Miten estää unohtelua?
Tilanne on sellainen, että minulle tärkeä ihminen kuoli noin puoli vuotta sitten ja ilmeisesti siitä johtuen minulla on vähän ongelmia töissä. Teen etätyötä ja nykyään unohtelen sinänsä pieniä, mutta tärkeitä töihin liittyviä asioita. Työnantaja on tehnyt selväksi, että tämä ei voi enää jatkua. Miten voisin välttää unohtelun?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Mitä unohdat? Lepäätkö tarpeeksi? Traumaterapia? Uhkailu ei varmaan stressitasoa laske...
Lepään tarpeeksi ainakin yleensä, enkä ole stressaantunut. Terapiaan ei taida ihan helposti päästä.
Unohdan aivan yksinkertaisia työtehtäviä, jotka hoituisivat muutamassa sekunnissa jos vain muistaisin tehdä ne. Yleensä muistankin, mutta se ei riitä, koska ne pitäisi muistaa joka kerta.
Ap
Ehkä voi tehdä eri työtä. Tai sitten kirjata muistikirjaan ylös avainsanoja, lauseita ja numeroida, myös abcd. Asioita voi olla monta, tuskin muutkaan niitä muistaisi.
Tee kaikki aina samalla tavalla, samaan aikaan, samassa järjestyksessä jne. Helpottaa muistamaan mitä pitää tehdä ja mitä on jo tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voi tehdä eri työtä. Tai sitten kirjata muistikirjaan ylös avainsanoja, lauseita ja numeroida, myös abcd. Asioita voi olla monta, tuskin muutkaan niitä muistaisi.
Muistikirjaa tässä ei tarvita, koska muistan kyllä mitä ne asiat ovat. En vain aina muista tehdä niitä silloin kun pitäisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tee kaikki aina samalla tavalla, samaan aikaan, samassa järjestyksessä jne. Helpottaa muistamaan mitä pitää tehdä ja mitä on jo tehnyt.
Hyvä ajatus sinänsä, mutta minun työssäni tuo ei oikein ole mahdollista.
Ap
Kirjoita jotain post it-lappuja. Kirjoitat asiat ylös heti, kun ne ilmestyvät. Älä luota muistiisi. Ja mieltäsi vaivaavat asiat täytyisi sitten käsitellä työn ulkopuolella. Ehkä päiväkirjan kirjoittaminen voisi auttaa. Kuulostaa dissosiaatiolta.
Kirjoita muistettava asia jollekin lapulle ja laita esim. pöydälle. Sitten muistat sen, jos et unohda katsoa lappua.
Sulla pitäisi olla vähemmän hoidettavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita muistettava asia jollekin lapulle ja laita esim. pöydälle. Sitten muistat sen, jos et unohda katsoa lappua.
En ole ap, mutta itselläni samankaltaiset oireet ovat välillä niin pahoja, että unohdan katsoa ne laputkin. Kyse on posttraumaattisesta stressistä kaiketi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita jotain post it-lappuja. Kirjoitat asiat ylös heti, kun ne ilmestyvät. Älä luota muistiisi. Ja mieltäsi vaivaavat asiat täytyisi sitten käsitellä työn ulkopuolella. Ehkä päiväkirjan kirjoittaminen voisi auttaa. Kuulostaa dissosiaatiolta.
Kyllä minä olen päiväkirjaa pitänyt jo vuosia. Olen oikeastaan aina töissä, joten en voi käsitellä mitään varsinaisesti työ(aja)n ulkopuolella. Laput kyllä hyvä idea, ainakin silloin kun olen kotona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeastaan aina töissä, joten en voi käsitellä mitään varsinaisesti työ(aja)n ulkopuolella.
Ap
TÄmä käytäntö sun ainakin pitää lopettaa. Ei pidä olla aina töissä. johan nyt vähemmästäkin menee pää sekaisin. Pitää erottaa työaika ja oma aika juuri sitä varten, että voit tehdä töisä töitä ja jollain toisella ajalla käydä surusikin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Laita kännyyn hälytys asiasta.
Tuossa on se ongelma, että en yleensä tiedä etukäteen, mihin aikaan minun pitäisi se muistettava asia tehdä. Toisaalta hälytys voisi toimia siinä tilanteessa, jos olen jo unohtanut asian. Silloin se voisi auttaa muistamaan, niin ettei unohdus jatkuisi pitempään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeastaan aina töissä, joten en voi käsitellä mitään varsinaisesti työ(aja)n ulkopuolella.
Ap
TÄmä käytäntö sun ainakin pitää lopettaa. Ei pidä olla aina töissä. johan nyt vähemmästäkin menee pää sekaisin. Pitää erottaa työaika ja oma aika juuri sitä varten, että voit tehdä töisä töitä ja jollain toisella ajalla käydä surusikin läpi.
On pakko olla aina töissä, koska muuten rahat eivät riitä elämiseen.
Ap
Sen pitäisi mennä ajallaan ohitse. Lähimmäisen kuolema on iso asia ja saattaa vaikuttaa myös työssä jalsamiseen sekä keskittymiseen.
Post-it lappusia näkyvälle paikalle ja kirjattu työskentelyn runko/lista. Kännykkään vielä illemmalle muistutus, että tsekkaa lista läpi.
Enemmän kyllä kuulostaa siltä, että tarvitsisit taukoa työstä ja rentoutumista. Jatkuva epäileminen siitä onko unohtanut jotakin vain lisää stressiä äaj todennäköisesti pahentaa unohtelua. Minulla yksi burn-outin oire oli unohtelu ja työmuistin heikentyminen. Paine olla unohtamatta lisäsi stressiä ja pahensi oireita.
Ehkä se ala tai paikka ei toimi, jos työnantaja on vaativa tai ala. Ellei kirjaa vihkoon asioita ja koneelle. Josta voi tarkistaa. On mahdollista tehdä myös muuta elämässä kuin se, paitsi jos pitää siitä.
Mitä unohdat? Lepäätkö tarpeeksi? Traumaterapia? Uhkailu ei varmaan stressitasoa laske...