Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on yksin varaa maksaa 800€-1200€/kk asumisesta?

Vierailija
09.08.2020 |

Jos tässä avioero tulee niin millä minä maksan vuokrani, katselin 3 eri alueelta 15km säteellä nykyisestä omasta kodistamme, yksiöitä ja kaksioita ja vuokrat oli järjestään 800€ ylöspäin, yleensä lähemmäs 1000€/kk.
Nettotuloni ovat n.1700€/kk niin en ihan hahmota miten rahani riittäisivät moiseen vuokrasummaan+muihin laskuihin+ruokaan ym.
Nyt siis oma koti jonka lainasta jäljellä oleva osuuteni n.20 000€, kotona asuvia lapsia 2, teinejä.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kantakaupungissa yksiössä, vuokra 600e, asumistuki 412e. Ei tämä nyt niin paha diili ole.

Järkkää itsellesi joku tällainen. Lapsille ei tietysti sitten ole tilaa. Jos lapsillekin täytyy olla tilaa, niin sitten tulee kalliiksi.

Tässä taas nähdään että systeemi on täysin mätä. Miksi ihmeessä minun pitää veroja maksamalla mahdollistaa jonkun persaukisen asuminen valtakunnan kalleimmalla asuinalueella ja samaan aikaan maksaa itse oma asuminen täysimääräisenä ilman senttiäkään tukia? Pistää vihaksi. Toivottavasti asumistukijärjestelmä ajetaan alas PIAN.

No kuule, meillähän on kaikilla samat mahdollisuudet, eli sinäkin työssäkäyvä ihminen voit ostaa itsellesi sijoitusasunnon jonka vuokraat jollekin asumistukea nauttivalle. Näin pääset itsekin nauttimaan tasaisesta vuokratuotosta verorahoilla.

Ai ei onnistu? No harmi, kannattaa varmaan hankkia paremmin palkattu työ.

Vierailija
42/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kantakaupungissa yksiössä, vuokra 600e, asumistuki 412e. Ei tämä nyt niin paha diili ole.

Järkkää itsellesi joku tällainen. Lapsille ei tietysti sitten ole tilaa. Jos lapsillekin täytyy olla tilaa, niin sitten tulee kalliiksi.

Mitä tämä on että valtio maksaa asumisen kantakaupungissa jos itsellä ei ole varaa?? Jos ei itsellä ole varaa maksaa kantakaupungin hintoja niin eikö silloin pitäisi asua jossain vähän kauempana missä on varaa asua?

https://www.metsatilat.fi/loma-asunnot

Niin, kuvittelepa ite:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat pienemmän asunnon. Mulla olisi kyllä varaa tuohon kuukausikuluun, mutta kun lapset ovat vuoroviikoin isällään ja mulla, ei ole mitään järkeä maksaa tonnia asumisesta kuukaudessa. Ostin kolmion, lapsille on omat huoneet ja mulla on sänky olohuoneessa. Joka toinen viikko tässä on hemmetin iso yksiö yksin käytössäni.

Ei kannata olla turhamainen. 

Vierailija
44/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä "laskuja"? Jos ei ole autoa, niin helposti riittää tuo raha. Lapset ovat oma hölmö valintasi myös...

En ole ap, mutta mulle tulee "laskuja" sähköstä, vedestä, vakuutuksista, puhelimesta+netistä. Tulee myös harrastuksista ja sitten näistä mihin ei ikinä tietenkään saisi tuhlata, eli lapsen eskarista, Qliron tilistä, parista harrastusvälineen osarista, Visasta ja paikallislehden tilauksesta.

Ainut mistä voisin luopua niin on tuo viimeisin.

Turhat vakuutukset pois, kotivakuutus ei paljoa maksa. Netin saa yleensä taloyhtiöissä edullisesti. Puhelinliittymiä on halpoja myös. Ja sitten nuo kaikki turhat pois jos ei raha riitä. Luottokorttia ei tarvitse käyttää kuin maksutapana, makselee luoton pois heti niin ei kerry kuluja.

Vierailija
45/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä yksin ota mitään asuntolainaa, täällä päin se olisi n.250 000-300 000€ piskuisesta yksiöstä/kaksikosta joten ei kiitos.

Ap

Nyt alkoi kiinnostamaan kaupunki, asun Helsingissä ja yksiöiden hinnat lähtevät 100k. Toki jos haluaa asunnon juuri Eirasta niin siitä saa maksaa, mutta 10km mihin tahansa suuntaan niin 200k saa kyllä kaksioita helposti.

Ulkomailla jos asuu niin Kelan tuet ei siihen auta.

Vierailija
46/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas nähdään että systeemi on täysin mätä. Miksi ihmeessä minun pitää veroja maksamalla mahdollistaa jonkun persaukisen asuminen valtakunnan kalleimmalla asuinalueella ja samaan aikaan maksaa itse oma asuminen täysimääräisenä ilman senttiäkään tukia? Pistää vihaksi. Toivottavasti asumistukijärjestelmä ajetaan alas PIAN.

