Jahas, mitähän sitä nyt pitäisi tehdä..... mies hukassa!
Mies ei ole vastannut puhelimeen koko päivänä, ja nyt on känny kiinni. En tiedä oliko töissä; kotona olleiden koululaisten mukaan se vissiin ei ole ollut päivällä kotona (kun lähdin itse töihin aamulla, jäi sohvalle nukkumaan).
Sillä on siis taipumusta alkoholin liikakäyttöön /nykyään sen ei tartte ottaa edes paljoakaan, mutta jotenkin sen aivot ei kestä sitä: siitä tulee muutamastakin oluesta heti jotenkin masentunut/kiukkuinen/kärttyinen/syyllistää muita (mua) kaikesta / on marttyyri / kaikki on huonosti ...
No, tällä viikolla esim. ke-iltana se oli hakenut ("salaa") jotain oluita, huomasin että otti niitä ulkona illalla kun oli tehnyt pihatöitä. Ei varmaan kauhean montaa (mutta kuten yllä kuvattu, ei sen tartte ottaa montaa kun saa jo psyykensä sekaisin).
Eilen se sitten tuli jo aikaisin 2-3 jälkeen päivällä kotiin, arvasin siitä jo kun ilmoitti että hän jo kotona, että jotain hämärää... oli sitten ottanut kuulemma 2 siideriä kun tulin...? jOstain piilojemmasta se niitä otti, koska vaikka en nähnyt niitä, humala selvästi lisääntyi illan mittaan (hän vain istuskeli ulkona). KYsyin myöhemmin illalla ootko ottanut lisää? "En." "NO en usko tuota, varmastikni olet". "No okei, kaksi.". "NO miksi VALEHTELET". (tää siis ärsyttää mua yli kaiken, että se aina yrittää valehdella juomisestaan)
Minä sitten vähän tuohduin siinä, ja tokaisin että paljonpa kiinnostaa lähteä huomenna äidillesi esittämään jotain onnellista perhettä.
MIes siihen, että joo ei kiinnosta muakaan. (Eli hänelläselvästi oli jo paineita esittää "kunnollista" äidilleen.)
TÄNÄÄN:
Saintekstarin töihin, että vierailu peruttu (tiedän että miehen äiti odotti meitä kovasti, ei olla nähty pitkään aikaan, haluaisi varmaan nähdä lapsia).
vAstasin että kuin nyt noin, mennnään nyt vaan.
"Ei prkele se on peruttu, eikö sun sanomiset merkkaa muka mitään."
Minä jotain, että "oletko nyt töissä, vai juonut? JOs aiot juoda vk-loppuna, ole hyvä mene sinne äidillesi juomaan, en halua nähdä sinua kännissä. Huomaatko taas miten sekaisin, masentuneeksi, kiukkuiseksi "maailma-potkii-mua" jne. muutut kun juot."
Mies: keskity nyt Sinä siihen työhösi ja itseesi.
(SIis TÄH, mistä tää nyt tuli, häntä ilmeisesti nyrppii kun olen "keskittynyt itseeni" niin, että parin viikon ajan olen yrittänyt pitää terveellistä ruokavaliota ja pudottaa vähän painoa ja lisätä liikuntaa...! Tästä saanut vihjailua jo ennenkin... jotenkin toivoisi tukea tässäkin, kun on paino päässyt stressin ym. myötä jo ylipainon puolelle)
NO, anyway - miestä ei näy ei kuulu, kysyin eikä ole äidillään. KÄnny kiinni. KOtoa oli hävinnyt 2 viiniboxia, jotka oli laivalta ostaessa pyhästi vannotettu, että ne säästetään kun pidetään jotkut grillijuhlat tms.
Että missähän se ukko on, yleensä se kuitenkin tissuttaa aina kotona, ei sillä oikein ole sellaisia luottokavereita.......
Kommentit (40)
Ap, jaksamista Sinulle!
