Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..

Vierailija
06.08.2013 |

Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.

Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.

Kommentit (259)

Vierailija
61/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tähän todeta että on todella karmea näky nuo vielä lapset värjätyillä hiuksilla. Tekee nuorista tytöistä halvan näköisiä.

Ja tuo että kaikki kaveritkin värjäävät on ihan puppua. Tietynlaiset kaverit värjäävät hiuksiaan. Järkevät teinit kyllä ymmärtävät haitat ja eivät edes halua näyttää samalta kuin nuo erilaisilla ääriväreillä värjäävät.

Meillä on 16 v. tytär joka on kyllä kuunnellut perusteluni sille miksi hiuksia ei värjätä esim pikimustiksi. Raidoilla saa kivaa ja luonnollisen näköistä jälkeä.

Menee täysin yli ymmärrykseni että jo 10-12 v.annetaan värjätä hiukset. Tytöt näyttävät sen jälkeen tosi halvoilta ja feikeiltä.

Vierailija
62/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos antaisit värjätä kevytvärillä? Niin minäkin tein 11 vuotiaana. Blondausta en antaisi tehdä, sillä kun voi saada hiukset kokonaan päästä. Kannattaa tytöllekin siitä kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/259 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset hiusvärit on ihan eri kamaa kuin mitä ne oli 80-luvulla, kiitos EU:n. Kannattaa lukea asiasta enemmän. Kevytväreissäkin on tätä PPD-paskaa.

Mä sain värjätä kampaajalla hiukset 10-vuotiaana ekan kerran. Teininä värjäsin todella paljon hiuksiani. Ja tuloksena: olen nyt 32-v hiusväreille allerginen (on kyllä muitakin allergioita). Hennaa ja Indigoa pystyn käyttämään joilla saan kivan ruskean värin, mutta jätin senkin koska oma hiusvärini on tosi nätti.

Jos nyt laittaisin punaista, mustaa tai ruskeaa hiusväriä hiuksiini, päänahkani todennäköisesti turpoaisi, naamani menisi punaiseksi, saisin hengenahdistusta, päänsärkyä ja yleistä huonovointisuutta. En voi käyttää ripsien tai kulmien värjäysaineita myöskään.

Suosittelen miettimään pari kertaa ennen kuin annatte lapsen värjätä.

Vierailija
64/259 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse värjään aina välillä .. olen 14vuotias 

Itse en antaisi alta 13v värjätä hiuksiaan ... 

Vierailija
65/259 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2013 tuli laki joka kieltää alle 16-vuotiailta hiusten värjäyksen. Jotkut kampaamot kysyy papereita jos menee ostamaan hiusväriä. Tampereen kalevan prisman kampaamon näyteikkunassa on tästä ilmoituskin.

Vierailija
66/259 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Color mask!

Vierailija
67/259 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 19:39"]Color mask!
[/quote]

On nykyään nyös k16-tuote

Vierailija
68/259 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:44"]Sitä vain ihmettelen, että kun nyt on se uudehko laki (?) Että alle 16-v hiuksia ei saa värjätä, niin miten siitä on mitään hyötyä, kun nyt sitten kaikki alle 16-vuotiaat vain joutuvat värjäämään hiuksiaan kotiväreillä? Kotivärit ovat käsittääkseni paljon voimakkaampia ja niitä voi lapset/nuoret laittaa keskenään toisilleen, ilman valvontaa. Eikö tästä suosituksesta tai laista kumpi onkaan, ole enemmän haittaa kuin hyötyä?
Kampaajat, osaatteko vastata?
[/quote]

Kaupan värit ovat ihan samaa tavaraa kuin kampaajien värit, erona että kampaajilla on ammattitaitoa käyttää näitä tuotteita. Myös kaikki kaupan värit ovat K16, mutta koska niiden myyntiä ei voida valvoa niin vastuu niiden käytöstä on vanhemmilla. On totta että näitä värejä olisi turvallisinta käyttää kampaajalla, mutta yksikään ammatinharjoittaja ei voi ottaa sitä riskiä että alle 16-vuotias saa reaktion ja kampaaja on tilanteessa vastuussa ja korvausvelvollinen.

Vierailija
69/259 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 jatkaa kuitenkin vielä että vaalennusaine ei useimmiten ole kuitenkaan k16-tuote (ainakaan vielä) joten sitä voi käyttää nuoremmillekin. Eli raidat ja liukuvärit ovat ihan mahdollisia tehdä. Lisäksi suoravärit ja Elumen-niminen erittäin hyvin pysyvä suoraväri ovat sallittuja nuoremmillekin. Eli jos se muksu haluaa sitä väriä todella palavasti niin vaihtoehtoja löytyy kyllä. Kannattaa kysyä ammattitaitoiselta kampaajalta.

Sen sijaan color maskit ovat nykyään k16-tuotteita.

