Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turistit häiriintyivät - äiti ei saanut imettää ravintolasalissa Tampereella

Vierailija
30.07.2013 |

Äitiä pyydettiin siirtymään WC-tiloihin imettämään lastaan.. Mitä mieltä olet asiasta? Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että ei saisi imettää julkisella paikalla. Tosin tässä tapauksessa kyse oli muiden asiakkaiden vaivaantuminen, mutta silti. Maailman luonnollisin asia!

http://www.iltalehti.fi/perhe/2013073017309374_pr.shtml

Kommentit (318)

Vierailija
301/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 00:01"]

[/quote]itse olen kerran ollut näsinneulassa sylmässä perheen kanssa, muutenkin oli lapsiperheitä ja vain yksi pariskunta. En muuten tiennyt ennen tätä päivä. et on joku hieno paikka. Ei ruoka ainakaan kummoista ollut.

[/quote]

Millaisissakohan ravintoloissa yleensä käyt jos et huomannut että tuo on "hieno paikka"?

Tuo runsas lapsiperheiden määrä kuulostaa niin oudolta, että oletko varma että olitte ravintola Näsinneulassa siellä ihan huipulla? Siis kahvilan yläpuolella. Ehkä sittenkin olitte Näsinneulan alakerroksessa olevassa ravintola Huvimajassa.

Vierailija
302/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa, että ulkomaalaisten hysteeristä suhtautumista alastomuuteen ja kehoon aletaan levittää tännekin. Jos tunkevat saunakulttuurin maahan, saavat kestää sen ettei kaikkialla kammoksuta luonnollisuutta. Ravintolasalissa saa vauvakin syödä! Valitusta ravintolalle, ihmiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä hyvä!!! Kun sinä menet muslimimaihin ja rukoilet kristittyjen ruokarukouksen ääneen ravintolassa, on hyvin todennäköistä, että lennät "niska perse otteella" ulos ravintolasta ja hyvä jos säästyt raipoilta. Minulle tunnustavana kristittynä ei tulisi mielenkulmaankaan esitellä toiveitani siitä, mitä muslimeilta heidän omassa maassaan sallin ja mitä en. Enkä myöskään rohkenisi korottaa ääntäni kristittyjen ruokarukoukseen sarian lain halitsemissa maissa. Miksi tulla demokraattiseen maahan, jos ei kestä nähdä imettävää äitiä ravintolassa. Ravintolan olisi pitänyt ohjata turistit verhon, tai sermin taa ruokailemaan niin, että eivät häiritse vierailemansa maan kulttuuria epähienoilla kommenteillaan. Täytyy olla melkoinen tollo, jos ei ymmärrä, että maassa maan tavalla, tai maasta pois. Tätä sääntöä olen itse noudattanut muissa maissa vieraillessani, tai useamman vuoden asuessani. Myös meillä suomalaisilla on oikeus omaan kulttuuriin ja tapoihin. Imetys ei ole mikään eroottinen ja seksistinen tapahtuma, vaan vauvan ruokailutapahtuma siinä tilssa, missä muutkin ihmiset aterioivat. Olen ällistynyt suomalaisten henkisestä keskenkasvuisuudesta ja suvaitsemattomuudesta vauvoja, lapsia ja naisia kohtaan. =0////

Vierailija
304/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen imettänyt siellä missä vauva on ruokaa tarvinnut.

Jopa ystävieni ollessa mukana. Osaan imettään sen verran huomaamattomasti, ettei takuulla häiriinny kuin ne joilla on vilkas mielikuvitus.

Moni on jopa ihmetellyt, että häh, missä välissä syötit lapsen.

Jotakin voi järkyttää, mutta vaikka lapseni ovat saaneet RUOKAPÖYDÄSSÄKIN tissin suuhunsa, he eivät ole koskaan isompana saaneet juosta ravintolassa miten sattuu. (Tämän tavan olen huomannut vanhempien äitien keskuudessa, se kun on niiiiiin ihanaa kun heidän mahtavan suloinen silmäteränsä juoksee ympäriinsä -.-)

Ihmeellisiä mielensäpahoittajia nämä "IIIIK, vauva SYÖ" :D :D

Kasvakaa aikuisiksi.

Vierailija
305/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravintola on tasokas ja keskittynyt lähinnä aikuisasiakkaisiin, en oikeastaan ymmärrä, mitä imettävä nainen siellä tekee vauvansa kanssa. Se vauva ei ole syömässä ravintolan herkkuja eli on ravintolan kannalta pelkästään haitta. Todennäköistä on, että ne liikemiehet ja turistit tilaavat enemmän kuin vauvaansa imettävä äiti (joka jonkun mukaan jopa viiden minuutin välein imettää, eli jopas on kulinaristista syömistä!) eli jos puhutaan siitä, mitä ravintolan kannattaa tehdä havaitessaan, että joitakin asiakkaita häiritsee kyseinen äiti, on erittäin ymmärrettävää, että aikuisiin panostava ravintola haluaa sen äidin sieltä ulos. Ravintola saa valikoida asiakkaansa. On olemassa lapsivapaita hotelleja ja lapsivapaita lentoja. Ehkä tässä alkaa olla tilausta lapsivapaille ravintoloillekin, kun ei jotkut äiti-ihmiset osaa käyttäytyä tilanteen ja paikan vaatimalla tavalla.

