Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennemmin kuolisin nälkään kuin kouluttautusin hoitoalalle

Vierailija
24.07.2013 |

Mulla on työpaikka ja ammatiltani olen suunnittelija. Teknisen koulutuksen olen valinnut kahdesta syystä, olen matikassa lahjakas ja halusin ammatin, jossa EI tarvitse olla kovinkaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Kyllä sitä jonkun verran asiakaspalvelua on, mutta edes joka päivä ei tarvitse olla asikkaiden kanssa tekemisissä. Sopii mulle.

Olen käsistäni täysi tumpelo, joten varmaan onnistuisin pudottamaan mummotkin. Sen lisäksi en jaksa leikkiä sosiaalista, kun en ole.

Eipä tuo sukulaistyttökään vakinaista paikkaa näy saavan, vaikka vanhustenhoidossa on töissä. Töitä riittää, mutta suunnilleen edellisellä viikolla saa tietää jatkuuko työt ja työpaikka vaihtuu sinne sun tänne ja välillä käy yksityisellä, sitten palaa taas kunnalle. Jotain viisi vuotta on tainnut alalla olla. Yksi paikka kotihoidossa näkyy meidän paikkakunnalla tällä hetkellä olevan mol.fi-sivuilla auki, eli ajokortti välttämätön, mikä saattaa rajoittaa hakijoita.

Jos jäisin työttömäksi, enkä saisi mistään mitään, en sittenkään lähtisi lähihoitajaksi. Ennemmin kuolisin. Ai mut olen ollutkin hetken aikaa valmistumisen jälkeen tilanteessa, etten saanut mistään mitään - puolison tulojen vuoksi eli elettiinhän sitä kyllä. Ei silti käynyt mielessäkään hoitoala. Nyt on toistaiseksi töitä, jos joskus ei ole, hoitoala = ei koskaan. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 06:50"]

Mulla on työpaikka ja ammatiltani olen suunnittelija. Teknisen koulutuksen olen valinnut kahdesta syystä, olen matikassa lahjakas ja halusin ammatin, jossa EI tarvitse olla kovinkaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Kyllä sitä jonkun verran asiakaspalvelua on, mutta edes joka päivä ei tarvitse olla asikkaiden kanssa tekemisissä. Sopii mulle.

Olen käsistäni täysi tumpelo, joten varmaan onnistuisin pudottamaan mummotkin. Sen lisäksi en jaksa leikkiä sosiaalista, kun en ole.

Eipä tuo sukulaistyttökään vakinaista paikkaa näy saavan, vaikka vanhustenhoidossa on töissä. Töitä riittää, mutta suunnilleen edellisellä viikolla saa tietää jatkuuko työt ja työpaikka vaihtuu sinne sun tänne ja välillä käy yksityisellä, sitten palaa taas kunnalle. Jotain viisi vuotta on tainnut alalla olla. Yksi paikka kotihoidossa näkyy meidän paikkakunnalla tällä hetkellä olevan mol.fi-sivuilla auki, eli ajokortti välttämätön, mikä saattaa rajoittaa hakijoita.

Jos jäisin työttömäksi, enkä saisi mistään mitään, en sittenkään lähtisi lähihoitajaksi. Ennemmin kuolisin. Ai mut olen ollutkin hetken aikaa valmistumisen jälkeen tilanteessa, etten saanut mistään mitään - puolison tulojen vuoksi eli elettiinhän sitä kyllä. Ei silti käynyt mielessäkään hoitoala. Nyt on toistaiseksi töitä, jos joskus ei ole, hoitoala = ei koskaan. 

[/quote]

Minä tekisin nälkään kuolemisen sijasta aika paljon. Ja jos kyse olisi lasten nälkään kuolemisesta, myisin varmaan vaikka persettäkin. 

Nälkään kuoleminen on ikävä kuolemistapa. Mutta kunhan uhoat, koska hyvinvointisuomessa saa aina sen verran rahaa, että et oikeasti nälkään kuole. 

Itse olen taas tykännyt kyllä hoitoalasta. 18 viimeistä vuotta olen ollut mielenterveyspuolella ja ei leppoisampaa työpaikkaa ole.

