Olen niin väsynyt, että kuulen omiani - lääkäri ei suostu määräämään edes lyhyeksi aikaa unilääkkeitäu
Olen kärsinyt monta kuukautta unettomuudesta mm. kipujen vuoksi. Tilanne on pahentunut koko ajan. Koska en pysty enää syömään kunnolla, tasapainon kanssa on ongelmia, kuulen puhetta vaikka olen yksin huoneessa jne., varasin ajan tk-lääkärille. Lääkäri kieltäytyi määräämästä unilääkettä edes pari viikoksi. Perusteina oli, että minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon, unilääkkeisiin jää kuulemma helposti riippuvaiseksi ja "nuorilla tälläiset uniongelmat eivät ole vakavia, koeta vain nukkua". Olen kokeillut vaikka mitä mutta mikään ei auta. Kellään neuvoja tai onko palstalla kohtalotovereita? En tiedä enää, mitä tekisin.
Kommentit (141)
Mene toiselle lääkärille. Kärsin pahoista nukahtamisvaikeuksista alle kolmikymppisenä. Onneksi minulla oli hyvä työterveyshuolto, jossa otettiin tosissaan. En enää muista lääkkeiden nimiä näin kymmenen vuoden jälkeen, mutta useita lääkkeitä kokeiltiin.
Nään punaista kun luen näitä ”osta pimennysverhot, harrasta liikuntaa illalla, juo lämmintä maitoa, älä ole puhelimella”-neuvoja. Sinänsä joillekin toimivia, mutta kun paha unettomuus on jatkunut pitkään, noista ei ole MITÄÄN apua. Jokainen joka on kärsinyt OIKEASTI PAHOISTA univaikeuksista, tietää miten invalidisoiva ja iso ongelma se on.
Omalta kohdaltani voin kertoa, että ei, en jäänyt yhteenkään lääkkeeseen koukkuun. Kun pääsin vaan siitä pelosta eroon, että en enää osaa nukkua, niin hiljalleen pienensin annosta ja nyt tosiaan jo yli kymmenen vuotta aikaa tuosta jaksosta ja lääkeunista. Silloin akuutissa vaiheessa sanoin miehelleni, että vie minut sairaalaan ja kerro etten osaa nukkua. Sekin auttoi että puhui siitä avoimesti läheisille, että tilanne oli oikeasti todella paha.
Jos joskus tulisi taas vastaava tilanne, että nukkuminen menisi noin vaikeaksi, niin todellakin vaatisin niitä lääkkeitä että pääsen yli siitä . Sen jälkeen voi siirtyä noihin miedompiin liikunta/pimeys/viileys/melatoniini jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinoria kyllä saa. Mitä niitä huumaavia edes yrittää saada.
Tällaisiä kommentteja en oikein ymmärrä. Myös Ketipnoria voidaan käyttää väärin. En myöskään "tilannut" lääkäriltä edes mitään "huumaavia" lääkkeitä. Ketipnor ei edes sovi minulle muiden sairauksieni vuoksi.
ap
Suurimmassa osassa kaipaamiasi unilääkkeitä on samat vasta-aiheet kuin Ketipinorissa. Eli jos lääkäri ei voi määrätä Ketipinoria ei hän voi määrätä edes tilapäisesti kaipaamiasi unilääkkeitäkään
Ehdotan kokonaisvaltaista tilannearviota, sossa kokonaislääkitys tarkistetaan ja huomioidaan myös kiputilanne ja unettomuus. Tämä siis hoitavien lääkärien taholta.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisiä kommentteja en oikein ymmärrä. Myös Ketipnoria voidaan käyttää väärin. En myöskään "tilannut" lääkäriltä edes mitään "huumaavia" lääkkeitä. Ketipnor ei edes sovi minulle muiden sairauksieni vuoksi.
ap
Suurimmassa osassa kaipaamiasi unilääkkeitä on samat vasta-aiheet kuin Ketipinorissa. Eli jos lääkäri ei voi määrätä Ketipinoria ei hän voi määrätä edes tilapäisesti kaipaamiasi unilääkkeitäkään
Ehdotan kokonaisvaltaista tilannearviota, sossa kokonaislääkitys tarkistetaan ja huomioidaan myös kiputilanne ja unettomuus. Tämä siis hoitavien lääkärien taholta.
