Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaisten lapsilla ei toteudu uskonnonvapaus

Vierailija
27.07.2013 |

Vanhemmat "aivopesevät" lapset omaan uskontoonsa kirkkokäyntien, iltarukouksien, hartauksien, ym. ym. kautta. Pieni lapsi ei osaa kyseenalaistaan vielä uskonasioita vaan ilman muuta uskovat mitä vanhemmat heille kertovat.

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala = etiikka ja moraali, jolla nyt vain sattuu olemaan nimi, kasvot ja taustatarina. Ja jokaisella on omansa, vaikka nimellisesti kuuluisikin jonkin tietyn ajatussuunnan seuraajiin.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sama se mihin uskoo, tärkeämpää on miten sitä uskoa toteuttaa elämässään ja opettaa eteenpäin.

Vierailija
122/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KL=kansanlähetys. Herätysliike, tunnetaan tietysti nykyään myös "räsäsläisyytenä".

Et ole todellakaan yksin, meitä on paljon!

Eselleenkin: Suosittelen uskonnon uhreille, irrottautuville, irtoamista ajatteleville foorumia Huitsinnevadassa. 86

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:25"]

Vanhemmat "aivopesevät" lapset omaan uskontoonsa kirkkokäyntien, iltarukouksien, hartauksien, ym. ym. kautta. Pieni lapsi ei osaa kyseenalaistaan vielä uskonasioita vaan ilman muuta uskovat mitä vanhemmat heille kertovat.

[/quote]

Lukematta muiden vastauksia: Meiltä kuoli vauva, uskomme Jumalaan ja jälleennäkemiseen, siis me aikuiset. Minä opastan lastani parhaani mukaan uskossa mutta se on hänen asia mitä kaikkea uskoo vai uskooko mitään.

Minulle ei ole tärkeää se tuleeko lapsestani uskova tai jos lapseni alkaa hinduksi niin se on hänen tiensä.

Kun vauvamme kuoli, puhuimme paljon mihin sielu meni ja miten ruumiissa ei ole enää elämää. Lapseni usko on saman kaltainen kuin minun ja mieheni, koulussakin on uskontotunnilla ja minusta on ihan ok että hän saa tietää ateismista ja muista uskonnoista. Lapseni sitten valitsee hänen tapansa.

Minulla on äiti joka ei kuulu seurakuntaan (koska se maksaa) mutta uskoo sekä ateisti isä joka taas kuuluu seurakuntaan. Minulle ei ole koskaan kotona uskonnosta puhuttu ja olen toiminut seurakunnassa isosena ja kerhonohjaajana nuorempana.

Minusta on kurjaa lukea ateistien haukkumista ja yleistämistä millaisia olemme. Lapseni ovat käyneet seurakunnankerhoja ja luen heille iltarukouksen jos sitä pyytävät. Lastenraamattua olen lukenut sillä siinä puhutaan juuri minulle tärkeistä asioista: siitä miten ollaan toisille läheisiä.

Vierailija
124/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 14:49"]

KL=kansanlähetys. Herätysliike, tunnetaan tietysti nykyään myös "räsäsläisyytenä".

Et ole todellakaan yksin, meitä on paljon!

Eselleenkin: Suosittelen uskonnon uhreille, irrottautuville, irtoamista ajatteleville foorumia Huitsinnevadassa. 86

[/quote]

Ok. Kansanlähetys on muuttunut ymmärrykseni mukaan paljon siitä, mitä se oli esim 70-luvulla. En tiedä, milloin sinä olet syntynyt. Minä en näe ko. herätysliikettä minään peikkona. Itsekin olen osallistunut toimintaan ja mielestäni toimintaan osallistuvat ihmiset ovat käytännössä aika liberaaleja verrattuna esim lestadiolaisuuteen.

Vierailija
125/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:39"]

[/quote]

Lukematta muiden vastauksia: Meiltä kuoli vauva, uskomme Jumalaan ja jälleennäkemiseen, siis me aikuiset. Minä opastan lastani parhaani mukaan uskossa mutta se on hänen asia mitä kaikkea uskoo vai uskooko mitään.

Minulle ei ole tärkeää se tuleeko lapsestani uskova tai jos lapseni alkaa hinduksi niin se on hänen tiensä.

Kun vauvamme kuoli, puhuimme paljon mihin sielu meni ja miten ruumiissa ei ole enää elämää. Lapseni usko on saman kaltainen kuin minun ja mieheni, koulussakin on uskontotunnilla ja minusta on ihan ok että hän saa tietää ateismista ja muista uskonnoista. Lapseni sitten valitsee hänen tapansa.

Minulla on äiti joka ei kuulu seurakuntaan (koska se maksaa) mutta uskoo sekä ateisti isä joka taas kuuluu seurakuntaan. Minulle ei ole koskaan kotona uskonnosta puhuttu ja olen toiminut seurakunnassa isosena ja kerhonohjaajana nuorempana.