Olen kyllä siinä mielessä imetysmyönteinen, että jos joku osaa imettää huomaamattomasti, en millään tavalla ole imetystä vastaan, ja minun puolestani saa imettää metroissa, busseissa, kauppakeskuksissa ja kahviloissa. Mutta tasokkaassa ravintolassa imettäminen onkin jo toinen juttu. Yleensä sinne ravintolaan mennään nauttimaan hyvästä ruoasta ja hyvästä seurasta. Imettävä äiti keskittyy vauvaansa, syö kylmää ruokaa eikä keskity seuraansa kuin ohimennen. Mitä järkeä? Onko aina se "oikeus" tärkeämpää kuin '"järki".

Eikä mikään poista sitä tosiasiaa, että kovin huomaamatonta se imetys ei voinut olla, jos turistilauma on nolostunut ja tarjoilijakin tajunnut, mistä on kyse.

Vierailija
306/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla tuntuu olevan myötäsyntyisenä halu opettaa muita, miten asiat kuuluu tehdä. Se näkyy liikenteessä, vauvapalstalla ja ravintoloissa. Kun meillä on rintaruokinta luonnollista ja kaikki käy saunassa ja paljas iho on luonnollista, niin kaikkien tänne tulevienkin on se hyväksyttävä, maassa maan tavalla! 

Ja kuitenkin, sivistyneellä ihmisellä on aina hienotunteisuuden taju niin, että jos joku hämmentyy tai jopa pahastuu jostain oman käytöksen vallassa olevasta asiasta, hän kykenee ottamaan sen huomioon omassa toiminnassaan ja hieman joustaa omista oikeuksistaan ja suomalaisista tavoista (jotka tyhmän turistin olisi pitänyt opetella ennen maahan saapumista), jotta kaikilla olisi mukavampaa.

Vierailija
307/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 07:46"]

Juntteja, mitä juntteja. Tai nykyään kai heitä kutsutaan wt-ihmisiksi.

[/quote]

Ihan maailmanlaajuisesti rintaruokinnan vähemmälle jättävät ovat juuri heikommin kouluttautuneita. Korkean koulutustason maissa juuri ymmärretään parhaiten imetyksen edut, ainoa syy, jonka takia imetysluvut pysyvät monessa korkeasti koulutetussa maassa alhaalla on imetyksen sosiaalinen torjunta. Monissa länsimaissa juuri siitä syystä julkista imetystä tuetaan lailla. 

Intiassa lapsikuolleisuus on erittäin korkealla ja Unicefin arvio on, että 2/3 lapsikuolemasta vältyttäisiin, kun äidit imettäisivät. Siellä valtio, Unicef ja niiden tukemat järjestöt yrittävät aktiivisesti saada imetystä lisääntymään.

[/quote]

Ai siis jos ei mene fine-dining-ravintolaan imettämään, ei imetä sitten ollenkaan? Mikä riisinjyvä sulla pyörii siellä korvien välissä? Suomessa keskimääräinen täysimetysaika on vain 1,4kk. Milläs sen selität, onko suomalaiset naiset idiootteja? Jos ei täysimetä edes kahta kuukautta, korviketta on pakko antaa. Jos ei imetä ollenkaan, korviketta on pakko antaa. Kuoleeko Suomessa korvikelapsia? Ei.

Vierailija
308/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHan oikein,tissit esille vain kotona

Vierailija
309/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:31"]

Ai siis jos ei mene fine-dining-ravintolaan imettämään, ei imetä sitten ollenkaan? Mikä riisinjyvä sulla pyörii siellä korvien välissä? Suomessa keskimääräinen täysimetysaika on vain 1,4kk. Milläs sen selität, onko suomalaiset naiset idiootteja? Jos ei täysimetä edes kahta kuukautta, korviketta on pakko antaa. Jos ei imetä ollenkaan, korviketta on pakko antaa. Kuoleeko Suomessa korvikelapsia? Ei.

[/quote]

Asiakkaita ne äiditkin ja seurueet joiden mukana äidit ovat. Jos joku "fine diner" ei halua äitejä asiakkaikseen, ei ole vaikea ilmoittaa siitä ovella. Jos imettävä äiti ohjataan mielensäpahoittajan viereiseen pöytään, joka ei ilmaise etukäteen millään tavalla, että on mielensäpahoittaja, vaikka äitejä ei ole kielletty ovella, on mielensäpahoittaja ihan mielipiteenvapauden nojalla oikeutettu pahaan mieleensä, mutta turha sitä on pöytäänohjaajan, ravintolan tai varsinkaan äidin syyksi vierittää.

