Ennemmin kuolisin nälkään kuin kouluttautusin hoitoalalle
Mulla on työpaikka ja ammatiltani olen suunnittelija. Teknisen koulutuksen olen valinnut kahdesta syystä, olen matikassa lahjakas ja halusin ammatin, jossa EI tarvitse olla kovinkaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Kyllä sitä jonkun verran asiakaspalvelua on, mutta edes joka päivä ei tarvitse olla asikkaiden kanssa tekemisissä. Sopii mulle.
Olen käsistäni täysi tumpelo, joten varmaan onnistuisin pudottamaan mummotkin. Sen lisäksi en jaksa leikkiä sosiaalista, kun en ole.
Eipä tuo sukulaistyttökään vakinaista paikkaa näy saavan, vaikka vanhustenhoidossa on töissä. Töitä riittää, mutta suunnilleen edellisellä viikolla saa tietää jatkuuko työt ja työpaikka vaihtuu sinne sun tänne ja välillä käy yksityisellä, sitten palaa taas kunnalle. Jotain viisi vuotta on tainnut alalla olla. Yksi paikka kotihoidossa näkyy meidän paikkakunnalla tällä hetkellä olevan mol.fi-sivuilla auki, eli ajokortti välttämätön, mikä saattaa rajoittaa hakijoita.
Jos jäisin työttömäksi, enkä saisi mistään mitään, en sittenkään lähtisi lähihoitajaksi. Ennemmin kuolisin. Ai mut olen ollutkin hetken aikaa valmistumisen jälkeen tilanteessa, etten saanut mistään mitään - puolison tulojen vuoksi eli elettiinhän sitä kyllä. Ei silti käynyt mielessäkään hoitoala. Nyt on toistaiseksi töitä, jos joskus ei ole, hoitoala = ei koskaan.
Kommentit (29)
No mä kyllä kouluttautuisin vaikka hoitoalalle, jos nälkäkuolema olisi vaihtoehto. En kyllä olisi mikään kovin hyvä hoitaja, mutta peruspäivärahalla elämä on niin kurjaa, että ilman muuta alkaisin. Sä ap et vain tiedä, millaista oikeasti, jos työttömällä ei ole niitä miehen tulojakaan turvana ja tyhjää täynnä päivät.
Olen lähihoitaja vanhuspuolella. En mä tästä työstä nauti, mutta viihdyn ihan ok. En kyllä lähtisi kuolemaan nälkään, enkä varsinkaan tappaisi lapsiani nälkään. mieluummin lapioin paskaa. Työtähän tämä vain on. Ei tähän hommaan mitään erityistä kutsumusta tarvitse, kunhan vaan tekee työnsä kunnolla. Onhan tämä henkisesti opettavaista ja koskapa minulla on tunne, etten jaksa tätä yksitoikkoista työnkuvaa eläkeikään, olen alkanut jatkokouluttautumaan, että saisin tulevaisuudessa työtä monipuolisemmasta työpaikasta, jossa voi kehittää itseään ja osaamistaan.
Ap: kyllä mulla paskan lapioiminen kelpaisi ja olen ollut raskaassa tehdastöissä, tosin kesätöinä. Mieluummin ne kuin nälkä. Mulla lapset on jo riittävän isoja tienaamaan itse. Ok, en kommentoi enempää tähän tänään, sillä lähden nyt töihin ja illalla tulee vieraita. Kommentoin myöhemmin jos ehdin.
Siis mieluummin paskan lapioiminen kuin hoitsu..mutta nyt on mentävä että ehtii kahdeksaan, palaveri (ilman asiakkaita).
Joo, joo. Yritä nyt oikein tuoda hyväosaisuuttasi esille. Mäkään en ole päivääkään ollut elämässäni työttömänä, mutta olen nähnyt, millaista on, jos töitä ei kerta kaikkiaan ole ja alkaa olla oikeasti nälkä. Mainitsit tehdastyöt: niistäkin nykyään siirrytään hoitoalalle, kun tehtailta laitetaan isoja määriä ihmisiä pois.
