Turistit häiriintyivät - äiti ei saanut imettää ravintolasalissa Tampereella
Äitiä pyydettiin siirtymään WC-tiloihin imettämään lastaan.. Mitä mieltä olet asiasta? Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että ei saisi imettää julkisella paikalla. Tosin tässä tapauksessa kyse oli muiden asiakkaiden vaivaantuminen, mutta silti. Maailman luonnollisin asia!
Kommentit (318)
Lähdetäänkin kaikki imettävät äidit lauantaina Näsinneulan ravintolaan syömään! Nyt kiireesti pöytävarauksia tekemään. Jos joku tulee urputtamaan niin ruiskataan vähän tissimaitoa silmään tai auki möllöttävään suuhun. Suih suih vaan! Kyllä siinä julki-imetys-vastustajilla menisi herneet nenästä vääräänkurkkuun asti :D
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:55"]
Lähdetäänkin kaikki imettävät äidit lauantaina Näsinneulan ravintolaan syömään! Nyt kiireesti pöytävarauksia tekemään. Jos joku tulee urputtamaan niin ruiskataan vähän tissimaitoa silmään tai auki möllöttävään suuhun. Suih suih vaan! Kyllä siinä julki-imetys-vastustajilla menisi herneet nenästä vääräänkurkkuun asti :D
[/quote]
Juuri näin, kun se on niin vaikeaa imettää paljastelematta. Surkeaa sakkia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:38"]
Ai, mä oon ollu pienen lapsen kanssa Pariisissa ja imettänyt siellä. Eihän ne muuta kun kehunu että joliee bebee... :D Että siinä sun vihamielisyys ja kaikki nähtyvyydet käytiin ja liikuttiin ihmisten ilmoilla eikä KUKAAN pahimmissa juhlapyhäruuhkissakaan hermoillut siitä että oli lapsi liikenteessä, päinvastoin!
[/quote]
Minä olen asunut Pariisin keskustassa kolme vuotta, eli tuollaisena suomituristina ei kannata paljon yhdestä tapauksesta päätellä.
[/quote]
Juu ja mut on siitetty Pariisissa niin että tasan tarkkaan tiedän, että siellä ei vauvoja imetetä. Lapset pidetään suljetuissa vakuumipakkauksissa aikuisikään asti niin ettei kuulu ääniä eikä haise mikään. Ja tissejähän Ranskassa tunnetusti kammotaan. Hui kauhistus että sitä vielä joku imisi! Ei ikinä Ranskassa eikä varsinkaan Pariisissa! Toista se on täällä Härmän mettissä, imetetään mukuloita kun ei paremman päälle ymmärretä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:48"]
Lähettäkääpä kyseiseen ravintolaan palautetta: ravintola.nasinneula@sarkanniemi.fi
Itse jo laitoin viestiä, että jos pöydässä ei saa imettää, pitää ravintolasta löytyä joku muu vaihtoehto kuin vessanpönttö.
[/quote]
[/quote]
Palautettahan sopii lähetellä, mutta takuuvarmaa on, että Näsinneulan ravintola ei todellakaan rakenna tiloihinsa lastenhoitotilaa. Ravintola kun ei todellakaan ole tarkoitettu vauvoille eikä taaperoille. Perheravintolat ovat asia erikseen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 16:10"]
Rinta on seksuaalinen ruumiinosa, roikkui siinä sitten kiinni mikä tahansa. Paljastelu on moukkamaista.
Enkä minäkään ala imemään mieheni vehjettä julkisella paikalla!
[/quote]
En oo kyllä kuullu kenestäkään, joka sais pääasiallisen tai ainoan ravintonsa puolisonsa vehkeestä. Vai onko se joku uusi tehodieetti?
Itse imetän lapsentahtisesti eli silloin, kun lapsella on nälkä ja monestakin syystä. Mutta en kyllä normaalisti poistu jonnekin piiloon imettämään. Meillä lapset on tietty tottuneet hälinään ympärillä ja syövät nälkäänsä siitä huolimatta, on siis kuusi lasta. Ja jos imetys menee lapsen suostutteluun, niin lapsi pärjää aivan hyvin ilman sitä tissiäkin. Kaikki lapset eivät huoli pulloa.
