Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..

Vierailija
06.08.2013 |

Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.

Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.

Kommentit (259)

Vierailija
41/259 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:57"]tupakalle? Hyiiiii. Mieti millaisen mallin annat.

[/quote]

Tää on siis sille 10- ja 11-v. äidille

Vierailija
42/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli nyt viikoksi miehen lapset. 3,5vuotiaan hiukset oli värjätty punaiseksi. Voi jeesus sentään, en ymmärrä mitä lasten äidin päässä on liikkunut. On kuulemma kevytväri, mutta silti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitoja kampaajalla, vaalennusaine ei kosketa päänahkaa.

Vierailija
44/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on nyt pakko jakaa omay ajatukseni tästä... Itse saim äitiltä luvan alkaa värjäillä just joskus 12-13-vuotiaana ja sithän mä värjäsin niitä ja paljon... Välillä oli tukka kusenkeltanen vaalennuksista, välillä se oli tummanruskea ja välillä alta tumma ja päältä vaalea. No nyt kun jälkeenpäin mietin niin se oli ihan turhaa, ei sen ikäinen ymmärrä siitä värjäämisestä aiheutuvaa haittaa ja itsekkin vaan värjäilin aina miten halusin, piti kaikkia koittaa. Nyt kun 18-vuotiaana mietin tätä, se oli järkyttävää rahan tuhlausta (hiukset värjättiin aina kampaajalla) ja nyt tiedän jo mikä väri minulle sopii ja se ei ainakaan ole se vaalea

Vierailija
45/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytön hiukset ovat pitkät, suostu latvojen värjäykseen? Ei vahingoita lasta, koska latvoja värjätessä kemikaalit eivät imeydy elimistöön.

Koko pään värjäämisen kieltäisin minäkin alle 15-16-vuotiaalta, vaikka omat hiukseni sain värjätä jo 10-vuotiaana. No, ajat muuttuvat ja silloin vaaroista ei tiedetty.

Vierailija
46/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viesti jäi kesken 51 jatkaa...eli jos mulla olis lapsi, niin se sais värjätä hiuksians vast 15+ ikäsenä koska muuten se on silleen turhaa... Itse sain aikoinaan värjätä varmaan siksi että olen aina ollut kiltti lapsi ja tehnyt mitä käsketään, joten äiti on sitten suostunut niihin värjäilyihin, toisaalta muistelisin että hän tais alussa olla vähän vastahakonen asian suhteen... Mutta niiin mielestäni 12v on liian nuori alottamaan hiustenvärjäilyt

Vierailija
47/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei osaa ajatella fiksusti eikä aikaa kun oikeasti vanha, mutta ei ole kiva allergisoitua hiusväreille nuorena ja sitten kun haluaisikin peittää harmaita, ei se allergian takia onnistu. :D

Itse antaisin luvan korkeintaa raitoihin, joissa väri ei kosketa päänahkaa ja mieluiten kevytväreillä.

Vierailija
48/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset vaalentavat niin neuroottisesti hiuksiaan teini-ikäisestä asti että se näkyy hiustenlaadussa aikuisena Laihaa lirua vaan kasvaa  ja päänahka näkyy sieltä tupeeratun puuhkan  Olen ihmetellyt miten siitä ei puhuta ollenkaan. Ehkä siksi että kun alkaa puhumaan vaalentamisesta niin sitähän ei kukaan ole koskaan tehnyt vaan vähän yhden sävyn verran joskus kokeillut vaikka juurikasvu pilkottaa:D 

Vierailija
49/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain värjätä hiukseni 9-vuotiaana kampaajalla punaiseksi sellasella värillä, jonka piti lähteä muutamassa pesussa pois. Ei lähtenyt, lapsella on kuulemma erilainen hiuslaatu kuin aikuisella, joten väri käyttäytyy eri tavalla kuin aikuisen hiuksissa. Väri taisi kuitenkin haalistua lopulta pois n. 3kk jälkeen. 10-vuotiaana värjäsin kotona ruskeaksi taas samanlaisella muutamassa pesussa lähtevällä värillä ja taas kävi samalla tavalla kuin punaisen kanssa. Tämän jälkeen olin monta vuotta värjäämättä, välillä laitettiin vaaleita raitoja. Aloitin värjäyksen uudestaan 15-vuotiaana ja parin vuoden jälkeen minulle tuli hiusväriallergia juurikin punaista ja tummaa väriä kohtaan. En tiedä onko sillä vaikutusta, että sain värjätä noin nuorena, mutta varmuuden vuoksi en anna lasteni värjätä hiuksia ennenkuin ovat 15-16-vuotiaita.

