Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ette sijoita osakkeisiin?

Vierailija
09.08.2020 |

Vänisette palstalla, kun rikkaat saa osinkoa vaikka ei ole tehnyt mitään sen eteen. Kuvitellaanpa, että olet UPM:n paperimies. Mikä estää sinua ostamasta UPM:n osaketta? Duunari kuitenkin ostelee jatkuvasti elektroniikkaa ja alla on liian kallis auto, yleensä joku osamaksubemari. Entäpä jos duunari ostaisi 10 000 & toyotan ja laittaisi 30 000€ osakkeisiin sen sijaan, että ostaa 40 000 auton. Auton ostamalla häviää rahat satavarmasti. Jo pelkkään UPM:n sijoittamalla saa hyvin osinkoa. Toki hajautus kannattaa. Mutta duunari hyvä, miksi et ryhdy itsekin omistajaksi? Ei tarvitsisis itkeä IS:n kommenttipalstalla.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ostaisin nyt?

Vierailija
42/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa, eikä oikeastaan kiinnostakaan. Laitan raha säästöön sen verran kuin pystyn, siellä se tilillä on ja pysyy. Minua ei kiinnosta tehdä voittoa eikä ajatella raha enempää kuin on pakko. Se on vain rahaa, ja raha on kovin tylsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osa-aikainen duunari. Ostin television (elektroniikkaa) viimeksi 5 vuotta sitten, joka maksoi 80 euroa. Autoni maksoi 1800 euroa. Säästöt ovat pitkälti pesämunaa omaa asuntoon, ennen osakkeita kun kannattaa säästää puskuri. No okei, olen hyvin hyvin piensijoittaja, mutta tämän kevään 17 euron osingot (verojen jälkeen) ei kyllä taloutta mihinkään suuntaan keikuttaneet :D 

Vierailija
44/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittelijan kannattaa myös reagoinda osakeanteihin, tai siinä menettää selvää rahaa. Jokaiselle osakkeenomistajalle kun yleensä annetaan tietty määrä ostettavia osakkeita tarjolle, jotka voi sitten joko ostaa tai myydä se ostomahdollisuus jollekin muulle. Aloittelijalta herkästi taitaa mennä tuollaiset ohi, kun eivät ymmärrä mikä hommassa on kysymys.

Minäkin ostin Lehtoa suoraan annista kuudella eurolla kappale. Nyt niiden arvo on 1.3 euroa kappale. 

Voi tätä rahan roisketta.

No, ostihan joku piruparka niitä parhaimmillaan liki 14 euroa kappale.

Vierailija
45/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole paljon osinkoja herunut näin korona-aikaan.

:(

on vaan mulle tullu jo useita tonneja.

Vierailija
46/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilille tulee työstä 3000 euroa kuukaudessa, miksi tarvitsisi stressata?

Eläkkeellä tulot pienenevät, voit sairastua yhtäkkiä tai joutua vakavaan onnettomuuteen, voit jäädä työttömäksi.

Eikö yhtään kiinnosta?

No ei todellakaan kiinnosta mitä 30 vuoden päästä "saattaa" tapahtua. Elän tässä hetkessä ja nauran kaltaisellesi vappusataselle.

Kyllä se hymy hyytyy ja olet muiden rahattomien eläkeläisten kanssa itkemässä kun ei ole varaa edes lääkkeisiin. Toki olet siinä oikeassa, että pitää elää myös nyt, mutta olisi ihan itsensä kannalta järkevää turvata myös se tulevaisuuden eläkeikä. Itse en ainakaan halua kituuttaa silloinkaan.

Missä väitän että en säästä? Tilille menee rahaa joka kuukausi säästöön, lisäksi olen metsänomistaja (en pidä sitä sijoituksena koska perintöä). Jos hätätilanne syttyy, metsän arvo on nykyisellään miljoona euroa.

Vierailija
47/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilille tulee työstä 3000 euroa kuukaudessa, miksi tarvitsisi stressata?

Eläkkeellä tulot pienenevät, voit sairastua yhtäkkiä tai joutua vakavaan onnettomuuteen, voit jäädä työttömäksi.

Eikö yhtään kiinnosta?

No ei todellakaan kiinnosta mitä 30 vuoden päästä "saattaa" tapahtua. Elän tässä hetkessä ja nauran kaltaisellesi vappusataselle.

Kyllä se hymy hyytyy ja olet muiden rahattomien eläkeläisten kanssa itkemässä kun ei ole varaa edes lääkkeisiin. Toki olet siinä oikeassa, että pitää elää myös nyt, mutta olisi ihan itsensä kannalta järkevää turvata myös se tulevaisuuden eläkeikä. Itse en ainakaan halua kituuttaa silloinkaan.

Oletus eläkkeestäni on 4000 euroa, mikäli nykyinen työni jatkuu kuusikymppiseksi.