Tuossa tapauksessa kiinnoistais tietää, minkä ikäinen vauva oli kyseessä. Mitä pienempi, sitä keskittyneemmin syö ja sitä vähemmän ruokailua voi ajoittaa. Ja taas isomman "tuskaa" voi siirtää jollain muulla kuin rintamaidolla.
Mä en oo fanaattisesti puolesta, mutta en myöskään vastaan. Mutta syöminen ja suuseksi on kaksi eri asiaa.
Mikäli ko. nainen ei ole esitellyt rintaansa, vaan yrittänyt hoitaa imetyksen diskreetisti, en näe syytä, miksi hänen olisi pitänyt poistua paikaltaan ja lähteä tornista alas asti sitä varten, että lapsikin saisi syödäkseen. Toki noin yleensä harkintaa voi käyttää siinä, missä imettää, eli jos järkevästi voi sen rauhassa jossain tehdä, niin mieluummin sitten niin kuin kaiken kansan pällisteltävänä.
Tässä tapauksessa, kun lastenhoitohuone on kerran noin kaukana ruokapaikasta, pitää imettäminen sallia ruokasalin puolella. En tiedä kyseisen paikan lastenhoitohuoneesta, mutta ei kaikkien ravintoloiden lastenhoitohuoneissa ole edes tuolia, jossa voisi istua imettäessään. Ja yleisessa vessassa ei minusta tarvitse vauvojen ruokailla sen enempää kuin muidenkaan asiakkaiden. Se on jo täysin älytön vaatimus.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:01"]
Palautettahan sopii lähetellä, mutta takuuvarmaa on, että Näsinneulan ravintola ei todellakaan rakenna tiloihinsa lastenhoitotilaa. Ravintola kun ei todellakaan ole tarkoitettu vauvoille eikä taaperoille. Perheravintolat ovat asia erikseen.
[/quote]
Tuossa Iltalehdessähän ravintola väittää juuri päinvastaista. "- Imetys on lähtökohtaisesti sallittu, mutta tilanteen mukaan voidaan tehdä poikkeuksia. Usein se on parempi molemmille osapuolille, Ala-Leppilampi sanoo"
Tällaisista poikkeuksista pitää ilmoittaa ennen kuin ottaa asiakkaaksi. Jos lehdessä lähtökohtaisesti sallitaan imetys, silloin lasta imetetään, kun lapsella on nälkä ja seurue on otettu ravintolaan sisään. Jos ravintolassa on asiakkaita, joita normaali ruokailu häiritsee, heidät tulee ohjata näihin rauhallisempiin tiloihin.
Jos Wc soveltuu ravintolan mielestä imeväiselle, soveltuu se moninkertaisesti paremmin aikuisille miehille, olivat he sitten Intialaisia, marsilaisia tai vaikka ihan perus suomalaisia. Aikuisilla miehillä vastustuskyky on kehittynyt, vauvalla ei. Minkä takia ruokailevalle vauvalle ehdotetaan ensin sitä Wc-ruokailua?
Enkä ole kuullut hienosta ravintolasta, jossa ruokaillaan Wc:ssä. Minä pitäisin sitä pohjanoteerauksena, joka ei ansaitse hienon ravintolan mainetta.
