Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Totta, kiinnitin huomioni samaan. Ei kai ole erikseen tytöiltä kiellettyjä asioita, vaan samat säännöt koskee poikiakin. Naisilta erikseen on kielletty vain pappeus ja saarnaaminen.
Mutta naiset saa kyllä synnit saarnata anteeksi.
No kyllä se nyt vaan on niin, että tuo on melko sovinistisesti naisiin suhtautuva himmeli.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se nyt vaan on niin, että tuo on melko sovinistisesti naisiin suhtautuva himmeli.
Itse olen nähnyt ja näen liikettä varsin läheltä, ja sanoisin että nykypolvella (alle kolmekymppiset vanhoilislestadiolaiset) sukupuoliroolit eivät ole enää niin selkeät. Mutta esim 70 -ja 80-luvulla syntyneillä ne usein vielä on.
Miutenkin on aika paljon muuttunut meininki taannoisista ajoista. Serkku työskentelee opettajana ja sanoi, että enää ei esim tyttöoppilaista suoraan huomaa, että he tulevat vl-perheestä, koska meikkaavat jo sen verran paljon. Eivät käytä korvakoruja tai värjää hiuksia, mutta kaiken maailman poskipunaa ja esim luomi -ja ripsijuttuja laitetaan.
On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.
Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.
Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.
Odotas vaan kun palat tulimeressä ja uskossa pysyneet pelastuu.
Että meikkaaminen ja korvakorut on yhtä lailla kaikilta kielletty. Heko heko. Sehän vaikuttaakin yhtä paljon kaikkiin.
Meikkaaminen on pikku juttu.
Se, mikä ei ole, on se, että nainen ei saa (edes) seuroissa saarnata. Täysin väärä ja sovinistinen Raamatun tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin olet elämässäsi päässyt ? Kirjoittelemaan joutavia av vauva-palstalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin olet elämässäsi päässyt ? Kirjoittelemaan joutavia av vauva-palstalle..
Oletpa ilkeä. Oletko siis vl,? Ja epälooginen, kun itsekin täällä olet. Ei kerro mitään muusta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Meikkaaminen on pikku juttu.
Se, mikä ei ole, on se, että nainen ei saa (edes) seuroissa saarnata. Täysin väärä ja sovinistinen Raamatun tulkinta.
Missä kohtaa Raamattua annetaan naiselle lupa saarnata?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikea noudattaa sääntöjä? Onko pakko ihan kiusalla ostaa jotkut nahkasaappaat?!
Ihmettelen suoranaista vihaa vanhoillislestadiolaisia kohtaan. Mä muutin aikuisella iällä paikkakunnalle, jossa asuu paljon lestadiolaisia. Tiedän kyllä vanhoillislestadiolaisuudesta erinäisiä asioita, mutta ennen tännen muuttoa mulla ei ole kauheasti ollut kontakteja lestadiolaisiin. Olen tullut siihen tulokseen, että ihmisiä he ovat siinä missä muutkin, hyvine ja huonoinen puolineen.
Olen ollut nyt yhdessä työkokoilupaikassa jonkin aikaa. Mun vastuuhenkilö on vanhoillislestadiolainen mies. Hän on heti alusta asti tuonut mua esille työpaikalla, että saisin töitä tuolta, ihan omasta aloitteestaan. Hän myös päätti, että opettaa kaikki työkonehommat mulle eikä kuuntele yhtään, jos oon jostain sitä mieltä, että en muka osaa jotain asiaa. Että jos vanhoillislestadiolaisuus on sovinistinen kulttuuri, niin ei se ainakaan kaikkiin tunnu vaikuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas vaan kun palat tulimeressä ja uskossa pysyneet pelastuu.
Ymmärrätkö, että kommenttisi on henkistä väkivaltaa? Eikös jumalan asemaan asettuminen ole synti? Sillä eihän ihmisellä ole oikeutta tuomita toista kadotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suoranaista vihaa vanhoillislestadiolaisia kohtaan. Mä muutin aikuisella iällä paikkakunnalle, jossa asuu paljon lestadiolaisia. Tiedän kyllä vanhoillislestadiolaisuudesta erinäisiä asioita, mutta ennen tännen muuttoa mulla ei ole kauheasti ollut kontakteja lestadiolaisiin. Olen tullut siihen tulokseen, että ihmisiä he ovat siinä missä muutkin, hyvine ja huonoinen puolineen.
Olen ollut nyt yhdessä työkokoilupaikassa jonkin aikaa. Mun vastuuhenkilö on vanhoillislestadiolainen mies. Hän on heti alusta asti tuonut mua esille työpaikalla, että saisin töitä tuolta, ihan omasta aloitteestaan. Hän myös päätti, että opettaa kaikki työkonehommat mulle eikä kuuntele yhtään, jos oon jostain sitä mieltä, että en muka osaa jotain asiaa. Että jos vanhoillislestadiolaisuus on sovinistinen kulttuuri, niin ei se ainakaan kaikkiin tunnu vaikuttavan.
Mutta sinä et ole nainen lestadiolaisuuden tulkinnan mukaan, koska et ole yhteisön jäsen.
"Mutta sinä et ole nainen lestadiolaisuuden tulkinnan mukaan, koska et ole yhteisön jäsen. "
Mun mielestä sun ei nyt kannata kauheasti toisten ihmisten puolesta yrittää kertoa, mitä he ajattelevat toisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta sinä et ole nainen lestadiolaisuuden tulkinnan mukaan, koska et ole yhteisön jäsen. "
Mun mielestä sun ei nyt kannata kauheasti toisten ihmisten puolesta yrittää kertoa, mitä he ajattelevat toisista ihmisistä.
Kyse ei ole ajattelusta, vaan opista. Syytön minä siihen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottua, älä yritä istuttaa toisille ihmisille omia ajatuksiasi, kun et heitä tunne. Sinä ehkä näet ihmisen vain lestadiolaisuuden edustajana, mutta todellisuudessa hän on kaikkea muutakin. Niin kuin me kaikki.
Olin kesällä suvareissa. Tuntui jotenkin absurdilta kuunnella, kun iäkäs mieshenkilö paasaa, että syntyvyyden säätely on väärin. Jättäkää lapsiluku herran päätettäväksi. Ja teltta täynnä pikkulapsiperheitä ja nuoria vanhempia, joiden olemuksesta paistoi väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottua, älä yritä istuttaa toisille ihmisille omia ajatuksiasi, kun et heitä tunne. Sinä ehkä näet ihmisen vain lestadiolaisuuden edustajana, mutta todellisuudessa hän on kaikkea muutakin. Niin kuin me kaikki.
"älä yritä istuttaa toisille ihmisille omia ajatuksiasi"
Siinä meni sitten koko kristinuskolta pohja yhdellä lauseella.
Miten tuo liittyy tähän keskusteluun?
Totta, kiinnitin huomioni samaan. Ei kai ole erikseen tytöiltä kiellettyjä asioita, vaan samat säännöt koskee poikiakin. Naisilta erikseen on kielletty vain pappeus ja saarnaaminen.