Olen niin väsynyt, että kuulen omiani - lääkäri ei suostu määräämään edes lyhyeksi aikaa unilääkkeitäu
Olen kärsinyt monta kuukautta unettomuudesta mm. kipujen vuoksi. Tilanne on pahentunut koko ajan. Koska en pysty enää syömään kunnolla, tasapainon kanssa on ongelmia, kuulen puhetta vaikka olen yksin huoneessa jne., varasin ajan tk-lääkärille. Lääkäri kieltäytyi määräämästä unilääkettä edes pari viikoksi. Perusteina oli, että minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon, unilääkkeisiin jää kuulemma helposti riippuvaiseksi ja "nuorilla tälläiset uniongelmat eivät ole vakavia, koeta vain nukkua". Olen kokeillut vaikka mitä mutta mikään ei auta. Kellään neuvoja tai onko palstalla kohtalotovereita? En tiedä enää, mitä tekisin.
Kommentit (141)
Mene yksityiselle. Sieltä saa reseptin helpommalla.
Eikö edes mirtatsapiinia tai ataraxia tyrkyttänyt?
Juu eihän ne määrää ei.
"Nuorilla ei uniongelmat ole vakavia", voi nyt helvetti. Kyllä minusta on erittäin elämää häiritsevää ja siten vakavaakin, että saa nukuttua vain muutaman tunnin yössä ja silti pitäisi ylläpitää elämää. Ja usein en ylläpidä, koska en jaksa, asiat jäävät sitten tekemättä. Nykyään itsellänikin on tullut myös fyysisiä ongelmia.
Toisaalta jännä miten unesta usein puhutaan erittäin tärkeänä ja unettomuudesta jopa vaarallisena, mutta lääkärit eivät oikeasti tarjoa mitään apua asian kanssa.
Ketipinoria kyllä saa. Mitä niitä huumaavia edes yrittää saada.
Se on ihan helvettiä että jotkut lääkärit jakelee niitä "yritä nyt vaan nukkua"-neuvoja! Helvettiin sellaset lääkärit!
Kokeile Benadryl-allergialääkettä, se nukuttaa.
Todella odotan aikaa kun lääkärit on pelkkä tekoäly eikä tarvi selittää niille MITÄÄN.
Vaihda lääkäriä. Vasta valmistuneilta voi olla kys.lääkkeitä kielletty määräämästä. Voi olla että kannattaisi ottaa mirtatsapiini kokeiluun. Jos ei tehoa niin sitten uusi yritys.
Jos vain pystyt maksamaan niin käy yksityisellä. Tuo äänien kuuleminen kertoo jo ettet ole kunnossa. Ethän autoa aja noin väsyneenä? Kävelykin on vaarallista liikenteen seassa. Sinun on saatava nukuttua.
Saitko yhteyden psykiatriselle puolelle?
Tuohan on aivan kamalaa.
Kerroitko äänistä rehellisesti lääkärille? Tuo lekuri on ollut vastuuton ja ammattitaidoton jos on kieltäytynyt hoitamasta eikä edes ohjannut eteenpäin.
1/4 mirtatsapiinista, toimii kuin nuija minuun ja mieheeni. Ei jää koukkuun.
Vai onko sulla jo mielialalääke, kun kerran raskas lääkitys?
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan helvettiä että jotkut lääkärit jakelee niitä "yritä nyt vaan nukkua"-neuvoja! Helvettiin sellaset lääkärit!
Benadryl ei tosiaan nukuta ainakaan mua yhtään.
Viime yönä sain nukuttua kun otin 100mg Ketipinoria. Annostus oli 25mg ei tuntunut missään, otin lisää 25mg ei tuntunut taaskaan missään. Otin sitten vielä 50mg niin johan nukutti. Kärsin kroonisesta unettomuudesta. Ei siihen mitkään kesyt lääkkeet auta. Tätä ennen olin valvonut 3 yötä. Teki hyvää kun nukkui 14 tuntia. :)
Itsellä oli muutama vuosi sitten hetkellisesti paha unettomuus, joka oli jatkunut viikon. Siis max. 2h unta, muutama yö valvoessa. Aloin olemaan totaalisen sekaisin unenpuutteesta, joitain lieviä aistiharhoja jne. TK-lääkäri lateli jotain samanlaista "Oletko kokeillut metsässä kävelyä?" -tyyppistä läppää. Mainittakoon tähän väliin etten ollut aiemmin käyttänyt nukahtamislääkkeitä, rauhoittavia tms.
Kyllästyin ja marssin psykan päivystykseen. Kerroin etten ole saanut nukuttua, näen näkyjä jne. Näki sen kyllä päältäkin että puhuin ihan asiaa. Ottivat sisään ja antoivat sellaiset napit että tipahdin välittömästi ja olin taju kankaalla/nukuin 10h putkeen. Sain sitten reseptin ynnä ohjauksen asialliseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benadryl ei tosiaan nukuta ainakaan mua yhtään.
Ehkä tämä ajatus Benadrylistä nukuttavana lääkkeenä on tullut siitä, että pohjoisamerikkalainen versio on eri kuin mitä Suomessa myydään. Ja siis tää.meidän versio ei ole nukuttava (ainakaan samassa määrin).
Ihan sairasta tuollainen ikäsyrjintä. Mutta mene tosiaan yksityiselle.
Onko sullakin niin että virkistyt iltaa kohden, kun pitäisi väsyttää?
Kyllä on vaikeata saada yksityiseltäkin puolelta nukahtamislääkettä.Magnesiumjauhoa vaan tarjoili!
Yhteys psykiatriseen heti huomenna, osaavat ottaa siellä sut tosissaan.
Olen itsekin kokenut lamaannuttavan unettomuuden. Muistan kun kerran monen viikon valvomisen jälkeen päivällä katsoin kelloa seinällä, enkä millään tajunnut paljonko se on. Ja tk-lekurit kehotti vaan ottamaan melatoniinia isommalla annoksella.
Otan osaa! Toivottavasti saat apua pian.
Mitä ne kivut on? Se on ensimmäinen ongelmasi.
Onko vahva melatoniini kokeiltu vai eikö edes sitä määrännyt?