Katsokaapa millaisia lastenhoitohuoneita on Särkänniemessä
http://nollasiaa.blogspot.fi/2012/07/lintsista-ja-sarkanniemesta-viela.html
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:44"]
Ilmeisesti ihmisillä on todella erilaiset mielipiteet asiasta. Jos itse imetän ns. julkisella paikalla (esim puiston penkillä) en todellakaan vaan ota tissiä esiin tai esittele rintojani millään tavalla. Teen sen kuitenkin mahdollisimman näkymättömästi eikä ole todellakaan tarve esitellä tissejä.. Sitä ihmettelen että miten kukaan voi ajatella että kyse on rintojen esittelystä? Kyse on vaan ja ainoastaan että vauva saa ruokaa. Itseäni ei ole koskaan häirinnyt se että joku imettää vaikka viereisellä penkillä bussissa. Taidan olla outo?. -AP
[/quote]
Ei siinä tarvitse ajatella teon motiivista yhtään mitään, riittää kun rinta on esillä. Ja jos se on näkyvästi esille, niin silloin se on kyllä myös tahallista. Täällä on tuo korrekti imetystapa esitelty jo niin monta kertaa, etten viitsi sitä enää tähän kuvailla, luulisi jo että asia on mennyt perille joka niemeen ja notkoon.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:56"]
Onko siellä jopa yks lastenhoitohuone??? Hei mietikää nyt hetki oikeesti, siellä saattaa olla muitakin innokkaita lastenhuoneen käyttäjiä. Siellähän voi jonottaa vaikka tuntikausia! Ootteko te ihan tosissanne et tollanen vaatimus on kohtuullinen et pitää siirtyä pitkä matka muusta seurueesta ja jonottaa ties kuinka käyn lastenhuoneeseen imettämään. Vain siksi että joku ei voi katsoa muualle?? Kyllä ihmiset on sanoinkuvaamattoman itsekkäitä nykyään. Lapsi jonnekin haisevaan koppiin et minä saan nauttia!
[/quote]
Voi herranen aika sentään. Pysy kotona ja syö siellä, kun et näköjään ymmärrä mitään käytössääntöjä. Mokaisit kuitenkin vaikkei lapsi olisikaan mukana tissillä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:22"]
Suomi on syvästi lapsivihamielinen maa. Lapsia ei saisi näkyä missään ja jos heitä näkyy, he eivät saisi pitää mitään ääntä tai liikkua.
[/quote]
Pientä rajaa nyt tuohon väittämään että Suomi olisi jotenkin syvästi lapsivihamielinen maa, ja viha on todella voimakas sana!
Esim. Pariisissa lastenvaunuja jne ei saa viedä metroon tai paikallisjuniin, lastenvaunuja tai -koppia ei saa viedä ravintoloihin, kahviloihin eikä moneen liikkeeseen, imettäjät saatetaan ravintoloista ulos, äänekästä tai huonosti käyttäytyvää lastaan saa vaikka vedellä turpiin kadulla koko kansan nähden! Lapsia katsotaan yleisesti ottaen paheksuvasti julkisilla paikoilla, kokemusta on!!
Monessa maassa äitysloma on vain kahdesta viikosta kahteen kuukauteen. Eikä välttämättä saa mitään lapsilisiä eikä äitiyspakkauksia valtiolta. Joten Suomessa äitien ja lasten asema on erittäin hyvä, miten joku kehtaakaan väittää muuta??!
[/quote]
Suomessa on kyllä hyvä olla äitinä ja lapsena, siinä olet oikeassa. Siksikin on niin surullista, että varsinkin naiset hyökkäävät toisia naisia vastaan niinkin luonnollisessa asiassa kuin imettäminen. En käsitä, miksi haluatte rajoittaa naisten ja lasten oikeuksia liikkua ja imettää julkisesti.
En muuten ole ikinä törmännyt siihen, että Pariisissa saatettaisiin imettävä nainen ulos ravintolasta. Imettäminen ei Ranskassa ole yleistä mutta en ole koskaan havainnut minkäänlaista hämmennystä tai vihamielisyyttä julkisen imetyksen suhteen. Mieheni on ranskalainen ja vierailemme siellä usein.
[/quote]
Kukaan täällä ei ole vastustanut imetystä, joka tapahtuu muita läsnäolijoita kunnioittaen. Jos olen ravintolassa ja kuulen ja näen vauvan lutkuttavan viereisessä pöydässä, en todellakaan haluaisi jatkaa syömistä. Tosin 99 % näkemistäni imetystilanteista on ollut sellaisia, että vauva on saanut ruokailla omassa rauhassaan jonkin liinan alla eikä äitikään ole pitänyt tärkeänä esitellä itseään, joten no problem. Täällä pähkäillään nyt sen pienen vähemmistön "oikeuksista", joiden oikea nimi on "saanhan elää kuin muita ei olisikaan" -oikeus.