Vierailija
22/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ei ymmärtänyt pointtiani. En tiedä mistä keskitte sen, että olisin hyväosainen, olen aika köyhistä oloista lähtöisin ja kouluttautunut pohjasta asti uudelleen jäätyäni työttömäksi. Nykyään tilanne on keskitasoinen. Ei ne kovin kummoiset puolison tulot olleet ennen, mitkä söivät työmarkkinatuen.  

Osa myös näytti ymmärtävän ihan väärin, se oli lähes pelkästään hoitoala mikä minulle ei kelpaa. Tarkoitinkin, että jos se olisi ainoa vaihtoehto, en silti hakisi sinne. Näin on helppo sanoa, koska se ei ole. Enkä minä sanonut hoitoalaa paskan lapioimiseksi, vaan että paskan lapioiminenkin kelpaa, mutta hoitoala ei. Halusin vain kirjoittaa tämän sen takia, että aina työttömille ehdotetaan hoitoalaa. 

Enpä tosiaan usko, että pääsisin koulutukseenkaan ja jos pääsisin, tuskin minun kömpelyyttäni kovin kauaa jaksettaisiin katsoa.Nykyisessä työssäni pääsen tarkistamaan tekeleeni monta kertaa jälkeen päin ennen käyttöönottoa ja testauksia tehdään. Ihmisillä ei voi tehdä testejä kuten koneilla. AP.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan onneksi meitä hoitsuja on, jotka sinunkin paskavaipat vaihtaa, jos ja kun et itse et kykene enää sellaisista huolehtimaan :) vieläpä ihan sydämellä työtä tehden.

Vierailija
24/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki minä arvostan teitä, jotka kyseistä työtä pystytte tekemään, älkää ymmärtäkö väärin. Se että minä en voisi hoitaja olla, ei tarkoita sitä, ettenkö teitä arvostaisi. Aloitukseni pointti oli vain se, että kaikista ei ole hoitajiksi, mutta halusin provosoida liioitellen.  

Itselläni on kyllä julkaisukelvottomat suunnitelmat sairaalloisen vanhuuden varalle. En haljua kokea suvun vanhusten kohtaloa maata toimettomana ja väkisin hengissä pidettynä. 

Vierailija
25/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 07:54"]

Huh, sun tekstistä paistaa läpi että olet todella ikävä ja epäkypsä ihminen. Mahdatko olla edes täysi-ikäinen? Ainakin ulosantisi on typerän lapsellinen ja ajatusmaailmasi kuin 14-vuotiaalla. Kuolisit ennemmin kuin tekisit epämieluisaa työtä? "Right"

Toisaalta vaikutat juuri tyypilliseltä "suunnittelijalta". Varsinkin meidän alalla tuohon työhön näyttää päätyvän juuri ne kaikkein epäsosiaalisimmat ja ikävimmät ihmistyypit. Monilla on lisäksi selviä merkkejä esim autismismin eri muodoista. Usko pois, ei me muutkaan haluta viettää sekuntiakaan kauempaa teidän osaston ihmisten kanssa kuin on täysin välttämätöntä.

[/quote]

Mkkä saa sinut luulemaan että haluaisin viettää aikaa sinun kanssasi? 

Vierailija
26/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua hyvin, hoitotyö vaatii ihmisten kanssa toimeentulemista, ja jos sitä ei halua harjoitellakaan niin hoitotyö ei ole sun juttu. Pahinta on, jos joku noilla aatoksilla pakotetaan hoitajaksi, nimenomaan potilaiden kannalta! (Olen kuitenkin aivan varma, ettet kuolisi nälkään jos nämä olisivat vaihtoehdot :) )

On ihan totta, että hoitajan ammatteja tyrkytetään kaikille työttömille. Ei pitäisi, koska siitä kärsivät ihan kaikki - työnantaja, työkaverit, työntekijä itse ja tärkeimpänä hoidettavat.