Minusta on kurjaa lukea ateistien haukkumista ja yleistämistä millaisia olemme. Lapseni ovat käyneet seurakunnankerhoja ja luen heille iltarukouksen jos sitä pyytävät. Lastenraamattua olen lukenut sillä siinä puhutaan juuri minulle tärkeistä asioista: siitä miten ollaan toisille läheisiä.

[/quote]

Ei toisia haukkumalla tosiaankaan saavuteta mitään rakentavaa. Ihan puolin ja toisin kannattaa säilyttää kunnioittava asenne.

t. uskova

Vierailija
126/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Räsänen Kansanlähetyksestä ei ole mielestäni varsinaisesti liberaali.

Vierailija
127/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:04"]

[/quote]Viimeistään 18 v voi erota kirkosta, lahkosta jne.

[/quote]

Ja siinäkö kaikki? Ihmissuhteet eivät kariudu ja eroaja ei jää yksin, niinkö?

Vai olisiko totuus jotain muuta? Jotain Nraadollisempaa, oi jumalan rakkaudesta saarnaavat hihhulit...

Vierailija
128/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 03:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 03:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:42"]

Ateistikin on uskovainen. Hän ei vaan usko Jumalaan

[/quote]

Voi aasi mikä oivallus! Kristittykin on ateisti, hän vaan ei usko allahiin/shivaan/odiniin/joulupukkiin?

Yritä nyt ymmärtää, että eiuskominen nimenomaan on ei uskomista.

[/quote]

Ateisti uskoo Jumalan olemassaolemattomuuteen, vaikka hänellä ei ole Jumalan olemassaolemattomuudesta tieteellisiä todisteita. Ateisti perustaa uskonsa uskoon.

[/quote]

Minulla ei ole mitään todisteita että tonttuja ei olisi olemassa.

Silti on päivänselvää että niitä ei ole olemassa. Jumalan kanssa on täsmälleen sama juttu, ihmisen keksimä asia. Vaikka ihmiskunta onkin normaaleja luonnonilmiöitä vierittänyt jumalan teoiksi ei se totuutta muuksi muuta.

Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Vierailija
129/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 17:26"]

Päivi Räsänen Kansanlähetyksestä ei ole mielestäni varsinaisesti liberaali.

[/quote]

Ei hän edusta kaikkien Kansanlähetyksen tilaisuuksissa käyvien mielipiteitä, vaikka varmasti monien mielipiteitä edustaakin. Ko. liikkeen tilaisuuksissa käydään yli raja-aitojen. Ei liike ole niin yhtenäinen, että voitaisiin sanoa, että "Näin ja vain näin uskoo kansanlähetyksen tilaisuudessa käyvä henkilö". Ei siellä ole tiukkaa auktoriteettia, joka potkisi kuulijat pois, jos et usko tietyllä tavalla. Mennä ja tulla saa vapaasti.

Vierailija
130/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se on ihan ok, että aikuinen kertoo lapselle uskonnosta ja nii eespäin, mutta jos sitten kun lapsi kasvaa ja hän ny yhtäkkiä päättääkin että jaahas, ei ookkaan ihan mun juttu ja tälle syötetään uskontoa ku pakkopullaa siitä huolimatta niin sitten se on väärin

Vierailija
131/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se on ihan ok, että aikuinen kertoo lapselle uskonnosta ja nii eespäin, mutta jos sitten kun lapsi kasvaa ja hän ny yhtäkkiä päättääkin että jaahas, ei ookkaan ihan mun juttu ja tälle syötetään uskontoa ku pakkopullaa siitä huolimatta niin sitten se on väärin

Vierailija
132/139 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
133/139 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ajatus sinänsä, mutta tämä ei aina vastaa todellisuutta., sitä miten ihmiset kokevat sen oman uskontonsa, johon ovat syntyneet. Esimerkiksi Kiinassa on miljoonia ihmisiä, jotka ovat löytäneet Jeesuksen ja "vapautuneet henkisestä vankilasta". Kannattaa ottaa selvää Kiinan valtavasta kristillisestä herätyksestä ja esim "Veli Taivaallisesta" (veli Yunin pilkkanimi itsestään), joka mm paastosi vankilassa 70 vrk ja jonka rikkihakatut jalat Jumala paransi ja jonka Jumala ohjasi vankilasta pois vartijoiden ohi. On myös muslimeja, jotka ovat alkaneet uskoa Jeesukseen ja heidän elämänsä on muuttunut radikaalisti. Mm kirjassa nimeltä Revitty huntu nuori rampa musliminainen tuli uskoon kun Jeesus ilmestyi hänelle. Nainen myös parani. Tämä nainen sai tai hankki jostakin Raamatun ja usko alkoi kasvaa hänen sydämessään. Allah, johon islamissa uskotaan, ei ole mikään armahtava ja rakastava Jumala. Jeesus on tullut vapauttamaan ihmiset orjuudesta ja kaikista kahleista. Aikamoinen kahle ihmiselle on myös mm intilaisten hindu-uskonto, jossa täytyy miellyttää miljoonia jumalia ja joka luo eriarvoistavan kastijärjestelmän. Myös kristillinen uskonto voi olla kahlitseva. Elävä usko Jeesukseen ei ole vanhemmilta periytyvä uskonto, vaan elävä voima ja todellinen vapautus ihmiselle kaikesta synnistä ja kahleesta.