Keväällähän asiasta käytiin taas keskustelua Ilta-Lehdessä tai IS:ssä ja siellä tuli kommenteissa esiin se, että varsinkin pk-seudulla on tätä jengiä, jotka vain muita ihmisiä provosoidakseen järjestävät näitä rinnat paljaina kaupan käytävillä -esityksiä, mutta ehkä meidän ei pidä heistä välittää. Jos muiden ruokailua häiritään, silloin voi äidin ohjata syrjemmälle.
Mua ällöttää nähdä jopa kaverien löysiä isonännisiä maitoa valuvia tissejä. Yhdellä lihvalla on sellaiset napaa kohti riippuvat kolmionmalliset lätyskät ja se vetää ne kahvipöydässä esille. Joo, imetys on luonnollista, mutta en mä halua niitä nähdä!
Kun pääsin vauvan kanssa sairaalasta kotiin ja olin niin kipeä etten pystynyt kauheasti liikkumaan, pyysin vauvaa katsomaan tulleita menemään keittiöön tms. siksi aikaa että saan imettää rauhassa. Jotkut pyörittelivät silmiään, mutta sama se oli minulle. Halusin tehdä imetyksen omassa rauhassa, jotta vauvallakin on rennompi olla.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:56"]
Luin jutun nopeasti, mutta mun mielestä siinä ei sanottu, että intialaisturistit olisivat asiasta huomauttaneet, vaan henkilökunta katsoi, että intialaiset "erilaiseen kulttuuriin" tottuneet näyttivät kiusaantuineilta ja pyysivät siksi imettäjää siirtymään. Niin sitä vaan, että joskus yllättävänkin kulttuurin edustaja voikin suhtautua imetykseen ihan toisin kuin me oletetaan. Esim. iranilainen tuttavamme imetti kaikkien (sekä mies- että naispuolisten) sukulaisten läsnäolessa tipauttamalla rinnan näkyvästi ulos puseron kaula-aukosta ja ottamalla lapsen siihen syömään. Ja kyse on sentään ihmisestä, jonka synnyinmaassa kaduilla ei saa kulkea pää paljaana. Mutta kun se rinta ei kaikille ole ensisijaisesti seksuaalisten mielikuvien synnyttäjä, vaan todellakin vauvan ruokintaväline. Mistäs me oikeastaan tiedetään, miten juuri niiden intialaisten lähipiirissä suhtaudutaan lapsen ruokkimiseen luonnollisin menetelmin?
[/quote]
No, ihan sma miten intialaisten lähipiirissä toimitaan, kun tässä ei ollut sellainen tilanne. Imettäjä oli heille ihan tuikituntematon.
Mutta mielenkiintoinen tuo sinun kertomasi esimerkki kuitenkin. Länsimaissa rintojen seksuaalisuutta korostetaan sellaisella volyymillä, että kyllä paljas rinta herättää heti seksuaalisia mielikuvia ellei nyt ole ihan lörppä. Ja imettävällä äidillä harvoin on.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 15:22"]
Suomi on syvästi lapsivihamielinen maa. Lapsia ei saisi näkyä missään ja jos heitä näkyy, he eivät saisi pitää mitään ääntä tai liikkua.
[/quote]
Pientä rajaa nyt tuohon väittämään että Suomi olisi jotenkin syvästi lapsivihamielinen maa, ja viha on todella voimakas sana!
Esim. Pariisissa lastenvaunuja jne ei saa viedä metroon tai paikallisjuniin, lastenvaunuja tai -koppia ei saa viedä ravintoloihin, kahviloihin eikä moneen liikkeeseen, imettäjät saatetaan ravintoloista ulos, äänekästä tai huonosti käyttäytyvää lastaan saa vaikka vedellä turpiin kadulla koko kansan nähden! Lapsia katsotaan yleisesti ottaen paheksuvasti julkisilla paikoilla, kokemusta on!!
