Onko tämä Älvsby-talo? (sis. linkki)
Onko tämä Älvsby-talo? Jotenkin ulkonäkö ja karseat pinnat viittaa siihen, olen kuullut niistä niin paljon huonoa, että epäilyttää. Mutta kivalla alueella ja kiva tontti.
Kommentit (31)
On se Älvsbytalo. Ihan samanlainen ruma muovinen kylpyhuone kuin yhdessä Ä-talossa kuin jota kävin katsomassa. Noin ohuita laudelautoja en nähnyt missään muualla kuin Ä-taloissa. Kaikki näytti ihan vähän sinnepäin puolivalmiiksi itsetehdyltä. Yksi vähän kookkaampi työkaverini sanoi näistä, että tavarat tippuu kirjahyllyltä, kun hän seisoo olohuoneen keskellä. Ja kyllä katsomani talo vaikuttikin niin ohuesta levystä tehdyltä että saattaa tarina olla melkein tosikin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 15:11"]Kyllä meidän timpuriporukka oli sen verran ammattitaitoista porukkaa, että on kyllä varmasti eri tasoa Älvsbyjen kanssa. Noista on koko ajan menossa oikeusjuttuja, mustalla listalla ovat vähän väliä. Niin että tooosi terveitä taloja :D Ja mun mielestä ne on ulkoa ja sisältä niin hemmetin rumia, ettei tosikaan. Muovimattoa ja kaikki materiaalit ja kodinkoneet alkaen hintoja.
[/quote]
Kyllä meillä Älvsbyn timpurit olivat todella ammattitaitoisia. Talo nousi päivässä, eikä yhtään lepäilleet. Seuraavat päivät laittoivat sisätilat ja tarkistuslista käytiin kolmantena päivänä läpi, jonka jälkeen vielä kuukauden päästä oli tarkistus. Materiaalit olivat sitä mistä sovittiin. Saahan taloon tilattua ihan minkä vaan lattian aivan kuten timpurin alusta asti tekemään taloon ja siihen tulee tehtaalta valmius. Me laitettiin osaan tiloista laatat, osassa huoneista on parketti. Kodinkoneet laadukkaita ja vaihtoehtoja samalta merkiltä oli. Lämmitys Niben lämpöpumpulla, joka lienee maailman huippu.
Miltä talotehtaalta hinnat alkaen malli ei ole karvalakki? Kyllä meidän volkkarissakin olisi melko vähän varusteita, jos olisimme ottaneet sen aivan perusvarustetasolla.
Voinhan minäkin todeta, että Toyotalla on jatkuvia oikeusjuttuja ja se pitää täysin paikkaansa. Silti Toyota on lukemattomat kerrat todettu luotettavimmaksi. Vastaavia oikeusjuttuja löytyy Volkkarilta, Audilta, Bemarilta, Mersulta ja monelta muulta saksalaismerkiltä. Jos vähän yksilöit oikeusjuttuja, saattaa kyetä ottamaan paremmin kantaa johtuuko erimielisyys sopimuksista vai mistä. Käsitykseni mukaan Älvsbyllä ne liittyvät nimenomaan sopimuskysymyksiin, kun eivät tee muuta kuin sen mitä sopimuksessa lukee. Monilla itsenäisillä timpureilla oikeusjuttuja käydään, kun laadussa ilmenee jälkikäteen ongelmia, joita asukas ei voi todeta heti.
Tietenkin talon varustetaso ratkaisee kaupassa. Kuka tahansa näkee taloon astuessa onko siellä muovimatto. Jos muovimatto on hyvässä kunnossa, on se mielestäni paljon parempi kuin koirankynsien raapimat laminaatit tai parketit. Asunnon varustetason näkee asunnon näytöllä, merkki ei kerro sitä. Itse olisin eniten huolissani timpurin talosta jossa ei tiedä putkivedoista mitään, on halvat kipsiseinät ja ei välttämättä villoja huoneiden välisissä seinissä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 15:18"]Yksi vähän kookkaampi työkaverini sanoi näistä, että tavarat tippuu kirjahyllyltä, kun hän seisoo olohuoneen keskellä. Ja kyllä katsomani talo vaikuttikin niin ohuesta levystä tehdyltä että saattaa tarina olla melkein tosikin.
