Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turistit häiriintyivät - äiti ei saanut imettää ravintolasalissa Tampereella

Vierailija
30.07.2013 |

Äitiä pyydettiin siirtymään WC-tiloihin imettämään lastaan.. Mitä mieltä olet asiasta? Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että ei saisi imettää julkisella paikalla. Tosin tässä tapauksessa kyse oli muiden asiakkaiden vaivaantuminen, mutta silti. Maailman luonnollisin asia!

http://www.iltalehti.fi/perhe/2013073017309374_pr.shtml

Kommentit (318)

Vierailija
281/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:29"]

Niin se on paskallakäyntikin luonnollinen asia enkä mä sitäkään halua katsella.

Toiset sentään hallitsee imettämisen ns. korrektisti, mutta kun on ensin nähnyt miten se tissi kaivetaan kokonaan esille, sen jälkeen lapsi vetää posket lommollaan ruokaa ja sitten se vielä nostetaan siihen pöydälle vaipanvaihtoa varten, niin ei, ei ole kyllä enää ruokahalua tuossa kohtaa jäljellä.

[/quote]

Toi vaipanvaihto ruokapöydässä on juttu, johon olen törmännyt vasta tänä vuonna. Täytyy myöntää että veti hiljiaseksi itellä ja vei mennessään ruokahalun. 

Ja tuossa tapauksessa en edes tarkoituksella katsellut lapsiperhettä, vaan normaalisti katselin ravintolasalia. Siinä sitä, parin pöydän päässä, äiti vaihtoi lapselle vaippaa niin että lapsi oli pöydän päällä. 

Vierailija
282/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:06"]

Siis kuinka vaikea se on mennä sinne vessaan imettämään? En ymmärrä ongelmaa, ellette oikeasti halua esitellä vain tissejänne miehille.

En ihan oikeasti ymmärrä. Inhottaa katsella lutkuttavaa lasta.

[/quote]

minkä takia altistaa vastasyntynyt kolibakteereille, kun aikuisetkin välttävät sitä? Jos kolibakteeria on ruokailutiloissa, ravintola suljetaan, mutta jos sitä on vessassa, se saatetaan siivota seuraavan siivousvuoron aikana. Jos kolibakteeria on vesijohtovedssä, kuten Nivalassa oli joku viikko sitten, sen käyttö kielletään hätätiedotteilla.

Älkää imettäkö vessoissa! Unicefkin neuvoo niin. Vauvoilla vastustuskyky on paljon aikuisia heikompi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:47"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:46"] Koulutuksesta ja imetyksestä: http://yle.fi/uutiset/hyvin_koulutettu_aiti_imettaa_pidempaan/6087390   "Sosioekonomiset erot näkyvät yhä selvemmin vauvojen ruokinnassa. Myös yksinhuoltajuus, tupakointi ja äidin nuori ikä ovat yhteydessä lyhyempään imetykseen." [/quote]   Hyvin koulutettu äiti imettää ravintolassa? [/quote]   Minä ainakin. Tuleva juristi. [/quote]   Tämän vuoksi en koskaan käytä naisjuristin palveluja työni kautta. Heillä on aina muutenkin tunteita ja hormoneja kuten hurmosäitivaihetta tai pms:ää pelissä mukana jotka sotkevat kuviot, joten no thanks jatkossakin.[/quote]

Kuule aivan sama. Sä et itse kuulosta  perusteluinesi rationaaliselta, joten siinä mielessä aika ironista ;)

Vierailija
284/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 00:31"]

Toi vaipanvaihto ruokapöydässä on juttu, johon olen törmännyt vasta tänä vuonna. Täytyy myöntää että veti hiljiaseksi itellä ja vei mennessään ruokahalun. 

[/quote]

Juuri samasta syystä kuin vessassa ei kuulu imettää, ruokailutiloissa ei kuulu vaihtaa vaippaa. 

Vierailija
285/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt vessaan tarvitse mennä imettämään. vähän sivummalle ruokapöydästä kuitenkin, koska joillain ihmisillä menee ruokahalu jo toisen nenän kaivuusta.