Monessa maassa äitysloma on vain kahdesta viikosta kahteen kuukauteen. Eikä välttämättä saa mitään lapsilisiä eikä äitiyspakkauksia valtiolta. Joten Suomessa äitien ja lasten asema on erittäin hyvä, miten joku kehtaakaan väittää muuta??!
[/quote]
Suomessa on kyllä hyvä olla äitinä ja lapsena, siinä olet oikeassa. Siksikin on niin surullista, että varsinkin naiset hyökkäävät toisia naisia vastaan niinkin luonnollisessa asiassa kuin imettäminen. En käsitä, miksi haluatte rajoittaa naisten ja lasten oikeuksia liikkua ja imettää julkisesti.
En muuten ole ikinä törmännyt siihen, että Pariisissa saatettaisiin imettävä nainen ulos ravintolasta. Imettäminen ei Ranskassa ole yleistä mutta en ole koskaan havainnut minkäänlaista hämmennystä tai vihamielisyyttä julkisen imetyksen suhteen. Mieheni on ranskalainen ja vierailemme siellä usein.
[/quote]
Kukaan täällä ei ole vastustanut imetystä, joka tapahtuu muita läsnäolijoita kunnioittaen. Jos olen ravintolassa ja kuulen ja näen vauvan lutkuttavan viereisessä pöydässä, en todellakaan haluaisi jatkaa syömistä. Tosin 99 % näkemistäni imetystilanteista on ollut sellaisia, että vauva on saanut ruokailla omassa rauhassaan jonkin liinan alla eikä äitikään ole pitänyt tärkeänä esitellä itseään, joten no problem. Täällä pähkäillään nyt sen pienen vähemmistön "oikeuksista", joiden oikea nimi on "saanhan elää kuin muita ei olisikaan" -oikeus.
Keväällähän asiasta käytiin taas keskustelua Ilta-Lehdessä tai IS:ssä ja siellä tuli kommenteissa esiin se, että varsinkin pk-seudulla on tätä jengiä, jotka vain muita ihmisiä provosoidakseen järjestävät näitä rinnat paljaina kaupan käytävillä -esityksiä, mutta ehkä meidän ei pidä heistä välittää. Jos muiden ruokailua häiritään, silloin voi äidin ohjata syrjemmälle.
[/quote]
Sori vaan, mut jo toi sun eka kappale on hyvin ristiriitainen. Ei ole yhtä vastausta siihen, että milloin imetys tapahtuu muita kunnioittaen. Miksi luulet tästä aiheesta syntyneen 10 sivua tekstiä? Varsinkin kun lähes kaikki julki-imettäjät on sitä mieltä, et tissit on piilossa! Ja itse en ole kertaakaan nähnyt imettäjän tissejä julkisella paikalla. Mistä nää kritisoijat saa sitten bensaa leikkeihinsä? Oletko huomannut miten karkeaa kieltä käyttää nää radikaali-kritisoijat? Kuvailevat lapsia ja rintoja ja äitejä jopa halveksuen. Ja vertaukset (oraaliseksi) ovat suorastaan epäterveitä. Joku viesti ylöspäin, joku arvioi (227?) ettei minulla ole käytöstapoja, vaikka hän ei todellisuudessa tiedä minusta yhtään mitään.
Kun siitä on niin paljon erimielisyyttä että onko se tissit, lutkutus, amisäidit, suonikkaat tissit, se, ettei mukana ole miestä, itsensä paljastelu....vai mikä saa niin kovin ärsyyntymään. Tekis monelle kritisoijalle hyvää mennä hetkeksi itseensä ja miettiä, että onko oma suhtauminen lapsen julkiseen rintaruokintaan terveellä pohjalla.
Omia vauvojani imetin surutta kahviloissa ym. julkisissa paikoissa (rintani peittäen), koska ne yhdistetyt vessa-imetyshuoneet olivat niin kamalia. Haluaisiko aikuinen syödä vessan hajussa?