No kuule, meillähän on kaikilla samat mahdollisuudet, eli sinäkin työssäkäyvä ihminen voit ostaa itsellesi sijoitusasunnon jonka vuokraat jollekin asumistukea nauttivalle. Näin pääset itsekin nauttimaan tasaisesta vuokratuotosta verorahoilla.

Ai ei onnistu? No harmi, kannattaa varmaan hankkia paremmin palkattu työ.

Itse ostin sijoitusasunnon yksin, kun tuloni olivat vain brutto 2700€. Helppoa rahaa kyllä..

Vierailija
47/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä on että valtio maksaa asumisen kantakaupungissa jos itsellä ei ole varaa?? Jos ei itsellä ole varaa maksaa kantakaupungin hintoja niin eikö silloin pitäisi asua jossain vähän kauempana missä on varaa asua?

Ei se syrjempään muuttaminen ole niin yksinkertaista varsinkaan jos ei ole hyvää autoa. Ja pitäähän niiden autottomien teinienkin päästä sieltä syrjästä kulkemaan kouluihinsa ja harrastuksiinsa.

Vierailija
48/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kypsy siihen:D Varo verenpainettasi. Samat tuet saisin muuallakin asuessani, et säästäisi yhtään mitään.

Vierailija
49/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se syrjempään muuttaminen ole niin yksinkertaista varsinkaan jos ei ole hyvää autoa. Ja pitäähän niiden autottomien teinienkin päästä sieltä syrjästä kulkemaan kouluihinsa ja harrastuksiinsa.

No eikö ap juuri sanonut, että eivät saa lapsilisää eli ovat täysi-ikäisiä? Auto on aika halpa ostaa kyllä.

Vierailija
50/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kai siellä Helsingin keskustassakin tarvitaan siivoojia, lähihoitajia, kaupankassoja, taksikuskeja, baarimikkoja, tarjoilijoita, lounasravintolan työntekijöitä, koulun vahtimestareita, koulunkäyntiohjaajia, mäkkärin hampurilaisenkääntäjiä, postinjakelijoita, aulapalveluhenkilöitä, hotellin respoja jne. Kaikilla näillä netto jää alle kahden tonnin ja monilla on vielä lapsiakin. Jos kyseisten alojen työntekijöiden asumista ei tueta mitenkään, luuletko, että he kulkevat jostain perähikiältä 3h suuntaansa, että pääsevät tekemään keskustaan työnsä? Voisi sinullakin tulla ikävä näitä persaukisia loisia kun siellä teidän pöhinätoimistolla ei olisikaan siivoojaa ja postikaan ei jostain syystä kulje.

Vierailija
51/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä "laskuja"? Jos ei ole autoa, niin helposti riittää tuo raha. Lapset ovat oma hölmö valintasi myös...

En ole ap, mutta mulle tulee "laskuja" sähköstä, vedestä, vakuutuksista, puhelimesta+netistä. Tulee myös harrastuksista ja sitten näistä mihin ei ikinä tietenkään saisi tuhlata, eli lapsen eskarista, Qliron tilistä, parista harrastusvälineen osarista, Visasta ja paikallislehden tilauksesta.

Ainut mistä voisin luopua niin on tuo viimeisin.

Turhat vakuutukset pois, kotivakuutus ei paljoa maksa. Netin saa yleensä taloyhtiöissä edullisesti. Puhelinliittymiä on halpoja myös. Ja sitten nuo kaikki turhat pois jos ei raha riitä. Luottokorttia ei tarvitse käyttää kuin maksutapana, makselee luoton pois heti niin ei kerry kuluja.

Netin jaan puhelimesta. Enkä missään vaiheessa väittänyt etteikö olisi varaa. Turhia vakuutuksiakaan ei ole.

Pointti oli että ihmisille tulee laskuja, muitakin kun asumiseen ja autoon liittyviä. Turhia laskuja ei ole kellään jos ne nostavat elämänlaatua.

Vierailija
52/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kai siellä Helsingin keskustassakin tarvitaan siivoojia, lähihoitajia, kaupankassoja, taksikuskeja, baarimikkoja, tarjoilijoita, lounasravintolan työntekijöitä, koulun vahtimestareita, koulunkäyntiohjaajia, mäkkärin hampurilaisenkääntäjiä, postinjakelijoita, aulapalveluhenkilöitä, hotellin respoja jne. Kaikilla näillä netto jää alle kahden tonnin ja monilla on vielä lapsiakin. Jos kyseisten alojen työntekijöiden asumista ei tueta mitenkään, luuletko, että he kulkevat jostain perähikiältä 3h suuntaansa, että pääsevät tekemään keskustaan työnsä? Voisi sinullakin tulla ikävä näitä persaukisia loisia kun siellä teidän pöhinätoimistolla ei olisikaan siivoojaa ja postikaan ei jostain syystä kulje.

Lähinnä hänestä huomaa, että hän on maalta kun ei tunne kantakaupungin vuokratasoa. Nää landetrollit on hauskoja. Tämän alueen yksiöt ovat yli tonnin, mun 600e. Kolmoskehältäkään ei saisi tällä hinnalla kämppää, eikä jossain skutsissa enää taida edes olla yksiöitä.