Joo, poistetaan vaikka kaikki mahdolliset kipulääkkeet. Ettei vahingossakaan tule riippuvaiseksi ja muuta roskaa. Ja että elämänlaatu romahtaisi täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon"
Ihan järkevää lääkäriltä ajatella sitä, että ei ole miljoonaa lääkettä. Todennäköisesti aloittajallakin on lääkelistallaan joku lääke millä on yhteisvaikutuksia unilääkkeiden kanssa.
Lääkäri ei ole todellakaan järkevä jättäessään potilaan ilman hoitoa. Unettomuus on tällä hetkellä akuutti ja ensisijainen ongelma ap:lle.
Lääkäri on varmasti tarjonnut pehmeitä keinoja unettomuuden hoitoon. Yksilöllä on vastuu noudattaa niitä ohjeita, eikä vaatia heti lääkkeitä jo ennestään täysinäiseen lääkearsenaaliin.
Varmasti? Olitko paikalla? Entä jos on kokeillut jo näitä keinoja? Kuinka kauan pitää yrittää ennen kuin voi saada oikeaa apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo, poistetaan vaikka kaikki mahdolliset kipulääkkeet. Ettei vahingossakaan tule riippuvaiseksi ja muuta roskaa. Ja että elämänlaatu romahtaisi täysin.
Ei vaan että ap.n sairauksiin erikoistunut lääkäri ja ap.n tapauksen tunteva lääkäri katsoo yhteensopivat lääkkeet ja katsoo nykyisen kokonaistilanteen, kerran tilanne ei ole hallinnassa.
Satunnainen tk.n yleislääkäri ei tunne ap.n tapausta eikä voi yhden pikaisen lääkärikäynnin perusteella muutella ap.n lääkitystä. Ap itse toteaa, että jokin hänen sairauksistaan on vasta-aihe Ketipinorille. Ne samat sairaudet tai niiden sairauksien lääkitys vaikuttavat myös mm. unilääkkeiden valintaan.
Vaikka ap hakeutuisi psyk. puolen päivystykseen, joutuvat konsultoimaan somaattista puolta lääkityksen yhteisvaikutuksista, jos tilanne on se, mitä ap antaa ymmärtää.
Olen kärsinyt nuorempana pitkittyneestä unettomuudesta.
Tämä ei nyt sovi AP:lle, jos hänellä on maksan kanssa ongelmia, mutta siihen, jos on valvonut monta vuorokautta, auttaa mulla kyllä alkoholi. Niin paljon esim olutta, että sammuu. Usein käytettynä tämä aiheuttaa lisää univaikeuksia, mutta täsmäiskuna esim. ahdistuksen aiheuttamaan unen puutteeseen tekee hyvää saada nukkua tarpeekseen. Ensin yö ja sitten vielä puolet seuraavasta päivästä. Myös lihakset rentoutuu.
Pitempiaikaisen ongelman hoitoon olen menestyksellä kokeillut seuraavia: seksi, melatoniini, antihistamiini, jooga, youtube-meditonnit.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan helvettiä että jotkut lääkärit jakelee niitä "yritä nyt vaan nukkua"-neuvoja! Helvettiin sellaset lääkärit!
Kokeile Benadryl-allergialääkettä, se nukuttaa.
Tuossa olet oikeassa, että "yritä nyt vaan nukkua" kommentit on puosta. Mutta mietipäs kuinka typerää on ehdottaa nukuttavaa läkettä ihmiselle, joka ei pysty nukkumaan vaikka on kuolemanväsynyt? Miten olo helpottaisi, jos nukuttaisi entistä enemmän eikä silti pysty nukkumaan?! Joskus edes olisi kiva kun kommentoitaisiin vain silloin kun tietää asiasta jotain.
