Olen niin väsynyt, että kuulen omiani - lääkäri ei suostu määräämään edes lyhyeksi aikaa unilääkkeitäu
Olen kärsinyt monta kuukautta unettomuudesta mm. kipujen vuoksi. Tilanne on pahentunut koko ajan. Koska en pysty enää syömään kunnolla, tasapainon kanssa on ongelmia, kuulen puhetta vaikka olen yksin huoneessa jne., varasin ajan tk-lääkärille. Lääkäri kieltäytyi määräämästä unilääkettä edes pari viikoksi. Perusteina oli, että minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon, unilääkkeisiin jää kuulemma helposti riippuvaiseksi ja "nuorilla tälläiset uniongelmat eivät ole vakavia, koeta vain nukkua". Olen kokeillut vaikka mitä mutta mikään ei auta. Kellään neuvoja tai onko palstalla kohtalotovereita? En tiedä enää, mitä tekisin.
Kommentit (141)
Älä jätä asiaasi tämän lääkärin lausuntoon. Ota vaikka joka päivä useaan kertaan yhteyttä tk:hon. Saat tarvitsemasi avun joko siksi, että haluavat päästä sinusta eroon, eli kokevat häiriköksi, tai lopulta ymmärtävät asian vakavuuden. Ole sinnikäs - älä luovuta. Tsemppiä.
Outoa. Olen 27-vuotias, lääkäri määräsi heti unettomuudesta valitettuani kahta eri lääkettä, nukahtamiseen ja unen pidentämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä asiaasi tämän lääkärin lausuntoon. Ota vaikka joka päivä useaan kertaan yhteyttä tk:hon. Saat tarvitsemasi avun joko siksi, että haluavat päästä sinusta eroon, eli kokevat häiriköksi, tai lopulta ymmärtävät asian vakavuuden. Ole sinnikäs - älä luovuta. Tsemppiä.
Aivan totta ano sinnikkäästi tarvitsemiasi lääkkeitä kun sivistysmaissa ne haetaan vapaasti apteekista.
Mulla oli unilääkkeenä joku antihistamiini jossain vaiheessa, reseptilääke. Ei aiheuta riippuvuutta. Nyt kun siitä loppui resepti niin Heinix on toiminut samalla tavalla, nukun kuin tukki. Tai no välillä herään mutta en jää valvomaan tuntikausiksi vaan nukahdan lähes heti uudestaan.
"Olen kärsinyt monta kuukautta unettomuudesta mm. kipujen vuoksi."
Mikä sun kivut aiheuttaa? Miten niitä kipuja hoidetaan? Monen kuukauden kivut kuulostaa jo vakavalta, onko sulla hoitosuhde muualle kuin terveyskeskukseen niiden takia? Voitko ottaa hoitavan tahon kanssa puheeksi tuon unettomuuden, he ehkä voisivat olla valmiimpia määräämään siihen lääkkeitä kuin tk-lääkäri, joka ei tunne sun koko tilannetta.
"Lääkäri kieltäytyi määräämästä unilääkettä edes pari viikoksi. Perusteina oli, että minulla on lääkitystä ennestään jo melko paljon"
Mitä lääkkeitä sulla on käytössä? Kaikki lääkkeet eivät sovi automaattisesti yhteiskäyttöön, ja tk-lääkäri ei ehkä voi ottaa kantaa sun muuhun lääkitykseen ohi hoitavan tahon.
"Olen kokeillut vaikka mitä mutta mikään ei auta."
Mitä kaikkea olet kokeillut? Pimennysverhot, unimaski, painopeitto ja viileämpi makuuhuone on varmaan siis jo käytössä? Etkä käytä puhelinta/tablettia/tietokonetta kahteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa, mielellään et katso televisiotakaan? https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/uni/ohjeita-hyvaan-uneen ja https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito… on hyviä vinkkejä täynnä myös. Melatoniinia saa ilman reseptiä, ja se auttaa monella, jos sitä vain käyttää oikein ja yhdistettynä muuten hyvään unihygieniaan.
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle. Sieltä saa reseptin helpommalla.
Ei saa bentsoihin, usein esim. Mehiläisen lääkärit jo esittelysivullaan tekevät selväksi, etteivät määrää bentsoja. Mirtatsapiinia voi saada, mutta harvoin sitäkään heti, vaan ensin joku hoitajan vetämä uniryhmä tyyliin "pahin este nukkumiselle on stressata nukahtaako. Sänkyyn vasta väsyneenä. Viileä makuuhuone. Ei kahvia illalla." Eli itsestäänselvyyksien hokemista.
Ap, hae sitkeästi apua. Melatoniinia ensihätään.
Suomen lääkärien bentsopelko on järkyttävällä tasolla. "Koukkua" liioitellaan, haittoja paisutellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kerran tai kaksi vuodessa unettomuutta.
Menen apteekkiin ja ostan Diapamia tai Tenox ia pienen paketin molemmat auttavat minulla.
Ei tulisi mieleenkään mennä lääkäriin moisesta asiasta.
Ymmärsin, että näin ei voi tehdä suomessa.
Se johtuu siitä, että olette luopuneet itsemääräämisoikeudestanne valtaan äänestämillenne kommunisteille.N. 53
SingaporePitää paikkansa 🔝
Todella naurettava kansa nämä suomalaiset, eletään vuotta 2020 ja sosialistihallitus määrää mitä lääkkeitä saa syödä ja koska, mistä ja millä hinnalla saa ostaa alkoholia.N. 45
Phnom Penh
Offtopic mutta oot siis Thaimaassa, joka on sotilasdiktatuuri, ja puhut Suomen hallituksesta joka "määrää"?😂
Sosialismissa ei ole yksityissektorin terveyspalveluita lainkaan.
Kela on mukana muka yksityisessäkin busineksessa.
Terveysvaikutusta ei myy yksikään vakuutusyhtiö jos ei kuulu kelaan.
Syitä miksi Neuvostoliitto kaatui.
Näihin asioihin voisi vaikuttaa äänestämällä.
Potilas kertoo oireet, lääkäri määrää hoidon.
Ei niin, että potilas tekee lääketilauksen.
Onpa ketjuun tullut paljon kommentteja. Kiitos yleisesti kaikille neuvoista ja rohkaisusta :)
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Onko vahva melatoniini kokeiltu vai eikö edes sitä määrännyt?
On kokeiltu. Siitä ei valitettavasti ollut hyltyä lainkaan. Tämä lääkäri ei ottanut asiaa edes puheeksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle. Sieltä saa reseptin helpommalla.
Täytyy varmaan lainata vanhemmilta rahaa ja tehdä näin.
ap
Hieman liioittelun makua ap. Lääkärikin takuulla huomasi tämän. Ei unettomuus aiheuta todellakaan mitään tasapainohäiriöitä, ruokahaluttomuutta ja varsinkaan mitään äänten kuulemista!
Mene jollekin toiselle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes mirtatsapiinia tai ataraxia tyrkyttänyt?
Ei kumpaakaan. Ataraxia olen saanut aikaisemmin maksasairauden aiheuttamaan kutinaan. Lääke ei valitettavasti väsyttänyt minua ainakaan silloin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toiminut itsellä. Hankala sanoa kumpi syy on ollut voimakkaampi.... Otti vähän koville sillä tunsin todella olevani häiriöksi. Mutta elämä itse ongelman kanssa oli liian sietämätöntä pelkästään omin keinoin.
Kyllä sillä lääkärillä oli hyvä syy kieltää sulta unilääkkeet. Mietipä nyt ittekin.