Vierailija
286/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:47"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:46"] Koulutuksesta ja imetyksestä: http://yle.fi/uutiset/hyvin_koulutettu_aiti_imettaa_pidempaan/6087390   "Sosioekonomiset erot näkyvät yhä selvemmin vauvojen ruokinnassa. Myös yksinhuoltajuus, tupakointi ja äidin nuori ikä ovat yhteydessä lyhyempään imetykseen." [/quote]   Hyvin koulutettu äiti imettää ravintolassa? [/quote]   Minä ainakin. Tuleva juristi. [/quote]   Tämän vuoksi en koskaan käytä naisjuristin palveluja työni kautta. Heillä on aina muutenkin tunteita ja hormoneja kuten hurmosäitivaihetta tai pms:ää pelissä mukana jotka sotkevat kuviot, joten no thanks jatkossakin.[/quote]

Kuule aivan sama. Sä et itse kuulosta  perusteluinesi rationaaliselta, joten siinä mielessä aika ironista ;)

[/quote]

Pakko vielä lisätä: naisilla on "tunteita ja hormoneja" :D heh..

Vierailija
287/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas hankalaa. Miksi siinä ruokapöydässä on ihan pakko imettää. Teettekö niin myös ystävienne ruokapöydässä tai suvun kanssa joulupäivällisellä..? Ei se kuulu käytöstapoihin. Koko keskustelu on mennyt ihan raiteiltaan. Jotain etikettiä sentään, kiitos...... Oli ravintola mikä tahansa.

Vierailija
288/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa tänne tämä linkki, jossa muun muassa todetaan, että kirkossa imettäminen on ok.  http://yle.fi/uutiset/julkisella_paikalla_imettaminen_herattaa_tunteita/5286893

Itsekin olen imettänyt kirkossa, tosin menin kyllä kaikkien katseilta suojaan sellaiseen pikkutilaan kirkon aulassa. Ehdottomasti musta talviaikaan parempi ratkaisu kuin itkettää vauvaa kirkossa sisällä tai lähteä häntä ulos itkettämään. Pois en olisi joka tapauksessa voinut lähteä kun isommalla seurueella oltiin liikkeellä.

Musta on surullista, että julki-imetys herättää niin paljon negatiivisia tunteita kun tässä ketjussa tulee esille. Jotenkin se kyllä mielestäni kertoo ihmisten vieraantumisesta lajityypillisestä tavasta hoitaa vauvoja. On suorastaan käsittämätöntä, että vaikka nenän kaivaminen, ulostaminen ja jopa seksi on seattu jälleen kerran tähän ketjuun.

Näen itse niin, että imetyksestä on kansanterveydellisiä ja tätä kautta jopa -taloudellisia hyötyjä ja sitä pitäisi tukea. Mitä enemmän on näitä asenteita, että imetys siellä tai täällä ei ole ok niin sitä vähemmän naiset todennäköisesti tohtivat ja tahtovat imettää. On myös tosi outoa että täällä niin moni mainostaa, että maidon voi antaa julkisella paikalla myös pullosta. Kaikki vauvat eivät huoli pulloa ja toiset taas eivät enää huoli rintaa jos saavat pulloa. Lisäksi oikeasti vain ovat olemassa myös äidinmaidon hyödyt ja musta vauvaa on turha jollei äiti halua altistaa korvikkeelle jos äidiltä imetys onnistuu vain imetysvastaisten mielipiteiden vuoksi. En ainakaan itse haluaisi liian aikaisin altistaa omia lapsiani lehmänmaidolle, ei tule mieleen, että pitäisi vaikka kuinka täällä sitä hokisitte. Moni vauvan äiti haluaa liikkua julkisilla paikoilla ja moni joutuukin näin tekemään esim. ihan vain jo vauvan tai omien terveyskäyntien yhteydessä ja jos perheessä on muita lapsia menoa ja meininkiä on yhä vaikeampi rajoittaa. Lapsesta ei todellakaan tee keskittymiskyvytöntä se jos hänen kanssaan käydään vauvavaiheessa ruokaravintolassa hyvää huolta pitäen vaan pikemminkin vaikka se jos vauvaa sitterissä istutetaan television edessä. Vähän realismia kehiin ihmiset, jotka tänne höyryilevät mitä vaan.

