Olen niin väsynyt, että kuulen omiani - lääkäri ei suostu määräämään edes lyhyeksi aikaa unilääkkeitäu
Olen kärsinyt monta kuukautta unettomuudesta mm. kipujen vuoksi. Tilanne on pahentunut koko ajan. Koska en pysty enää syömään kunnolla, tasapainon kanssa on ongelmia, kuulen puhetta vaikka olen yksin huoneessa jne., varasin ajan tk-lääkärille. Lääkäri kieltäytyi määräämästä unilääkettä edes pari viikoksi. Perusteina oli, että minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon, unilääkkeisiin jää kuulemma helposti riippuvaiseksi ja "nuorilla tälläiset uniongelmat eivät ole vakavia, koeta vain nukkua". Olen kokeillut vaikka mitä mutta mikään ei auta. Kellään neuvoja tai onko palstalla kohtalotovereita? En tiedä enää, mitä tekisin.
Kommentit (141)
Ehkä sua ylilääkitään jo nyt?
Ei maksa kestä.
Millaiset elintavat sinulla on? Voisiko niillä vaikuttaa hyvinvointiisi?
Wiinaa !
Zincc
Sen jälkeen nukut kuin tukki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Olen 27-vuotias, lääkäri määräsi heti unettomuudesta valitettuani kahta eri lääkettä, nukahtamiseen ja unen pidentämiseen.
Ap sanoi käyttävänsä muitakin lääkkeitä. Elämänhallintsongelma lienee juurisyy ap:lla. Sp ei puhunut myöskään työssäkäynnistä tai opiskelusta.
Jos on uneton ja muita sairauksia, kuinka kauan kuvittelet kenenkään pystyvän jatkamaan opiskeluja/työntekoa?
Ainakin minulla jo muutama valvottu yö vetää pään ja kropan niin ylikierroksille, ettei nukkumisesta kannata siinä tilassa enää haaveillakaan. Bussin hurina alkaa kuulostaa kuorolaululta ja näkökentän laidoilla alkaa vilahdella kaikkea omituista. Keskittymiskyky on olematon ja olo muutenkin jotenkin epätodellinen. Jo vuorokauden yhtäjaksoinen valvominen vastaa humalatilaa, jossa esim. autoa ei voi enää ajaa. Tämä on tietysti yksilöllistä ja toiset kestävät unettomuutta paremmin kuin toiset.
Kun on useamman yön pyöriskellyt sängyssä turhautumisen äärirajoilla, alkaa sänkyynmeno iltaisin jo ajatuksenakin tuntua vastenmieliseltä.
Hoen usein itselleni, ettei väsymys ole vaarallista eikä siihen voi kuolla. Yritän hyväksyä sen, että tänäänkin olen väsynyt. Psykologilta sain ohjeen, että viettää sängyssä 15 min ja jos uni ei tule, nousee vaikka lukemaan kirjaa tai tekemään jotain muuta rauhallista. Älylaitteet ja telkkari kiinni. Sitten jos ja kun alkaa taas väsyttää, koittaa uudelleen nukahtaa sen n. 15 minuuttia ja jos ei nukahda, nousee taas lukemaan/neulomaan ja tätä niin kauan että nukahtaa. Sänkyyn ei pitäisi mennä kuin väsyneenä.
En osaa AP:tä sen kummemmin auttaa, kun lähtötilanteesta oli kerrottu niin niukasti. Vaadi vaikka pääsyä unitutkimuksiin, jos siellä selviäisi jotain.
Sinänsä neuvo kääntyä psyk. polille on oikein hyvä mutta esim. kotikaupungissani sinne on monen kuukauden jonot. Ap:n tilanne kuulostaa hankalalta, toivon, että saat apua mahdollisimman pian. Panostaisin myös erityisesti kiputilanteen selvittelyyn. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sua ylilääkitään jo nyt?
Ei maksa kestä.Millaiset elintavat sinulla on? Voisiko niillä vaikuttaa hyvinvointiisi?
Mitä tarkoitat ylilääkitsemisellä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kofeiini ja nikotiini veks. Alkoholi myös. Syö riittävästi magnesiumia illalla.
Luontaispuolelta tryptofaani, l-theaniini (esim Superior sourcen imeskelytabletti) ja solumineraali 7. Liuota 10 tablettia kiehuvaan veteen ja purskuttele suussa ennen nielemistä juuri ennen nukkumaanmenoa.
Tarkastele elämääsi ja rauhoita hermostoa. Älä rääkkää kehoa, rentoudu ja rauhoitu. Kuuntele syvän unen binauraleita youtubesta, esim. Jason Stephensonin tili.
Älyttömiä neuvoja suurin osa näistä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä neuvo kääntyä psyk. polille on oikein hyvä mutta esim. kotikaupungissani sinne on monen kuukauden jonot. Ap:n tilanne kuulostaa hankalalta, toivon, että saat apua mahdollisimman pian. Panostaisin myös erityisesti kiputilanteen selvittelyyn. Voimia!
Kyllä sinne pääsee, jos oikeasti on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Hieman liioittelun makua ap. Lääkärikin takuulla huomasi tämän. Ei unettomuus aiheuta todellakaan mitään tasapainohäiriöitä, ruokahaluttomuutta ja varsinkaan mitään äänten kuulemista!
Unettomuus on yksi psykoosin ennakko-oireista, ja äänien kuuleminen on jo psykoosioire.
"minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon"
Ihan järkevää lääkäriltä ajatella sitä, että ei ole miljoonaa lääkettä. Todennäköisesti aloittajallakin on lääkelistallaan joku lääke millä on yhteisvaikutuksia unilääkkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää lääkäriltä ajatella sitä, että ei ole miljoonaa lääkettä. Todennäköisesti aloittajallakin on lääkelistallaan joku lääke millä on yhteisvaikutuksia unilääkkeiden kanssa.
Lääkäri ei ole todellakaan järkevä jättäessään potilaan ilman hoitoa. Unettomuus on tällä hetkellä akuutti ja ensisijainen ongelma ap:lle.
Liikunta, oikeanlainen ravinto, rytmit, tietokonepelit ja kännykät pois klo 8 lähtien ja luet kirjaa siihen asti, kunnes nukahdat. Tämän uuden tavan oppiminen ja unirytmin saaminen kestää eri ihmisillä eri ajan. Minulla meni puolisen vuotta, ennenkuin alkoi toimia.
Huomaa, että ketjuun on tullut lääkäreitä puolustelemaan epäpätevää kollegaa.
Kokeile ap yksityiseltä
Älä anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, oikeanlainen ravinto, rytmit, tietokonepelit ja kännykät pois klo 8 lähtien ja luet kirjaa siihen asti, kunnes nukahdat. Tämän uuden tavan oppiminen ja unirytmin saaminen kestää eri ihmisillä eri ajan. Minulla meni puolisen vuotta, ennenkuin alkoi toimia.
Meinaat, että ap:n kaltainen ihminen, joka kärsii pahoista unettomuuden aiheuttamista oireista ja on ilmeisesti muitakin sairauksia voi odottaa puoli vuotta? Miksi Suomessa ollasn joidenkin sairauksien suhteen näin valtavan lääkevastaisia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vauhtoehtoja löytyy. Tekosyy tämä.
Omituinen lääkäri kun jättää potilaan hoidotta. Kokeile toista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman liioittelun makua ap. Lääkärikin takuulla huomasi tämän. Ei unettomuus aiheuta todellakaan mitään tasapainohäiriöitä, ruokahaluttomuutta ja varsinkaan mitään äänten kuulemista!
Unettomuus on yksi psykoosin ennakko-oireista, ja äänien kuuleminen on jo psykoosioire.
Unettomuus aiheuttaa todennäköisesti äänten kuulemisen eikä toisinpäin. Turha peloitella ihmisiä asiantuntemattomilla höpötyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että ap:n kaltainen ihminen, joka kärsii pahoista unettomuuden aiheuttamista oireista ja on ilmeisesti muitakin sairauksia voi odottaa puoli vuotta? Miksi Suomessa ollasn joidenkin sairauksien suhteen näin valtavan lääkevastaisia?
Mulla oli ammattikoulussa kuukausi tolkulla paha unettomuus jakso vaikka tein kaiken oppikirjojen ja unioppaiden mukaan. Jossain vaiheessa kaksi viikkoa meni niin, että nukuin vain joka toinen yö nelisen tuntia ja raahauduin kouluun, opettajatkin näki tän eikä mun päähän jäänyt mitään siitä ajasta.
Olin sit valvonut kaksi yötä putkeen ja marssin aamulla terkkarille ja itkuisena kysyin "mitä mun pitää tehdä, että saan jotain millä mä nukun?" ja selitin itku kurkussa etten jaksa, en saa nukuttua, oon väsynyt.
No sain sentään saikkulapun, mutta kuulemma asia ei ollut akuuttia (???) ja saan lääkäriajan myöhemmälle. Saikkulapun kävin viemässä opettajalle edelleen itkuisena ja sanoin että mä en vaan nuku johon opettaja totesi "joo, ne on vaikeita nää kahdeksan aamut".
Lekuri sit tyrkytti vaan masennuslääkkeitä.
Siis ihanko oikeasti kehotetaan odottamaan jopa puoli vuotta että uni tulee? Mä haluaisin saada unta ehkä ennen sitä? Oletteko te jeesustelijat tietoisia siitä, että valittamista käytetään kidutuskeinona? Oletteko koska viimeksi koittaneet valvoa edes paria vuorokautta?
Vierailija kirjoitti:
Unilääkkeiden uni on niin keinotekoista, että ei siinä tunne nukuneensa. Kokemusta on. Melatoniini aiheuttaa ainakin mulle levottomia unia ja herään n. 2h nukahtamisen jälkeen. Paras lääke on liikunta. Illalla sammutan kaikki älylaitteet, lähdet lenkille, pesulle ja syöt kevyen iltapalan ja pötköttämään. Jospa kroppa rauhoittuisi sen verran, että uni tulee.
Kyllä mä ainakin tunnen oonko valvonut yön vai nukkunut pillereillä kahdeksan tuntia.
Arvaa kumpi on parempi?
Kaikki kofeiini ja nikotiini veks. Alkoholi myös. Syö riittävästi magnesiumia illalla.
Luontaispuolelta tryptofaani, l-theaniini (esim Superior sourcen imeskelytabletti) ja solumineraali 7. Liuota 10 tablettia kiehuvaan veteen ja purskuttele suussa ennen nielemistä juuri ennen nukkumaanmenoa.
Tarkastele elämääsi ja rauhoita hermostoa. Älä rääkkää kehoa, rentoudu ja rauhoitu. Kuuntele syvän unen binauraleita youtubesta, esim. Jason Stephensonin tili.