Voi tietysti kysyä, miksi se hoitoala saa olla sellainen ylivuotopaikka, jonne kaikki vähänkin kynnelle kykenevät laitetaan. Se on käytännön pakko, kun hoitajia tarvitaan. Vähän vähemmän innostuneitakin.
Voisin ihan hyvin kuvitella itseni tilanteeseen, jossa on pakko valita peruspäivärahan ja hoitoalan välillä. Tietenkin valitsisin jälkimmäisen, vaikka musta ei mitään hyvää hoitajaa koskaan saisikaan.
En mäkään missään nimessä suostuisi mihinkään hoitotyöhön, paitsi eläinten...
Onneksi toinen vaihtoehto ei ole nälkäkuolema, vaikka työttömäksi jäisinkin, harkitsen itse asiassa tosi vakavasti kotirouvaksi heittäytymistä. Ja syrjäytyisin sit ihan rauhassa...
eläinten hoitajat, lomittajat, hevosten hoitajat saa kai jotain tonnin kk-palkkaa, eli paska palkka.
ihmisten hoitajat, sairaanhoitajat ehkä jotain3000 euroa.
ei kaikki alkaisi ihmisten hoitajaksi millään, vaikka ei olisikaan jollain tapaa hyväosainen kuten ap.
kyllä voisin alkaa ihmisten hoitajaksi mutta mikään unelmapaikkahan se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 07:47"]
eläinten hoitajat, lomittajat, hevosten hoitajat saa kai jotain tonnin kk-palkkaa, eli paska palkka.
ihmisten hoitajat, sairaanhoitajat ehkä jotain3000 euroa.
ei kaikki alkaisi ihmisten hoitajaksi millään, vaikka ei olisikaan jollain tapaa hyväosainen kuten ap.
[/quote]
Esim. pieneläinhoitajilla on kyll parempi palkka kuin tonni. Anyway, se olis ainakin paljon mielekkäämpää kuin ihmisperseiden pyyhkiminen.
Huh, sun tekstistä paistaa läpi että olet todella ikävä ja epäkypsä ihminen. Mahdatko olla edes täysi-ikäinen? Ainakin ulosantisi on typerän lapsellinen ja ajatusmaailmasi kuin 14-vuotiaalla. Kuolisit ennemmin kuin tekisit epämieluisaa työtä? "Right"
Toisaalta vaikutat juuri tyypilliseltä "suunnittelijalta". Varsinkin meidän alalla tuohon työhön näyttää päätyvän juuri ne kaikkein epäsosiaalisimmat ja ikävimmät ihmistyypit. Monilla on lisäksi selviä merkkejä esim autismismin eri muodoista. Usko pois, ei me muutkaan haluta viettää sekuntiakaan kauempaa teidän osaston ihmisten kanssa kuin on täysin välttämätöntä.
Mä kouluttauduin lähihoitajaksi mutta en halua tehdä niitä töitä enää. Ennemmin olen työttömänä kuin palloilen epämääräisissä keikkahommissa sinne tänne. Jos olisin saanut edes mieluisan vakipaikan mutta ei! Hoitoala on syvältä.
Ihme nurisijoita, luulisi olevan tärkeätä, että on töitä. Täällä palstalla ei ole kuin niitä nykyajan pullamössö naisia jotka olettavat kaiken olevan ihanaa ja mahtavaa, ikuisesti.
Itse olen pätkätöissä ja töitä olen aina saanut kun niitä haluan. Ne jotka morkkaa hoitoalaa niin sitten kun olette vanhoja niin teitä hoitaa luultavasti ulkomaalaistaustainen. Tosin mulla ei ole niitä vastaan mitään, koska ovat parempia hoitajia kuin suomalaistaustaiset. Suomalaiset nykyään haihattelee paremman työn ym.materialismin perässä ja tavallisia töitä ei enää arvosteta.
Säälittäviä ne jotka lusmuilee työttömänä ja eivät tee töitä.
Olen lähihoitaja. Rakastan työtäni vaikka on sitä kakkaa satanut (kirjjaimellisestikin) niskaan. Onneksi meitä on monenlaisia :)
No mieluummin hoitoala kuin nälkäkuolema. Mutta kauheaa se olisi, en sopisi alalle ollenkaan.
