Turistit häiriintyivät - äiti ei saanut imettää ravintolasalissa Tampereella
Äitiä pyydettiin siirtymään WC-tiloihin imettämään lastaan.. Mitä mieltä olet asiasta? Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että ei saisi imettää julkisella paikalla. Tosin tässä tapauksessa kyse oli muiden asiakkaiden vaivaantuminen, mutta silti. Maailman luonnollisin asia!
Kommentit (318)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:54"]
Mä olin kerran ratikassa, jossa äiti ryykäsi vaunujen kanssa sisään, otti huutavan vauvan sieltä ja avasi paitansa ja alkoi siinä tissi paljaana kaikkien keskellä imettää.Tätä äitiä vastapäätä istui kaksi ilmeisesti ulkomaalaista miestä, ja he näyttivät kyllä silminnähden järkyttyneiltä tuosta toiminnasta. Ja eipä sillä, kyllä se minustakin oli jotenkin vaivaannuttavaa, vaikka olen sitä mieltä että imettämisen tulisi olla ihan sallittua julkisella paikalla ja olen tyytyväinen että Suomessa voi niin tehdä. Jonkinlaisia hyviä tapoja voisi kuitenkin noudattaa, ja ymmärtää että kaikki eivät halua nähdä sitä tissiä. Ravintolassa siis esimerkiksi ehkä joku nurkkapöytä selin muihin tai joku liina peittämässä, niin kaikki ovat tyytyväisiä.
[/quote]
Toisaalta jos se äiti olis vaan antanut sen lapsen huutaa nälkäänsä niin silloinkin joku olis ärsyyntynyt ja ihmetellyt miksei se äiti hiljennäm sitä lasta. Teit niin tai näin niin aina väärinpäin.
Jos nyt ajatellaan jotain käytösetikettiä ravintolassa, niin en miellä imettämistä mitenkään kovin hyvin siihen kuuluvaksi. Itse kyllä imettäisin mielummin rauhallisessa lastehoitohuoneessa, silloin kun sellainen kerran on varta vasten järjestetty. Yleensäkkin olen imettänyt mieluiten mahdollisimman rauhallisessa paikassa, ihan vauvankin takia. Sitten tuohon vaikuttaa myös se lapsen ikä. Joku taaperoikäinen saattaa siinä leikkiä hyvin näkyvästi sillä tissillä, mikä kieltämättä on jotenkin vaivaannuttavaa vierestä seurattavaa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:48"]
Tälle yhdelle riehujalle: Miksi aikuisten pitäisi syödä lastenhoitohuoneessa?
[/quote]
Koska jos jotakuta se syöminen ärsyttää ja iljettää niin silloin sen syöjän on mentävä pois häiritsemästä muita. Aikuisissakin on yksilöitä, jotka maiskuttavat ym. Minusta on varsin mielenkiintoista, että aikuinen saa maiskuttaa ja mussuttaa, kukaan ei silti pyydä häntä poistumaan vessaan syömään. Jos pieneltä vauvalta kuuluu ääntä syödessä pitää lapsi heti raahata haisevaan vessaan syömään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:34"]
Ihmisiä näkee päivittäin rinnat paljastavissa bikineissä ravintoloissa, jopa nännit näkyy mutta imettää ei saa vaikkei tissiä näkyis yhtään... Ihmiset on sairaita mieleltään..
[/quote]
Ruokailutilanteessa ei ole kiva katsella posket lommollaan imevää ja imuääniä pitävää lasta. Muuten naiset saavat puolestani kulkea uimarannalla bikineissä, ei niissäkään ruokaravintolassa, kuten ei miehetkään ilman paitaa. Tykkäätkö sinä että karvainen mies on ruokaravintolassa ilman paitaa vieressäsi, aivan sama asia ja miten luonnollista.
[/quote]
Entä jos joku pureskelee suu auki? Se on paljon ällöttävämpää. Voiko häntäkin pyytää siirtymään vessaan syömään?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:36"]
Minusta ei ole kiva katsella rintaa lutkutavaa lasta kun itse olen syömässä ravintolassa. Ihan korrektia mennä vessaan tms imettämään. Vaikka se on luonnollista niin ei soveliasta ravintolassa, kuten ei nenän kaivaminen ja röyhtäily ja piereskelykään.
[/quote]
Mee ite sinne huusiin syömään. Kuka sun mässytystä jaksaa katsoa.
[/quote]
SIELLÄ OLI LASTENHOITOHUONE.
[/quote]
Se lastenhoitohuone oli tornin juurella. Ei ravintolan yhteydessä. Ja nuo lastenhoitohuoneet ovat usein vain pyllyjen pesemistä varten, ei niissä mitään mukavia imetystuoleja ole. Ja on varmaan kiva kun seurueesta yksi (tai siis kaksi) on puoli tuntia siellä lastenhoitohuoneessa. Huomaa taas, miten suomalaiset vihaavat lapsia ja kaikkia niihin liittyvää normaalia toimintaa.