Hoitaja

Vierailija
27/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lähihoitajille on töitä vanhuspuolella, on legendaa. Tuttuni on tehnyt jo monta vuotta määräaikaisuuksia isohkon sisäsuomalaisen kaupungin terveyskeskuksen vuodeosastoilla ja toinen työllistyi vakituisesti helsinkiläiseen palvelutaloon, mutta kertoi, että hakijoita saattaa olla 30. [quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:11"]

Mä kouluttauduin lähihoitajaksi mutta en halua tehdä niitä töitä enää. Ennemmin olen työttömänä kuin palloilen epämääräisissä keikkahommissa sinne tänne. Jos olisin saanut edes mieluisan vakipaikan mutta ei! Hoitoala on syvältä.

[/quote]

Vierailija
28/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 21:26"]

On ihan totta, että hoitajan ammatteja tyrkytetään kaikille työttömille. Ei pitäisi, koska siitä kärsivät ihan kaikki - työnantaja, työkaverit, työntekijä itse ja tärkeimpänä hoidettavat.

Hoitaja

[/quote]

Onko sitten nykyään niin, että lähihoitajiksi valmistuneista suuri osa on ollut ennen koulua työttöminä? Itselleni on "mene lähihoitajaksi" kommentti ihan vieras, olen karsiutunut yli 300 hakijan joukosta luokalle missä oli 12... Mutta se ei ollut mikään työkkärin koulutus tms.

Olen samaa mieltä, että kyllä hoitoalalle jonkinlainen kutsumus pitää olla. Ainakin arvojen on oltava alalle soveltuvat. Pakottamalla ei seuraa mitään hyvää kenellekään. Paskan lapioimisesta puhujat voivat miettiä itsensä siihen potilaan asemaan. Olet menettänyt liikuntakykysi ja teet tarpeesi vaippaan. Minkälaisen ihmisen haluat paikalle? "Paskan lapioiminen" voi olla potilaasta jopa traumaattinen kokemus jos hoitajalla ei ole kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Ja elämä ei aina mene niin kuin on suunniteltu, se voi olla meistä kuka vaan joka huomenna makaa siellä vaipoissa...

Vierailija
29/29 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 21:12"]

Toki minä arvostan teitä, jotka kyseistä työtä pystytte tekemään, älkää ymmärtäkö väärin. Se että minä en voisi hoitaja olla, ei tarkoita sitä, ettenkö teitä arvostaisi. Aloitukseni pointti oli vain se, että kaikista ei ole hoitajiksi, mutta halusin provosoida liioitellen.  

Itselläni on kyllä julkaisukelvottomat suunnitelmat sairaalloisen vanhuuden varalle. En haljua kokea suvun vanhusten kohtaloa maata toimettomana ja väkisin hengissä pidettynä. 

[/quote]

Ei todellakaan kannata hakeutua hoitoalalle, jos sitä ei omakseen koe. Kannattaa sen sijaan tehdä hoitotestamentti, niin ei tarvi sitten omaisten miettiä irrotetaanko letkut vai ei - niin voi käydä nuorellekin ihmiselle. Lääkärin on monesti vaikea ottaa näitä asioita puheeksi omaisten kanssa, jos potilas on siinä pisteessä, ettei enää itse osaa sanoa.

Onneksi hoitoalalle on paljon motivoituneitakin hakijoita, niin ei niiden tarvi tulla, ketä ei kiinnosta. Ihmettelen, miksi sisäänottomääriä ei nosteta, kun osastoja suljetaan hoitajapulan takia, omalla työpaikallani kesäsupistuksen jatkuvat syksylläkin. 

Hoitotyö on omalla kohdallani ollut ihanaa, vaativaa, vastuullista. Palkalla olen aina saanut kaiken mitä tarvitsen itselleni ja perheelleni. Vuorotyö sopii mainiosti, työkaverit on ihania ja on palkitsevaa kun saa oikeasti auttaa ihmisiä ja joskus jopa pelastaa henkiä. Tottakai joskus siivotaan sitä itseäänkin, kuunnellaan haukkuja jne, mutta en ota sitä itseeni. Sairaat ja kivuista kärsivät ja turhautuneet ihmiset nyt valittavat ja ovat epäasiallisia joskus, ei se ole henkilökohtaista.

Sh ensiavusta