Onko mitään keinoa millä alkoholistin saa lopettamaan?
Vaivun epätoivoon, en haluaisi luopua miehestäni mutta mitään keinoa ei taida löytyä juomisen lopettamiseen.
Käy töissä etc eikä mitään väkivaltaa tms. Ole kuvioissa mutta juo joka päivä.
Auttakaa!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen alkoholisti ei kykene työntekoon. Meneekö peräti se yksi olut illassa?
Hmm. Itse ole 45 v nainen ja juonut viimeiset 10 v joka ilta 6 isoa pint kokoista kaljaa. Viikonloppuna juon sitten kunnon kännit viinalla ja viinillä. Käyn töissä, eikä mulla ole elämässä mitään ongelmia. Mutta kyllä aika moni varmaan minua alkoholistiksi kutsuisi ihan kulutettujen määrien ja juomisen jokapäiväisyyden perusteella.
Alkoholismi on narsistinen sairaus jossa sairastunut ei näe ympäristöään vaan pelkästään itsensä, näin hän luulee ettei aiheuta muille ongelmia. Todellisuus ympärillä on täysin erilainen, läheiset ihmiset joutuvat jatkuvasti paikkailemaan ja jopa peittelemään asioita ja tämä ei ole mitään henkisen kärsimyksen rinnalla. Moni raitistunut alkoholisti onkin ollut täysin hämillään jälkeenpäin omasta sokeudestaan, Hän voi kysyä miksi kukaan ei sanonut asioita hänelle. Alkoholistin kielto-ja puolustusreaktio on kuitenkin niin voimakas ettei kukaan halua joutua sen kohteeksi.
Juominen loppuu vasta kun on käynyt ihan pohjalla. Tämän oli isäni kuullut aa-kerhossa. Vielä pari vuotta sitten isäni ihmetteli miksi hänelle ei vain sellaista pohjaa tule. Nyt makaa kuudetta kuukautta sairaalassa eikä palaa enää koskaan kotiin. Pohja tuli kuin tulikin vastaan ja nyt ei enää juo. Ei tosin tee enää mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Juominen loppuu vasta kun on käynyt ihan pohjalla. Tämän oli isäni kuullut aa-kerhossa. Vielä pari vuotta sitten isäni ihmetteli miksi hänelle ei vain sellaista pohjaa tule. Nyt makaa kuudetta kuukautta sairaalassa eikä palaa enää koskaan kotiin. Pohja tuli kuin tulikin vastaan ja nyt ei enää juo. Ei tosin tee enää mitään muutakaan.
EI kuollut ryyppämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI kuollut ryyppämiseen?
Miten tuota katsot? Pitääkö olla kännissä, että kuolee ryyppäämiseen vai riittääkö, että sisuskalut on elinkelvottomat alkoholin vuoksi?
Tyypillisin tapa lopettamiselle on alkoholistin henkilökohtainen pohjakosketus. Todella harva alkoholisti vain raitistuu. Jostain luin että noin 5%. Aika kauhea tauti.
Oma pohjakosketus oli sairaalareissu kovien vieroitusoireiden vuoksi.
Todennäköisesti alkoholisti tarvisi myös B-vitamiinia jos haluaa kunnolla toipua, melkoiset vajaukset todennäköisesti kropassa alkoholin takia.
https://www.apu.fi/artikkelit/monipuolinen-b-vitamiini
Tässä muutama hyvältä kuulostava vaihtoehto.
https://www.halpahalli.fi/strong-100-kpl-pitkavaikutteinen-vahva-b-vita…
https://www.sokos.fi/fi/sokos/solgar-vitamin-b-complex-50-100-kaps
https://www.suomenparasvitamiini.fi/
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/mivitotal-sport-ravintolisa
Vierailija kirjoitti:
Et voi miehesi alkoholinkäytölle yhtään mitään. Minun vaimoni tupakoi ja sen suhteen on aivan sama juttu. Suututtaa ja ärsyttää tupakahaju, ainainen odottelu kun pitää vetää vielä yksi nortti ja rahan polttaminen taivaan tuuliin.
