Köyhyys esteenä, ettei ole ollut varaa kuin yhteen lapseen?
Kommentit (31)
Kelan tuet niin hyvät että pärjää kyllä vaikka tekis viisi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet? Ai lapsilisät? Voin sanoa ettei ne riitä mihinkään, just ja just kattavat lääkkeet toiselle ja toiselle ei edes harrastusmaksua. Me ollaan 2 pienipalkkaista ja laskettiin että max kahteen lapseen on varaa ja nyt kun nämä kaksi ovat teinejä niin sekin tekee vähän tiukkaa. Just toiselle maksettiin ajokortti ja toisella alkoi oikomishoito yksityisellä. Helposti näihin jo palaa lähes kymppitonni. Ehkä olisi tosiaan pitänyt jättää lapsiluku yhteen.
Ei. Pelkäsin, että jos synnytän taas, niin peräsuoli laskeutuu vauvan mukana plöts.
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää kun isä opiskelee. Ei ole palkkatuloja ja ei ole säästöjä. Kela maksoi vain kotihoidontuen ja lapsilisän. Sossu ei mitään. Menin takaisin töihin kun lapsi oli melkein 2v.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet? Ai lapsilisät? Voin sanoa ettei ne riitä mihinkään, just ja just kattavat lääkkeet toiselle ja toiselle ei edes harrastusmaksua. Me ollaan 2 pienipalkkaista ja laskettiin että max kahteen lapseen on varaa ja nyt kun nämä kaksi ovat teinejä niin sekin tekee vähän tiukkaa. Just toiselle maksettiin ajokortti ja toisella alkoi oikomishoito yksityisellä. Helposti näihin jo palaa lähes kymppitonni. Ehkä olisi tosiaan pitänyt jättää lapsiluku yhteen.
Monilla ei ole varaa maksaa ajokorttia ja ei mitän muutakaan. Vain pakolliset, eli ruoka jne.
Minulla ehkä olisi varaa yhteen tai kahteen lapseen mutta elintasoni laskisi silloin aivan liikaa ja eläisin köyhyydessä.
Nyt elätän itseni kohtalaisesti, palkkaa jos saisin käteen vaikka 500e/kk enemmän niin sitten olisi varaa lapsiin. Toki ensin pitäisi löytää nainen kun olen ikisinkku.
Toki mitään vauvakuumetta ei ole joten voin elää ilman hyvin lapsia myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla ei ole varaa maksaa ajokorttia ja ei mitän muutakaan. Vain pakolliset, eli ruoka jne.
Jos tilanne olisi ollut näin huono etten mitään voisi lapselle kustantaa niin en olisi tehnyt yhtään lasta.
Kyllä. Pienituloisina työssäkäyvinä ainoa tuki lapsilisä. Pankista ei saa lisälainaa isomman asunnon ostoon eikä näillä koroilla pystyisi edes lyhentämään enempää kuin nyt.
Meillä on kolme lasta: 8v. 10v. ja 12v. Tekee todellakin tiukkaa, vaikka emme ole edes ihan kaikkein pienituloisimpia. Minun oli tarkoitus hakea ehdi keväänä opiskekelemaan maisterin tutkintoa ja saada sosiaalityöntekijän pätevyys. Näin olisin saanut nostettua omaa tulotasoa. Olen jo avoimessa opiskellut vaadittavat perusopinnot ja aineopinnotkin ovat loppusuoralla.
Eipä nyt olekaan (kiitos hallitus) taloudellista mahdollisuutta lähteä opiskelemaan yhtään mitään. Harmittaa niin hitosti, kun olen päivätyön lisäksi käyttänyt valtavasti aikaa avoimen opintoihin. Varsinkin aineopinnot ovat olleet tiukka rutistus. Ja kaikki tämä opiskeluun käytetty aika on ollut pois perheeltä. Sitä aina sanoin lapsille, että teen tämän meidän perheen takia ja että joskus vielä meilläkin on vähän enemmän rahaa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pienituloisina työssäkäyvinä ainoa tuki lapsilisä. Pankista ei saa lisälainaa isomman asunnon ostoon eikä näillä koroilla pystyisi edes lyhentämään enempää kuin nyt.
Saa pienituloiset myös muita tukia kuten palkalliset vapaat,edullinen päivähoito,ilmainen synnytys,ilmainen koulutus lapselle, ilmainen neuvola... Jne
Noiden tukien arvo taitaa olla jo lähemmäs 1000e/kk.
Tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä lähihoitaja opiskelijana ja totesin etten halua kasvattaa yhtään lasta. Lapsi on vaativa otus.
Ei ollut, saimme yhden aarteen. Ois voinut vastaanottaa enemmänkin.
Meillä on 2 lasta. Oltaisiin periaatteessa haluttu vielä kolmas, mutta päätettiin kuitenkin (pari vuotta sitten kun täytin 40v) tyytyä kahteen. Suurin syy päätökselle oli tiukka taloustilanne. Toiseksi suurin syy oli epävarma pätkätyötilanteeni ja tukiverkoston puute. Ehkä jos oltaisiin oikein tulenpalavasti haluttu kolmas lapsi, olisi silti raskautta vielä yritetty, mutta kun näiden kahden kanssakin ollaan jo tyytyväisiä. Mutta jos ei olisi yhtään taloushuolia, niin olisimme kyllä ehdottomasti kolmatta yrittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pienituloiset myös muita tukia kuten palkalliset vapaat,edullinen päivähoito,ilmainen synnytys,ilmainen koulutus lapselle, ilmainen neuvola... Jne
Ei synnytys ja ja sairaalassa olo ole ilmaista.
Ikä tuli vastaan, kukaan ei ollut sanonut että kuinka antoisaa on kun on lapsi. Yhden ehdin saada, Suurkiitos.
Minun on vaikea ymmärtää miten kahden vanhemmankin perheessä voi olla niin tiukkaa. Olen itse ollut yh koko lasteni lapsuuden. Olen sinä aikana ollut sekä hoitovapaalla että opiskelija että työelämässä. Varsinkin lasten ollessa pikkuisia kukut ovat niin matalat että molemmatkin vanhemmat ehtivät halutessaan opiskella vaikka uuden, paremmin työllistävän tutkinnon. Olen edelleen yh ja saan ihan hyvää palkkaa. Asumme lähellä keskustaa, lapset käyvät hyvää koulua ja harrastavat. Suunnittelen kolmatta lasta. Eli miten huono suunnittelun taito on niillä kahden tulonsaajan perheillä joilla ei ole varaa lapseen? Mitkä teillä ovat ne kriteerit? Etelänmatka 2x vuodessa ja satanen viikkorahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuilla ei asuta eikä syödä, juuri siksi ne ei lisää mahdolliduuksia 2. lapsee
Synnytys ei tosin ollut ilmainen, eikä koulukaan täysin. Palkalliset vapaat??? Tarkoitatko äitiyslomaa, ei se ole palkallinen kuin max 3kk?
Tavallaan. Saatiin yllärivauva kesken korkeakouluopintojen. Elettiin kädestä suuhun kaikki opiskeluvuodet eikä ollut rahaa tai henkisiä resursseja tehdä toista lasta. Kun vihdoin oltiin molemmat valmistuttu, lapsi oli menossa eskariin ja todettiin, ettei edes haluta enempää lapsia. Keskityttiin tekemään uraa ja olemaan tämän yhden lapsen kanssa. Nykyisin ollaan kaikkea muuta kuin köyhiä (kk yhteen lasketut nettotulot 5500-6000€). Mutta ei silti kyllä kaduta, että ei lähdetty siihen opiskeluajan köyhyyteen ja muuhun rumbaan hankkimaan toista lasta. Eihän sitä tiedä oltaisiinko näin hyvässä tilanteessa, jos lapsia olisi enemmän. Se olisi vaikuttanut kuitenkin ainakin minun valmistumiseen ja sitä kautta en olisi välttämättä esim. saanut jalkaa oven väliin niin hyvässä kohtaa työelämää, mitä nyt sain.
Pärjään kyllä yksin ihan hyvin, mutta minulla ei taida olla siihen ensimmäiseenkään lapseen varaa.