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 18:53"]

Uskonnot kertovat enemmän ihmisistä ja ihmisestä kuin mistään tai minkään uskonnon henkiolennosta. Taipumus nähdä tarkoitusta ja merkitystä sinänsä satunnaisissa tapahtumissa on myös ihmislajille ominaista. Usko voi antaa ihmiselle turvaa, rauhaa, luottamusta, tunteen jatkuvuudesta, apua kuolemanpelkoon, raamit elämälle. Mutta huom. ( etenkin te tälläkin palstalla paljon esillä olleet kristityt) tämä pätee ihan mihin tahansa uskontoon. Tavallisten ihmisten tavallinen arkipäivän uskominen on hyvin samanlaista, oli maa tai kulttuuri tai kieli tai ne rituaalit mikä tahansa. Jo siitä syystä toivoisin, ettei arvoteta esim. juuri kristinuskoa siksi ainoaksi oikeaksi uskonnoksi (vaikka se meillä valtauskonto onkin) eikä tulkita muita (=ei-kristittyjä) olemaan vailla jotain oikeaa uskoa tai sitä oikeaa pelastusta ja sen oikean jumaluuden löytämistä. Tällainen ajattelutapa on äärimmäisen loukkaavaa ja alentavaa, vaikka nämä muita uskoon herättävät kokevat olevansa oikeassa ja tekevänsä sen, mitä heidän jumalansa heiltä odottaa. Silmät auki maailmalle ja eri kulttuureille ja opetelkaa näkemään ne tavalliset ihmiset omissa kulttuureissaan ja ne ihmiset, jotka eivät ehkä usko kuin te mutta ovat ihmisinä aivan yhtä arvokkaita ja näkemyksissään aivan yhtä oikeassa kuin tekin. Kristinusko kun ei ole Se Ainoa Oikea vaan osa uskonnollista ihmisaivojen synnyttämää toivemaailmaa, joka eri kulttuureissa vain saa eri ilmiasun.

[/quote]

Vierailija
134/139 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnolliset yhteisöt ja valtio tulisi erottaa toisistaan. Yhteisöverojen tuotto pitäisi ohjata johonkin tärkeään. Uskonnolliset yhteisöt rahoittakoon toimintansa jäsenmaksuilla ja keräyksillä. Kouluissa uskontojen opetus on lopetettava. Alaikäisten ei tulisi olla uskonnollisten yhteisöjen jäseniä. Kotona opetettakoon mitä lystätään, mutta yhteiskunnan ei tarvitse sitä tukea. Uskonnolliseen yhteisöön kuulumisen tulee olla täysi-ikäisen oma valinta. 

Vierailija
135/139 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 00:58"]

Uskonnolliset yhteisöt ja valtio tulisi erottaa toisistaan. Yhteisöverojen tuotto pitäisi ohjata johonkin tärkeään. Uskonnolliset yhteisöt rahoittakoon toimintansa jäsenmaksuilla ja keräyksillä. Kouluissa uskontojen opetus on lopetettava. Alaikäisten ei tulisi olla uskonnollisten yhteisöjen jäseniä. Kotona opetettakoon mitä lystätään, mutta yhteiskunnan ei tarvitse sitä tukea. Uskonnolliseen yhteisöön kuulumisen tulee olla täysi-ikäisen oma valinta. 

[/quote]

Sinä voit yrittää vaikuttaa asiaan seuraavissa vaaleissa. Nyt mennään näillä laeilla, mitä Suomessa tällä hetkellä on ja niitä noudatetaan.

t. uskova

Vierailija
136/139 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme mieheni kanssa tapauskovaisia.

Emme usko jumalaan jnejnejne.

Emmekä katso pahalla jos lapsemme eroavat kirkosta jossain vaiheessa.

Vierailija
137/139 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovan kodin lapsi, oikein herätysliikkeestä. Mutta meillä on aina opetettu kyseenalaistamaan ja miettimään omilla aivoilla. Minulle on opetettu iltarukoukset ja kirkossa käytiin joka viikko. Minä uskon edelleen, ja opetan lapsenikin oikealle tielle. Mutta annan heille vapauden valita ja eväät ajatella ihan omilla aivoillaan! 

Vierailija
138/139 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes sataprosenttisesti kristittyjen lapsista tulee kristittyjä, muslimien lapsista muslimeja, hindujen lapsista hinduja jne. 

Onko kyse todellisesta uskonnonvapaudesta?

Vierailija
139/139 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 04:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:20"]

Lähes sataprosenttisesti kristittyjen lapsista tulee kristittyjä, muslimien lapsista muslimeja, hindujen lapsista hinduja jne. 

Onko kyse todellisesta uskonnonvapaudesta?

[/quote]

ei pidä paikkaansa tuo "lähes sataprosenttisesti"

- ei ainakaan Suomessa.

[/quote]

Miten sinä määrittelet sanan "lähes"? Minun mielestäni yli 90 on jo lähes 100.