Musta on myös hullu ajatus, että vauvojen ja lasten kanssa saisi käydä vain vaikkapa Rossoissa ja Heseissä. Vauvan tulo muuttaa elämää mutta ulkona syöminen on henkilökohtaisesti musta ollut asioita, joista on ollut helpointa pitää kiinni lapsen saamisen jälkeen ja se jopa ihan oikeasti helpottaa arkea kun ei jokaista ateriaa tarvitse kotona laittaa. Ja kun lapsi on tottunut pienestä asti käymään ravintoloissa osaa hän myös käyttäytyä niissä. Ja osaan kyllä itse tarvittaessa poistua ravintolasta jos lapsella onkin huono hetki, mitä hienompi paikka niin sitä herkemmin tietenkin. Vauvan nälkä ei kuitenkaan mielestäni ole poistumisen syy. Yleensä kuitenkin olen suojaisen pöydän etsinyt ja käyttänyt imetysvaatteita vaikka itse olen kyllä sitä mieltä, että kun vauvan on nälkä niin hätä ei lue lakia ja imetys on parasta tehdä hätätapauksessa melkein miten tahansa. Oikeasti kumpi häiritsee vaikka bussissa enemmän täysillä itkua karjuva vauva vai imetettävä vauva. Itse olen nähnyt ja kuullut kumpiakin ja täysillä karjuva on minulle tuottanut enemmän rasitusta.

Vierailija
289/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 01:25"]

Musta on myös hullu ajatus, että vauvojen ja lasten kanssa saisi käydä vain vaikkapa Rossoissa ja Heseissä. Vauvan tulo muuttaa elämää mutta ulkona syöminen on henkilökohtaisesti musta ollut asioita, joista on ollut helpointa pitää kiinni lapsen saamisen jälkeen ja se jopa ihan oikeasti helpottaa arkea kun ei jokaista ateriaa tarvitse kotona laittaa. Ja kun lapsi on tottunut pienestä asti käymään ravintoloissa osaa hän myös käyttäytyä niissä. 

[/quote]

Fine dining- paikat eivät ole mitään totuttelupaikkoja. Olette tervetulleita naapuripöytääni siinä vaiheessa, kun olette ensin opetelleet ne käytöstavat vaikkapa sitten siellä Rossossa.

Olen varannut Näsinneulasta kansainväliselle parinkymmenen hengen asiakasseurueellemme taasen kerran illallisen. Viimeinen asia, jota naapuripöytään kaipaan on ravintolaetikettiin "totutteleva" lapsi ja/tai vauva, jonka suhteen "hätä ei lue lakia". Ne molemmat "tuottavat minulle rasitusta".

Vierailija
290/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 01:41"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 01:25"]

Musta on myös hullu ajatus, että vauvojen ja lasten kanssa saisi käydä vain vaikkapa Rossoissa ja Heseissä. Vauvan tulo muuttaa elämää mutta ulkona syöminen on henkilökohtaisesti musta ollut asioita, joista on ollut helpointa pitää kiinni lapsen saamisen jälkeen ja se jopa ihan oikeasti helpottaa arkea kun ei jokaista ateriaa tarvitse kotona laittaa. Ja kun lapsi on tottunut pienestä asti käymään ravintoloissa osaa hän myös käyttäytyä niissä. 

[/quote]

Fine dining- paikat eivät ole mitään totuttelupaikkoja. Olette tervetulleita naapuripöytääni siinä vaiheessa, kun olette ensin opetelleet ne käytöstavat vaikkapa sitten siellä Rossossa.

Olen varannut Näsinneulasta kansainväliselle parinkymmenen hengen asiakasseurueellemme taasen kerran illallisen. Viimeinen asia, jota naapuripöytään kaipaan on ravintolaetikettiin "totutteleva" lapsi ja/tai vauva, jonka suhteen "hätä ei lue lakia". Ne molemmat "tuottavat minulle rasitusta".

