Uskovaisten lapsilla ei toteudu uskonnonvapaus
Vanhemmat "aivopesevät" lapset omaan uskontoonsa kirkkokäyntien, iltarukouksien, hartauksien, ym. ym. kautta. Pieni lapsi ei osaa kyseenalaistaan vielä uskonasioita vaan ilman muuta uskovat mitä vanhemmat heille kertovat.
Kommentit (139)
Tiedän ihmisiä, jotka ennen kuolemaansa ovat nähneet pahoja unia ja näkyjä ja kokeneet kauhua. Kun uskovat ovat tulleet rukoilemaan, näyt ja pelot ovat väistyneet.
Viime vuonna kuoli yli 100-vuotiaana uskovainen runoilija Hilja Aaltonen. Hänen rauhalliset viimeiset sanansa olivat kuulemma: "Kaikki on totta".
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 18:16"]
Tiedän ihmisiä, jotka ennen kuolemaansa ovat nähneet pahoja unia ja näkyjä ja kokeneet kauhua. Kun uskovat ovat tulleet rukoilemaan, näyt ja pelot ovat väistyneet.
Viime vuonna kuoli yli 100-vuotiaana uskovainen runoilija Hilja Aaltonen. Hänen rauhalliset viimeiset sanansa olivat kuulemma: "Kaikki on totta".
[/quote]
Tai sitten 100 vuotta passiivista aivopesua? Mutta ei siinä mitään, hyvä hänelle että kuoli rauhallisin mielin, se ei ole keneltäkään pois.
[/quote]
Ihania laulujen sanoituksia hän jätti meille jälkipolville.
Ehkä et tiedä Hilja Aaltosta. Hän oli hyvin herkkäsieluinen ja viisas runoilija, jonka toiminnasta oli passiivinen aivopesu kaukana. Kannattaa lukea vaikka hänen elämänkertansa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 18:30"]
[/quote]
Tai sitten 100 vuotta passiivista aivopesua? Mutta ei siinä mitään, hyvä hänelle että kuoli rauhallisin mielin, se ei ole keneltäkään pois.
[/quote]
[/quote]
Kuten jumalia, myöskään "näkyjä" ei ole olemassa.
En tunne. Viittasin siihen, hän on altistunut sille. Uskovaisella ei sitten ehkä niinkään passiivista, mutta se on taustalla myös meillä ei uskovaisilla. Alkaen vaikkapa lapsuuden aikaisesta seurakunnan iltapäiväkerhosta.. Siitä jäi pienehköt traumat, kyseessä ei ollut edes mikään herätysliike, ihan ev.lut. Ei tullut mitään turvallisuuden tunnetta, millä uskontoa kai yleensä perustellaan, päinvastoin.
Uskonnot kertovat enemmän ihmisistä ja ihmisestä kuin mistään tai minkään uskonnon henkiolennosta. Taipumus nähdä tarkoitusta ja merkitystä sinänsä satunnaisissa tapahtumissa on myös ihmislajille ominaista. Usko voi antaa ihmiselle turvaa, rauhaa, luottamusta, tunteen jatkuvuudesta, apua kuolemanpelkoon, raamit elämälle. Mutta huom. ( etenkin te tälläkin palstalla paljon esillä olleet kristityt) tämä pätee ihan mihin tahansa uskontoon. Tavallisten ihmisten tavallinen arkipäivän uskominen on hyvin samanlaista, oli maa tai kulttuuri tai kieli tai ne rituaalit mikä tahansa. Jo siitä syystä toivoisin, ettei arvoteta esim. juuri kristinuskoa siksi ainoaksi oikeaksi uskonnoksi (vaikka se meillä valtauskonto onkin) eikä tulkita muita (=ei-kristittyjä) olemaan vailla jotain oikeaa uskoa tai sitä oikeaa pelastusta ja sen oikean jumaluuden löytämistä. Tällainen ajattelutapa on äärimmäisen loukkaavaa ja alentavaa, vaikka nämä muita uskoon herättävät kokevat olevansa oikeassa ja tekevänsä sen, mitä heidän jumalansa heiltä odottaa. Silmät auki maailmalle ja eri kulttuureille ja opetelkaa näkemään ne tavalliset ihmiset omissa kulttuureissaan ja ne ihmiset, jotka eivät ehkä usko kuin te mutta ovat ihmisinä aivan yhtä arvokkaita ja näkemyksissään aivan yhtä oikeassa kuin tekin. Kristinusko kun ei ole Se Ainoa Oikea vaan osa uskonnollista ihmisaivojen synnyttämää toivemaailmaa, joka eri kulttuureissa vain saa eri ilmiasun.
Mitä siellä seurakunnan iltapäiväkerhossa tapahtui sellaista, josta sait traumoja?
Itse en enää kuulu kirkkoon, mutta olen uskovainen. Olen kyllä kokenut muutamassa paikassa tuota hengellistä väkivaltaakin. En kiellä etteikö sellaista olisi olemassa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 18:49"]
En tunne. Viittasin siihen, hän on altistunut sille. Uskovaisella ei sitten ehkä niinkään passiivista, mutta se on taustalla myös meillä ei uskovaisilla. Alkaen vaikkapa lapsuuden aikaisesta seurakunnan iltapäiväkerhosta.. Siitä jäi pienehköt traumat, kyseessä ei ollut edes mikään herätysliike, ihan ev.lut. Ei tullut mitään turvallisuuden tunnetta, millä uskontoa kai yleensä perustellaan, päinvastoin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 18:56"]
Mitä siellä seurakunnan iltapäiväkerhossa tapahtui sellaista, josta sait traumoja?
