Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ette sijoita osakkeisiin?

Vierailija
09.08.2020 |

Vänisette palstalla, kun rikkaat saa osinkoa vaikka ei ole tehnyt mitään sen eteen. Kuvitellaanpa, että olet UPM:n paperimies. Mikä estää sinua ostamasta UPM:n osaketta? Duunari kuitenkin ostelee jatkuvasti elektroniikkaa ja alla on liian kallis auto, yleensä joku osamaksubemari. Entäpä jos duunari ostaisi 10 000 & toyotan ja laittaisi 30 000€ osakkeisiin sen sijaan, että ostaa 40 000 auton. Auton ostamalla häviää rahat satavarmasti. Jo pelkkään UPM:n sijoittamalla saa hyvin osinkoa. Toki hajautus kannattaa. Mutta duunari hyvä, miksi et ryhdy itsekin omistajaksi? Ei tarvitsisis itkeä IS:n kommenttipalstalla.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkkuni ei ole vuoden aikana tainnut olla plussalla kertaakaan, sijoittanut olen lukuisiin kotimaisiin yhtiöihin muttei tarvitse kuin pari mätämunaa jotka tippuu enemmän ja ne painaa siellä sitten.

Vierailija
22/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salkkuni ei ole vuoden aikana tainnut olla plussalla kertaakaan, sijoittanut olen lukuisiin kotimaisiin yhtiöihin muttei tarvitse kuin pari mätämunaa jotka tippuu enemmän ja ne painaa siellä sitten.

Anna niiden olla 10 vuotta siellä. Tai 30 vuotta. Sijoittamiseen kannattaa käyttää sellaista rahaa, johon ei ole normaalissa arjessa akuuttia tarvetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa minimoida riskejä, ei kannata sijoittaa siihen firmaan, jossa on töissä. Varsinkaan, jos muita sijoituksia ei ole. Pahimmassa tapauksessa tämä kyseinen duunari menettää sekä työnsä että sijoituksensa.

Vierailija
24/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit duunarit laittaa rahansa autoon. Mun työpaikalla (eräs lentoyhtiö) näkee, että nuoret duunarimiehet oikeasti ostaa jotain bemareita tai audeja. Aika huvittavaa, ilmeisesti luulevat olevansa jotain kovia jätkiä. Minulla on 2x kovempi palkka kuin heillä, ja käytetty japanilainen farmariauto riittää erittäin hyvin.

Vierailija
25/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa minimoida riskejä, ei kannata sijoittaa siihen firmaan, jossa on töissä. Varsinkaan, jos muita sijoituksia ei ole. Pahimmassa tapauksessa tämä kyseinen duunari menettää sekä työnsä että sijoituksensa.

Duunarit pistetään pellolle ja firma säästää työvoimakustannuksissa, jos toiminta siirretään vaikka Kiinaan. Kyllä sijoituksesta kannattaa pitää silloin kiinni, siinähän on mahdollisuus osingon kasvattamiseen.

Vierailija
26/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän/sijoitan joka kuukausi 2000 euroa. Rahat siirtyvät tililtä Nordnettiin heti palkanmaksun jälkeen, ja siellä indeksirahastoihin ilman, että tarvitsee sormea heilauttaa. Suosittelen kaikille laiskoille tällaista automaattista sijoittamista, en jaksaisi itsekään joka kuukausi miettiä sijoituskohteita. 

Vierailija
27/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan siksi, että en tajua osakkeista ja sijoituksista yhtään mitään. Muutama kymppi kuukaudessa osakkeisiin on niin pieni raha, ettei siitä ole mitään huvia ja hyötyä pitkään aikaan. Jos meinaisi osingoilla ottaa itselleen mukavan lisän kuukauden tuloihin, niin se vaatisi jo paljon suurempia sijoituksia. Eikä uskallus riitä siihen, että ottaisin pankista 20-30 tuhannen euron lainan sijoituksiin. Ehkä sitten, kun asunnon lainaa on tullut maksettua enemmän takaisin mutta tällä hetkellä tyydyn helppoon rahastoon johon laitan sen muutaman kympin tai satasen kuukausittain.

Vierailija
28/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilille tulee työstä 3000 euroa kuukaudessa, miksi tarvitsisi stressata?

Eläkkeellä tulot pienenevät, voit sairastua yhtäkkiä tai joutua vakavaan onnettomuuteen, voit jäädä työttömäksi.

Eikö yhtään kiinnosta?

No ei todellakaan kiinnosta mitä 30 vuoden päästä "saattaa" tapahtua. Elän tässä hetkessä ja nauran kaltaisellesi vappusataselle.

Voit jäädä työttömäksi vaikka syksyllä koronan toisen aallon myötä. Trolli taidat olla, vaikea uskoa, että noin naiivia ihmistä olisikaan.

Ap

Minä en jää työttömäksi, koska työskentelen kotoani käsin, kuten olen tehnyt jo 15 vuoden ajan h uora.

H uoralle varmasti riittää töitä, hyvän alan olet valinnut.

Vierailija
29/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelijan kannattaa myös reagoinda osakeanteihin, tai siinä menettää selvää rahaa. Jokaiselle osakkeenomistajalle kun yleensä annetaan tietty määrä ostettavia osakkeita tarjolle, jotka voi sitten joko ostaa tai myydä se ostomahdollisuus jollekin muulle. Aloittelijalta herkästi taitaa mennä tuollaiset ohi, kun eivät ymmärrä mikä hommassa on kysymys.

Vierailija
30/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän/sijoitan joka kuukausi 2000 euroa. Rahat siirtyvät tililtä Nordnettiin heti palkanmaksun jälkeen, ja siellä indeksirahastoihin ilman, että tarvitsee sormea heilauttaa. Suosittelen kaikille laiskoille tällaista automaattista sijoittamista, en jaksaisi itsekään joka kuukausi miettiä sijoituskohteita. 

Niin... Voi kunpa saisi edes tuon verran kuukaudessa palkkaa nettona.

Vierailija
31/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädestä suuhun eletään, nytkin on reikäinen paita.

Vierailija
32/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan tuon asuntolainan ensin pois pikavauhdilla ja sitten alan sijoittaa. 

Vierailija
33/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilille tulee työstä 3000 euroa kuukaudessa, miksi tarvitsisi stressata?

Eläkkeellä tulot pienenevät, voit sairastua yhtäkkiä tai joutua vakavaan onnettomuuteen, voit jäädä työttömäksi.

Eikö yhtään kiinnosta?

No ei todellakaan kiinnosta mitä 30 vuoden päästä "saattaa" tapahtua. Elän tässä hetkessä ja nauran kaltaisellesi vappusataselle.

Kyllä se hymy hyytyy ja olet muiden rahattomien eläkeläisten kanssa itkemässä kun ei ole varaa edes lääkkeisiin. Toki olet siinä oikeassa, että pitää elää myös nyt, mutta olisi ihan itsensä kannalta järkevää turvata myös se tulevaisuuden eläkeikä. Itse en ainakaan halua kituuttaa silloinkaan.

Vierailija
34/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna niiden olla 10 vuotta siellä. Tai 30 vuotta. Sijoittamiseen kannattaa käyttää sellaista rahaa, johon ei ole normaalissa arjessa akuuttia tarvetta

Jos on sijoittanut vaikka Nokiaan huonoon aikaan niin saa aika kauan odottaa, että pääsee samalle tasolle.

Vierailija
35/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole ihan hirveästi luottoa suomalaisten yritysten tulevaisuuteen. Tosin joku ne yleensä ostaa.

Vierailija
36/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tosi pienistä tuliista sijottanut jo vuosia, nyt tulee osinkoja jo satasia vuodessa. Kyllä sen vaan huomaa. Toki osingot sijoitetaan pääasiassa uudestaan, mutta aina tulee hyvä mieli kun tilille on kilahtanut kymppi tai viitonen osinkoja ilman että minun on tarvinut niiden eteen tehdä yhtään mitään.

Vierailija
37/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole paljon osinkoja herunut näin korona-aikaan.

:(

Vierailija
38/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan tuon asuntolainan ensin pois pikavauhdilla ja sitten alan sijoittaa. 

Typerintä mitä voit tehdä. Jokainen lainanmaksu tuhoaa pääomaasi. Lainaa varsinkin tässä korkotilanteessa kannattaa maksaa niin vähän kuin voi ja "ylimääräinen" sijoituksiin.  Ylimääräiset lyhennykset eivät vaikuta juurikaan korkomenoihisi.

Vierailija
39/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole paljon osinkoja herunut näin korona-aikaan.

:(

Joo sinne meni se villi osinkokevät ainakin kotimaisten firmojen osalta mistä ennen koronaa hehkuteltiin :D

Vierailija
40/108 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sijoitan. Noin 10 v sitten aloitin, mutta aktiivisemmin vasta n. 5 vuotta.