[/quote]
Millähän rakennusfirmalla olet töissä vai ihan kotimaisella talotehtaalla, joka ei kilpaile enää laadullakaan? Jos työkaverisi on niin painava, että lattia vääntyy, silloin on parempi, että hän pysyy ihan maanvaraisella laatalla, jos auton verran painaa. Epäilen, ettei niiden lihamäärien kanssa kovin viimeisteltyä työtä tehtäisi.
Itse teen rakennelaskelmia työkseni ja olen katsellut viime kesänä Älvsbyn piirustuksia, kun piti yläkertaan sijoittaa 750 litran varaaja aurinkokäyttöön. Taipumaa tullut laskuissa yhtään, vaikka kuorma ylitti tehtaan hyväksymän, joten lisäsimme sinne jäykistystä. Talon jäykät koteloidut rakenteet ovat hyvinkin kantavia ja tuet ja ruodevälit ovat keskimääräisiä kotimaisia taloja tiheämmät. Naulat olivat rakennenauloja paikoissa, joissa moni kotimainen käyttää nopeita timpurin nauloja tai naulapistoolia. Rakenneratkaisut ja kaikki yksityiskohtien oikein teko kuvaavat mielestäni laatua.
Tarinasi melkein tosi liittynee siihen teidän käyttämään kipsilevyyn. Vahva lastulevy seinissä vahvistaa rakennetta, kun se pysyy tehtaalla valmistuksessakin kuivana. Kipsilevy lähinnä peittää.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 14:13"]
Nuo älvsbyt on niiiiin hirveän näköisiä ja kaikista kamalinta on se, että tuollaisen teettäminen olisi tullut saman hintaiseksi kuin se, että teetimme pitkästä tavarasta.
[/quote]
Niin varmasti. Jos joka toisen laskun jättää laskematta tai talosta sisustuksen pois, voi pitkästä tavarasta saada teetettyä talon samaan hintaan kuin tilaelementeistä tehtaalla. Vai orjatyövoimallako te sen teetitte? Esimerkiksi Älvsbyllä talotehtaan miehet eivät ole kuin pari päivää siellä pystyttämässä. Tehtaalla ei mene niinkään kauaa yhden talon läpimenossa, kun talo tehdään jigeissä.
Oikeastiko joku teki teille talon pitkästä tavarasta viikon, ehkä kahden palkalla? Saitteko rakennusmateriaalit lahjaksi? Vai oliko tontti niin paljon halvempi kuin tilaelementtitalojen tontit?
[/quote]
Ei sun ole pakko uskoa :) Ylipäätänsä talopaketti olisi tullut todella paljon kalliimmaksi kuin pitkästä rakentaminen. Täällä pohjoisessa rakennusalalla on kova kilpailu ja timpureitten palkat melko pieniä. Ihan jokainen lasku maksettiin ja sisustus- ja kodinkoneetkin hieman eri tasoa kuin älvsbyssä :) Täällä ei älsbyt edes mene millään kaupaksi. Tontin hintaa en tietenkään ottanut mukaan laskuissa.
[/quote]
Eli kysymyksiin et osaa vastata, vaan höpöttää vain lisää.
Älä höpötä. Olen itse tekemisissä lämmitysalan kanssa juuri täällä pohjoisessa, eikä rakentaminen ole vierasta. Kittilässä olin keväällä, Kajaanissa tammikuussa ja Oulun seudulla säännöllisesti.
