Turistit häiriintyivät - äiti ei saanut imettää ravintolasalissa Tampereella
Äitiä pyydettiin siirtymään WC-tiloihin imettämään lastaan.. Mitä mieltä olet asiasta? Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että ei saisi imettää julkisella paikalla. Tosin tässä tapauksessa kyse oli muiden asiakkaiden vaivaantuminen, mutta silti. Maailman luonnollisin asia!
Kommentit (318)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:44"]
Ymmärrän tilanteen todella hyvin. Mun mielestä julkisella paikalla imettäminen ei ole mikään itsestään selvä oikeus vaikka imettäminen luonnollinen juttu onkin. Meillä kotona pyydän tarvittaessa ystäviäni imettämään meidän vierashuoneessa. Siellä on mukava nojatuoli sitä varten. Yleensä se imetys ei suju niin vaan nänni suuhun systeemillä vaan aika paljon siinä on häslinkiä vaikkei se imettävä äiti sitä ehkä itse tajua.Saa sitten levitellä liinoja ja puklurättejä rauhassa, lapsikin keskittyy syömiseen. Ei ole kukaan vielä loukkaantunut tuosta mun pyynnöstäni.
Aloin pyytämään alkujaan siksi että huomasin että äidin vakuutteluista huolimatta babyt eivät keskity täysillä siihen syömiseen ja loppuvierailun ajan olivat sekä baby että äiti tuskastuneita. Olen julkisillakin paikoilla huomannut että ei se imetys niin hyvin aina mene kuin äiti yrittää muille selitellä. Vauva kun haluaa sen muonan lisäksi myös äidin jakamattoman huomion ruokailun ajaksi.
[/quote]
Ei tarvitse tuijottaa vaan sen kuuluu ja minusta illallinen kärsii sellaisista äänistä. Ei mulla muuta ongelmaa ole. Ymmärrä, että kaikki eivät halua sellaista kuulla.
Mä olin kerran ratikassa, jossa äiti ryykäsi vaunujen kanssa sisään, otti huutavan vauvan sieltä ja avasi paitansa ja alkoi siinä tissi paljaana kaikkien keskellä imettää.Tätä äitiä vastapäätä istui kaksi ilmeisesti ulkomaalaista miestä, ja he näyttivät kyllä silminnähden järkyttyneiltä tuosta toiminnasta. Ja eipä sillä, kyllä se minustakin oli jotenkin vaivaannuttavaa, vaikka olen sitä mieltä että imettämisen tulisi olla ihan sallittua julkisella paikalla ja olen tyytyväinen että Suomessa voi niin tehdä. Jonkinlaisia hyviä tapoja voisi kuitenkin noudattaa, ja ymmärtää että kaikki eivät halua nähdä sitä tissiä. Ravintolassa siis esimerkiksi ehkä joku nurkkapöytä selin muihin tai joku liina peittämässä, niin kaikki ovat tyytyväisiä.
Että mua ällöttää nää oikeuksiaan vaativat idiootit, jotka eivät tajua oikeuksia olevan muillakin. Olisiko turistien pitänyt sitten pakata annokset mukaan ja mennä ulos tornin juureen syömään?
Luin jutun nopeasti, mutta mun mielestä siinä ei sanottu, että intialaisturistit olisivat asiasta huomauttaneet, vaan henkilökunta katsoi, että intialaiset "erilaiseen kulttuuriin" tottuneet näyttivät kiusaantuineilta ja pyysivät siksi imettäjää siirtymään. Niin sitä vaan, että joskus yllättävänkin kulttuurin edustaja voikin suhtautua imetykseen ihan toisin kuin me oletetaan. Esim. iranilainen tuttavamme imetti kaikkien (sekä mies- että naispuolisten) sukulaisten läsnäolessa tipauttamalla rinnan näkyvästi ulos puseron kaula-aukosta ja ottamalla lapsen siihen syömään. Ja kyse on sentään ihmisestä, jonka synnyinmaassa kaduilla ei saa kulkea pää paljaana. Mutta kun se rinta ei kaikille ole ensisijaisesti seksuaalisten mielikuvien synnyttäjä, vaan todellakin vauvan ruokintaväline. Mistäs me oikeastaan tiedetään, miten juuri niiden intialaisten lähipiirissä suhtaudutaan lapsen ruokkimiseen luonnollisin menetelmin?