Mutta oma vika, mitäs otin tupakoijan ja sinä alkoholin suurkäyttäjän. Pitäisi olla sen verran viisas että ei pariudu näiden kanssa.
Tupakki on kyllä tosi hieno keksintö. Moni kuolisi vaikka niiden takia. Veikkaan alkoholin kanssa samaa. Elämä ei ole elämisen arvoinen ilman jompaakumpaa niistä. Tai molempia.
Aina näitä tarinoita, joissa nainen ymmärtää juovaa miestä ja tyytyy osaansa vuosien ajan. Entäpä toisin päin? Harvemmin saa lukea, että mies hyysää alkoholistia (tai vaikkapa pyörätuolipotilasta).
Olen sinkku ja käyn töissä. Kertaakaan en ole jäänyt kotiin krapulan takia. Viiniä menee 1-2pulloa joka ilta. Kyllä meitä alkoholisoituneita "kunnon kansalaisia" on yllättävän paljon.
Juon tylsyyteen ja yksinäisyyteen. Ennen alkoholisoitumista harrastin paljon liikuntaa ja söin terveellisesti. Työelämä vei mehut ja petyin ihmissuhteissa liian monta kertaa. Terapiakaan ei auttanut. Nyt vietän illat yksin. Juon ja katson netflixiä. Näin on kulunut jo lähes 5vuotta. Omasta päätöksestä se raittius lähtee. En näe mitään syytä pistää korkkia kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tietää olevansa alkoholisti.
Hoitoon ei suostu.
Eli erottava on. Surullista koska muita ongelmia ei ole.
Ap
Voisitko kertoa, mikä teitä pitää yhdessä? Arvomaailma? Seksi? Raha? Yhteinen liikuntaharrastus tai korkeakouluopinnot se ei ainakaan ole..
Tunnen sellaisia ihmisiä itseni mukaan lukien, jotka ovat vuosia roikkuneet alkoholistissa kiinni, ajatellen, että kyllä se pitää lupauksensa,koska rakastaa minua..Taas se juo ja petti lupauksensa..No, aamulla se taas krapuloissaan haluaa sovintoseksiä ja rakastanhan mä sitä kuitenkin..Ja onhan se aika jännä ja mukava ja ihana ja en mä koskaan ketään muutakaan saa..
Herätys! Alkoholisti juo koska ei kestä elämää, itseään ja hänellä on todella vaikeita käsittelemättömiä traumoja joihin ei mitään apua saa, jollei itse ole valmis siihen muutokseen,että tekee valinnan. Sillä pari "saunakaljaa" saavat alkoholistin juomaan taas kunnon putken.
Jos miehesi on todella alkoholisti, häntä ei valitettavasti auta mikään muu kuin uskoon tulo tai todella kova muutoshalu (joka useimmilla juopoilla syntyy vasta siitä,että he ovat löytäneet oman elämänsä pohjakosketuksen, kaikille sitä ei tule koskaan.)Sinä todennäköisesti olet se tekijä, joka mahdollistaa hänen juomisensa-hän on huomannut, ettet koskaan toteuta uhkauksiasi lähteä, vaan annat anteeksi aina ja aina ja aina.. Päästä siis jo irti ja anna retkun maata omassa paskassaan kyllin kauan, jotta hän tajuaa, ettei häntä tulekaan ihansöpökivatyttöystävä enää pelastamaan. Kovaa, mutta totta. Alkoholisti on lopulta äärimmäisen itsekäs, ikäänkuin pikkuvauva, joka narsistisesti vaati toisilta sääliä,empatiaa ja rakkautta itse antamatta kuitenkaan juuri mitään takaisn. Ongelma on lähinnä se, jos et itse tätä halua tajuta, mutta aloitus kyllä kertoo,että tiedostat muutoksen kohdallasi olevan täysin välttämätön jos mielit elää onnellista elämää-aikuistumistahan se sinulta vaatii,toiselta et voi sitä odottaa.