Joo en tietenkään itse mennyt fine dining paikkaan totuttelemaan mutta on vauvojen kanssa mielestäni oikeus niihinkin mennä, tosin varmaan järkevämpää kun totuttelua on jo takana kotona ja julkisella paikalla, tästä olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi.

Vierailija
291/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä useammankin kirjoittajan ajatusta siitä, että vauvan tuominen Näsinneulan tasoiseen ravintolaan olisi virhe. Olen syönyt hyvissä ravintoloissa usein ennen lapsen saamista enkä koe, että minun tarvitsisi sitä vauvan kanssa täysin lopettaa. Ulkona syöminen on harvinaista nautintoa ja siksi haluan syödä hyvää tasokkaasti enkä missään rossossa.

Fiksusti toki kannattaa käyttäytyä. Minusta tämä tarkoittaa esim. sitä että hetkeä pidempään itkevä vauva rauhoitetaan muualla kuin pöydässä eikä rauhalliseen ravintolaan oteta levottomia leikki-ikäisiä. Vauva syömässä rintaa siististi imetyspaidan ja harsoliinan kanssa ei kuitenkaan ole ongelma.

Jos tasokas ravintola kelpuuttaa vauvaperheemme asiakkaaksi, saavat muutkin asiakkaat sen hyväksyä. (Enkä itsekään olisi ennen vauvan saamista paheksunut ravintolassa imettävää äitiä, ehkä hieman ihmetellyt "rohkeutta".)

Vierailija
292/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 01:41"]

[/quote]

taas yksi maailmanluokan mielensäpahoittaja. Kerropa sille kansainväliselle porukalle tuo asenteesi, niin saattavat suhtautua sinuun melko nihkeästi. Monissa maissa aihe on ollut pinnalla pidempään kuin Suomessa ja keskustelu on johtanut paljolti paheksujen yleiseen torjumiseen.

Jos vieraisiisi kuuluu Sveitsiläisiä, Belgialaisia tai Hollantilaisia, Kannattaa sinun visusti vaieta tuosta näkemyksestä. Briteissä Skotlantilaiset suhtautuvat asenteeseesi hyvinkin paheksuvasti, mutta myös moni englantilainen rinnastaa tuon ajattelun syrjimiseksi. Ranskalaisille monille suhtautuminen on oma asiasi, saksassa asenteet jakautuvat pääasiassa hienotunteisesti ruokkivien puolelle.

Monissa maissa rintaruokinnan kieltäminen on nostanut haloon. Etenkin briteissä 2010 vahvistettiin aikaisempaa jo vuosikymmenet voimassa ollutta lakia. Skotlannissa ja Taiwanilla rintaruokinnan torjumisesta rangaistaan sakolla. Skotlannissa sakko on 2500 puntaa.

Vierailija
293/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama. Jokainen vähänkin fiksu tajuaa olla imettämättä lasta pöydän ääressä ravintolaseurueessa muiden syödessä. Jos vain ei yksinkertaisesti omaa minkäänlaisia käytöstapoja niin aina voi jäädä kotiin.

Vierailija
294/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:21"]

Eli tuolla ei ole vessa ja hoitohuone edes samassa. Vessaan ei olisi tarvinnut mennä, vaan tuonne hoitohuoneeseen jossa sohva ja tyynyt ja kaikki. Khyll on siis niin kamalaa että. 

[/quote]

Ei niin ollutkaan. Hoitohuone on tornin juuressa, eli todella kaukana ravintolasta. Lisäksi se pitäisi palvella muitakin kävijöitä kuin ravintolan asiakkaita.

Vierailija
295/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 02:40"]

Aivan sama. Jokainen vähänkin fiksu tajuaa olla imettämättä lasta pöydän ääressä ravintolaseurueessa muiden syödessä. Jos vain ei yksinkertaisesti omaa minkäänlaisia käytöstapoja niin aina voi jäädä kotiin.

[/quote]

Olemme sitoutuneet Euroopan ihmisoikeus sopimukseen. Sen nojalla on mm. Brittioikeudessa ratkaistu, että rintaruokinnan syrjintä (julkisella paikalla) on sukupuolista syrjintää, koska rintaruokinta liittyy olennaisesti naissukupuoleen ja on lapsen perustarve.

