Miksi ette sijoita osakkeisiin?
Vänisette palstalla, kun rikkaat saa osinkoa vaikka ei ole tehnyt mitään sen eteen. Kuvitellaanpa, että olet UPM:n paperimies. Mikä estää sinua ostamasta UPM:n osaketta? Duunari kuitenkin ostelee jatkuvasti elektroniikkaa ja alla on liian kallis auto, yleensä joku osamaksubemari. Entäpä jos duunari ostaisi 10 000 & toyotan ja laittaisi 30 000€ osakkeisiin sen sijaan, että ostaa 40 000 auton. Auton ostamalla häviää rahat satavarmasti. Jo pelkkään UPM:n sijoittamalla saa hyvin osinkoa. Toki hajautus kannattaa. Mutta duunari hyvä, miksi et ryhdy itsekin omistajaksi? Ei tarvitsisis itkeä IS:n kommenttipalstalla.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin monta vuotta pieniä summia mutta esim nyt on koronan vuoksi sijoitukset lähes kaikki miinuksella. Pidän nyt taukoa ja katson tuleeko romahduksia ja minkä mittaisia.
https://areena.yle.fi/1-200090
Toinen hyvä elokuva on Pörssipeluri, Nick Leesonin elämästä kertova tositapahtumiin perustuva filmi...
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
En usko, että osakesijoittamista tarvitsee ainakaan kovinkaan paljoa lisätä yksityishenkilötasolla.
Esimerkki yhdestä lisääntyneeseen sijoitusprosenttiin liittyvistä ongelmista tulee esille jo aloitusviestissäsi, jossa säästäminen tulee kulutuksen hinnalla. Yleensähän sitä pidetään taloudellisesti hyvänä asiana, että ihmiset kuluttavat, etenkin kalliita ja laadukkaita tuotteita. Jos kaikki alkaisivat säästämään, ja ostamaan hyvin pienen voittomarginaalin tarpeellisia perustuotteita, voisi kansantalous ylipäätänsä joutua ongelmiin.
Toinen ongelma, joka mieleeni juuri tällä hetkellä tulee on se, että osakamarkkinat voisivat saavuttaa entistä isomman "too big to fail"-aseman, jos useampien ihmisten perushyvinvointi olisi suoraan niistä riippuvainen. Tämän takia osakesijoittaminen ei voi nähdäkseni olla oleellinen osa esimerkiksi eläkejärjestelyitä, sillä eläke ei voi alittaa tiettyä tasoa ilman merkittävien sosiaalisten ongelmien syntymistä.
Eli muiden pitäisi ostaa kallista turhuutta, jotta sinun osakkeesi tuottaisivat paremmin? Osakkeet ovat vain osa sijoittamista, perustuvathan jopa eläkerahastotkin pitkälti osakesijoittamiseen. Sijoittaminen on kuitenkin palkansaajalle keino päästä ehkä aiemmin eläkkeelle ja ehkä vähän vaahtokarkkikokeen omaisesti päästä nauttimaan korkeammasta elintasosta nipistämällä elintasosta nuorena...
Periaatteessa asia on juuri näin, toisaalta en puhuisi turhuuksista. Kaikki eivät voi säästää samanaikaisesti, eikä osakesijoittamisen lisääminen nähdäkseni ole oikein ratkaisu mihinkään polttavaan yhteiskunnalliseen kysymykseen. Kulutuksen yleinen väheneminen säästämisen lisääntyessä vähentäisi osakkeiden arvoa ylipäätänsä.
Eläkkeiden, poliittisten urien yms. perustuminen osittain osakekursseihin on nähdäkseni jo osoitus siitä, että osakemarkkinat ovat jo melko lailla "too big to fail".
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
En usko, että osakesijoittamista tarvitsee ainakaan kovinkaan paljoa lisätä yksityishenkilötasolla.
Esimerkki yhdestä lisääntyneeseen sijoitusprosenttiin liittyvistä ongelmista tulee esille jo aloitusviestissäsi, jossa säästäminen tulee kulutuksen hinnalla. Yleensähän sitä pidetään taloudellisesti hyvänä asiana, että ihmiset kuluttavat, etenkin kalliita ja laadukkaita tuotteita. Jos kaikki alkaisivat säästämään, ja ostamaan hyvin pienen voittomarginaalin tarpeellisia perustuotteita, voisi kansantalous ylipäätänsä joutua ongelmiin.
Toinen ongelma, joka mieleeni juuri tällä hetkellä tulee on se, että osakamarkkinat voisivat saavuttaa entistä isomman "too big to fail"-aseman, jos useampien ihmisten perushyvinvointi olisi suoraan niistä riippuvainen. Tämän takia osakesijoittaminen ei voi nähdäkseni olla oleellinen osa esimerkiksi eläkejärjestelyitä, sillä eläke ei voi alittaa tiettyä tasoa ilman merkittävien sosiaalisten ongelmien syntymistä.
Eli muiden pitäisi ostaa kallista turhuutta, jotta sinun osakkeesi tuottaisivat paremmin? Osakkeet ovat vain osa sijoittamista, perustuvathan jopa eläkerahastotkin pitkälti osakesijoittamiseen. Sijoittaminen on kuitenkin palkansaajalle keino päästä ehkä aiemmin eläkkeelle ja ehkä vähän vaahtokarkkikokeen omaisesti päästä nauttimaan korkeammasta elintasosta nipistämällä elintasosta nuorena...
Periaatteessa asia on juuri näin, toisaalta en puhuisi turhuuksista. Kaikki eivät voi säästää samanaikaisesti, eikä osakesijoittamisen lisääminen nähdäkseni ole oikein ratkaisu mihinkään polttavaan yhteiskunnalliseen kysymykseen. Kulutuksen yleinen väheneminen säästämisen lisääntyessä vähentäisi osakkeiden arvoa ylipäätänsä.