Tee siis paitsi itsellesi, myös miehelle palvelus ja jätä hänet. Et voi tehdä hänen hyväkseen mitään, mutta itsesi voit vielä pelastaa- emme kuitenkaan elä agraari-Suomessa, jossa naisilla ei ollut vaihtoehtoa.
Ihan lisätietona tähän, että en puhu jostain sellaisesta,mitä en ymmärtäisi: Oma äitini joi itsensä hautaan-en muista yksiäkään syntymäpäiviä,jouluja,viikonloppuja tai arki-iltoja,etteikö hän olisi ollut edes pienessä pöhnässä. Se elinikäinen tuska ja häpeä on jotain aivan käsittämätöntä, niin monta tarinaa olisi kerrottavana: pikkuveljen etsimistä baareista yömyöhään, aamuyöhön valvotut tunnit kun en tiennyt onko äiti elossa vai ei ja missä hän on, kuset paskat ja oksennukset ympäriinsä,sammuneena milloin minnekin pitkin kyliä ja sitä rataa meni lapsuus meillä ja sen seurauksena vuosikausia takerruin täysin toivottomiin idiootteihin, eli juoppoihin ja oma elämäni valui sitämyötä hukkaan.
Kaikenkaikkiaan neuvoni sinulle on: Ole hyvä ja jätä se sika, ole niin kiltti-ihan teidän molempien vuoksi. Ettei vain ikinä koskaan milloinkaan vahingossakaan tule lasta tuollaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pärjään, olen henkisesti vahva.
Olisin vaan halunnut pitää mieheni.
Ap
Eli diggailet lähihoitajan/päihdetyöntekijän hommia? Googletappa seuraavat: läheisriipuvuus, vahvuuteen sairastuminen,juovan alkoholistin puoliso,AA.. Huhheijjaa, eroa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen alkoholisti ei kykene työntekoon. Meneekö peräti se yksi olut illassa?
Hmm. Itse ole 45 v nainen ja juonut viimeiset 10 v joka ilta 6 isoa pint kokoista kaljaa. Viikonloppuna juon sitten kunnon kännit viinalla ja viinillä. Käyn töissä, eikä mulla ole elämässä mitään ongelmia. Mutta kyllä aika moni varmaan minua alkoholistiksi kutsuisi ihan kulutettujen määrien ja juomisen jokapäiväisyyden perusteella.
Mikäs siinä,yksinelävällä ihmisellä, mutta miksi jeppe juo.. Määristä päätellen taidat kohdata hautasi keskivertoa nuorempana. Tsemppistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluisin itse tietää mikä ihmeen mahti maailmassa pakotttaa ihmisen juomaan? Siihen haluisin vastauksen. Miksi se menee kaiken edelle? Ap
Syitä on niin monia kuin on juojiakin, mutta itse ihmettelen sitä,miten ap pystyy selvinpäin sivusta seuraamaan? Itselläni ei entisenä suurkuluttajana todellakaan onnistuisi. Kuten jo todella monissa kommenteissä on todettu, alkoholi menee kaiken edelle joko siksi, että ihminen käyttää ainetta "lääkkeeksi" traumoihinsa (jolloin muutos on mahdollinen vain todellisuuden kohtaamisen kautta,mitä useimmat eivät pysty/halua tehdä) tai juoppo yksinkertaisesti on keskivertoa vähäisemmällä älyllä siunattu ja ääärettömän itsekäs ihminen. Valitettavasti näin on. Löydät tietoa alkoholismista kertovilta sivustoilta, apua on mahdollista saada ainakin itselleen. Älä sinä etsi tekosyitä jäämiselle enää, sinullakin on vain yksi elämä, eikö?