Itse en enää kuulu kirkkoon, mutta olen uskovainen. Olen kyllä kokenut muutamassa paikassa tuota hengellistä väkivaltaakin. En kiellä etteikö sellaista olisi olemassa.
[/quote]
[/quote]
Olen uskovainen ja tiedän, että hengellistä väkivaltaa esiintyy. On olemassa sanonta, että ihmisiin joutuu usein (tai aina) pettymään, mutta Jumalaan ei tarvitse pettyä. Jos sinä joka tätä luet, kohtaat arkielämässäsi hengellistä väkivaltaa, ota asia puheeksi. Ei se ole oikein eikä sellaista tarvitse hyväksyä. Minä en uskovaisena ihmisinä hyväksy enkä puolustele sellaista. Tiedän, että aina ei olla samaa mieltä siitä, mikä on hengellistä väkivaltaa (jonkun mielestä jo evankeliointi voi olla sitä), mutta kyllä tästäkin asiasta voidaan puhua.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 18:56"]
[/quote]
[/quote]
Ei siellä mitään rikolliseksi kutsuttavaa ollut, lähinnä pienten lasten pelottelua helvetillä ja kuolemalla. Mutta en valintaani sen perusteella tehnyt, seuraavan kerran uskonto esiin tuli riparilla. Silloin olin jo omilla aivoillani ajatteleva, ja erosin kirkosta. En pystynyt uskomaan tarjottuun ns. totuuteen. Jos tuosta joku opetus olisi ongittava, niin olkoon vaikka että olkaa todella varovaisia millä pieniä lapsia pelottelette. Heillä kun ei ole parempaa tietoa. Eivätkä he osaa puolustautua.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:20"]
Lähes sataprosenttisesti kristittyjen lapsista tulee kristittyjä, muslimien lapsista muslimeja, hindujen lapsista hinduja jne.
Onko kyse todellisesta uskonnonvapaudesta?
[/quote]
ei pidä paikkaansa tuo "lähes sataprosenttisesti"
- ei ainakaan Suomessa.
Toteutuuko uskonnonvapaus automaattisesti ateistiperheen lapsella? Minä olin ateistiperheen lapsi ja kun halusin alkaa käydä kirkon tilaisuuksissa, sain kotona vastaani käännytysyrityksiä ja pilkkaa. Uskovainen minusta silti tuli.
Näinhän se menee. Vl-yhteisössä lapset aivopestään kaikkeen ihmeellisyyksiin. Aikuisena on erittäin vaikea pyristellä irti siitä mitä on lapsesta asti opetettu.
Lapset pois uskovaisilta, koska kertovat uskonnnosta. Lapset pois ateisteilta, koska eivät voi todistaa ettei Jumalaa ole ja silti kertovat lapsilleen niin.
lapset pois agnostikoilta, koska nämäkin vievät omaa ajatusmaailmaansa eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:25"]
Vanhemmat "aivopesevät" lapset omaan uskontoonsa kirkkokäyntien, iltarukouksien, hartauksien, ym. ym. kautta. Pieni lapsi ei osaa kyseenalaistaan vielä uskonasioita vaan ilman muuta uskovat mitä vanhemmat heille kertovat.
[/quote]
Lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Lapset eivät tosiaan kyseenalaista, vaan uskovat. Niin meidän aikuistenkin pitäisi uskoa, mutta aika heikko on minunkin uskoni.
t. uskova
ja ateisteilla,muslimeilla,hinduilla jne toteutuu? mites puhutun kielenvapaus?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:27"]
So? Miksi pitäisi toteutua?
[/quote]
Tästä syystä: (Suomen perustuslaista)
"11 § Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."
Jaa no ei se toteudu ns. uskonnottomillakaan. Heidät aivopestään niin ettei tarjota mitään vaihtoehtojakaan. Siinä sitten ovat tuon taivaan tietämättömiä eri uskonnoista, tavoista, perinteistä. Ja huikamala jos tulevat uskoon sitten joskus myöhemmin, menee ihan kasvatus hukkaan...
Olen uskovainen ja olen lapsille kertonut mihin uskon ja kasvattanut heidät omiin tapoihini ja perinteisiini (kuka vanhempi ei tee näin?) mutta heillä on ihan oma vapaus ajatella asiaa itse ja en millään tavalla kiellä pohtimasta asioita. Tietoa on tarjolla muustakin ja kysmyksiin vastaan. Iän ja ajattelukyvyn tason mukaan. Ne on minun rakkaita lapsia vaikka päätyisivätkin olemaan ateisteja tai kääntyisivät toisenlaiseen uskoon. Katso kun minulle se ei ole kynnyskysymys olla tekemisissä ja rrakastaa läheisiäni, oli uskonasioista mitä mieltä tahansa. Sen sijaan joskus säälittää ja pelottaa nuo ateistien lapset kun niitten vanhemmilla on hirvee tarve olla jotain vastaan, jotain sellaista johon eivät edes usko...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 20:11"]
Musta se on ihan ok, että aikuinen kertoo lapselle uskonnosta ja nii eespäin, mutta jos sitten kun lapsi kasvaa ja hän ny yhtäkkiä päättääkin että jaahas, ei ookkaan ihan mun juttu ja tälle syötetään uskontoa ku pakkopullaa siitä huolimatta niin sitten se on väärin
[/quote]
Kaikki hengellinen väkivalta on tietenkin väärin. Ei ketään voi pakottaa uskomaan, eikä sellaista edes tule yrittää. Jos ihminen ei ota uskon lahjaa vastaan, hänen puolestaan ei voi kuin rukoilla (ja senkin tulee tapahtua hiljaa itsekseen, niin ettei ketään väkisin painosteta).
t. uskova