Vierailija
50/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:25"]Olen nähnyt myös koulussa jopa 7 vuotiaita ekaluokkalaisia koko tukka värjättynä, miten niin pienen annetaan jo pilata tukka :0 ??
[/quote]

Ei sillä tukalla mitään väliä ole, se kasvaa uudestaan. Päänahkaan kun saa allergisen reaktion, niin voi kärsiä lopun elämäänsä...

Vierailija
51/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 22:22"]Hiusvärejä ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille

Lähes kaikissa hiusvärien pakkausmerkinnöissä on varoitus: "Tätä tuotetta ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille". Varoitus perustuu lainsäädäntöön ja sen taustalla on huoli kuluttajien herkistymisestä hiusväreille.

Varoituksen tarkoitus on suojella kuluttajia. Hiusväreissä on käytetty voimakkaita kemikaaleja, joita vastaan voi syntyä voimakas allergiareaktio pitkän ajan ja useiden altistusten jälkeenkin. Ei ole syytä altistaa nuoria voimakkaille kemikaaleille liian nuoresta iästä lähtien.

Kosmetiikkateollisuus ei suosittele alle 16-vuotiaiden hiusten värjäämistä!

[/quote]

Komppaan tätä  ja  lisäys vielä tähän, ettei moni muukaan asia (facebook yms. ) ole tarkoitettu alle 13,tai alle 16 vuotiaille, mutta uskomattoman usein vanhemmat eivät ikäsuosituksista/rajoituksista piittaa. Ei voik käsittää tätä touhua.

Vierailija
52/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 22:22"]Hiusvärejä ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille
Lähes kaikissa hiusvärien pakkausmerkinnöissä on varoitus: "Tätä tuotetta ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille". Varoitus perustuu lainsäädäntöön ja sen taustalla on huoli kuluttajien herkistymisestä hiusväreille.

Varoituksen tarkoitus on suojella kuluttajia. Hiusväreissä on käytetty voimakkaita kemikaaleja, joita vastaan voi syntyä voimakas allergiareaktio pitkän ajan ja useiden altistusten jälkeenkin. Ei ole syytä altistaa nuoria voimakkaille kemikaaleille liian nuoresta iästä lähtien.

Kosmetiikkateollisuus ei suosittele alle 16-vuotiaiden hiusten värjäämistä!
[/quote]

No ei se alleegisoituminen minua eniten huoleta. Vaan se mitä kaikkea paskaa siitä väristä imeytyy päänahan kautta elimistööni. Saatikka lasten kehoihin :( Nykyään syödäänkin aika monipuolisesti suht myrkyllisiä kemikaaleja ja lisäksi todistetusti myrkyllisisiä aineita imeytetetään kehoon joka tuubista. Ei voi olla terveellistä kenellekkään saati sitten lapsille joiden elimistö on vielä haavoittuvainen.

Vierailija
53/259 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suostuin 10v raitoihin ja nyt 12v oli kaupasta löytänyt jotain sävyttävää geeliä. Asia ok.

Jos me kasarilla värjäiltiin sen ajan kestoväreillä, eikä ongelmia oletullut, niin kevyillä tämän päivän tuotteilla huoletta.

Suositukset on suosituksia, kukin tulkitkoon miten tahtoo.

Vierailija
54/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pää värjättiin 10 vuotiaana. Ensimmäisen värin päähän sain noin 6 vuotiaana :) jokaisella perheellä omat säännöt joten sinä päätät tyttäresi asiat.

Vierailija
55/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus laitatte värin jos lapsi sitä itse haluaa kovasti. Jos tulee allerginen reaktio, niin sen huomaa sitten siinä kohtaa, ja tietää ettei enää kannatä seuraavalla kerralla väriä laittaa. Yli 10-vuotiaan lapsen pitää omasta mielestäni voida tuon verran päättää omasta kehostaan ja etenkin tukastaan, joka ei sentään ole pysyvä ominaisuus.