Vierailija
53/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro AP tarkemmin tilanne, niin on helpompi auttaa. Mikä alue, paljonko asunnosta sinulle jää ja lasten ikä noin? Täällä on ollut jo hyviä neuvoja.

Vierailija
54/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko asut siellä lasten kanssa tai asunto myyntiin? Kyllähän 700 riittää normielämiseen enemmän kuin hyvin.

Mies jäisi tähän nykyiseen kotiimme.

Ap

Eli onko nykyinen vain miehen nimissä? Tietenkin jos omistatte asunnon yhdessä mies ostaa sinun osuutesi ulos ja käytät ne rahat uuden lainan saamiseen.

Vierailija
55/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä yksin ota mitään asuntolainaa, täällä päin se olisi n.250 000-300 000€ piskuisesta yksiöstä/kaksikosta joten ei kiitos.

Ap

Entäs ASO- asunto? Mies varmaan maksaa sinulle osuutesi ulos jos jää yhteiseen kotiinne asumaan? Vuokraosuus vähän pienenisi.

Vierailija
56/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot nettona 3100e /kk

Niin? Luetun ymmärtäminen on myös hyvä taito.

Ap

Itse hän tuota otsikossa kysyit, että miten on varaa... Siten on, jos tulot on vaikka ton 3100€/kk.

Sun tuloilla se on aika vaikeaa.

Mutta joko sinä jäät lasten kanssa asumaan nykyiseen tai myytte kämpän, jolloin maksat säästöillä. Todennäköisesti saat ainakin asumistukea ja jos vieläkään ei riitä, sossun rahaa.

Vierailija
57/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsista ei saa enää lapsilisiä eikä kohta enää elareitakaan, niin eivät he ilmeisesti tule kovin pitkään enää asumaan luonasi? Ei kannattaisikaan ostaa ylisuurta asuntoa lähes aikuisten lasten vuoksi parin vuoden takia. Voit asua vuokralla ja katsoa omaa asuntotilannettasi uudestaan, kun lapset ovat muuttaneet kotoa. Kannattaa myös keskustella teinien kanssa haluavatko he ennemmin isommat tilat ja pidemmän koulumatkan vai päinvastoin, vai ehkä he jopa ennemmin haluavat jäädä viikolla asumaan isänsä luo nykyiseen asuntoonne ja käydä sinun luonasi viikonloppuisin.

Vierailija
58/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot nettona 3100e /kk

Niin? Luetun ymmärtäminen on myös hyvä taito.

Ap

Itse hän tuota otsikossa kysyit, että miten on varaa... Siten on, jos tulot on vaikka ton 3100€/kk.

Sun tuloilla se on aika vaikeaa.

Mutta joko sinä jäät lasten kanssa asumaan nykyiseen tai myytte kämpän, jolloin maksat säästöillä. Todennäköisesti saat ainakin asumistukea ja jos vieläkään ei riitä, sossun rahaa.

Vierailija
59/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin ratkaisu, että teinit jäi isänsä luokse asumaan omakotitaloon ja itse vuokrasin pienen asunnon.

Toki muutama tuttu paheksui, koska ainahan äidin pitää saada lapset. Mutta en halunnut lasten elämän muuttuvan ja miehellä paremmat tulot.

Eli olen siis tämä paheksuttu etä-äiti. Lapset ovat jo muuttaneet omilleen ja ratkaisusta huolimatta tai juuri sen vuoksi olemme erittäin hyvissä väleissä. Lasten elämä ei muuttunut muuten, kuin että minä muutin lähistölle. Tätä helpotti sekin, että ero oli sopuisa ja exän kanssa olimme ihan hyvissä väleissä.

Teinit harvoin yöpyivät minun luonani, koska joutuivat nukkumaan 36 neliön asuntoni lattialla. Mutta päivisin viettivät varsinkin lomillamme aikaa minun luona paljon, mutta menivät kotiinsa nukkumaan.

Tätä suosittelen ap.llekkin

Vierailija
60/85 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin ratkaisu, että teinit jäi isänsä luokse asumaan omakotitaloon ja itse vuokrasin pienen asunnon.

Toki muutama tuttu paheksui, koska ainahan äidin pitää saada lapset. Mutta en halunnut lasten elämän muuttuvan ja miehellä paremmat tulot.

Eli olen siis tämä paheksuttu etä-äiti. Lapset ovat jo muuttaneet omilleen ja ratkaisusta huolimatta tai juuri sen vuoksi olemme erittäin hyvissä väleissä. Lasten elämä ei muuttunut muuten, kuin että minä muutin lähistölle. Tätä helpotti sekin, että ero oli sopuisa ja exän kanssa olimme ihan hyvissä väleissä.

Teinit harvoin yöpyivät minun luonani, koska joutuivat nukkumaan 36 neliön asuntoni lattialla. Mutta päivisin viettivät varsinkin lomillamme aikaa minun luona paljon, mutta menivät kotiinsa nukkumaan.

Tätä suosittelen ap.llekkin

Tämä. Juuri näin. Miksi lapset eivät jäisi nykyiseen kotiinsa.

..