Ai saatko timpureita tekemään puolen vuoden - vuoden työn parin viikon palkalla? Kysypä tarjous, kyllä se puoli vuotta työtä kustantaa 50000 euroa yhdeltä ja se yhden miehen työtunnit riittävät jonnekin pieneen alhaisen varustetason talopakettiin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 15:31"]
Kyllä meillä Älvsbyn timpurit olivat todella ammattitaitoisia. Talo nousi päivässä, eikä yhtään lepäilleet. Seuraavat päivät laittoivat sisätilat ja tarkistuslista käytiin kolmantena päivänä läpi, jonka jälkeen vielä kuukauden päästä oli tarkistus. Materiaalit olivat sitä mistä sovittiin. Saahan taloon tilattua ihan minkä vaan lattian aivan kuten timpurin alusta asti tekemään taloon ja siihen tulee tehtaalta valmius. Me laitettiin osaan tiloista laatat, osassa huoneista on parketti. Kodinkoneet laadukkaita ja vaihtoehtoja samalta merkiltä oli. Lämmitys Niben lämpöpumpulla, joka lienee maailman huippu.
Miltä talotehtaalta hinnat alkaen malli ei ole karvalakki? Kyllä meidän volkkarissakin olisi melko vähän varusteita, jos olisimme ottaneet sen aivan perusvarustetasolla.
Voinhan minäkin todeta, että Toyotalla on jatkuvia oikeusjuttuja ja se pitää täysin paikkaansa. Silti Toyota on lukemattomat kerrat todettu luotettavimmaksi. Vastaavia oikeusjuttuja löytyy Volkkarilta, Audilta, Bemarilta, Mersulta ja monelta muulta saksalaismerkiltä. Jos vähän yksilöit oikeusjuttuja, saattaa kyetä ottamaan paremmin kantaa johtuuko erimielisyys sopimuksista vai mistä. Käsitykseni mukaan Älvsbyllä ne liittyvät nimenomaan sopimuskysymyksiin, kun eivät tee muuta kuin sen mitä sopimuksessa lukee. Monilla itsenäisillä timpureilla oikeusjuttuja käydään, kun laadussa ilmenee jälkikäteen ongelmia, joita asukas ei voi todeta heti.
Tietenkin talon varustetaso ratkaisee kaupassa. Kuka tahansa näkee taloon astuessa onko siellä muovimatto. Jos muovimatto on hyvässä kunnossa, on se mielestäni paljon parempi kuin koirankynsien raapimat laminaatit tai parketit. Asunnon varustetason näkee asunnon näytöllä, merkki ei kerro sitä. Itse olisin eniten huolissani timpurin talosta jossa ei tiedä putkivedoista mitään, on halvat kipsiseinät ja ei välttämättä villoja huoneiden välisissä seinissä.
[/quote]
Aivan. Toki niihin saa laatat ja paremmat lattiat ja materiaalit mutta hinta on silloin IHAN ERI. Halpuuteenhan Älsbyn suosio perustuukin ja sillä rahalla saa susirumaa. Takuulla teidänkään talon loppuhinta ei ollut mitenkään edullinen, jos pistitte uusiksi vaikka ja mitä. Ja käsittääkseni älsbyssä mättää pintojen lisäksi rakenne. Ei taida olla muurattuja seiniä kylppärissä jne peruspaketissa. Ja kun rakentaa pitkästä niin näkee joka ikisen rakennuskohdan itse :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 15:50"]
Eli kysymyksiin et osaa vastata, vaan höpöttää vain lisää.
Älä höpötä. Olen itse tekemisissä lämmitysalan kanssa juuri täällä pohjoisessa, eikä rakentaminen ole vierasta. Kittilässä olin keväällä, Kajaanissa tammikuussa ja Oulun seudulla säännöllisesti.
Ai saatko timpureita tekemään puolen vuoden - vuoden työn parin viikon palkalla? Kysypä tarjous, kyllä se puoli vuotta työtä kustantaa 50000 euroa yhdeltä ja se yhden miehen työtunnit riittävät jonnekin pieneen alhaisen varustetason talopakettiin.