Vierailija
70/259 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut 3-4vuotiaana keltaisia ja vihreitä raitoja kun isäni värjäsi hiuksiaan useasti ja häneltä jäi värejä yli. 6-vuotiaana laitettiin musta raita joka kylläkin kosketti päänahkaa, 7-vuotiaana uusi musta raita ja vielä 9-vuotiaana vähän lisää mustaa. Isosiskoni värjäsi ensimmäisen kerran koko päänsä mustaksi 6luokalla, siitä lähtien hänellä on ollut punamustaa, sinistä ja violettia. 10-vuotiaana hiukseni värjättiin viininpunaisiksi ja tällä kertaa hiuksista tuli sellaiset, että ne menivät vähän helpommin takkuun mutta ei muuta ja nyt olen 12-vuotias ja mietin että miten värjäisin jälleen hiukseni :) Ei miulla ainakaan oo tullut mitään allergisia reaktioita eikä kiinnosta vaikka tuliskin, kerranhan sitä vaan eletään

Vierailija
71/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sellaisia vaahtosävytteitä eli niitä suoravärejä. Tai sitten vaalennusaineella latvat (noin 15cm) ensin vaaleaksi ja niihin joku suoraväri. Vaikka vaalean liila tai pinkki. Sellainen liukuvärjäys on nyt muodikastakin. On erilaisia värejä ja värjäysmenetelmiä mitä voi käyttää jotka ovat siinä mielessä turvallisia etteivät ne sisällä sitä kaikkein allergisoivaa ppd-ainesosaa mitä nämä kestovärit ja kevytvärit taas sisältää.

Vierailija
72/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju näköjään nostettu, mutta kommentoin silti.

Aloitin itse hiusten värjäämisen jo ala-asteella, enkä ole sen jälkeen pitänyt omaa väriä hiuksissani. Joitakin vuosia sitten kokeilin, mutta se väri tekee minut sairaan näköiseksi. Muuttaa kasvojen värin haljuksi ja harmaaksi.

En kuitenkaan ole enää moneen vuoteen värjännyt koko hiuksia, sillä olen allergisoitunut hiusväreille. Laitan vain raitoja tai värjään muuten niin, ettei väriä mene iholle lainkaan.

En voi suositella kenellekään värjäämisen aloittamista lapsena.

Mielestäni nykyinen 16 v ikäraja on hyvä.

Vierailija
73/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raidat on ihan turvallista laittaa ja niitä voi olla aika paljonkin, jonka jälkeen päälle voi laittaa vaikka jotain suoraväriä. On myös hiusvärejä, jotka on allergiaystävällisiä ja vaarattomia. Esim. kasvivärit ja Elumen (suoraväri, joka hieman poikkeaa muista suoraväreistä ja värejä on lukematon määrä shokkiväreistä luonnollisiin ja mustaakin on).

Näissä ei mitään ongelmaa, vaihtoehtoja löytyy kyllä niille perushapetteellisille eikä päähän tarvitse työntää mitään kaupan mustaa kestoväriä.

Vierailija
74/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antais alle 15 vuotiaan värjäillä. 

Vierailija
75/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 22:13"]

Värjäsin itse hiuksiani pienestä pitäen, nyt tämä maantienväri ei kestä mitään. Olen kaikelle allerginen. No, olen 4kymppinen, entäs kun tyttäresi ovat esim 20 ja kovin allergisia? Sori, mutta tosi tyhmä olet. 

Nooh,minähän arvasin että haloo tästä syntyy.Jos kerran vuoteen värjää hiukset,niin onko se sit kauhee asia.EI,ei todellakaan ole tarkoitus värjätä lasteni hiuksia heti kun juurikasvu tulee esiin. He saivat nyt kokeilla sen värjäämisen,joten asia ei enää heidän mieltä paina. Itse värjään omia hiuksia n.2-3 kertaa vuodessa,ja ei ole yhtään ainutta allergista reagtiota tullu 15 vuoteen :D Maalaisjärkee saa käyttää,ei aina tartte olla on/off vaihe...kerran värjäsit nyt lapsilta niin aina oot värjäämässä. Kerran kokeiltiin miehen kans persepanoa,ja siihen jäi....en oo uusimassa hommaa.kaikessa voi olla ne rajat,vaikka ne rajat tekee vasta kokeilun jälkeen...juu ihan oikeesti voi :)

Tässä taas oikein luomakunnankruunu puhuu. Ei hiustenvärin ainoa ongelma ole allergia, vaan ne kemikaalit mitkä imeytyy päänahasta ja häiritsee kasvavan nuoren kehitystä. TUKES ei suosittele värjäystä alle 16v ja tiedätkö että useat kampaajatkin kieltäytyvät värjäyksestä.

Vierailija
76/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompromissi joku latva värjäys.

Vierailija
77/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin nuorena kannatta aloittaa hiustenvärjäystä. Ensinnäkään se ei ole terveellistä ja toiseksi siinä vaurioituu hiusten oma rakenne. Muutenkin noin nuorella radikaalisti värjätyt hiukset ei näytä hyvältä.

Vierailija
78/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa mennä vaan: värjätköön!

Mun 12-v. lapsen hiukset on jo kolme kertaa värjätty ei-kestovärillä.

Hyvät ovat ja täit lähti!!!

Vierailija
79/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hiusten värjäys on suoraan verrannollinen vanhempien sosioekonomiseen luokkaan. Mitä enemmän wt, köyhä tai huonosti koulutettu, sitä enemmän omia päitä ja lasten hiuksia värjätään.... Juuri jollain vaaleanpunaisella tai muulla shokkivärillä. Kuinka monella lääkärillä tai juristilla tai heidän lapsillaan olette nähneet sellaisen? Tai heidän lapsilla? Entä lähäreillä? My point, exactly.

Vierailija
80/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En värjää itse hiuksiani. Minulla on kaunis oma väri. 9.luokkalainen tyttäreni totesi, että hiusten värjääminen on vanhanaikaista. Nuoret eivät halua turhaa kemikaalialtistusta. Oma väri sopii yhteen oman ihon värin kanssa. Tällainen mielipide kaupungin isolla yläasteella vallalla. Mielelläni tuen tytärtäni tässä viisaudessa.