[/quote]
kyllä noissa lastenhoitohuoneissa on todella usein ihan mukava nojatuoli imetystä varten.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:48"]
Tälle yhdelle riehujalle: Miksi aikuisten pitäisi syödä lastenhoitohuoneessa?
[/quote]
Koska jos jotakuta se syöminen ärsyttää ja iljettää niin silloin sen syöjän on mentävä pois häiritsemästä muita. Aikuisissakin on yksilöitä, jotka maiskuttavat ym. Minusta on varsin mielenkiintoista, että aikuinen saa maiskuttaa ja mussuttaa, kukaan ei silti pyydä häntä poistumaan vessaan syömään. Jos pieneltä vauvalta kuuluu ääntä syödessä pitää lapsi heti raahata haisevaan vessaan syömään.
[/quote]
Eihän sitä mukulaa vessaan tarvinnut viedä. Myös lastenhoitohuone oli vaihtoehtona.
Kaikkein paras vaihtoehto olisi ehkä ollut jättää mukula kotiin ja nauttia hienon ravintolan sapuskoista ihan aikuisten kesken. Itsekin olisi varmaan nauttinut enemmän.
Lastenhoitohuone on tarkoitettu vaippojen vaihtoon ja pyllyn pesuun. Ei niissä ole yleensä muuta paikkaa kuin istua kuin vessanpönttö. Ja valitettavan usein samainen huone toimii myös invavessana, kumpi väistää: ravintolasta pois häädetty imettävä äiti, jonka imetys saattaa kestää pitkääkin vai oven takana odotteleva liikuntarajoitteinen?
Ja jos turistit vaivaantuvat, niin olisikohan heidän syytä reissata ihan jossain muualla kuin heille vieraiden tapojen kulttuurissa? Maassa maan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:34"]
Jos jossain ravintolassa on imettäminen sallittu, vien rahani muualle.
Imetys nyt ei vaan kuulu ravintolan pöytään.
[/quote]
Olen täsmälleen samaa mieltä. Minä ainakin maksan ravintolassa siitä, että saan syödä hyvää ruokaa tyylikkäässä ja hienostuneessa ympäristössä. Imettäminen ei siihen kuulu.
Lastenhoitohuoneet, Suomessa ne ei todellakaan ole tarkoitettu imettämiseen. Käytännössä ne ovat vähän isompia vessoja, joissa on jonkinlainen hoitoalusta. Niissä ei yleensä ole yhtään tuolia, vain vessanpönttö missä istua. Ja niitä huoneita on yleensä vain yksi, oli sitten miten iso paikka tahansa. Joten väitän, että ne ei tätä ongelmaa oikein poista, niihin kun ei mahdu kuin yksi imettäjä kerrallaan.
Yrittäjien kannattais panostaa näihin lastenhoitohuoneisiin jos kerran imetys pitäis hoitaa niissä. Edes tuoli olis plussaa saati se että isommissa paikoissa niitä huoneita olis useampi. Muutoin on aika turha valittaa julki-imettäjistä, pakkohan ne lapset on ruokkia. Ei kai oikeasti voi olettaa, että äitien pitäis pysyä eka vuosi vauvan kanssa täysin kotona?
Olen imettänyt kaikkia lapsiani mutta en tosiaan olisi koskaan jossain ravintolassa tai liikennevälineessä tehnyt vaikka se niin luonnollista onkin.
En ollenkaan ihmettele että jotkut siitä vaivautuu. En myöskään itse välitä istua ravintolassa, aterioida siinä ja joku vetää puseron korviin, ei kiitos.
Kyllä se jossain omassa rauhassa on muutenkin mukavinta..jos ei nyt sitten välttämättä halua huomiota niillä rinnoillaan, sitä se josku tuntuu olevan.
Voi luoja taas näitä kiihkoilijoita.. toiset saa imetyksen kuulostamaan kansanmurhalta vähintään..toki ravintolassa imetys kuuluu tehdä mahd huomiota herättämättä .
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:36"]
Minusta ei ole kiva katsella rintaa lutkutavaa lasta kun itse olen syömässä ravintolassa. Ihan korrektia mennä vessaan tms imettämään. Vaikka se on luonnollista niin ei soveliasta ravintolassa, kuten ei nenän kaivaminen ja röyhtäily ja piereskelykään.
[/quote]
Mee ite sinne huusiin syömään. Kuka sun mässytystä jaksaa katsoa.
[/quote]
SIELLÄ OLI LASTENHOITOHUONE.
[/quote]
Se lastenhoitohuone oli tornin juurella. Ei ravintolan yhteydessä. Ja nuo lastenhoitohuoneet ovat usein vain pyllyjen pesemistä varten, ei niissä mitään mukavia imetystuoleja ole. Ja on varmaan kiva kun seurueesta yksi (tai siis kaksi) on puoli tuntia siellä lastenhoitohuoneessa. Huomaa taas, miten suomalaiset vihaavat lapsia ja kaikkia niihin liittyvää normaalia toimintaa.
[/quote]
kyllä noissa lastenhoitohuoneissa on todella usein ihan mukava nojatuoli imetystä varten.
[/quote]
Enpä ole ikinä törmännyt lastenhoitohuoneeseen jossa olis nojatuoli. Eihän niissä ole kuin vessanpönttö tuolina :)
Käyn melko usein Näsinneulan ravintolassa firman ulkomaisten vieraiden - milloin amerikkalaisten, milloin japanilaisten, milloin venäläisten - kanssa. Ikinä en ole nähnyt siellä vauvoja eikä ole tullut mieleenkään, että joku tulisi sen kaltaiseen paikkaan vauvan kanssa.
Jos joku olisi ryhtynyt naapuripöydässä imettämään, olisin kyllä tukehtunut pullaani (enkä voi edes kuvitella, mitä bisneskumppanit olisivat ajatelleet). Ehdottomasti olisin pyytänyt tarjoilijaa tekemään asialle jotakin.
Miksi meidän suomalaisten äitien on niin vaikea käsittää, että on paikkoja, jotka eivät vain ole tarkoitettuja lapsille. Kyse ei ole lapsivihamielisyydestä vaan tapakulttuurista. Lapset ovat parasta maailmassa, mutta meillä vanhemmilla tahtoo kyllä joskus tilannetaju pettää pahemman kerran.
Ei tulisi mieleenikään imettää lastani ravintolassa. Missä ihmisten käytöstavat oikein ovat?
Mielestäni julkisella paikalla imettämistä tulisi välttää niin luonnollista kun se onkin. En halua itsekään katsella kenenkään tissejä kun olen kahvilla. Imettäjä voi kohteliaasi hakeutua johonkin nurkkaan tai tosiaan vauvanhoitohuoneeseen.
Äidit ovat vauvan pienenä ollessa niin siinä omassa pienessä maailmassaan. Vauvan tarpeisiin vastaaminen on vaativaa ja kaiken huomion vievää hommaa. Silloin ei tule niin kiinnittäneeksi huomiota muun maailman menoon eikä tajua, että kanssakulkijat saattavat olla ihan eri elämäntilanteessa eivätkä pidäkään imetystä ihan niin luonnollisena toimintana kun asianomainen.
Ennen kaikkea toivoisin tässäkin asiassa ymmärrystä kaikilta osapuolilta. Miksikä se kiukuttelemalla tulee?
Suomalaiset kyllä saavat joka asiasta väännettyä vaikean -.-
Jos tuo nainen ei ole tissi paljaana siellä imettänyt vaan on ollut imetyspaita ja harso, ei varmasti kukaan ole nähnyt vilahdustakaan rinnasta.
Siinä vaiheessa varmasti alkaa häiritsemään jos sitä imetystilannetta tuijottaa ja oikein kuvittelee sen syömisen...
Pervot..
Varmaan satoja imettäviä äitejä olen elämäni aikana nähnyt ravintoloissa vaan ikinä en ole nähnyt mitään peiteltävän! Hyvä että nässyn henkilökunta on sanonut asiasta!
Onpa erikoista, että muilla ei ole kokemusta noista imettämiseen sopivista lastenhoitohuoneista. Itse olen nähnyt niitä viime aikoina vähän siellä sun täällä. Ehkä ne ovat nyt vasta alkaneet yleistymään. Nuorin lapseni on 9 kk, joten aika vasta on ollut ajankohtaista. Tosiaan kyllä noita nojatuoleja alkaa niissä olemaan. Joskus olen nähnyt jopa vilttejä ja tyynyjä.
Lastenhoitohuoneet ei oikein ole imettämistä varten. Niissä vaihdetaan vaippa ja siellä haisee ne kaikki kakkavaipat!
Harvoissa on edes mitään nojatuolia. Se on vessanpytyn kansi missä täytyy epämukavasti istua.
Lisäksi siellä on potta pikkulapsille ja mikro ruuanlämmitykseen.
Imetys kestää. Onko oikein vallata tuollaista lastenhoitohuonetta (jota yleensä yksi koppi isolle ihmislaumalle)? Mitä kun jollain pikkuisella on kova hätä? Odottaako 20 min ulkopuolella? Muillakin vauvoilla on nälkä? Vauvat odottaa kiltisti ulkopuolella tissiä/ruuanlämmitystä/kakkavaipoissa, jotta joku imettää?
Vai jättääkö se imettäjä oven lukitsemista ja katsoo sujuvasti imetteässeen kakkapyllyjenpesuja ja tarvittaessa väistää pöntöltä seisomaan?
Lastenhoitohuoneet eivät ole imettämistä varten. Ehkä joku harva on, mutta suurin osa ei.
Jos jossain ravintolassa on imettäminen sallittu, vien rahani muualle.
Imetys nyt ei vaan kuulu ravintolan pöytään.