Moni julki-imetystä puolusteleva äiti ajattelee, että kyllähän se vauvan pää peittää rinnan niin, ettei mitään näy. Voin kertoa, että ei peitä. Yleensä imettävillä naisilla on lautasen kokoiset nännipihat ja lapsen pää ei todellakaan ole niin kiinni niissä rinnoissa, etteikö sitä näkisi viereisessä pöydässä istuvat. Ja aika usein vauvan syödessä valuu sieltä lapsen suupielistä maitoa, joskus jopa vaahdoten. Ja välillä vauvan ote lipsahtaa ja kova kuolasta kiiltävä tummanruskea nänninnypykkä pompsahtaa "dojoing" esiin. Tähän kun lisää vielä lussutusäänet ja äidin sormet puristelemassa rintaansa ja asettelemassa nänniä parempaan otteeseen vauvan suuhun, niin aika groteskiahan se julkisesti on.
Ravintola ei ole julkinen paikka vaan yksityinen. Torilla olet julkisella paikalla, mene sinne imettämään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:44"]
Ilmeisesti ihmisillä on todella erilaiset mielipiteet asiasta. Jos itse imetän ns. julkisella paikalla (esim puiston penkillä) en todellakaan vaan ota tissiä esiin tai esittele rintojani millään tavalla. Teen sen kuitenkin mahdollisimman näkymättömästi eikä ole todellakaan tarve esitellä tissejä.. Sitä ihmettelen että miten kukaan voi ajatella että kyse on rintojen esittelystä? Kyse on vaan ja ainoastaan että vauva saa ruokaa. Itseäni ei ole koskaan häirinnyt se että joku imettää vaikka viereisellä penkillä bussissa. Taidan olla outo?. -AP
[/quote]
Ehkä olet outo :) Koska mua kyllä häiritsee imettäminen esim. bussissa. Siis riippuu tietysti miten se tehdään, jos liinan alla niin että mitään ei näy niin ok, mutta kun pari kertaa on osunut kohdalle sellainen ilmeisesti hyvin sinut itsensä, kroppansa ja äitiytensä kanssa oleva mamma, joka on pitänyt niitä tisujaan esillä siinä pidemmän aikaa.
Imetys on luonnollista, mutta mun mielestä kuitenkin sen verran intiimiä, etten minä haluaisi ainakaan osallistua toisten intiimiin hetkeen ja jos joudun niin tekemään, se on ahdistavaa ja vaivaannuttavaa.
Kuka yleensäkään menee Näsinneulaan syömään vauvan kanssa? Ei se ole mikään lasten ravintola muutenkaan. Vähän on ollut tilannetaju hukassa vauvan äidilläkin. Niin kauan kuin on imeväisikäisiä tai pieniä lapsia perheessä, kannattaa suosia muunlaisia paikkoja. Jossain mäkkärissä tai rossossa ei ketään liikuta vaikka imettäisit kuinka avoimesti. Niissähän jotkut vaihtavat vauvan vaipatkin pöydässä. Sinne Näsinneulaan voi mennä sitten kun voi jättää lapset hoitoon jollekin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:36"]
Minusta ei ole kiva katsella rintaa lutkutavaa lasta kun itse olen syömässä ravintolassa. Ihan korrektia mennä vessaan tms imettämään. Vaikka se on luonnollista niin ei soveliasta ravintolassa, kuten ei nenän kaivaminen ja röyhtäily ja piereskelykään.
[/quote]
Mee ite sinne huusiin syömään. Kuka sun mässytystä jaksaa katsoa.
[/quote]
SIELLÄ OLI LASTENHOITOHUONE.
[/quote]
Se lastenhoitohuone oli tornin juurella. Ei ravintolan yhteydessä. Ja nuo lastenhoitohuoneet ovat usein vain pyllyjen pesemistä varten, ei niissä mitään mukavia imetystuoleja ole. Ja on varmaan kiva kun seurueesta yksi (tai siis kaksi) on puoli tuntia siellä lastenhoitohuoneessa. Huomaa taas, miten suomalaiset vihaavat lapsia ja kaikkia niihin liittyvää normaalia toimintaa.