Et taida oikeasti tietää miltä nälkä tuntuu? No en minäkään, mutta pystyn samastumaan muiden kokemuksiin sen verran, että tiedän että normaali ihminen tekee siinä vaiheessa ihan mitä tahansa, jos itse tai lapset ovat kuolemassa nälkään. Vaikka leikkii sosiaalista.
Osa hoitoalan töistä on teknisiä eikä tarvitse olla ihmisten kanssa niin tekemisissä, esim. leikkaussalityöt: potilaat nukkuu. Sinänsä on hyvä, että ap:lla on itsetuntemusta ja tietää millaiseen työhön ei sovi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:43"]
No mieluummin hoitoala kuin nälkäkuolema. Mutta kauheaa se olisi, en sopisi alalle ollenkaan.
[/quote]
Mä kuolisin mieluummin nälkään. Mitään en ole niin katunut kuin hoitoalan koulutustani. Sen ajan ja rahan olisin voinut käyttää paljon paremminkin.
Minäkään en sovellu hoitoalalle ja se on juuri sitä mitä naisille aina tarjotaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 06:56"]
Olen lähihoitaja vanhuspuolella. En mä tästä työstä nauti, mutta viihdyn ihan ok. En kyllä lähtisi kuolemaan nälkään, enkä varsinkaan tappaisi lapsiani nälkään. mieluummin lapioin paskaa. Työtähän tämä vain on. Ei tähän hommaan mitään erityistä kutsumusta tarvitse, kunhan vaan tekee työnsä kunnolla. Onhan tämä henkisesti opettavaista ja koskapa minulla on tunne, etten jaksa tätä yksitoikkoista työnkuvaa eläkeikään, olen alkanut jatkokouluttautumaan, että saisin tulevaisuudessa työtä monipuolisemmasta työpaikasta, jossa voi kehittää itseään ja osaamistaan.
[/quote]
Minulla on sama juttu kaupan alalla :D Eli hyödyllisiä aloja ovat, opiskelumotivaatio nousee kummasti kun lähtee miettimään loppuelämäänsä näissä töissä.
Minä olen sairaanhoitaja ja työ on erittäin antoisaa, ei todellakaan mitään "paskan lapioimista". Voit valita oman kiinnostuksesi mukaan lasten hoitotyön (esim. Lastenklinikka ihana työpaikka), psykiatrisen puolen (päiväpoliknisillä vastaanotoilla voi tehdä päivätyötä ja psykiatrisella puolella lähes poikkeuksetta asiakkaat eivät tarvitse apua päivittäisissä hygieniatoimissa, ehkä kannustusta, mutta ulosteeseen ei tarvitse koskea :D), sitten on kirurgiset (plastiikkakirurgia, anestesia ym.) ja sisätautien osastot, päivystys eri muodoissaan, Meilahden erikoistuneet osastot (elinsiirto, kardiologinen ym.), terveyskeskustyötä, kotisairaanhoitoa ym. Sairaanhoitajia on vaikka missä. Totta on, että alalle eivät sovellu LÄHESKÄÄN kaikki. Työ vaatii hyviä sosiaalisia taitoja ja joustavuutta. Ihminen, joka tulee tänne haukkumaan muiden ihmisten työtä ja arvovalintoja, ei ehkä lähtökohtaisestikaan ole luonteeltaan kovin soveltuva hoitoalalle. Silloin tekee vain palveluksen potilaille ja hoitoalan työntekijöille, ettei pyri alalle.
Joo, ei kaikkia edes huolita hoitoalan koulutukseen. Että ei lähoijaksikaan niin vaan aleta, sairaanhoitajasta puhumattakaan. Aika paljon hakijoita, joista osa karsitaan ja koulutuksenkin aikana osa karsiutuu pois.
Edellinen lisää vielä ennen kuin joku vääräleuka alkaa taas noista kirjoitusvirheistä valittaa, mitä sitten. En minä tekstejä suunnittele ja osaan töissä olla tarkempi.