Millainen ihminen vain kävelee kerjäläisen ohi?
Kyllä, olen maalta, ihan ehta savolainen. Ja kyllä, olen kuullut ja lukenut kerjäläisongelmasta. Ja joo, käyn Helsingissä harvoin, tosi harvoin. Nyt kuitenkin kävin.
Minua ne kerjäliset säälittivät, surettivat ja sydän särkyen kävelin vain ohi minäkin koska niin on tapana.
En osaa maalaisena surra villiä luontoa ja sen surkeitakin kohtaloita, mutta tämä kaupunkien kerjäläisten (oikeiden) ihmisten kaltoinkohtelu surettaa kamalasti. Ei meillä maalla minkäänlaista kärsivää elukkaa vain sivuuteta vaan sitä yritetään auttaa kaikin tavoin.
Voisiko olla niin, että te pääkaupunkiseutulaiset olette vain niin tottuneet ja turtuneet kerjäläisiin, ettette enää huomaa sitä kärsivää ihmistä sen kerjäläisyyden alla?
Kommentit (75)
Mä kävelen reippaasti näiden istuvien mummeleiden ohi, kun ovat kaukana kärsivästä kerjäläisestä. Katusoittajille voin antaa rovon tai pari, ne sentään tekee jotain rahansa eteen, eikä vaan istu murjottamassa.
Onhan noi romanialaiset "kerjäläiset" jo niin nähty. Euron pari saatan antaa myös kotimaiselle alkkikselle, siinäkin raha saa parempaa kierrätystä.
Kutsuhan ap tosiaan ne kerjäläiset sinne Savoon! Olisihan niillä paljon lystimpää siellä lupsakoitten savolaisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 02:31"]
Ihminen jonka mielestä jokainen on oman onnensa seppä! Olen itse kouluja käynnyt ja tehnyt kovasti työtä että pääsisin siihen asemaan jossa olen tänään ja uskon että mikään ei tule ilmaiseksi.
[/quote]
Suomalaiset köyhät seisovat nöyrästi lähiöissä leipäjonoissa poissa hyväosaisten silmistä. Karu todellisuus on että ilman ruoka-apua moni näkisi Suomessa nälkää. Suomi ei koskaan ole ollut Ruotsin veroinen hyvinvointivaltio vaikka meille niin uskotellaan. On pelottavaa miten agressiivista varsinkin Kokoomukseen kuuluvien suhtautuminen kerjäläisiin on ollut.
Ihan turhaan itkeskelet, Ap. Ne kerjäläiset eivät huoli muuta kuin rahaa. Ruoka ei kelpaa, tästä on ollut juttua lehdissäkin. Eli vaikka kuinka veisit heidät sinne Savoon mykyrokkakattilan ääreen, niin eivät lähtisi eivätkä söisi. Heidän tehtävänsä on istua kurjan näköisinä kerjäämässä, välillä joku sitten käväisee autolla hakemassa sen rahasaaliin. Minä en heitä sääli enkä auta. Tai no ehkä sikäli säälin, että he ovat uhreja itsekin kun saaliitkin viedään heidän pomojen" toimesta. Meillä on täällä Stadissa omasta takaa asunnottomia, työttömiä, köyhiä. Autan mieluummin heitä sen minkä pystyn. Jokaisen maan velvollisuus on itse huolehtia heikko-osaisistaan, mutta sitähän tuo Romania ja Bulgaria eivät näytä tekevän.
Ei voi olla totta.. :D Sehän on tarkotus että vähän sutataan ja sohitaan ulkonäköä ja otetaan tyhmiltä rahat pois kuljeksimasta!
Ei voi olla niin, että me n. 5 miljoonaa suomalaista, elätetään 40 miljoonaa romanialaista. Tätä varten ei taatto sotinut.
Minä kävelen ohi.
Osaksi tuossa on myös sitä että nämä ihmiset eivät itse auta itseään. Lapsia ei laiteta kotimaassaan kouluun, ja vaikka laitettaisiin, niin sen käymisestä ei nähdä hyöytyä. Heidän pitäisi myös itse tehdä tilanteelleen jotakin eikä vain odottaa että yhteiskunta sen tekee.
Toivottavasti tämä asia nyt aukeni niille maalaisille, jotka eivät ilmiötä tunne. Kyse on ammattikerjäisistä, joilla on pomonsa. Vähän samaan tyyliin ne pomot käärii rahaa kuin sutenöörit prostituoiduilta.
Minä. Aluksi kukkahattutäteilin heidän suhteensa. Kun sitten yrittivät ryöstää minut, ryöstivät kollegani ja pöllivät lasteni pyörät (kulmakunnan pyörät katosivat, kun jengi leiriytyi läheiselle parkkikselle), suhtautuminen muuttui. Paskasakkia, ihan sama mitä heille käy. Jos lapsia näen, soitan poliisit, että ne otetaan huostaan.
Tavallinen.
Olen nähnyt niin monta kertaa kun joku herra käy tyhjentämässä sen "mummon" tai "sairaan" pahvimukin, etten millään näe tuota yksityishenkilön hätänä vaan organisoituna toimintana.
Kuljen päivittäin Helsingin keskustassa. Mitrn paljon rahaa menisikään, kun joka kerta antaisin niille noin 5:lle ohittamalleni vaikka pari euroa. Laitan saman rahan mieluummin vaikka Plan Internationalin kummilapsitoimintaan. Menee raha oikeasti hyvään kohteeseen.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 02:21"]
Kyllä, olen maalta, ihan ehta savolainen. Ja kyllä, olen kuullut ja lukenut kerjäläisongelmasta. Ja joo, käyn Helsingissä harvoin, tosi harvoin. Nyt kuitenkin kävin.
Minua ne kerjäliset säälittivät, surettivat ja sydän särkyen kävelin vain ohi minäkin koska niin on tapana.
En osaa maalaisena surra villiä luontoa ja sen surkeitakin kohtaloita, mutta tämä kaupunkien kerjäläisten (oikeiden) ihmisten kaltoinkohtelu surettaa kamalasti. Ei meillä maalla minkäänlaista kärsivää elukkaa vain sivuuteta vaan sitä yritetään auttaa kaikin tavoin.
Voisiko olla niin, että te pääkaupunkiseutulaiset olette vain niin tottuneet ja turtuneet kerjäläisiin, ettette enää huomaa sitä kärsivää ihmistä sen kerjäläisyyden alla?
[/quote]
Hassu ajatus koska kyllähän varmasti tilastollisesti kaupungeissa asuvat antavat paljon pienemmistä tuloistaan suuremman osan kaikenlaiseen hyvänntekeväisyyteen, SPR, Greenpeace, Amnesty, Maan ystävät ry, kummilapsitoiminta, jne
Maalla asuu ökyrikkaita joilla paljon metsää, maata,koneita, isot talot, käy lomittajia ja itse voivat herra ja rouva mennä Thaimaaseen tai kaukolomille, ja siellä onköyhiä, mutta eivät herrat ja rouvat metsänomistajat ja tilallilset heitä auta mitenkään, päinvastoin, kasvattavat usei peräkammarin poikia, jotka käyvät siellä 2 eurolla panemassa toisten lasta, alaikäistä thailasta.
Eikä se muuta tilannetta mitenkään, että sinä nyt asut siellä maalla ja et käytännössä näe kaikkia miljardeja ihmisiä, jotka näkevät nälkää ja janoa. Silti tiedät että he ovat olemassa ja asut varmasti paljon leveämmin ja laitat itseesi enemmn rahaa, vaadit itsellesi maata, metsää, sijoitusasuntoja, karavaaniauton, on kesämökki, jne. eli et auta ketään vaan mieluummin laitat itseesi ja viet heiltä nälkäänäkeviltä sen vähäisenkin leivänpalan.
Kyllä opiskelijat opiskelijat ja koulutetutkin työssäkäyvät ja työttömät elävät paljon vähemmällä kuin sinä, ja sehän tarkoittaa että tuottavat vähemmän hiilidioksidia ilmaan joten eivät kuluta yhtä paljonilmakehää niin kehitysmaissa vesi ja ruoka riittää vähän enemmän. ja pidempään.
Eli nyt pää pois perseestä, et todellakaan ole parempi vaan paljon huonompi. ettekä auta maalla kärsiviä eläimiä, todellakaan, milloinolet käynyt sikatilalla tai kanalassa?
sitten kun ap majoitat näitä köyhiä kotiisi ja muutat perheesi kanssa yhteen huoneeseen ja loput tilat muille, voit sanoa että autat saman verran suhteutettuna omiin tuloihisi kuin opiskelia joka 200 euron opintorahasta antaa 2 euroa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 02:21"]
[/quote]
Minäkin olen ehta maalainen savosta, mutta en särje sydäntäni kerjäläisten takia.
Jos heille antaa rahaa, osallistuu pahimmassa tapauksessa tukemaan ihmiskauppaa, huumebisnestä tai muuta rikollisuutta. Useimmiten nimittäin nämä "kärsivät ihmiset" ovat vain hyödyntämässä ihmisten hyväuskoisuutta. Sen takiahan ne nyt ovat Suomeen pesiytyneet kun täällä noita kerjäläisiä ei ole ollut vielä niin pitkään että paikalliset tietäisivät mikä on asioiden oikea laita ja suomalaiset ovat niin hyväuskoisia että luulevat kerjäläisen olevan oikea kerjäläinen.
Itseäni oikeastaan ne kerjäläiset vähän huvittavat. Usein heille on jäänyt jokin merkki päälle, mistä huomaa että ei tällä ole huonosti asiat. Yhdellä näin uutuuttaan kiiltelevät nahkakengät (ei mistään tokmannista, vaan parinsadan arvoiset), yhdellä oli kallis kello, yhdellä kultakoruja ja miltei kaikilla on puhdas iho ja puhtaat hiukset. Jännä..
Meilläpäin muuten kärsivät elukat lopetetaan. Usein siinä vaiheessa kun se eläin kärsii, on liian myöhäistää auttaa muulla tavoin kuin hengen päästämisellä.
Kun seuraavan kerran tulet sieltä Savosta tänne stadiin, niin tuopa tullessasi kalakukko. Kokeile lahjoittaa se kerjäläiselle. Luulisi kelpaavan, jos nälkä kerran on. Mut mun veikkaus on, että ei kelpaa. Siinä vaiheessa teillä ei ole enää yhteistä kieltä sanankaan vertaa, "ei hjummarra" ;)
Niin joo.
Tiesitkö että jos kerjäläisellä on lapsia mukana kerjäämässä, on ne lapset huumattu hiljaisiksi?
Ole vain tyytyväinen että et ole tukenut rikollista toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 02:31"]
Ihminen jonka mielestä jokainen on oman onnensa seppä! Olen itse kouluja käynnyt ja tehnyt kovasti työtä että pääsisin siihen asemaan jossa olen tänään ja uskon että mikään ei tule ilmaiseksi.
[/quote]
Uskotko, että jos olisit syntynyt Romanian romaniksi, olisit samalla määrällä työntekoa päässyt siihen asemaan, missä olet nyt? Jokainen on oman onnensa seppä, mutta osalle ojennetaan jo alussa kultainen alasin hopeatarjottimella. Tiedostan kyllä itsekin, että suomalaisena kuulun tähän etuoikeutettuun porukkaan. Suomessakaan kaikki ei ole täydellistä, mutta kyllä minulla on varmasti ollut aivan erilaiset mahdollisuudet kouluttautua ja työllistyä (ja saada kaikenlaista vastikkeetontakin tukea yhteiskunnalta) kuin ikäiselläni keskimääräisellä romanialaisella, saati romanilla.
ihminen, joka ei halua tänne niitä loisimaan.
en oo koskaan pennin hyöryläistä kerjäläisille tiputtanut ja ihan loput säälin rippeetkin karkoitti tieto siitä että välillä käyttävät lapsia magneetteina ja sääliobjekteina syleissänsä PUMPATTUNA TÄYTEEN HUUMEITA TAI VIINAA jotta ovat nätisti ja nukkuvat vaan. Lapsia kuolee tähän toimintaan ihan liukuhihnalta. Enkä siis tiedä onko suomessa tavattu yhtään vastaavaa tapausta mutta yksikin on liikaa.
Miten luulet, että maailma pyörisi jos kaikki ihmiset aina pysähtyisivät kerjäläisen nähdessään? Itse joutuisin pysähtymään työmatkallani varmaan kuusi kertaa joka päivä. Vaikka antaisin rahaa joka kerta ei se näitä ihmisiä pelastaisi ja oma taloutenikin siitä jo kärsisi. Mitä muuta voisin pysähtyessäni tehdä? Pitäisikö ottaa kotiin asumaan? Pyytää muuten vaan mukaan?
Sellainen, joka näkee, miten kerjäläisen tienaamat rahat päätyvät uudehkolla bemarilla ajavan rikkaan näköisen pukumiehen kukkaroon. :( Huomaa, että ap on maalta.