Minunkaan mies ei mielestään ole alkoholisti. Humalassa on viikosta 3-4 päivänä. Käy töissä, mutta ainakin kerran viikossa pitää vapaapäivän krapulan takia, jota selittelee kuitenkin flunssana ja unettomuudella (aina sattumoisin edellinen ilta mennyt kapakassa kun tuo flunssa iskee). Mielestään on urheilullinen kun harrastaa jalkapalloa. Ennen oli juu mutta pari vuotta käynyt treeneissä max.2-3×kuussa, sieltä tullessa ollaan niin urheilijaa (ja avataan kalja samalla). Mielestään ei mene lähikuppilaan alkoholin takia, vaan kavereiden takia. Sama kantisporukka ollut kai 20vuotta. Ihmettelee mitä nipotan kun ei siinä ole mitään ihmeellistä että menevät viikonloppunakin heti klo 9-10 sinne "kaveeraamaan" ja lähtevät ajoissa pois. Joo ne kaverit kyllä lähtee jo 13maissa, ne kenellä ei ole raskaana olevaa vaimoa ja pieniä lapsia kotona. Itse jää vähintään klo 16 astija aina selvästi humalassa,ei mikään 'pari kaljaa'. "No enhän mä koko päivää siellä ole kuitenkaan". Joo miehestä onkin paljon iloa lapsiperheessä lauantaina klo 16 humalassa. Sitten on kumma kun ei seksikään maistu vaimolle kun joko on humalassa tai haisee vanhalle viinalle. Arki kaljottelua selitellään sitten futiksella, jääkiekolla, mäkihypyllä, ihan-minkä-vaan-lajin-kisoilla joita täytyy mennä katsomaan sinne kantapaikkaan ja vetää se känni taas. Mutta eihän hän kännissä ole mielestään, kännissä ollaan vasta sitten kun ei itse löydä kotiin, ei pystytä kävelemään ja oksennetaan ja paskotaan housuihin eli mielestään ei ole edes kännissäikinä. Ja tosiaan mielestään ei ole alkoholisti koska käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku ja käyn töissä. Kertaakaan en ole jäänyt kotiin krapulan takia. Viiniä menee 1-2pulloa joka ilta. Kyllä meitä alkoholisoituneita "kunnon kansalaisia" on yllättävän paljon.
Juon tylsyyteen ja yksinäisyyteen. Ennen alkoholisoitumista harrastin paljon liikuntaa ja söin terveellisesti. Työelämä vei mehut ja petyin ihmissuhteissa liian monta kertaa. Terapiakaan ei auttanut. Nyt vietän illat yksin. Juon ja katson netflixiä. Näin on kulunut jo lähes 5vuotta. Omasta päätöksestä se raittius lähtee. En näe mitään syytä pistää korkkia kiinni.
Miten ihmeessä pystyt tekemään töitä seuraavana päivänä, vaikka olisitkin supertehokas polttamaan alkoholia, niin kyllähän vireystila on aika huono ainakin minulla tuollaisten annosten jällkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vähentämään olen hänet jo saanut. Siksi vaan epäilen ettei tästä mitään tule koska hän ei pysty päivää paria kauempaa olemaan kokonaan ilman. Ovea olen jo monesti näyttänyt ja sanonut että jos yksin juominen on mukavampaa kuin minun kanssa oleminen hän voi mennä toisaalle. Ei ole lähtenyt, on vähentänyt aina noissa tapauksissa. Kaapin juo tyhjäksi, uutta ei hae eikä koske muihin juotaviin. Ap
Ap on läheisriippuvainen, piste.