Varsinkaan nuoret lääkärit eivät enää määrää nukahtamislääkkeitä, vaan antihistamiineja tai mielialalääkkeitä. Olen kärsinyt ajoittaisesta unettomuudesta lapsesta asti ja se menee yleensä viikon tsolpideemikuurilla ohi. Nyt kun mieheni sairastui vakavasti ja valvoin kaksi viikkoa, lääkäri ei suostunut kirjoittamaan muuta kuin Dormixia, mikä on antihistamiini. Voin sanoa, ettei todellakaan auttanut. Dormixin yleinen haittavaikutus on itseasiassa unettomuus! Sain toiseksi vaihtoehdoksi pysyvän masennuslääkityksen, vaikka olen monin kerroin painottanut ettei mirtazapiini tai kaltaisensa sovi minulle laisinkaan.
Edes kriisissä ei nukahtamiseen saa enää apua. Nuoriin lääkäreihin on niin iskostettu se ajatus, että kaikki lääkkeet nukkumiseen on pahasta.
Tk lääkärit mistään mitään tiedä eikä potilaista välitä.
Niistä on hankala päästä eroon kun alkaa kerran käyttää. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Monella muulla kuten minulla on täysin päinvastaista kokemusta. Taidat sinä olla se poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei vaan että ap.n sairauksiin erikoistunut lääkäri ja ap.n tapauksen tunteva lääkäri katsoo yhteensopivat lääkkeet ja katsoo nykyisen kokonaistilanteen, kerran tilanne ei ole hallinnassa.
Satunnainen tk.n yleislääkäri ei tunne ap.n tapausta eikä voi yhden pikaisen lääkärikäynnin perusteella muutella ap.n lääkitystä. Ap itse toteaa, että jokin hänen sairauksistaan on vasta-aihe Ketipinorille. Ne samat sairaudet tai niiden sairauksien lääkitys vaikuttavat myös mm. unilääkkeiden valintaan.
Kyllä ammattitaitoinen lääkäri pystyy potilasta kuunteltuaan ja tutkittuaan sekä sairaskertomuksen luettuaan tekemään muutoksia kun on tarvetta. Tässä tapauksessa olisi ilmiselvästi ollut.
Jos ap olisi saanut unilääkereseptin kahdeksi viikoksi, miten tilanne olisi parantunut? Kahden viikon jälkeen tilanne sama kipuineen, unettomana ja onnettomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tällaisia käysin kädettömiä lääkäreitä on ihan liikaa nykyään!! Miksi kyseinen lääkäri ei voinut tehdä edes lähetettä vaan jätti potilaan täysin ilman apua? Eikö hän osannut kirjoittaa lähetettäkään vai? Miten tällaiset puoskarit voivat sitten toimi lääkäreinä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi saanut unilääkereseptin kahdeksi viikoksi, miten tilanne olisi parantunut? Kahden viikon jälkeen tilanne sama kipuineen, unettomana ja onnettomana.
Joo, eihän se, että saa nukuttua tilannetta paranna. Valvokoon saman tien vaikka jouluun saakka. Vissi logiikka sulla. Taidat olla lääkäri ja epäpätevä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Äläpä yleistä. Ihminen voi tulla riippuvaiseksi mihin lääkkeeseen tahansa. Se ei tarkoita, etteikö lääkkeitä voi käyttää, kun tarvetta on
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan helvettiä että jotkut lääkärit jakelee niitä "yritä nyt vaan nukkua"-neuvoja! Helvettiin sellaset lääkärit!
Kokeile Benadryl-allergialääkettä, se nukuttaa.
Suomessa myytävä Benadryl ei juurikaan väsytä, sillä se sisältää akrivastiinia, joka ei ole väsyttävä antihistamiini.
USA:ssa Benadryl sisältää väsyttävää difenhydramiinia, jolla on keskushermostovaikutusta.
Tämä pitää aina kertoo jenkkituristeille, jotka pyytävät Benadryliä.
T. Eräs farmaseutti