Kun menen Intiaan, en oleta intialaisten muuttavan käyttäytymistään siksi, että minä olen siellä. Näin ollen tasa-arvoisessa pohjoismaassa naisen oikeuksia imettää (ja lapsen oikeuksia syödä) ei pidä rajoittaa siksi, että paikalla on intialaisia miehiä.
Näsinneulan ravintola boikottiin!
Tässä jutussa perimmäinen ongelma oli se, että äiti oli valinnut väärän ravintolan. Vauvan kanssa ei vaan kertakaikkiaan kuulu mennä Näsinneulan tyyppisiin paikkoihin. Olisikin hyvin positiivista, että kaikki av:n imettävät mammat laittaisivat Näsinneulan ravintolan nyt boikottiin - saisi jatkossakin ruokailla siellä rauhassa ilman lapsi- ja vauva-asiakkaita aikuisporukassa. Se on AIKUISTEN ravintola - ei mikään perheravintola!
Näsinneulan ravintola ei todellakaan ole mikään hampurilaispaikka huvipuistossa vaan on Tampereen hienoimpia ravintoloita. Ei siis lapsiperheille muutenkaan, ei siellä ole mielestäni edes lastenlistaa enkä ole itse nähnyt siellä lapsia kuin kerran. Joten suotta sinne kirjoittelette, ei siellä ole edes tarkoituksena suunnata ravintolan palveluita lapsiperheille. Ja hyvä niin!
Itse en edes omassa kodissa imettänyt vauvaa ruokapöydässä. Saati sitten ystävieni/sukulaisten ruokapöydissä tai ravintoloissa. Ei, en edes Mäkkärissä. Jokainen tehköön tavallaan, minulle se oli vain luonteva osa kohteliaita käytöstapoja muita kohtaan, sekä halua omaan rauhaan imetystilanteessa. En ikinä edes ennen tätä tullut ajatelleeksi asiaa :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 21:18"]
Tässä jutussa perimmäinen ongelma oli se, että äiti oli valinnut väärän ravintolan. Vauvan kanssa ei vaan kertakaikkiaan kuulu mennä Näsinneulan tyyppisiin paikkoihin. Olisikin hyvin positiivista, että kaikki av:n imettävät mammat laittaisivat Näsinneulan ravintolan nyt boikottiin - saisi jatkossakin ruokailla siellä rauhassa ilman lapsi- ja vauva-asiakkaita aikuisporukassa. Se on AIKUISTEN ravintola - ei mikään perheravintola!
Näsinneulan ravintola ei todellakaan ole mikään hampurilaispaikka huvipuistossa vaan on Tampereen hienoimpia ravintoloita. Ei siis lapsiperheille muutenkaan, ei siellä ole mielestäni edes lastenlistaa enkä ole itse nähnyt siellä lapsia kuin kerran. Joten suotta sinne kirjoittelette, ei siellä ole edes tarkoituksena suunnata ravintolan palveluita lapsiperheille. Ja hyvä niin!
[/quote]
Tiedoksi sinulle: vauvatkin ovat ihmisiä ja tervetulleita ihan kaikkiin ravintoloihin. Naisten ei tarvitse hautautua kotiin vauvan kanssa muiden jatkaessa normaalia elämäänsä. Nainen ja vauva voivat lähteä ravintolaan syömään. Piste. Näsinneulan ravintola tuskin on yökerho? Sellaiseen ei tietysti vauvan kanssa mennä kovan melun ja humalaisten asiakkaiden vuoksi.
Imetys julkisella paikalla ok, jos osaa imettää sillee ettei tissi oo koko kansan nähtävänä... Kaiken huippu oli kerran lintsillä ku nainen pumppas rintapumpulla maitoa keskellä täpötäyttä kahvilaa, eikä edes yrittäny peitellä millää... Et rajansa kaikella ;D
Olen sitä mieltä että jos sen osaa tehdä huomaamattomasti niin totta kai lasta pitää saada imettää. En todellakaan menisi imettämään vessaan.