10 / 11, kirjoitat ihanasti ja rohkaisevasti! Sinunlaistesi ihmisten olemassaolo meinaa joskus palstalla jäädä vähemmälle huomiolle.
Mä oon NIIIN kelannut eroa... teen excelissä laskelmia mahd.elatusrahoista, katson oikotieltä asuntoja ja mietin miten pärjäisi.
En haluaisi lapsille kuitenkaan isoja muutoksia.
Sitten aina mietin, että en ole valmis tinkimään näistä
- meillä on tosi kiva talo nyt, kaunis ihana tilava koti
- en halua että nuoremmat lapset joutuu kärsimään saman kuin vanhemmat lapset, jotka joutui vaihtelemaan kouluja ja asuinympäristöä nuorempana, heille jäi siitä selvästi traumat. KUitenkaan tältä alueelta en oikein pystyisi yksin ostamaan asuntoa.
- on tutkittu että lasten kannalta yh-äidin lapsen statuksena on huonompi olla
- lapset tykkää isästään eikä kait kuitenkaan kärsi kauheasti tästä, kun hän on kuitenkin välillä ihan ok
- onhan mies tosi kiva silloin kun ei juo
- sängyssäkin oli hyvä, nykyään sitä on yhä harvemmin ja alkaa olla ongelmai silläkin saralla, mutta toisinaan ihan kiva
- meillä on niin pitkä yhteinen historia ja oon ollut sen kanssa 17v. saakka, että vaikea oikein kuvitella muutakaan enää
- olisi pitänyt lähteä silloin 10v. sitten, nyt alkaa olla liian vanha rakentamaan mitään uutta
- taloudelliset syyt ylipäänsä, olen vähän materialistinen kyllä (tosin riski että miehen työpaikka menee kohta alta, en tod. tiedä miten sitten käy koska se ei varmaan osaa mitään töitä hakea..... eikä enää saa yhtä hyväpalkkaista työtä helpolla)
- se kyllä tekee myös kotitöitä ja auttaa lastenhoidossa yms.
- mun oma työ on aika vaativa ja sitä olisi vaikea hoitaa, jos olisi yh (matkoja, pitkiä päiviä välillä)
- on meillä ihan kivoja lomareissuja esim. ja muutenkin usein tosi kivaa
joo, syitä on monia, mitkä tässä kitkututtaa .... jotenkin tuntuu että ei niitä paljon parempiakaan miehiä ole tarjolla, että sitten vaihtoehto olisi lopullinen yksinäisyys
ap
Naisissa voi myös olla. Minun miehellä oli tuollaiset kuviot kanssa, että päiväkausiksi katoili, milloin viinan milloin naisten varjolla, kymmenen vuotta sitä katselin, sitten sain tarpeekseni.
Ja nyt keskityn työhöni ja itseeni, kun lapsikin on melkein aikuinen. Ja ihan kiva uusi kumppani on.
Kuulostaa ihan omalta isältäni aikoinaan. En toivo kenellekään lapselle lapsuutta alkoholistin kanssa.
Ei sitä näe siinä tilanteessa, kun asiat hiljalleen kehittyy, mutta kun jälkeenpäin nyt aikuisena mietin elämäämme alkoholisti-isän kanssa, täytyy ihmetellä että näinkin selväjärkinen olen tänään. Ei kenenkään lapsen pitäisi olla pakotettu kyttäämään oman isänsä juomista. Onko isällä olutkassi mukanaan töistä tullessaan. Okei on. Siis äiti suuttuu tullessaan kotiin ja taas on riitaa. Menikö isä ulos nurkan taakse. Voi ei meni. Eli sillä on pullo siellä. Pysyisipä loppuillan ulkona että saisimme muut olla rauhassa. Olemme jo nukkumassa, mitänse tulee tänne makuuhuoneeseen sönkkäämään. On perjantai ja isä juo varmuudella. Toivottavasti ei tule kovaa riitaa äidin kanssa. Onkohan pikkuveli kotona, toivottavasti on. Yhdessä saamme jo isän heitettyä pihalle jos pakko on. Hävettää kyllä mitä naapurit ajattelevat. Nyt on paha riita päällä, äiti juoksee isää karkuun ulos. En pelkää sinua, kuulemme äidin huutavan peloissaan pihalla. Heitämme veljen kanssa isän pihalle ja pyydämme äidin sisälle. Isä istuu rappusille ja korkkaa oluen. Hetken päästä pyytää jo sisälle. Ei avata ovea. Nyt se kohta rikkoo oven. On ihan hurjana. Raotan ove ja saan nyrkistä naamaan. Ovi äkkiä kiinni. Ei uskalla mennä nukkumaan. Lopulta se rauhoittuu ja jää verannalle nukkumaan. On lämmin kesäyö.