Eläkkeiden, poliittisten urien yms. perustuminen osittain osakekursseihin on nähdäkseni jo osoitus siitä, että osakemarkkinat ovat jo melko lailla "too big to fail".
Tokihan tässä on kyse vapaamatkustamisesta - kuten yleensäkin. Ostan Bangladeshista tehdyn rätin mitättömän halvalla koska kansainvälinen työnjako. Mun mielestäni sopisi ihan hyvin sellainen työnjako, jossa täällä elettäisiin enemmän osingoilla ja ne muut tekisivät työt muualla....
Nooh mun netto kuussa on noin 800e että en siitä kyllä ala osakkeisiin sijoittelemaan. Jos saisi täydet tunnit ja pääsisi pätkäsopparikierteestä eroon niin sitten voisikin.
Joopa jooo. Se kymppi tonnin auto tulee aina loppupeleissä kalliimaksi kuin se uusi.
Plus, mitä on se eka minkä uusi osinkomiljonääri tekisi? Noh, ostaisi uuden auton tietty.
Vierailija kirjoitti:
Onko järkevää laittaa 20/kk?
Ei. Laita viinaan.
Jooopajoo00o
Nyt kun osakkeet ovat niin kalliita ettei niissä ole mitään järkee niin kehotetaan ostamaan. Haista sä ap kuule iso v ttu!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varaa sijoittaa 50e/kk. Sillä tuskin saa kummoisia osinkoja.
Säästät sen 50€/kk vuoden ajan, osta altiaa ja kossupullon verran tulee nettoa osingoista vuosittain.
Disclaimer: mennyt ei ole tae tulevista tuotoista.
Ennemmin sijoitan ylimääräiset 50-100e/kk omaan hyvinvointiini tai huvitteluun kuin epämääräisesti jonnekin josta joskus ehkä saan ne takaisin käyttöön joskus kaukana tulevaisuudessa, mikäli olen yhä edes elossa silloin. Kyse on kuitenkin melko vaatimattomasta summasta. Elämä on nyt, ei 30 vuoden päästä.
En lähtisi ehdottamaan UPM:n sijoittamista, eikä juuri nyt ole välttämättä paras hetki aloittaa. Myöhemmin syksyllä tai vuoden vaihteessa voi olla hyvä aika aloittaa, se jää nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan jo.
Minulla on oikein mukavan kokoiset salkut.
Minulla on oikein mukavan kokoiset kassit.
Minä sijoitan, että saisin uudet boobsit.
Ihan kuin eläisit täällä kauankin. Ihmisen elinikä on lyhyt eikä mitään saa mukaan täältä. Ällöttävää oikeesti . Tuolla on hautausmaat täynnä savimaassa näitä suuria sijoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole paljon osinkoja herunut näin korona-aikaan.
:(
Kyllä minä olen saanut esim. Koneen ja Fortumin osakkeista ihan mukavat osingot tänä keväänä. Näistä kahdesta yhteensä yli 300 euroa bruttona, mikä on mielestäni hyvin siihen nähden, että olen käyttänyt näiden osakkeiden ostamiseen aikoinaan yhteensä 4000 euroa. Siitä on tosin aikaa, eikä niitä nyt saisi samalla summalla.
En nyt paukuttelis henkseleitä reilu 200e takia. Yksi ylimääräinen ylityöpäivä tuo duunarille saman vaikka joka kuukausi. Ainakin mun salkun yhtiöistä suurin osa suomalaisista, lähes koko Ruotsi Telia pois lukien, moni eurooppalainen ja osa jopa jenkeistä on laittanut osingonmaksun kokonaan jäihin. Ja enenn kuin alat saarnata sijoitusmantraasi, niin on mulla omistuksia kuitenkin sen verran, että viime vuodelta verotettavat pääomatulot oli lähes 6000e ilman kaupankäyntiä. Tänä vuonna tulee säälittävän pieni luku. Onneksi on se työpaikka.
Olet sitten todella riskisiin sijoittanut. Minulla pääomatulot olivat viime vuonna samaa tasoa kuin sinulla. Tänä vuonna tuotot ovat 10% korkeammat kuin viime vuonna.
Tänne jää kaikki ja maatuu kirjoitti:
Ihan kuin eläisit täällä kauankin. Ihmisen elinikä on lyhyt eikä mitään saa mukaan täältä. Ällöttävää oikeesti . Tuolla on hautausmaat täynnä savimaassa näitä suuria sijoittajia.
Perikunta kiittää.
EI ole rahaa sijoittaa,kun kaikki menee kolmen lapsen suihin,mitä tuleekin yms. vaatteet... T:Köyhä työtön Kanta-Suomalainen äiti
Miksi tässä kaikki roposet pitäisi sijoittaa? Mieluummin sijoitan maltillisesti ja elän mukavaa elämää. Meillä on nettotulot yhteensä 5200€/kk. Tästä sijoitetaan 300€/kk ja pistetään säästöön 400-500€/kk. Loput käytetään.
Olen sijoittanut osakkeisiin sata tonnia ja loput pätäkät vaikka poltan nuotiossa jos niin haluan. Ap, hanki hoitoa, jos mitenkään saat korkotuotoistas terveyskeskusmaksua irti.
Vierailija kirjoitti:
Onko järkevää laittaa 20/kk?
On. Kaikki yli 0 summat on järkevää. Ei tuolla maagisesti rikkaaksi pääse mutta on tyhjää parempi
Ostin omenaa ja palan Amatsonin viidakkoa ja vuosia sitten jonkun keksijän Teslan, Nikolai osakkeita. En ole jaksanut seurata.
Sit on jäänyt jotain Nestettä, Konetta ja joku Sampo.