Vierailija
48/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen saanut esim. Koneen ja Fortumin osakkeista ihan mukavat osingot tänä keväänä. Näistä kahdesta yhteensä yli 300 euroa bruttona, mikä on mielestäni hyvin siihen nähden, että olen käyttänyt näiden osakkeiden ostamiseen aikoinaan yhteensä 4000 euroa. Siitä on tosin aikaa, eikä niitä nyt saisi samalla summalla.

Vierailija
49/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen saanut esim. Koneen ja Fortumin osakkeista ihan mukavat osingot tänä keväänä. Näistä kahdesta yhteensä yli 300 euroa bruttona, mikä on mielestäni hyvin siihen nähden, että olen käyttänyt näiden osakkeiden ostamiseen aikoinaan yhteensä 4000 euroa. Siitä on tosin aikaa, eikä niitä nyt saisi samalla summalla.

En nyt paukuttelis henkseleitä reilu 200e takia. Yksi ylimääräinen ylityöpäivä tuo duunarille saman vaikka joka kuukausi. Ainakin mun salkun yhtiöistä suurin osa suomalaisista, lähes koko Ruotsi Telia pois lukien, moni eurooppalainen ja osa jopa jenkeistä on laittanut osingonmaksun kokonaan jäihin. Ja enenn kuin alat saarnata sijoitusmantraasi, niin on mulla omistuksia kuitenkin sen verran, että viime vuodelta verotettavat pääomatulot oli lähes 6000e ilman kaupankäyntiä. Tänä vuonna tulee säälittävän pieni luku. Onneksi on se työpaikka.

Vierailija
50/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin monta vuotta pieniä summia mutta esim nyt on koronan vuoksi sijoitukset lähes kaikki miinuksella. Pidän nyt taukoa ja katson tuleeko romahduksia ja minkä mittaisia.

Vierailija
51/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittelijan kannattaa myös reagoinda osakeanteihin, tai siinä menettää selvää rahaa. Jokaiselle osakkeenomistajalle kun yleensä annetaan tietty määrä ostettavia osakkeita tarjolle, jotka voi sitten joko ostaa tai myydä se ostomahdollisuus jollekin muulle. Aloittelijalta herkästi taitaa mennä tuollaiset ohi, kun eivät ymmärrä mikä hommassa on kysymys.

Minäkin ostin Lehtoa suoraan annista kuudella eurolla kappale. Nyt niiden arvo on 1.3 euroa kappale. 

Voi tätä rahan roisketta.

No, ostihan joku piruparka niitä parhaimmillaan liki 14 euroa kappale.

Listautumisanti ja omistajilta lypsettävä raha akuutin kassakriisin ehkäisemiseksi ovat kuitekin vähän eri asioita. Lehdollakin teki listautumisen jälkeen hyvät voitot, kun vaan tajusi luopua ajoissa. Jos ei, niin ei hätää, ehkä sieltä pian tulee uusi anti nykyisille omistajille.

Vierailija
52/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä että millään pikkusummilla ei kannata osakkeita ostella.. no jos tuolla 30 tonnilla ostaisi vain tuota upm:ää niin sillä saisi nyt vajaa 2 tonnia osinkoa vuodessa. Onhan se toki hyvin.

Eka vain pitäisi saada se 30 tonnia jostakin.. asia on vähän eri jos on vain tonni käytössä. Ketään ei lämmitä tonnilla saatavat osingot. Ei edes kymmenen vuoden sellaiset.. kymmenessä vuodessa, huimat 500e!! 

Joten paljon järkevämpää on laittaa johonkin vähäkuluiseen tai kuluttomaan indeksirahastoon 150€/kk. Viidessä vuodessa siellä on 10000€ ja sen jälkeen korkoa korolle tekee työn puolestasi. Jossain välissä voi alkaa niitä osakkeita sitten miettimään.

Vierailija
53/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että millään pikkusummilla ei kannata osakkeita ostella.. no jos tuolla 30 tonnilla ostaisi vain tuota upm:ää niin sillä saisi nyt vajaa 2 tonnia osinkoa vuodessa. Onhan se toki hyvin.

Eka vain pitäisi saada se 30 tonnia jostakin.. asia on vähän eri jos on vain tonni käytössä. Ketään ei lämmitä tonnilla saatavat osingot. Ei edes kymmenen vuoden sellaiset.. kymmenessä vuodessa, huimat 500e!! 

Joten paljon järkevämpää on laittaa johonkin vähäkuluiseen tai kuluttomaan indeksirahastoon 150€/kk. Viidessä vuodessa siellä on 10000€ ja sen jälkeen korkoa korolle tekee työn puolestasi. Jossain välissä voi alkaa niitä osakkeita sitten miettimään.

Mistä sait tuon 2 tonnia osinkoa?

Vierailija
54/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mamma sijoittaa.... 

- Uusiin merkkilastenvaatteisiin jotka sitten myydään lähes käyttämättönä kymmenesosahintaan kirpparilla "ihanasti tienasin taas kirpparilta"

- Perhelomiin "pakko päästä etelään koronaa karkuun"

- Kodin sisustukseen "iik, Ikeassa taas uutta"

- Alkoholiin "säästin taas älyttömästi kun ostin Virosta"

Sitten valitetaan kun rahat ei riitä eikä säästöjä ole.

Vierailija
55/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mamman mies sijoittaa

-Kannattaa ostaa 40 000 euron uusi auto koska sen huoltokustannukset jäävät pienemmäksi

-Elektroniikassa kannattaa ostaa uusin tuote koska sen pystyy uusimaan nopeammin

-Hyvä tapa säästää on kalastaa kalat itse. Aluksi ostetaan 20 000e:n uisteluvene ja kalastusvehkeet

-Rahat ei riitä mihinkään kun työnantaja ei anna kunnon palkkaa ja verot on niin kovat.

Vierailija
56/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeiden arvo voi romahtaa, liiketoiminnan edellytykset muuttua.

Jotta osinkotuotto olisi milläänlailla järkevän suuruinen verot miinustettuna, osakepotin täytyy olla suuri. Silloin on suuri riski osakkeiden arvon romahtamisestakin.

Vierailija
57/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden arvo voi romahtaa, liiketoiminnan edellytykset muuttua.

Jotta osinkotuotto olisi milläänlailla järkevän suuruinen verot miinustettuna, osakepotin täytyy olla suuri. Silloin on suuri riski osakkeiden arvon romahtamisestakin.

Tämäntakia pelaankin vain päiväkauppaa !!

58/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että osakesijoittamista tarvitsee ainakaan kovinkaan paljoa lisätä yksityishenkilötasolla.

Esimerkki yhdestä lisääntyneeseen sijoitusprosenttiin liittyvistä ongelmista tulee esille jo aloitusviestissäsi, jossa säästäminen tulee kulutuksen hinnalla. Yleensähän sitä pidetään taloudellisesti hyvänä asiana, että ihmiset kuluttavat, etenkin kalliita ja laadukkaita tuotteita. Jos kaikki alkaisivat säästämään, ja ostamaan hyvin pienen voittomarginaalin tarpeellisia perustuotteita, voisi kansantalous ylipäätänsä joutua ongelmiin.

Toinen ongelma, joka mieleeni juuri tällä hetkellä tulee on se, että osakamarkkinat voisivat saavuttaa entistä isomman "too big to fail"-aseman, jos useampien ihmisten perushyvinvointi olisi suoraan niistä riippuvainen. Tämän takia osakesijoittaminen ei voi nähdäkseni olla oleellinen osa esimerkiksi eläkejärjestelyitä, sillä eläke ei voi alittaa tiettyä tasoa ilman merkittävien sosiaalisten ongelmien syntymistä.

Vierailija
59/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan jo.

Minulla on oikein mukavan kokoiset salkut.

Minulla on oikein mukavan kokoiset kassit.

Vierailija
60/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

En usko, että osakesijoittamista tarvitsee ainakaan kovinkaan paljoa lisätä yksityishenkilötasolla.

Esimerkki yhdestä lisääntyneeseen sijoitusprosenttiin liittyvistä ongelmista tulee esille jo aloitusviestissäsi, jossa säästäminen tulee kulutuksen hinnalla. Yleensähän sitä pidetään taloudellisesti hyvänä asiana, että ihmiset kuluttavat, etenkin kalliita ja laadukkaita tuotteita. Jos kaikki alkaisivat säästämään, ja ostamaan hyvin pienen voittomarginaalin tarpeellisia perustuotteita, voisi kansantalous ylipäätänsä joutua ongelmiin.

Toinen ongelma, joka mieleeni juuri tällä hetkellä tulee on se, että osakamarkkinat voisivat saavuttaa entistä isomman "too big to fail"-aseman, jos useampien ihmisten perushyvinvointi olisi suoraan niistä riippuvainen. Tämän takia osakesijoittaminen ei voi nähdäkseni olla oleellinen osa esimerkiksi eläkejärjestelyitä, sillä eläke ei voi alittaa tiettyä tasoa ilman merkittävien sosiaalisten ongelmien syntymistä.

Eli muiden pitäisi ostaa kallista turhuutta, jotta sinun osakkeesi tuottaisivat paremmin? Osakkeet ovat vain osa sijoittamista, perustuvathan jopa eläkerahastotkin pitkälti osakesijoittamiseen. Sijoittaminen on kuitenkin palkansaajalle keino päästä ehkä aiemmin eläkkeelle ja ehkä vähän vaahtokarkkikokeen omaisesti päästä nauttimaan korkeammasta elintasosta nipistämällä elintasosta nuorena...