[/quote]
Olit siis ihan tosissasi noiden typerien kysymysten kanssa? Ei, emme saaneet rakennusmateriaaleja ilmaiseksi. Ja tonttiasiaan vastasin jo. Edelleen, me rakennutimme pitkästä tavarasta, emme ottaneet talopakettia. Talopakettien hinnassa on niin paljon ilmaa, ettemme edes harkinneet emmekä olisi sitä samaan hintaan saanetkaan. Nyt rakennutimme talopaketin hinnalla talon ja talopaketin. Tervetuloa tänne Oulun seudulle katsomaan ja rakennuttamaan omin silmin. Pieni meidän talomme onkin ja katsoin saman kokoluokan taloa älvsbytalojen sivuilta. Ja tavallinen talo tämäkin mutta silti huomattavasti paremmat pintamateriaalit, kodinkoneet, kiintokalusteet jne. Olen pilkunnussija ja silti ei tullut sanomista työn jäljessä :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:25"]
Aivan. Toki niihin saa laatat ja paremmat lattiat ja materiaalit mutta hinta on silloin IHAN ERI. Halpuuteenhan Älsbyn suosio perustuukin ja sillä rahalla saa susirumaa. Takuulla teidänkään talon loppuhinta ei ollut mitenkään edullinen, jos pistitte uusiksi vaikka ja mitä. Ja käsittääkseni älsbyssä mättää pintojen lisäksi rakenne. Ei taida olla muurattuja seiniä kylppärissä jne peruspaketissa. Ja kun rakentaa pitkästä niin näkee joka ikisen rakennuskohdan itse :)
[/quote]
Ei ne lattiamateriaalit tai muu laadun nostaminen kovasti hintaa nosta. Miten niin talon suosio perustuu halpuuteen? Hinta on yksi osa kauppaa, se paketti toimitettuna hyvin selkeällä aikataululla ainakin helpottaa neuvotteluita pankin kanssa, eikä korkojakaan tarvitse maksaa ennenkuin jo asuu talossa. Tehtaalla kuivissa olosuhteissa tehty, puurakenteinen talo oli meillä tärkeitä kriteereitä. Suomesta ei oikeasti löydy paljoa kokonaan puusta tehtäviä taloja, vaan seinät levytetään monesti kipsillä.
Talon hyvä akustiikka on mielestäni selkein kuva laadusta. Ei ole seisovia aaltoja, eikä äänet kantaudu talon päästä toiseen. Varsinkin lapsiperheessä se lisää viihtyisyyttä.
Onhan se taattua Älvsby-tuotantoa! Kuka maksaa siitä reilut 400 000 euroa? Anyone??
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:57"]
Onhan se taattua Älvsby-tuotantoa! Kuka maksaa siitä reilut 400 000 euroa? Anyone??
[/quote]
Minä olen maksanut enemmänkin. Tosin oli joku muu talomerkki, kun Älvsby ei sopinut tontillemme sen pituuden takia, mutta toimiva tämäkin. 100 neliötä maksaa sen reilut 200 000 euroa ostat miltä tahansa talotehtaalta. Tuolla tontti ehkä 200 000 - 250 000.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:25"]
[/quote]
Ei ne lattiamateriaalit tai muu laadun nostaminen kovasti hintaa nosta. Miten niin talon suosio perustuu halpuuteen? Hinta on yksi osa kauppaa, se paketti toimitettuna hyvin selkeällä aikataululla ainakin helpottaa neuvotteluita pankin kanssa, eikä korkojakaan tarvitse maksaa ennenkuin jo asuu talossa. Tehtaalla kuivissa olosuhteissa tehty, puurakenteinen talo oli meillä tärkeitä kriteereitä. Suomesta ei oikeasti löydy paljoa kokonaan puusta tehtäviä taloja, vaan seinät levytetään monesti kipsillä.
Talon hyvä akustiikka on mielestäni selkein kuva laadusta. Ei ole seisovia aaltoja, eikä äänet kantaudu talon päästä toiseen. Varsinkin lapsiperheessä se lisää viihtyisyyttä.
[/quote]
Kyllä se nostaa. Helposti jopa kymppitonneja. Älsbyistä muuten sanotaan, että äänieristys on surkeaa. Hienoa, jos te tykkäätte älsbystä. Me rakennettiin samaan hintaan parempaa :)
200000 euroa 100 neliön talosta kuulostaa paljolta. Ei maksanut läheskään noin paljoa kun teetettiin.
Alvarista 450 000! Ei helvetti.... :D