Vierailija
56/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26-vuotias ja värjäytin ensimmäisen kerran kampaajalla hiukseni 13-vuotiaana. Vanhemmat eikä kampaaja eivät pistäneet vastaan yhtään. Mutta ajat ovat muuttuneet ja nykyään tiedostetaan paremmin hiusvärien haitallisuus. En antaisi oman lapsen vielä tuossa iässä värjätä. Ehkä 15-vuotiaana. Itse en enää värjäile ollenkaan ja olisi kyllä hyvä jossei lapsikaan siihen alkaisi. Yleensä se oma hiusväri sopii parhaiten, eikä tule turhia altistuksia kemikaaleille.

Vierailija
57/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Senkus laitatte värin jos lapsi sitä itse haluaa kovasti. Jos tulee allerginen reaktio, niin sen huomaa sitten siinä kohtaa, ja tietää ettei enää kannatä seuraavalla kerralla väriä laittaa. Yli 10-vuotiaan lapsen pitää omasta mielestäni voida tuon verran päättää omasta kehostaan ja etenkin tukastaan, joka ei sentään ole pysyvä ominaisuus."

Vanhemmilla on kuitenkin lain mukaan velvollisuus huolehtia lapsesta. Monet kampaajat eivät suostu värjäämään edes alle 16-vuotiaan hiuksia, ei edes vanhempien vastuulla, kun tietävät riskit. Eikä pelkkä allergia, vaan aineet menevät suoraan verenkiertoon ja elimistöön, joka voi vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja terveyteen. Jos vanhemmat värjäävät lapsen hiukset, niin se voidaan kyllä rinnastaa lievään lapsen pahoinpitelyyn. Nuo raidathan ovat vielä pahempia, koska siinä otetaan hiuksen oma väri pois ja oma väri saavutetaan vasta, kun hius on saanut uuden kasvun avulla.

Vierailija
58/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kemikaalivärejä en voi kyllä suositella kenellekään, raitoja voisin laitattaa melko nuorellekin mutta päänahkaan menevät värit saisivat odottaa juurikin siihen 16. ikävuoteen, kun nuori saa laillisesti niitä käyttää. Hennavärit voisin turvallisuutensa puolesta laittaa vaikka alakoululaisen päähän, koska kaikki hennat mustaa lukuunottamatta ovat puhtaita luonnontuotteita. Itse käyttämässäni hennassa ei ole mitään muuta kuin hennakasvia ja ulkonäöltään maitohorsmaa muistuttavaa kasvia, jolle en löytänyt suomennosta. Tokihan hennakasville voi olla allerginen siinä missä kurkulle ja tomaatillekin, mutta kaikki muut väitteet hennan "vaarallisuudesta" ovat täysin tuulesta temmattuja.

Vierailija
59/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raidoista ei nyt mene yhtikäs mitään elimistöön, kun niitä ei laiteta hiuksen juureen saakka, ja hius muuten kasvaa juuresta ei latvasta.

Vierailija
60/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäsin ala-asteella 2-3 luokalla hiukseni punaiseksi kevytvärillä ja muutaman vuoden päästä ruskeaksi kevytvärillä. Väri voi tarttua lapsen tukkaan eri tavalla ja siksi minulta meinannut lähteä kumpikan väri pois 2 kuukauteen, vaikka molempien piti kestää n. 8 pesua. En värjännyt hiuksiani moneen vuoteen, paitsi yläasteen alussa vaaleita raitoja, kunnes 15-vuotiaana värjäsin hiukseni taas ruskeaksi ja myöhemmin mustaksi. Lukiossa aloin värjätä hiuksiani taas punaiseksi, kunnes sain allergisen reaktion ihan yhtäkkiä ilman mitään ennakko-oireita. Päätin värjätä hiukseni aluksi ruskeaksi ja vähitellen vaalentaa kohti omaa väriä ettei minun tarvitsisi enää värjätä hiuksia, mutta sain reaktion myös ruskeasta väristä. En usko että on sattumaa että juuri ne värit allergisoivat minua, millä värjäsin nuorena hiukseni, joten en suosittele värjäämään lapsen hiuksia värillä, joka osuu päänahkaan.