Vierailija kirjoitti:
Minunkaan mies ei mielestään ole alkoholisti. Humalassa on viikosta 3-4 päivänä. Käy töissä, mutta ainakin kerran viikossa pitää vapaapäivän krapulan takia, jota selittelee kuitenkin flunssana ja unettomuudella (aina sattumoisin edellinen ilta mennyt kapakassa kun tuo flunssa iskee). Mielestään on urheilullinen kun harrastaa jalkapalloa. Ennen oli juu mutta pari vuotta käynyt treeneissä max.2-3×kuussa, sieltä tullessa ollaan niin urheilijaa (ja avataan kalja samalla). Mielestään ei mene lähikuppilaan alkoholin takia, vaan kavereiden takia. Sama kantisporukka ollut kai 20vuotta. Ihmettelee mitä nipotan kun ei siinä ole mitään ihmeellistä että menevät viikonloppunakin heti klo 9-10 sinne "kaveeraamaan" ja lähtevät ajoissa pois. Joo ne kaverit kyllä lähtee jo 13maissa, ne kenellä ei ole raskaana olevaa vaimoa ja pieniä lapsia kotona. Itse jää vähintään klo 16 astija aina selvästi humalassa,ei mikään 'pari kaljaa'. "No enhän mä koko päivää siellä ole kuitenkaan". Joo miehestä onkin paljon iloa lapsiperheessä lauantaina klo 16 humalassa. Sitten on kumma kun ei seksikään maistu vaimolle kun joko on humalassa tai haisee vanhalle viinalle. Arki kaljottelua selitellään sitten futiksella, jääkiekolla, mäkihypyllä, ihan-minkä-vaan-lajin-kisoilla joita täytyy mennä katsomaan sinne kantapaikkaan ja vetää se känni taas. Mutta eihän hän kännissä ole mielestään, kännissä ollaan vasta sitten kun ei itse löydä kotiin, ei pystytä kävelemään ja oksennetaan ja paskotaan housuihin eli mielestään ei ole edes kännissäikinä. Ja tosiaan mielestään ei ole alkoholisti koska käy töissä.
No lukaiseppa tässä ketjussa olevia kommentteja, niin tajuat sinäkin ,että yh-elämä on sinulla edessä jos sinulla on yhtään järkeä päässäsi-vai haluatko lapsesi elävän tuollaisessa? Ei todellakaan kannata, olet vastuussa lapsesi elämästä! Nyt et vielä sitä ehkä tajua, odota kunnes lapsi syntyy-on aivan sairasta,että edes katselet tuollaista,kun olet raskaana!? Laita lapsesi sen miehen edelle, tajuatko? Tsiisus..
Kolmen A:n suora on saanut jotkut lopettamaan. Pohjakosketuksi on riittänyt, että lähtee nämä kolme:
Auto, eli menettää kortin
Akka, eli vaimo ottaa eron
Asunto, eli joutuu kännäämisen takia ulos kämpästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa alkoholisteista käy töissä. Pelasta itsesi ja eroa. Se on iso vika, jos toinen juo usein. Sun kärsimys vaan jatkuu. Raittiita tai hyvin harvoin juovia miehiäkin vielä löytyy 😍
Ei mulle ole miestä. Olen liian kova luu naiseksi ja moni mies "pelkää" mua enkä kestä sellaista. Omani on kovaluu ja herkkis sisältä. Oon huomannut että joko mies on mulle liian nössö tai sitten just tämän tyylin ongelmaa. Olen ja pysyn yksin jos tästä lähden. "Mun miehet" vietiin kun olin 20v. Ap
On varmasti joku, jonka kanssa voit hioa särmiä vastakkain. Tarvitset kuitenkin oman elämän, itsesi kasvamista ennen kuin löydät sellaisen. Muuten jatkat entiseen malliin.
Sinun tyylisesi voisi olla pinnalta tyyni, mutta sitkeä mies. Sellainen joka hoitaa hommansa.En usko sellaisen löytymiseen. Olen niin erikoinen persoona. Oma mieheni jonka kanssa olen ollut muutamia vuosia on ensimmäinen jota kohtaan olen tuntenut jotain. Olisi aika tuuria jos löytäisin raittiin samanlaisen, en oikein usko siihen. Ap
..ja vi..tut lapsista, niinkö? Nyt taidankin käsittää: itsekkäin koko kuviossa olet sinä, ap- jos teillä on yhteisiä lapsia, niin mikä hel..tti sinua siinä on pitänyt?!? Oksettavaa touhua.
Älä etsi samanlaista. Etsi ihan toisen tyyppinen. Kyllä niitä on.
Tai sitten voi valita elää yksin.