Julki-imetyksen rajoittamisella pyritään vain ohjaamaan äidit kotiin. Lisäksi se vähentää imetystä ja lisää korvikkeiden käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:54"]
Mä olin kerran ratikassa, jossa äiti ryykäsi vaunujen kanssa sisään, otti huutavan vauvan sieltä ja avasi paitansa ja alkoi siinä tissi paljaana kaikkien keskellä imettää.Tätä äitiä vastapäätä istui kaksi ilmeisesti ulkomaalaista miestä, ja he näyttivät kyllä silminnähden järkyttyneiltä tuosta toiminnasta. Ja eipä sillä, kyllä se minustakin oli jotenkin vaivaannuttavaa, vaikka olen sitä mieltä että imettämisen tulisi olla ihan sallittua julkisella paikalla ja olen tyytyväinen että Suomessa voi niin tehdä. Jonkinlaisia hyviä tapoja voisi kuitenkin noudattaa, ja ymmärtää että kaikki eivät halua nähdä sitä tissiä. Ravintolassa siis esimerkiksi ehkä joku nurkkapöytä selin muihin tai joku liina peittämässä, niin kaikki ovat tyytyväisiä.
[/quote]
Olisitko sitten mielummin kuunnellut sen vauvan huutoa koko ratikkamatkan? Olen kuullut valitettavan niillekin äideille, jotka eivät imetä julkisissa kulkuneuvoissa.
[/quote]
Olisitko sitten mielummin kuunnellut sen vauvan huutoa koko ratikkamatkan? Olen kuullut valitettavan niillekin äideille, jotka eivät imetä julkisissa kulkuneuvoissa.
Haluatko sinä että aikuinen mies tulee istumaan ravintolassa ilman paitaa viereesi? Teini kaivaa nenää isolla liikkeellä jne.
Yritä sinä ymmärtää, että ei kyse ole lapsivihasta tässä asiassa. Kaikki vaan eivät pidä sitäkään mukavana ruokaillessaan, kuten ei em. asioita.
Imettäminen ravintolassa muiden asiakkaiden nähden on mielestäni yleensäkin kyseenalaista. Luonnollinen toimenpide, joo, mutta on paljon muitakin luonnollisia toimenpiteitä, joita ei ole tapana harrastaa ravintolasalissa.
Erityisen huonoa tilannetajua osoittaa kuitenkin se, että ryhtyy kaivamaan tissiä esiin Näsinneulassa, joka on Tampereen hienoimpia (ja kalleimpia) gourmet-ravintoloita valkoisine pöytäliinoineen ja hovimestareineen. Ravintolan tyypillistä asiakaskuntaa ovat liikemiehet ja ulkomaiset matkailijat. Itse en ikimaailmassa ylipäätään ottaisi sinne vauvaa edes mukaan, puhumattakaan siitä että ryhtyisin sitä vielä imettämään. Pyöreässä ravintolassa ei myöskään ole "syrjäistä nurkkapöytää", jonne vetäytyä, vaan ihan framilla siinä ollaan joka pöydässä.
Ravintolan henkilökunta on toiminut hyvin korrektisti pyytäessään äitiä siirtymään muualle ruokkimaan imeväistään. Heidän tehtävänsä on huolehtia kaikkien asiakkaiden viihtyvyydestä, ei asettaa yhtä muiden edelle.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:56"]
Moni julki-imetystä puolusteleva äiti ajattelee, että kyllähän se vauvan pää peittää rinnan niin, ettei mitään näy. Voin kertoa, että ei peitä. Yleensä imettävillä naisilla on lautasen kokoiset nännipihat ja lapsen pää ei todellakaan ole niin kiinni niissä rinnoissa, etteikö sitä näkisi viereisessä pöydässä istuvat. Ja aika usein vauvan syödessä valuu sieltä lapsen suupielistä maitoa, joskus jopa vaahdoten. Ja välillä vauvan ote lipsahtaa ja kova kuolasta kiiltävä tummanruskea nänninnypykkä pompsahtaa "dojoing" esiin. Tähän kun lisää vielä lussutusäänet ja äidin sormet puristelemassa rintaansa ja asettelemassa nänniä parempaan otteeseen vauvan suuhun, niin aika groteskiahan se julkisesti on.
