin niin huonossa kunnossa, että kävelin nuo lenkit, myös intervallilenkin ja pitkällä lenkillä jouduin suoraan sanoen löntystelemään koko matkan, ettei syke vain noussut liikaa. kolmen kuukauden kuluttua paino oli pudonnut 8 kiloa ja kunto noussut niin, että pystyin hölkkäämään peruskuntolenkit, juoksemaan intervallin ja edelleen kävelin pitkän lenkin. puolen vuoden kuluttua pystyin jo hölkkäämään tuon pitkän lenkinkin ja paino tippui nopeammin kuin alussa.
suosittelen sinulle noita valmiita kunto-ohjelmia, joko sykemittarin kanssa tai vaikkapa tuota aiemmin ketjussa mainittua kunto plussan liikuntaohjelmaa.
[/quote]
niin olisiko tässä kyse myös malttamattomuudesta. Ettei kroppa ja pää tule heti mukana yhtä aikaa? Olen vasta vajaan 1kk tehnyt näitä lenkkejä. Ehkä jaksaminen tulee vähän myöhemmin? Pitää kokeilla vaikka vähentää lenkkejä ja tehdä niistä jäljelle jäävistä lenkeistä ehkä hieman haastavampia juuri tuossa rasituksessa.
ap
No miten sä syöt? Luultavasti liian vähän ja kaikki energia menee siihen liikuntaan.
Ala syödä kunnolla, katso vaikka tuo ketju laihtuuko tällä, siellä on hyviä vinkkejä kunnollisesta syömisestä.