Miksi ette sijoita osakkeisiin?
Vänisette palstalla, kun rikkaat saa osinkoa vaikka ei ole tehnyt mitään sen eteen. Kuvitellaanpa, että olet UPM:n paperimies. Mikä estää sinua ostamasta UPM:n osaketta? Duunari kuitenkin ostelee jatkuvasti elektroniikkaa ja alla on liian kallis auto, yleensä joku osamaksubemari. Entäpä jos duunari ostaisi 10 000 & toyotan ja laittaisi 30 000€ osakkeisiin sen sijaan, että ostaa 40 000 auton. Auton ostamalla häviää rahat satavarmasti. Jo pelkkään UPM:n sijoittamalla saa hyvin osinkoa. Toki hajautus kannattaa. Mutta duunari hyvä, miksi et ryhdy itsekin omistajaksi? Ei tarvitsisis itkeä IS:n kommenttipalstalla.
Kommentit (108)
Mä ainakin ryyppääön mun liksan se ie kuilu sulle mmtä mä teen!!
Sijoitan jo.
Minulla on oikein mukavan kokoiset salkut.
Tilille tulee työstä 3000 euroa kuukaudessa, miksi tarvitsisi stressata?
Koska sijoittaminen on asiaan perehtymättömien mielestä uhkapeliä. Sijoittaminen on yhtä kuin laittaa kaikki rahansa johonkin mahdollisimman huonoon firmaan (talvivaara) ja sitten toivoa, että se siitä kymmenkertaistuu. Kun näin ei käy, kaikki rahat menee ja viha ja katkeruu jää. Ei sitten tullut mieleenkään, että voisi pikkuhiljaa säännöllisesti sijoittaa hyvämaineisiin yrityksiin hajauttaen ajallisesti ja toimialojen kesken. Ei ei mitään sellaista. Voisi vaikka tehdö voitollisia sijoituksia!
Laitan laitan, mutta suomi osakkeisiin en sijoita senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä tulot pienenevät, voit sairastua yhtäkkiä tai joutua vakavaan onnettomuuteen, voit jäädä työttömäksi.
Eikö yhtään kiinnosta?
Tottakai sijoitan!
Miksi aloituksessa lähtökohtaisesti oletetaan etten sijoittais?
Vain maata kannattaa ostaa ja vanhojen mestareiden maalauksia. Niitä ei enää valmisteta.
Vierailija kirjoitti:
Laitan laitan, mutta suomi osakkeisiin en sijoita senttiäkään.
Hyvä hyvä! Suomessakin on joitakin ihan laadukkaita firmoja. Mutta USA:sta esimerkiksi löytyy valtavan monipuolinen tarjonta. Toki erilainen talous ja yhteiskunta.
Ap
Mikä ihmeen DUUNARI se on, jos on varaa laittaa 40 ke autoon? Itsellä on hikiseen 10 000 euron auto ja olen ihan perus duunari. Auton arvo laskee koko ajan, joten perus rividuunari ei todellakaan osta noin kalliita autoja jos on vähääkään järkeä päässä. Neon ne parempituloisemmat joilla on moiseen varaa.
Itse kyllä sijoitan, niin asuntoihin kuin osakkeisiin, mutta on se vielä aika nappikauppaa vielä tässä vaiheessa. Jos panostaisin nykytuloillani kunnolla, minulla olisi varaa laittaa 100-200 euroa kuussa osakkeisiin. Eli ei ole vielä ihan kovin rikkauksista kyse.
Palstan sijoittajahullu taas liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sijoitan!
Miksi aloituksessa lähtökohtaisesti oletetaan etten sijoittais?
Palstalla tuntuu aina olevan paljon sijoittajia. Olikohan niin, että osakkeita omistaa Suomessa n. 800 000-1 000 000 ihmistä? Korjatkaa jos olen väärässä. Mikä estää loppuja 4,5 miljoonaa hyötymästä markkinataloudesta? Pienilläkin summilla pääsee jo alkuun.
Ap
Ei kyllä suomalainen duunari pistää rahansa "omaan" asuntoon ja miettii jo pankista ulos marssiessaan, että nyt on taskussa asunnon verran varallisuutta.
Toki viime vuoden lopulla firettäjät naureskelivat kun olivat vuosia pistäneet kaikki säästönsä osakkeisiin, eläneet nuukasti ja kun korona iski, ensin iski paniikki, sitten kotiutettiin tappiot ja odotettiin kunnes kurssit olivat taas nouseet takaisin tai jopa yli oman ostohinnan...
Ihmetyttää nämä duunari-ihmiset, jotka kokevat, että jos maailmassa olisi vain fiksuja ihmisiä, niin kaikki omistaisi osakkeita, eikä kukaan tekisi töitä... *facepalm*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä tulot pienenevät, voit sairastua yhtäkkiä tai joutua vakavaan onnettomuuteen, voit jäädä työttömäksi.
Eikö yhtään kiinnosta?
No ei todellakaan kiinnosta mitä 30 vuoden päästä "saattaa" tapahtua. Elän tässä hetkessä ja nauran kaltaisellesi vappusataselle.
Koska sijoitan pasiivisiin matalakuluisiin indeksirahastoihin. En jaksa seurata osakemarkkinoita enkä usko olevani niin hyvä osakepoimija, että voittaisin indeksin. Osakesalkun hajauttaminen vaikeutuisi, kun sijoitan vain muutamia satasia kuussa. Osingoillakaan ei ole oikein merkitystä. Jos osakepoimisin, osingot menisivät kuitenkin taas sijoitukseen, eli ei olisi oikeastaan merkitystä osakkeiden valinnassa, maksaako yritys osinkoa vai ei.
Hyvä kun se pieni eläke , tarkalla budjetilla, juuri ja juuri aina kuun loppuun asti riittää sähköön ja ruokarahoiksi.
Mulla on varaa sijoittaa 50e/kk. Sillä tuskin saa kummoisia osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Stressata?
Etkö ole oppinut osakesijoituksen tärkeintä mantraa, eli että osakkeet menevät vain ylöspäin.
STOCKS ONLY GO UP.
Huvittavaa että ihmiset eivät sijoita hyviin tuottoa tekeviin osakeyhtiöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään kiinnosta?
No ei todellakaan kiinnosta mitä 30 vuoden päästä "saattaa" tapahtua. Elän tässä hetkessä ja nauran kaltaisellesi vappusataselle.
Voit jäädä työttömäksi vaikka syksyllä koronan toisen aallon myötä. Trolli taidat olla, vaikea uskoa, että noin naiivia ihmistä olisikaan.
Ap
Niinpä. Kyllä suomalaisille pitäisinopettaa sijoittamista jo koulussa. Hyvä keino tehdä ihmisiä yhteiskunnan tuista vähemmän riippuvaisiksi.