[/quote]
runkkasitko tätä kirjoittaessasi? Kuulostaa ihan siltä... :D pervo.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
Mun mielestä tuon tilanteen olisi voinut hoitaa paremminkin. Tuo äiti olisi voinut kääntyä istumaan toiseen suuntaan, seinää päin, ja hänellä olisi voinut olla joku liina, jonka suojassa imetyksen olisi voinut hoitaa. Sen sijaan hän istui keskellä ratikkaa (siinä keskiosassa jossa on vaunuilla paikka) ja avasi sen paitansa niin että hetken ihmettelin miksi alkaa riisuutua siinä. En tiedä oliko hänellä siellä paidan alla edes mitään liivejä, kun oikeasti melkein puolialastomana siinä imetti.
Vaihtoehto ei siis olisi ollut lapsen huudattaminen, vaan hiukan korrektimpi ja muut huomioon ottava imetys.
Mun mielestä on huomaavaista, kohteliasta ja fiksua ottaa muut huomioon, just niin kuin ravintolanpitäjäkin totesi. Jos joku turisti imetyksestä silminnähden kiusaantuu, on hyvää käytöstä siirtyä toisaalle ja tinkiä periaatteistaan tämän yhden kerran.
Käyn katsomassa tähän ketjuun tulleet vastaukset vasta kun olen lähettänyt tämän omani... mulla on ikävä kyllä tietynlainen ennakko-olettamus siitä, millä linjalla vastaukset ovat... ;0)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:00"]
Kuka yleensäkään menee Näsinneulaan syömään vauvan kanssa? Ei se ole mikään lasten ravintola muutenkaan. Vähän on ollut tilannetaju hukassa vauvan äidilläkin. Niin kauan kuin on imeväisikäisiä tai pieniä lapsia perheessä, kannattaa suosia muunlaisia paikkoja. Jossain mäkkärissä tai rossossa ei ketään liikuta vaikka imettäisit kuinka avoimesti. Niissähän jotkut vaihtavat vauvan vaipatkin pöydässä. Sinne Näsinneulaan voi mennä sitten kun voi jättää lapset hoitoon jollekin.
[/quote]
Juuri näin. Näsinneula on "fine dining" -ravintola, jonne ei mielestäni vauvan kanssa ylipäätään ole asiaa. Ja kyllä, itsellänikin on lapsia.
T: tamperelainen
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:56"]
[/quote]
Täytyy sanoa, että tarkasti sinä olet imettämiset katsonut :) Tiesitkö muuten, että muiden tuijottaminenkin on huonotapaista?
Ja noista äänistä, aika usein ravintoloissa on sellainen meteli, astioiden kilinä ja puheensorina, ettei sieltä oikeasti kuule mitään vauvan imuääniä. Tai kuuleehan ne jos oikein tarkasti tuijottaa sitä imettävää äitiä ja omaa hyvän mielikuvituksen.
Toki myönnän, että joskus imetys voi häiritä, jos äiti leväyttää sen rintansa kaiken kansan näkyville, mutta suurin osa äidistä imettää niin ettei siitä todellakaan aiheudu muille haittaa. Paitsi jos tiiviisti tuijottaa sitä äitiä ja lasta, kuten eräät näyttävät tekevän ja sitten ärsyyntyvät suuresti. Veikkaan kyllä, että nämä ihmiset keksivät kyllä toisen ärsytyksen aiheen sieltä ravintolasta mikäli käy niin ettei sieltä löydy yhtään imettäjää. Yleensä se ärsytys kun näillä persoonilla on vakio, joka päivällä löytyy joku joka ärsyttää.
Tälle yhdelle riehujalle: Miksi aikuisten pitäisi syödä lastenhoitohuoneessa?