Vierailija
296/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nämä samat tissi esille heilujat ovat niitä, joiden lapset isompana saavat juosta pitkin ravintolaa kurkkien muiden pöytiin.

Kun on minäminä ja ollaan niin mielensäpahoittajia, jos joku yrittää ohjata sivummalle heidän kiinan keisariaan, ei voi muuta odottaa.

Juntteja, mitä juntteja. Tai nykyään kai heitä kutsutaan wt-ihmisiksi.

Vierailija
297/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 07:46"]

[/quote]

Nämä samat tissi esille heilujat ovat niitä, joiden lapset isompana saavat juosta pitkin ravintolaa kurkkien muiden pöytiin.

Kun on minäminä ja ollaan niin mielensäpahoittajia, jos joku yrittää ohjata sivummalle heidän kiinan keisariaan, ei voi muuta odottaa.

[/quote]

Aamen. Hyvin sanottu. 

Vierailija
298/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 07:46"]

[/quote]

Ihan maailmanlaajuisesti rintaruokinnan vähemmälle jättävät ovat juuri heikommin kouluttautuneita. Korkean koulutustason maissa juuri ymmärretään parhaiten imetyksen edut, ainoa syy, jonka takia imetysluvut pysyvät monessa korkeasti koulutetussa maassa alhaalla on imetyksen sosiaalinen torjunta. Monissa länsimaissa juuri siitä syystä julkista imetystä tuetaan lailla. 

Intiassa lapsikuolleisuus on erittäin korkealla ja Unicefin arvio on, että 2/3 lapsikuolemasta vältyttäisiin, kun äidit imettäisivät. Siellä valtio, Unicef ja niiden tukemat järjestöt yrittävät aktiivisesti saada imetystä lisääntymään.

Vierailija
299/318 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ihmiset tajua että hienoissa ravintoloissa KUULUU toimia etikettien mukaan? Vaikka kuinka olen imettänyt lastani, ei mieleeni tulisi koskaan A) viedä vauvaa fine dining ravintolaan. B) imettää fine dining ravintolassa, saati muussakaan ravintolassa.

Se on totta ettei vieraisiin pöytiin tarvitse kiinnittää huomiota tai katsella, mutta entä henkilökunta? Minä itse fine dining ravintolan tarjoilijana sanon vaan etten mielelläni katsele toisten tissejä, minä kun siinä pöydässä saatan joutua piipahtamaan kesken vauvankin ruokailun, joten se pois katsominen ei ole vaihtoehto.

Rakastan vauvoja, imettäminen on helvetin hyvä homma, mutta hienot ravintolat eivät ole oikeita paikkoja tulla perheillallisille vauvojen saati muiden pienten lasten kanssa. Harmi ettei kaikki ymmärrä kunnon etikettien päälle. Se että sinä haluat imettää lastasi missä lystää, ei tarkoita että se on ok, olkoon se kuinka luonnollista tahansa. Perustakaa omat ravintolanne jota voitte mainostaa lapsiystävällisyydellään ja imetys on ok kylteillänne ja jättäkää hienot ravintolat rauhaan. Jos ette kestä kritiikkiä niin älkää tehkö sitä julkisesti.

Vierailija
300/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän "paskalla" käynti ja imetys ole ihan eri asioita. Imetyksessä on kysymys lapsen ja äidin välisen vuorovaikutuksen katkeamaton kehitys ja sen tukeminen. Vauva tarvitsee äidin rinaa usein, joskus 5 minuutin välein. En ymmärrä miten varsinkin miehet suhtautuvat naisen rintoihin niin suurella tunteella. Heidän mielestään naisen rinnat ovat miesten seksileikkien leikkikalut, eivät näköjään käsitä, että naisen rinnat ovat lapsen ruokkimista varten. Toki isäkin saa leikkiä vauvan luonnollisilla maitohinkeillä, jos se äidille sopii.  Haloo ihmiset !!! Herätkää näkemään imetys luonnollisena asiana, jossa äiti tarjoaa lapselle ruokaa omista varastoistaan. Ei kukaan muukaan mene syömään "paskahuusiin", vaan usein juuri ravintolaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan