Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin keskustella abortin kannattajan kanssa,

Vierailija
28.07.2013 |

löytyykö täältä ketään?

Itse vastustan abortteja ja tahtoisin kuulla (asiallisia, ei henkilökohtaisuuksiin meneviä) perusteluja ns. vastapuolelta. Olisiko paikalla ketään, joka tahtoisi kuulla minun ajatuksiani ja käydä keskustelua aiheesta?

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä muka ole sinun aiempi jankkausketjusi???

http://www.vauva.fi/keskustelu/3839822/ketju/abortista

Ihan samalla tyylillä kirjoitettu!

Vierailija
122/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:53"]

Olen elanyt sen ajan jolloin abortti oli laiton tai ainakin kiven alla. Avoliittoa ei tunnettu ja nainen sai kantaa kaikki seuraukset avioliiton ulkopuoleisesta suhteesta tai raiskauksesta. Paljon kuoli nuoria naisia oman kaden kautta. Minulle alkuraskaus on vain solukimppu jonka poistamisasta en syyllisty.

Kaikkein eniten aborttia ovat vastustaneet vanhat miehet korkeissa asemissa vaikka asia ei heita kosketa millaan tavalla.

[/quote]

En usko, että ole elänyt tuota aikaa. Abortti on nimittäin tässä maassa ainakin ollut laillinen niin pitkään, että sinun täytyisi olla vähintään 90-vuotias nyt.

[/quote]

Nykyinen aborttilaki sai lainvoiman vuonna 1970...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:47"]

Kannatan aborttioikeutta. En kannata aborttia. 

[/quote]

Miten nämä kaksi käytännössä eroavat toisistaan? Teoriassa tuo kuulostaa järkevältä, mutta käytännössä en näe eroa.

[/quote]

Abortti ei ole kiva asia. Se ei ole asia, johon kannattaa tarkoituksellisesti pyrkiä eikä juuri kukaan siihen ehdoin tahdoin pyrikään. Toisaalta, jos abortti ei olisi sallittu, siitä seuraisi sellaisia ongelmia jotka ovat vielä vähemmän toivottuja. Ihanteellisinta tietenkuin olisi, että ei toivottuja raskauksia ei edes lakaisi eikä abortteja näin ollen tarvittaisi. Niin kauan kun tällaista ihannetta ei saavuteta, kannatan laillista oikeutta raskauden keskeytykseen tiettyjen aikarajojen sisällä.

Tätä käytännössä tarkoittaa se, että kannattaa oikeutta aborttiin, ei itse abortteja toimenpiteenä. Minä olen vilpittömän iloinen joka kerta, kun joku yllätyksenä ja suunnittelematta raskaaksi tullut päättääkin pitää lapsensa. Kannatan ehdottomasti raskauden jatkamista ja synnyttämistä, mutta haluan taata sen, että laillisesti voi valita myös toisin.

Kannatan vapautta valita, mutta se ei tarkoita sitä, että kannatan jokaista mahdollista valintaa yhtä paljon.

Vierailija
124/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 01:15"]

Monet perustelevat aborttia sillä, että se on välttämätön oikeus raiskattujen tai raskauden takia hengenvaarassa olevien naisten takia. Kuitenkin tilastojen mukaan näitä tapauksia on häviävän pieni osuus aborteista. Pitäisikö teistä abortti rajata vain näille mainitsemillenne tapauksille, vai pitäisikö sen olla avoimesti kaikille saatavilla?

Mitä mieltä olette siitä, että merkittävä osa aborteista tehdään aikuisille naisille, joilla on lapsia ja jotka nimeävät abortin syyksi sen, että eivät käyttäneet ehkäisyä?

Millaiset aikarajat teistä olisivat abortille sopivat - ja miksi juuri ne?

ap

[/quote]

Minusta abortin saamisoikeudet ovat nykytilassa sopivat.

Minusta se on huono asia, että iso osa aborteista tapahtuu lapsia jo omaaville naisille, mutta en silti tuomitse sitä, koska minusta jokaisella on oikeus katsoa, voiko ottaa lasta vastaan. En suhtaudu kovin tunteellisesti aivan alkuraskauden sikiöön.  Olen aikaisemmin ajatellut, että sehän on vain pari solua, mutta nykyään ajattelen, että okei, onhan se pieni ihmisen alku, mutta entä sitten? En vain ajttele, että kaikkien hedelmöitettyjen munasolujen ja niistä kasvuun lähteneiden ihmisalkujen on jotenkin tarpeellista syntyä. 

Minusta syntymässä on hyvin oleellista se, että joku odottaa sinua. 

En tietenkään tuomitse sitäkään, jos joku synnyttää lapsen, eikä halua pitää häntä, jos ei pysty. Mutta se on mielestäni yksinkertaisesti vain sellainen sosiaalinen häpeä, jota en itse haluaisi muille joutua esittelemään ja selittelemään.

Jos lapsen voisi kantaa ja synnyttää litteällä vatsalla, niin mikäs siinä sitten.

Miten voi nimetä abortin syyksi sen, ettei käytä ehkäisyä? Eikö syyn ole oltava sosiaalinen? Varmaan näitä naisia kaduttaa itseäänkin, en siis halua heitä tuomita. Jos eimkaduta, niin no, muutama mätämuna nyt aina joukosta löytyy, mutta ehkä heidän ei sitten kannata ainakaan lisää lapsia kasvattaakaan. Ja lapsen kantamista ja synnyttämistä poisannettavaksi en vaadi syistä, jotka juuri selitin. (Häpeä)

Lisäksi puollan aborttia siksi, että jokaisella naisella on oltava oikeus omaan kehoonsa, ja siksi naisen pitää voida valita, synnyttääkö lapsen vai ei. 

Minua ei häiritse, vaikkei maailmaan synny lisää lapsia tuon syyn takia. Joitain jopa häiritsee liikakansoitus sinänsä, minua ei, jos ihminen nyt tahtoo lapsen, mutta ei kaikkia vaan tarvitse synnyttää. Sehän on kuitenkin ihan sama sille syntymättömälle, ainakin sen mukaan, mitä maailmasta tiedämme. (Ainoastaan jos on useita elämiä asialla voi olla jotain merkitystä?)

t. 2 toivotun lapsen äiti, ei abortteja. Jos olisi varsinkin nuorena tullut ei-toivottu raskaus, raskaus ja synnyttäminen olisi ollut kertakaikkinen häpeä, eikä minua olisi lapsen hoito kiinnostanut.

Vierailija
125/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

84 jatkaa vielä

että miettikää nyt itse tällaista äitiä, jolla on jo lapsia, mutta joka ei halua niitä lisää.

Jos hän päättäisi olla niin jalo, että kantaisi ja synnyttäisi lapsen, niin kuinkahan suuri taakka se sosiaalisesti on käydä läpi? Työyhteisössä sua onnitellaan ...sanot, että joo, mutta me ei aiota pitää sitä. Me annetaan se adoptioon.

Sukulaiset onnittelevat, ja mummi ehkä toivoo, että ehkä nyt saadaan ensimmäinen poika/tyttölapsenlapsi, ihanaa! No, ei saada, me annamme sen pois. Sama kavereiden kanssa, myös puolituttujen jne. En vain nyt itse halua pakottaa ketään tuohon tilanteseen, enkä siihenkään, että hoitaa lasta, jota ei halua.

Tässä on se syy, miksi minusta aborttioikeus on oltava. Myös perheellisille. En voi vaatia muuta keneltäkään, koska en itsekään olisi valmis sellaiseen. 

Vierailija
126/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 02:05"]

Olen tuntenut ihmisiä jotka eivät olisi halunneet syntyä tänne koska lapsuus on ollut hirveää helvettiä. Nuoria kuolee itsemurhiin koska eivät jaksa elää, nuoret ovat masentuneita, mutta ei ole riittävästi apua tarjolla. Kaduilla viettää lapsia ja nuoria jotka eivät voi mennä kotiin ja he ovat alttiina hyväksikäytöille. Tuossa lähistöllä Pietarissa elää lukemattomia katulapsia viemäreissä.

Että minua oottaa päähän tämä "elämän kunnioitus" niin valikoiden.

[/quote]

En nyt ymmärrä miten tämä liittyy aborttiin. Luulenpa että jokainen abortin vastustaja tietää että maailmassa on monia (muitakin) epäkohtia. Kärsimyksen ongelmaa ei voida kuitenkaan poistaa eliminoimalla kärsivä tai potentiaalisesti kärsimystä kohtaava henkilö. Kukaan meistä ei voi sanoa, kenen elämästä tulee merkityksellistä ja kenen ei, kellä on oikeus elää ja kellä ei. 

Kuvailemiesi ongelmien ratkaisu ei ole abortti. Nuoret tekevät itsemurhia mm. masennuksen takia, aborttiasia moraalisena kysymyksenä ei mitenkään liity tähän. Katulapset elävät miten elävät johtuen aikuisten itsekkyydestä. Väitämpä että monessa tapauksessa (ei suinkaan kaikissa) syy aborttiinkiin löytyy aikuisen itsekkyydestä. Koska MINULLA on oikeus tehdä mitä haluan, MINULLA on oikeus olla ehkäisemättä, MINULLA on oikeus päättää ruumiistani ja samalla viedä toisen yksilön oikeus elää, MINÄ MINÄ MINÄ ja kritisoida ei saisi, muuten on taantumuksellinen. Samat henkilöt puolustavat suu vaahdossa eläinten oikeuksia ja vastustavat turkistarhausta.

Abortin moraalinen ongelma ei poistu  mihinkään, vaikka alkiota/sikiötä kutsuttaisiin vain mahdollisimman kylmällä nimityksellä raskausmateriaaliksi. Sikiö ei ole potentiaalinen ihminen vaan ihminen. 

ps. en ole ap, enkä mies, enkä vanha, vaan 20-jotain vegetaristihippinainen, joka o sitä mieltä että elämä kuuluu kaikille.

[/quote]

Kenen sä sitten ajattelet sen vauvan/sikiön olevan?

Valtion? Yhteiskunnan? Naapurien? Molempien vanhempien? Sen äidin? Kenen vauva/sikiö se on?

Vai onko vauva itse itsensä, tai ehkä luonnon? Eli sillä luonnolla tai vauvalla on oikeus päättää itsestään myös yli äidin, yhteiskunnan, naapurin jne.

Minusta tuo on barbarismia. On julmaa antaa aina vauvan tai luonnon päättää, koska siinä välissä on nainen. Eikö naistakin pidä suojella? Abortti pystytään tekemään, mutta sitä keksintöä ei saisi käyttää, vaikka se suojelee naista? Ei se ole vain pahan tekoa pahan tekemisen vuoksi, siinä suojaudutaan luonnolta. Vähän niin kuin joskus on tarve mennä suojaan myrskyltä, vaikka itse ilmakehään päästämämme kasvihuone kaasut olisivat sen aiheuttaneet.

Mitä sinä ja te muut vastustajat siinä abortissa pelkäätte?

Vierailija
127/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttia kannattavat ajattelevat naisen oikeuksia ja vastustajat lapsen oikeuksia.

Siltä tämä vähän ynnättynä vaikuttaa.

P:n jauhanta siitä, että abortin kannattajat ajattelisivat, että lapsella voi olla vaikea lapsuus tai jotain muuta, oikeasti ajattelevat vain niitä naisen oikeuksia.

Ottakaa aikuiset vastuu paneskelustanne älkääkä tappako vaittomia lapsia!! Toiset ottaisivat nämä lapset avosylin vastaan!

Mietin myös minkälainen äiti on se, jolla on jo lapsia, mutta ei anna ei-toivottua lasta adoptioon, vaan mielummin tappaa tämän!! Enpä haluaisi olla sellaisen äidin lapsi, jos saisin omasta äidistäni tietää moista. Salassa tapetaan lapsia, ettei omat mokat käy ilmi lähipiirissä. Kaiken pitää nykyään olla niin ihmeen täydellistä, oikeasti oksettavaa!!

Vierailija
128/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:10"]

Aborttia kannattavat ajattelevat naisen oikeuksia ja vastustajat lapsen oikeuksia.

P:n jauhanta siitä, että abortin kannattajat ajattelisivat, että lapsella voi olla vaikea lapsuus tai jotain muuta, oikeasti ajattelevat vain niitä naisen oikeuksia.

Ottakaa aikuiset vastuu paneskelustanne älkääkä tappako vaittomia lapsia!! Toiset ottaisivat nämä lapset avosylin vastaan!

Mietin myös minkälainen äiti on se, jolla on jo lapsia, mutta ei anna ei-toivottua lasta adoptioon, vaan mielummin tappaa tämän!! Enpä haluaisi olla sellaisen äidin lapsi, jos saisin omasta äidistäni tietää moista. Salassa tapetaan lapsia, ettei omat mokat käy ilmi lähipiirissä. Kaiken pitää nykyään olla niin ihmeen täydellistä, oikeasti oksettavaa!!

[/quote]

Tähän se asiallinen keskustelu sitten loppuikin. Mutta mukavahan se, että pääsit itse asiaan, eli itsesi kanssa eri mieltä olevien haukkumiseen.

Vierailija
129/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuo henkilö kenenkä viestiin vastasit, mutta

Nainen voi suojella itseään elämällä tavalla, mikä on vastuullista, olemalla aikuinen. Tietää, että raskaaksi tulee paneskelusta ja jos ei osaa hoitaa ehkäisyä ei tartte panna.

Lääkärien pitäisi suojella elämää, eikä päättää kuka saa elää. Kun vahinko on jo sattunut ja raskaus alkanut sekä lasta että äitiä hoidetaan neuvolassa.

Kuka pitää syntymättömän lapsen oikeuksista kiinni? Onhan eläimilläkin oikeuksia, joista tulee pitää kiinni rangaistuksen uhalla.

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 02:05"]

[/quote]

Kenen sä sitten ajattelet sen vauvan/sikiön olevan?

Valtion? Yhteiskunnan? Naapurien? Molempien vanhempien? Sen äidin? Kenen vauva/sikiö se on?

Vai onko vauva itse itsensä, tai ehkä luonnon? Eli sillä luonnolla tai vauvalla on oikeus päättää itsestään myös yli äidin, yhteiskunnan, naapurin jne.

Minusta tuo on barbarismia. On julmaa antaa aina vauvan tai luonnon päättää, koska siinä välissä on nainen. Eikö naistakin pidä suojella? Abortti pystytään tekemään, mutta sitä keksintöä ei saisi käyttää, vaikka se suojelee naista? Ei se ole vain pahan tekoa pahan tekemisen vuoksi, siinä suojaudutaan luonnolta. Vähän niin kuin joskus on tarve mennä suojaan myrskyltä, vaikka itse ilmakehään päästämämme kasvihuone kaasut olisivat sen aiheuttaneet.

Mitä sinä ja te muut vastustajat siinä abortissa pelkäätte?

[/quote]

Vierailija
130/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen teettänyt abortin viikolla 23. Lapsen aivot eivät kehittyneet ja kun kysyin lääkäriltä voiko lapsi elää kuitenkin onnellisen elämän juosten/ hymyille vastaus oli ei. Jos selviää niin olisi sänkypotilas loppuikänsä. Vauva kerkesi kuolla kohtuun ennen kuin synnytys käynnistettiin. Oli napanuora kaulan ympärillä. En koe olevani paha ihminen siltikään. Ei se helppióa ollut. Ei ole vieläkään mutta mielestäni oikea päätös silti.

Vierailija
131/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

89 jatkaa

kun nainen on mokannut kenen syy on se, että hän on raskaana ja kuka siitä on vastuussa?

Yhteiskunta? Puolustuskyvytön ihmisen alku?

Vastustan aborttia enkä pelkää siinä mitään. Miksi pelkäisin? Teen joka päivä elämässä ratkaisuja, joista vastaan itse sekä niiden ratkaisujen seuraamuksista.

Se on elämää.

Vierailija
132/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän niin erilainen suhtautuminen tähän asiaan johtuu? Onko se kasvatus, oma kokemus vai mikä? Sitä minä joskus mietin.

Vierailija
133/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti taisi kolahtaa, sillä näinhän se on!

Ja ei tekstini mitään asiatonta ollut. Kerroin kuinka minusta on vastenmielistä tappaa toisia ihmisiä. Surullista, että ihmisen ihmisyyden alkuhetki joudutaan määrittelemään epämääräisesti, että jotkut saisivat karmeille teoilleen tekosyyn.

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:14"]

[/quote]

Tähän se asiallinen keskustelu sitten loppuikin. Mutta mukavahan se, että pääsit itse asiaan, eli itsesi kanssa eri mieltä olevien haukkumiseen.

[/quote]

Vierailija
134/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

93 vielä

ja kyllä abortti on aika karmeaa.

Nainen voi tulla lapsettomaksi ja se kuinka abortti tehdään on aika brutaalia.

Netistä löytyy videota ja tietoa. Mielestäni kaikkien aborttia harkitsevien pitäisi joutua katsomaan joku abortointi video ennen haluamaansa operaatiota. Sen verran brutaalia hommaa se sikiön pään murskaaminen ja kappaleina kohdusta repiminen on.

Vierailija
135/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aika yksinkertainen ajattelutapa.

Alappa sinäkin tekemään jotakin niiden jo syntyneiden eteen tai lopeta p:n jauhanta.

Vierailija
136/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä teen jotain jo syntyneiden eteen enkä koe jauhavani paskaa, vaikka pidän aborttia vihonviimeisenä asiana. Vain raiskaus, äidin hengenvaara tai lapsen niin vaikea vamma ettei ole elinmahdollisuus, mielestäni ovat päteviä syitä. Tietenkin raiskauksen jälkeenkin aina jälkiehkäisy mahdollisimman pian.

Vierailija
137/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:36"]

Minäpä teen jotain jo syntyneiden eteen enkä koe jauhavani paskaa, vaikka pidän aborttia vihonviimeisenä asiana. Vain raiskaus, äidin hengenvaara tai lapsen niin vaikea vamma ettei ole elinmahdollisuus, mielestäni ovat päteviä syitä. Tietenkin raiskauksen jälkeenkin aina jälkiehkäisy mahdollisimman pian.

[/quote]

Mitä teet? Otat kotiisi asumaan huonosti voivia lapsia? Autat muuten rahallisesti? Vai autat vain omia lapsiasi?

Vierailija
138/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettisaittien aborttivideot kyllä tiedetään... Siinä edellisessäkin ketjussa jäi joku aborttikeuhkoaja kiinni valheellisista kuvista. Ja joku kertoi useita eri vaiheessa tapahtuneita keskenmenoja kokeneesta kaveristaan, jota ottaa päähän aborttipropagandan valheelliset kuvat.

Vierailija
139/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teksti taisi kolahtaa, sillä näinhän se on!"

Enole tehnyt aborttia, jos sitä kolahtamisella tarkoitat.

"Kerroin kuinka minusta on vastenmielistä tappaa toisia ihmisiä."

Sittenhän on hyvä, ettei sinun sellaista tarvitse tehdä. Tässä vain nyt on se pointti myös, että näkemyskysymys kun on sekin, milloin sikiöstä tulee ihminen. Sinun näkemyksesi ei ole mikään kiveen kirjoitettu fakta.

"Surullista, että ihmisen ihmisyyden alkuhetki joudutaan määrittelemään epämääräisesti, että jotkut saisivat karmeille teoilleen tekosyyn."

Ei sitä tarvitse määritellä epämääräisesti jos ei halua. Syntymä ei esim. ole lainkaan sen epämääräisempi hetki kuin hedelmöityskään. Itseasiassa hedelmöitys on epämääräisempi, koska se ei nykytiedon valossa ole edes mikään yksittäinen hetki, ja harva pystyy nimeämään omankaan raskautensa kohdalla juuri sitä milloin hedelmöitys tapahtui.

Sinä aloit arvostelemaan äitejä, jotka mieluummin tekevät abortin kuin antavat adoptioon lapsen, jota eivät pysyt itse kasvattamaan. Mietipäs miten helppoa on olla raskaana yhdeksän kuukautta ja jopa kiintyä lapseensa sinä aikana ja sitten antaa se pois. Sukulaisesi ja työkaverit onnittelevat uudesta perheenjäsenestä, jne. Mitenkäs sitten selität lapsillesi, että miksi annoit uuden vauvan pois? Ei nämä niin helppoja asioita ole, että voisi alkaa suinpäin tuomitsemaan ihmisiä jotenkin muita huonommiksi.

Vierailija
140/182 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan pelkkää luonnollista biologiaan perustuvaa tunteilua, että ihminen näkee jossakin sikiössä olevan ihmisen, kun ei siinä vain ole, mutta ihmisen luontainen vimma lisääntyä ilmenee niin, että silmämääräinen yllyke herättää voimakkaita tunteita. Pelkkää biologiaa, sillä siittiöitä, jotka sentään ovat lapsen puolikkaita, ei kukaan suojele. Tietysti kannattaa miettiä miten kehittynyt sellainen ihminen on, joka käyttää naista pelkkänä objektina vaikkei edes tunne koko ihmistä. Abortti on elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän