Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen niin väsynyt, että kuulen omiani - lääkäri ei suostu määräämään edes lyhyeksi aikaa unilääkkeitäu

Vierailija
06.08.2020 |

Olen kärsinyt monta kuukautta unettomuudesta mm. kipujen vuoksi. Tilanne on pahentunut koko ajan. Koska en pysty enää syömään kunnolla, tasapainon kanssa on ongelmia, kuulen puhetta vaikka olen yksin huoneessa jne., varasin ajan tk-lääkärille. Lääkäri kieltäytyi määräämästä unilääkettä edes pari viikoksi. Perusteina oli, että minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon, unilääkkeisiin jää kuulemma helposti riippuvaiseksi ja "nuorilla tälläiset uniongelmat eivät ole vakavia, koeta vain nukkua". Olen kokeillut vaikka mitä mutta mikään ei auta. Kellään neuvoja tai onko palstalla kohtalotovereita? En tiedä enää, mitä tekisin.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain yksityiseltä helposti lääkkeet kun valitin etten aina meinaa saada unta työstressin takia. Zopinoxia ja vahvaa melatoniinia.

Minulla ei kyllä mitään muita lääkityksiä ole, joten ehkä siksi lääkäri piti minua "turvallisena" tapauksena.

Vierailija
42/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö edes mirtatsapiinia tai ataraxia tyrkyttänyt?

Ei kumpaakaan. Ataraxia olen saanut aikaisemmin maksasairauden aiheuttamaan kutinaan. Lääke ei valitettavasti väsyttänyt minua ainakaan silloin.

ap

Maksasairaus....Alkoa kuluu paljonko? Se aiheuttaa unettomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman liioittelun makua ap. Lääkärikin takuulla huomasi tämän. Ei unettomuus aiheuta todellakaan mitään tasapainohäiriöitä, ruokahaluttomuutta ja varsinkaan mitään äänten kuulemista!

No todellakin aiheuttaa. Ei nyt mikään yhden yön valvominen, mutta kun unettomuus jatkuu vähän pitempään niin siitähän seuraa vaikka mitä.

Vierailija
44/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli muutama vuosi sitten hetkellisesti paha unettomuus, joka oli jatkunut viikon. Siis max. 2h unta, muutama yö valvoessa. Aloin olemaan totaalisen sekaisin unenpuutteesta, joitain lieviä aistiharhoja jne. TK-lääkäri lateli jotain samanlaista "Oletko kokeillut metsässä kävelyä?" -tyyppistä läppää. Mainittakoon tähän väliin etten ollut aiemmin käyttänyt nukahtamislääkkeitä, rauhoittavia tms. 

Kyllästyin ja marssin psykan päivystykseen. Kerroin etten ole saanut nukuttua, näen näkyjä jne. Näki sen kyllä päältäkin että puhuin ihan asiaa. Ottivat sisään ja antoivat sellaiset napit että tipahdin välittömästi ja olin taju kankaalla/nukuin 10h putkeen. Sain sitten reseptin ynnä ohjauksen asialliseen hoitoon. 

Tarina muuten ok, mutta nukuit mukamas vain 10h? Ei oikein sovi kuvaan nyt.

Itse olen siis kärsinyt kroonisesta unettomuudesta 18 vuotta. 

Vierailija
45/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu eihän ne määrää ei.

"Nuorilla ei uniongelmat ole vakavia", voi nyt helvetti. Kyllä minusta on erittäin elämää häiritsevää ja siten vakavaakin, että saa nukuttua vain muutaman tunnin yössä ja silti pitäisi ylläpitää elämää. Ja usein en ylläpidä, koska en jaksa, asiat jäävät sitten tekemättä. Nykyään itsellänikin on tullut myös fyysisiä ongelmia.

Toisaalta jännä miten unesta usein puhutaan erittäin tärkeänä ja unettomuudesta jopa vaarallisena, mutta lääkärit eivät oikeasti tarjoa mitään apua asian kanssa.

Olen kyllä tämän kokemuksen perusteella asiasta myös hämmästynyt. Unettomuus vaikuttaa todella paljon myös muihin sairauksiini ja laskee toimintakykyäni todella alas. Olin kyllä yllättänyt, ettei ainakaan tämä lääkäri oikein tuntunut ymmärtävän tätä asiaa. Voimia kovasti sinulle unettomuuden kanssa kamppailuun.

ap

Vierailija
46/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Olen 27-vuotias, lääkäri määräsi heti unettomuudesta valitettuani kahta eri lääkettä, nukahtamiseen ja unen pidentämiseen.

Ap sanoi käyttävänsä muitakin lääkkeitä. Elämänhallintsongelma lienee juurisyy ap:lla. Sp ei puhunut myöskään työssäkäynnistä tai opiskelusta.

Vierailija
47/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman liioittelun makua ap. Lääkärikin takuulla huomasi tämän. Ei unettomuus aiheuta todellakaan mitään tasapainohäiriöitä, ruokahaluttomuutta ja varsinkaan mitään äänten kuulemista!

Kyllä todellakin aiheuttaa, kun jatkuu riittävän pitkään. 

Vierailija
48/141 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinoria kyllä saa. Mitä niitä huumaavia edes yrittää saada.

Tällaisiä kommentteja en oikein ymmärrä. Myös Ketipnoria voidaan käyttää väärin. En myöskään "tilannut" lääkäriltä edes mitään "huumaavia" lääkkeitä. Ketipnor ei edes sovi minulle muiden sairauksieni vuoksi.

ap

Vierailija
49/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyspraksia, johon liittyy usein oppimisvaikeuksia....?

Vierailija
50/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli muutama vuosi sitten hetkellisesti paha unettomuus, joka oli jatkunut viikon. Siis max. 2h unta, muutama yö valvoessa. Aloin olemaan totaalisen sekaisin unenpuutteesta, joitain lieviä aistiharhoja jne. TK-lääkäri lateli jotain samanlaista "Oletko kokeillut metsässä kävelyä?" -tyyppistä läppää. Mainittakoon tähän väliin etten ollut aiemmin käyttänyt nukahtamislääkkeitä, rauhoittavia tms. 

Kyllästyin ja marssin psykan päivystykseen. Kerroin etten ole saanut nukuttua, näen näkyjä jne. Näki sen kyllä päältäkin että puhuin ihan asiaa. Ottivat sisään ja antoivat sellaiset napit että tipahdin välittömästi ja olin taju kankaalla/nukuin 10h putkeen. Sain sitten reseptin ynnä ohjauksen asialliseen hoitoon. 

Kiinnostaa suuresti tietää mitä nappeja/apua sait. Mulla on ollut krooninen unettomuus 17 v eikä mikään auta. Olen käynyt läpi kaikki mahd. lääkärit, lääkeet, hoidot ilman tulosta.

Vierailija
51/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapiinia luulisi irtoavan? Vaikka ei se mitään ihanteellista myrkkyä olekaan, mutta eipä sitä toisaalta koko ajan kannata tai välttämättä tarvitse ottaakaan. Ketipinoriin taas ei kannata koskea ja sillä keitellä aivojaan jo nuoresta.

Opamox silloin tällöin olisi hyvä rauhoittumiseen, että saisi unta.

Terapeutille kyntämään omia ajatuksia ensimmäiseksi, josko jotain selkenisi siellä.

Vierailija
52/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit määrää nykyään unilääkettä ja rauhoittavia vain niiden ongelmakäyttäjille. Tullut huomattua. Itse et apua saa, ja samalla narkit hakee päivystyksestä jopa kaikki mahdolliset pillerit joko itselle tai myytäväksi.

Vierailija
53/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilääkkeiden uni on niin keinotekoista, että ei siinä tunne nukuneensa. Kokemusta on. Melatoniini aiheuttaa ainakin mulle levottomia unia ja herään n. 2h nukahtamisen jälkeen. Paras lääke on liikunta. Illalla sammutan kaikki älylaitteet, lähdet lenkille, pesulle ja syöt kevyen iltapalan ja pötköttämään. Jospa kroppa rauhoittuisi sen verran, että uni tulee.

Vierailija
54/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unilääkkeiden uni on niin keinotekoista, että ei siinä tunne nukuneensa. Kokemusta on. Melatoniini aiheuttaa ainakin mulle levottomia unia ja herään n. 2h nukahtamisen jälkeen. Paras lääke on liikunta. Illalla sammutan kaikki älylaitteet, lähdet lenkille, pesulle ja syöt kevyen iltapalan ja pötköttämään. Jospa kroppa rauhoittuisi sen verran, että uni tulee.

Vaikea kuvitella että apLlä nyt tuo lenkki onnistuu, jos hän ei saa kipujen takia nukuttua...

Tuosta miksi melatoniini herättää parin tunnin jälkeen; se johtuu siitä, että aine on unihormonia, ja kun se poistuu elimistöstä, osan ihmisistä kroppa ja pää luulee että jahas, nyt on sitten aamu, ja ihminen herää. Sen jälkeenhän sitten ei enää uni tulekaan sille yölle, koska nythän on aamu!

Vierailija
55/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kaikilla rauhoitu, vaan päinvastoin menee enemmän sekaisin liikunnasta. Ihan hyvin sitä nukkuu useimmilla kokeilemillani unilääkkeillä, syvää unta ja näkee paljon uniakin.

Vierailija
56/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy uimassa ja syö hyvin. Kokeile.

Liiku itsesi väsyneeksi. Uinti on semmloisrn hyvä ja rauhoittava. Tärkeää olisi syödä hyvin.

Lopeta unen vahtaaminen. Mulle yks unitutkija sanoi, että ihminen nukuuu sitten kun on niiiin väsynyt.

Se auttoi mua. Lopetin aamuyöllä valvoessani unen vahtaamisen.

Käytätkö päihteitä?

Ne kannattaa lopettaa. Ovat ylimääräistä ja aiheuttavat ylivireyttä-samoin aspartaamit ja muut aineet. Niissä sun lääkkeissä voi olla jotain, mikä aiheuttaa unettomuutta. Ehkä niitä voisi tarkentaa.

Voimia.

Vierailija
57/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella että apLlä nyt tuo lenkki onnistuu, jos hän ei saa kipujen takia nukuttua...

Tuosta miksi melatoniini herättää parin tunnin jälkeen; se johtuu siitä, että aine on unihormonia, ja kun se poistuu elimistöstä, osan ihmisistä kroppa ja pää luulee että jahas, nyt on sitten aamu, ja ihminen herää. Sen jälkeenhän sitten ei enää uni tulekaan sille yölle, koska nythän on aamu!

Kivut voivat lievittyä liikunnalla, riippuen toki millaisia kipuja. Lihakset lämpeää ja rentoutuu, pää saa raitista ilmaa. En todellakaan meinaa mitään hikilenkkiä vaan illan hämärtyessä kävelemistä. Ajatukset lähtevät liikkumaan ja stressitaso laskee.

Vierailija
58/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dyspraksia, johon liittyy usein oppimisvaikeuksia....?

Miten liittyy ketjuun? Vai meinastko tämän olevan ap:n diagnoosi?

Vierailija
59/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä lääkärillä oli hyvä syy kieltää sulta unilääkkeet. Mietipä nyt ittekin.

Kerro toki kaikille, mikä moinen syy on.

Vierailija
60/141 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Olen 27-vuotias, lääkäri määräsi heti unettomuudesta valitettuani kahta eri lääkettä, nukahtamiseen ja unen pidentämiseen.

Ap sanoi käyttävänsä muitakin lääkkeitä. Elämänhallintsongelma lienee juurisyy ap:lla. Sp ei puhunut myöskään työssäkäynnistä tai opiskelusta.

Niin, ajattele, ihmisellä voi olla kaikenlaisia sairauksia. Ei muiden lääkkeiden käyttö tarkoita automaattisesti, että sinulla olisi mitään elämäntapaongelmaa. Vai onko sinusta vaikkapa säännöllisellä lääkityksellä olevalla diabetikolla, migreenikolla tai kilpirauhasongelmasta kärsivällä elämäntapaongelmia?

Joo, ap ei puhunut mitään työstä ja opiskelusta. Mainitsi kärsivänsä useammasta sairaudesta ja kroonisista kivuista, joten hän voi olla työ- ja opiskelukyvytön jne. En minäkään avautuisi kaikista henkilökohtaisista asioistani palstalla.

Yleisenä kommentina vielä: Ihmetyttää kaltaisesi ihmiset, jotka tekevät keskustelupalstoilla hyvinkin pienillä todisteilla ilkeotä päätelmiä täysin tuntemattomista ihmisistä. Mitä se kertookaan teistä ja teidän luonteesta jne?