Siinä vähän lapsuusmuistoja ja ajatuksen virtaa. Tämä oli kaikki silloin jokapäiväistä arkea ja "normaalia". Mutta sehän on oikeasti aivan sairasta ja lapselle ja puolisolle todella ahdistavaa. Ei sitä tarvitsisi kenenkään kestää eikä elää sen keskellä. Kenekään puolison ei tulisi tarvita etsiä toisen pullopiiloja tai lähetellä tekstareita perään tai kytätä juomista tai suojella lapsiaan omalta vanhemmalta.
Piti kirjoittaa lapsen näkökulma, mutta 36 ehti ensin. Eli kyllä lapset todella kärsivät, enemmän kuin luuletkaan. Minunkin isäni oli (on) selväpäisenä todella kiltti ja ihana, mutta kun putki menee päälle - tunnistan selvästi nuo ap:kin mainitsemat merkit - ei mikään merkitse mitään, paitsi se pullo. Toista naista sillä ei todellakaan ole, alkoholistia ei kiinnosta muu kuin juominen. Lapselle on äärimmäisen hämmentävää kun isä välillä on maailman paras isä ja välillä täysin välinpitämätön kusipää joka jopa vihaa lastaan, jos tämä vastustaa juomista.
Huolehdi, ap, omasta mielenterveydestäsi, ja lähde suhteesta jos et siihen muuten pysty. Lapsille se luultavasti on parempi, vaikka lapsina eivät ehkä koko kuvaa näe ja saattavat pieninä asettua isänsä puolellekin. Minunkin isäni sai minut ja muun maailman uskomaan, että ämmä on kusipää ja siksi hänen on pakko juoda. Kesti vuosia ennen kuin ymmärsin mistä oli kyse. Nuo neuvot olla peittelemättä ja vastustelematta ovet todella hyviä, mutta kokemuksesta tiedän, kuinka vaikeaa se on. Hae apua itsellesi; kohtalotovereita tässä maassa riittää. Itse puin näitä asioita nyt aikuisena terapiassa. Jaksamista ap:lle ja muille alkoholistien omaisille!
Ap vaikuttaa aika fiksulta ihmiseltä..ja varmaan ymmärtääkin ettei mies tule muuttumaan, muutoksen tulee lähteä itsestä ei siihen voi pakottaa.
Ja, kyllä ne lapset kärsii..ihan pienetkin vaistoaa asioita.
Tsemppiä ja voimia hyviin päätöksiin.
Kyllä alkoholisteja monesti kiinnostaa juomisen lisäksi myös toiset naiset. Musta kuulostaa, että kun puhelin on kiinni, saattaa mies olla toisen naisen luona. Ja noloa minusta ap:lta kysellä miehen äidiltä,onko mies siellä? ja olisihan ap voinut itse lasten kanssa mennä kyläilemään anoppilaan.
Mulle tuli jotenkin alkuperäisestä tekstistä mieleen että mies oli ollut edellisenä päivänä humalassa töissä tai jäänyt kiinni töissä juomisesta ja se oli lähetetty sieltä kesken päivän kotiin. Kun työnantaja ohjaisi hoitoon niin kotitilannekin voisi helpottaa.
Musta sun pitää ap. valita kumpi on tärkeämpi lapset vai mies.
Älä sinä nyt rupea juomaan.
10/11 kirjoitti tosi hyvin. Miehesi vastaa omista teoistaan ja tunteistaan, sinä omistasi.
Terv. suurkuluttajan/alkoholistin puoliso
Anteeks OT, mut mihin sä ne sun päiväkoti ikäiset lapset olisit laittanut siksi aikaa, kun käyt kaverin kanssa yhdellä?
Kuulostat tosi kontrollifriikiltä ja vittumaiselta. Sulla ei taida olla mitään arvostusta miestäsi kohtaan jäljellä?
Niin, pystyisköhän tässä elämään niin, että hällä väliä onko mies missä ja missä kunnossa...
Se tietty vie pohjaa pois kaikelta yhteiseltä suunnitelulta. Ei voi ajatella että mennään kylään tuonne, pyydetään vieraita, mennään leffaan, ensi viikolla oli sovittu menevämme asuntomessuille jne....
Nyt kun mietin, niin on se tehnyt muutaman kerran sen, että kun on ollut vieraita, se on ollut känässä ja nukkunut kun on pitänyt laittaa ruokia. Kerran kun yhdet kaverit tuli, se ei edes tullut alakertaan.
Ja pari kertaa se on jättänyt lähtemättä mun kanssa leffaan vaikka sovittu. Ei siksi että olisi just sillon kännissä, mutta jtoenkin siihen on liittynyt kyllä edellisten päivien pieni oluen maistelu tms. että se on siitä niin väsynyt ja masentunut että ei lähdekään.
oIsko se kivempi elää "yksin" mutta kuitenkin tässä talossa ja ulkoisessa statuksessa jollain tapaa.
Vai oikesti yksin, edes jonkinlaisena optiona että jotain uutta suhdetta voisi joskus olla.
(vAikka luulen ettei mua kukaan fiksu enää huolisi muutenkaan, monen lapsen äiti, lievä ylipainokin jo, ikää alkaa olla, ei ole ikinä mikään mallin näköinen todellakaan ollutkaan, ujo ja tyhmä eikä osaa mistään keskustella tai pitäisi löytää saman henkinen...)
ap
Tää vois olla suoraan mun tekstiä muutaman vuoden takaa. Mies katoili ryyppyreissuille ja aina löytyi syy juomiseen ja juomiseen syy. Hermoilin kotona ja olin huolissani kun yhteyttä ei välillä saanut päiväkausiin, mietin olinko tehnyt tai sanonut jotain väärää. salailin ja peittelin juomista kavereilta ja sukulaisilta.
Yhtäkkiä vain oivallus tuli kun salama kirkkaalta taivaalta; juoppo on juoppo ja juo niin kauonko haluaa, siinä ei toisen tekemiset eivätkä sanomiset vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 20:11"]
- on tutkittu että lasten kannalta yh-äidin lapsen statuksena on huonompi olla
- lapset tykkää isästään eikä kait kuitenkaan kärsi kauheasti tästä, kun hän on kuitenkin välillä ihan ok
[/quote]
On ap tosi hyvä että pohdit asioita monelta kantilta. Nyt on kuitenkin pakko sanoa, että yh-äidin lapsena on todellakin pienempi paha kuin alkoholistin kanssa asuminen. Vaikka mies olisi "välillä ihan ok", tuo tulee vaurioittamaan lapsia vakavasti. Usko mua.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 20:21"]
Anteeks OT, mut mihin sä ne sun päiväkoti ikäiset lapset olisit laittanut siksi aikaa, kun käyt kaverin kanssa yhdellä?
Kuulostat tosi kontrollifriikiltä ja vittumaiselta. Sulla ei taida olla mitään arvostusta miestäsi kohtaan jäljellä?
[/quote]
Mulla olisi ollut täysi-ikäinen lapsenvahti niille kyllä siksi aikaa tänne varmistettuna.
Joo, olen kyllä varmasti kontrollifriikki, ja varmaan vittumainenkinjos niikseen haluaa tulkita, kuten mieheni aina haluaa.
Valitettavasti sen jäljellä olevan arvostuksenkin taso kyllä vähän vaihtelee...
ap
Holistin puolisona usein ajautuu kontrollifriikiksi. Varsinkin jos on vielä siinä vaiheessa, että luulee voivansa vaikuttaa toisen juomiseen.
Voimia ja jaksuja ap:lle
25
Oletko jutellut miehen kanssa oikeasti tuosta juomisesta? Vai vaan nalkuttanut aina kun se ottaa? Minusta kuulostaa, että tuo alkoholiongelma on oire jostain. Mies voi olla masentunut, stressaantunut tai jotenkin muuten paha-olla. Pakenee sitä juomalla.
Alkoholisti ei humalla pienistä määristä ei toleranssi huonone vaan se kasvaa mitä enemmän juo.
Kirjoituksesi mukaan mies on kuitenkin hyvä mies ja isä sisimmässään tai on ainakin ollut. Vaikka tuo ryyppääminen ja käytös vituttaa niin itse yrittäisin auttaa miestäni, ilman syyllistelyjä, selvittämään miksi juo ja haluaako lopettaa.Ja onko tuo juominen vaan oire jostain.
Jos mies ei halua puhua tai lähteä selvittelemään ongelmia niin sittenhän sinä voit nostaa kädet pystyyn.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 07:06"]
Kyllä alkoholisteja monesti kiinnostaa juomisen lisäksi myös toiset naiset. Musta kuulostaa, että kun puhelin on kiinni, saattaa mies olla toisen naisen luona. Ja noloa minusta ap:lta kysellä miehen äidiltä,onko mies siellä? ja olisihan ap voinut itse lasten kanssa mennä kyläilemään anoppilaan.
[/quote]
Joo, totta. Kun on reissussa (mun mies oli viikonkin pois) niin kyllähän sitä yöpaikkaa tarvitsee. Tiedän kolmesta naisesta joiden luona oli yötä, myöhemmin olen miettinyt, kuinka monta sellaista on, joista en tiedä.
Ja epänormaali elämä vie äkkiä mennessään, sitä vaan kuvittelee, että muutkin elää näin, vaikka pitkään aikaan enää mikään ei ole ollut normaalia.
Nyt olen ollut 12 vuotta ilman tuota miestä ja muutama vuosi sitten hän kuoli.
Hänellä oli mun jälkeen pari pitempää suhdetta, toisesta epäily, että kaatui juomiseen, mutta toinen kaatui varmasti juomisen takia, nainen oli sanonut, että lopeta juominen tai häivy. Mies kuoli tuon jälkeen. Kuitenkin tuossa viimeisessä suhteessakin oli ihan pakko ollut lapsi tehdä.
joo näin mäkin ajattelin, että voin kerrankin tehdä rauhassa mitä haluaa. JOstain syystä aloin kuitenkin sitten vähän stressata, enkä osannut keskittyä mihinkään mitä olisin voinut tehdä: rauhassa kotitöitä, käydä kävelyllä ja tehdä vähän lihaskuntoliikkeitä tms. (Toisaalta työviikon jälkeen niin väsy että ei oikein jaksakaan.)
Että tässä istun, ja ironista kyllä, pääsin itsekin ottaa pari lasia viiniä. Yritin kysyä tosiaan paria kaveria johonkin(siis tyyliin vain yksi lasillinen jossain) mutta ei tietty kukaan lähde noin vain kun kaikilla omat jutut.
Voishan sitä kohta lukea kirjaa, tai silittää pyykkiä, tai kattoa leffan, tai lukea lapsille kirjaa, tai.... sain mä jo tiskattua ja tehtyä ruokaa.
(Olen siis itse ollut kipeänä, ja silti töissä, ja siksikin väsynyt kun nukun niin huonosti...)
ap