Kerro lyhyesti, millaista lapsuudessasi oli!
Kerro myös vuosikymmen.
-Itse olin kuuliainen (kontrolloivien vanhempien) tytär, joka hoiti koulunsa ja harrastuksensa hyvin. Kävimme maalla ja joskus ulkomailla. Kotona ei ollut vanhempieni takia kivaa. 80-luku.
Entä te?
Kommentit (36)
80-luku. Asuttiin maaseudulla ja kotona oli paljon kotieläimiä. Olin totaalinen hevoshullu, kun kotona oli hevosia. Mukavaa ja rentoa aikaa.
80-luku. Lähiö itä-helsingissä. Tosin omistusasuntoja ja semmoinen suljettu pihapiiri. Kuumia oli kesät ja pitkiä vuodet. Leikittiin naapurin lasten kanssa paljon erilaisia pihaleikkejä.
Lapsuuteni oli hyvä ja onnellinen koko elämäni. Opetin pienen kotona, pelaasin paljon lelupalloja ystävilleni ja menin harjoituskouluun. Kotona luin tarinoita ja järjestin leikkia koirani kanssa. Olin myös mukana perheen matkoissa ja viettelin aikaa luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuteni oli hyvä ja onnellinen koko elämäni. Opetin pienen kotona, pelaasin paljon lelupalloja ystävilleni ja menin harjoituskouluun. Kotona luin tarinoita ja järjestin leikkia koirani kanssa. Olin myös mukana perheen matkoissa ja viettelin aikaa luonnossa.
aijaa no kuulostaa vähän liianki täydelliseltä
Vierailija kirjoitti:
Oletko lyönyt pääsi hiljattain johonkin?
80-luku. Mielikuvitus. Kotona ok, paitsi jos vanhemmat sekoili. Ope ikävä koulussa, simputtajatyyppiä. Ulkomaat joskus ja lähellä harrastelu.
Oli sateita ja välillä paistoi aurinko.
Silloin oli aina nälkä ja toisinaan taas ei,
Lapsuuteni oli turvallinen, huoleton ja minua kannustettiin luovuuteen. Minulla oli vilkas mielikuvitus. Asuimme isän rakentamassa ok-talossa, pk-seudulla. Metsä (Keskuspuisto) oli lähellä ja ympäristössä oli turvallista seikkailla. -60 ja -70 luvun vaihteessa. Murkkuikä onkin sitten jo toinen tarina....
- mummo65v.
Piop kiristi ja siksi koko elämä meni tämmöseksi . 🦧🦧🦧🦧🐒🐒🐵
Minä pup pailin kaiket päivät... 🙁🤠🥸
Vierailija kirjoitti:
Helvettiä
Entä nyt?
Turvallinen koti, missä ei ryypätty eikä riidelty.
Koulu oli yksi helvetti, missä oppilaat oli jaoteltu arvon mukaan, eli vanhempien tilin mukaan.
Harva oli rikas, eli köyhyys oli se vakio, mikä oli paljon parempi kuin nykyinen kilpavarustelu vaatteiden suhteen.
60-luku, olin avainlapsi . Koulua oli lauantaisin. Pelattiin kavereitten kanssa ulkona pelejä isolla joukolla, tytöt ja pojat sekaisin, mukana kaikenikäisiä lapsia. Vaihtelin tyttöjen kanssa kiiltokuvia, kesällä kävin kesäsiirtolassa alaluokilla äidin tehdessä töitä. Telkkari tuli kotiin , kun olin 7- vuotias ja puhelin ollessani 12v. Minulta ei puuttunut mitään, ei eletty yltäkylläisyydessä kuten nykyään mutta sellaista oli kaikilla. Asialliset puhtaat ja ehjät vaatteet, kyläilyvaattet, kouluvaatteet vaihdettiin kotivaatteiksi koulusta tullessa. Kävin kesälomilla mummolassa, ulkomailla kävin vasta aikuisena.
Kotona oli kamalaa. Koin henkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa toistuvasti. Koko perhe tuntui vihaavan minua.
Koulussa oli onneksi ystäviä ja pärjäsin hyvin sekä kesäisin jos pääsi sukulaisille, niin ne hetket oli ihan parhaita. Pelattiin korttia porukalla iltaisin ja päivät kului ulkona retkeillen.
2000-luvulla eletty lapsuus pääasiassa.
80 luku maaseudulla
Vanhemmat pienituloisia
Olin kiltti ja rauhallinen
Jo pienenä osasin telttailla, veistää puukolla, tehdä nuotion ja liikkua metsässä. Nykylapsia ei uskalla päästää edes yksin pihalle 🤣