Tuosta Näsinneulan ravintolasta en muista mitään erityisen hienoa. Häviää monelle, jossa käymme lasten kanssa säännöllisesti. Silloin kukaan ei siellä pahoittanut imetyksestä mieltään, mutta nyt jättäisin väliin, vaikka ei ole imetettäviä tai lapsia mukana. On niitä monia parempia ravintoloita. Jopa Tampereella. Sitä ihmettelen, että tuollainen imettäviä julkisesti syrjivä toimii Särkänniemen alla, mutta onhan niitä muita oikeasti lapsiystävällisiä huvipuistoja.

Vierailija
310/318 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja ainoa paikka imetykseen on julkinen ravintola tai muu mesta ihmisten näkyvillä???

Vierailija
311/318 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainakin, että Englannissa (jossa suhtaudutaan yleensä Suomea nihkeämmin julki-imettämiseen) olisi saanut haastaa ravintolan oikeudeen tuosta. Ranskassa taas olisi normisettiä.

Minä olisin sanonut turisteille, että maassa maan tavalla, eikä kannata matkustaa jos ei sitä kestä. Eli imettäminen ok julkisesti.

Vierailija
312/318 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on paskallakäyntikin luonnollinen asia enkä mä sitäkään halua katsella.

Toiset sentään hallitsee imettämisen ns. korrektisti, mutta kun on ensin nähnyt miten se tissi kaivetaan kokonaan esille, sen jälkeen lapsi vetää posket lommollaan ruokaa ja sitten se vielä nostetaan siihen pöydälle vaipanvaihtoa varten, niin ei, ei ole kyllä enää ruokahalua tuossa kohtaa jäljellä.

Vierailija
313/318 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi pitäisi imettää siellä ravintolasalissa? Eikö lastenhoitohuone ole oikea vaihtoehto nimenomaan?

Vierailija
314/318 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin vaikeata ymmärtää, etteivät kaikki halua nähdä jonkun tissejä?

Aloittaja vaatii oikeutta imettää missä vaan, mutta toiset kai voivat vaatia oikeutta olla näkemättä tissiä ja imevää vauvaa.

Ravintolassa oli kaksi vaihtoehtoa imetykselle, siis kaikki ok. Mistä aloittaja oikein valittaa? Muutama porras syrjemmälle? Mun lapseni eivät edes suostuneet imemään hälyisissä paikoissa, kuten esim. ravintolan ruokasalissa. Rauhallinen imetyspaikka on vauvallekin parempi.

Niitä tissejä voi sitten esitellä ihan muualla..,.

Vierailija
315/318 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä näkee päivittäin rinnat paljastavissa bikineissä ravintoloissa, jopa nännit näkyy mutta imettää ei saa vaikkei tissiä näkyis yhtään... Ihmiset on sairaita mieleltään..

Vierailija
316/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehoa tai ole muhun vaikutusta. Kyllä, olen "MINULLA ON OIKEUS" äiti silloin kun on kyse lapseni hyvinvoinnista. Millään muulla ei ole väliä. Jos joku naureskelee (ihanaa teinitouhua muuten) on mulle yks lysti.Kun on meinannut kuolla ja lapsen selviytyminen oli tuurista kiinni, eivät tuollaiset tyypit kuin sinä paljon liikuta. Olen muutenkin täysin rupsahtanut tällä hetkellä ja mulle nauretaan varmaan muutenkin. Sen ymmärtää kun on itse äiti joten oikeastaan tämä koko keskusteluketju on täysin turha. 

Vierailija
317/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 21:23"]

Itse en edes omassa kodissa imettänyt vauvaa ruokapöydässä. Saati sitten ystävieni/sukulaisten ruokapöydissä tai ravintoloissa. Ei, en edes Mäkkärissä. Jokainen tehköön tavallaan, minulle se oli vain luonteva osa kohteliaita käytöstapoja muita kohtaan, sekä halua omaan rauhaan imetystilanteessa. En ikinä edes ennen tätä tullut ajatelleeksi asiaa :)

[/quote]

Nykyäänhän kodeissa opitaan vain istumaan pipo päässä ja puhumaan ruoka suussa. Hlepompa aolisi kaikilla, jos tavat ja hienotunteisuus opittaisiin jo kotona, niin kuin teillä.

Kaikki ihmiset eivät ole luonnostaan hienotunteisia, siksi heitä pitää opettaa siihen. Aikuisia on jo myöhäistä, se on nähty tässäkin keskustelussa.

Vierailija
318/318 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 08:05"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 07:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 02:40"]

Aivan sama. Jokainen vähänkin fiksu tajuaa olla imettämättä lasta pöydän ääressä ravintolaseurueessa muiden syödessä. Jos vain ei yksinkertaisesti omaa minkäänlaisia käytöstapoja niin aina voi jäädä kotiin.

[/quote]

Nämä samat tissi esille heilujat ovat niitä, joiden lapset isompana saavat juosta pitkin ravintolaa kurkkien muiden pöytiin.

Kun on minäminä ja ollaan niin mielensäpahoittajia, jos joku yrittää ohjata sivummalle heidän kiinan keisariaan, ei voi muuta odottaa.

Juntteja, mitä juntteja. Tai nykyään kai heitä kutsutaan wt-ihmisiksi.

[/quote]

Aamen. Hyvin sanottu. 

[/quote]

Komppaan tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme