Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomuuden ilonaiheita (TOP 30)

Vierailija
22.07.2013 |

Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. Minulta on nyt viikon sisään kysytty kaksi kertaa sama sinänsä vähän hassu kysymys: mitä iloa lapsettomuudesta on. Mietin asiaa ja koostin lyhyen listan itselleni oleellisista ilonaiheista. Tarkoitus ei ole haastaa kenenkään valintoja tai esittää, että oma elämäntapani olisi jotakin toista parempi. Toivottavasti tämä kuitenkin valaisee sitä, miksi yhä useampi nainen pitää lapsettomuutta itselleen hyvänä vaihtoehtona.

1. Olen onnellisempi.

2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita.

3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.

4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.

5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.

6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.

7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.

8. Pystyn etenemään urallani polkua, joka olisi vanhemmalle hyvin vaikea.

9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.

10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.

11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.

12. Minun ei tarvitse olla moraalisena esimerkkinä kenellekään.

13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.

14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.

15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.

16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.

17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.

18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.

19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.

20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.

21. Voin lukea sängyssä tai kylvyssä hyvää kirjaa kenenkään häiritsemättä.

22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.

23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.

24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.

26. Koen vähemmän kielteisiä tunteita enkä ole niin altis masennukselle.

27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.

28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".

29. En menetä itseäni tai minuuttani tai joudu elämään kenenkään toisen kautta.

30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.

Nuo keksi aika äkkiä, ja jos eläisin tällä hetkellä parisuhteessa, lista olisi vielä pidempi. Lapsettomuus on ehdottomasti parhaita asioita elämässäni ja avain paljoon hyvään. Suosittelen kaikkia tätä lukevia, jotka vielä arpovat omaa päätöstään, todella harkitsevan myös lapsettomaksi jäämistä. Varmasti monet vanhemmatkin ovat onnellisia, mutta en näe mitään syytä hankkia lapsia, jos ei todella sisimmässään koe niitä itselleen välttämättömiksi.

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 08:34"]

Vauvapalstalla ainoat onnelliset vanhemmat löytyvät aina lapsettomuus-ketjuista. 

[/quote]

Jos laitan ketjun että kylläpä on kiva päivä, saan siihen nolla vastausta. Ihmiset kirjoittelee tänne pääasiassa pulmistaan, ei niitä onnen betkiä tule kukaan raportoimaan jo siksi, että paha mieli on sen jälkeen taattu :D. Tässä voi nyt sulle keroa että lapsia on ja olen onnellinen ja tyytyväinen.

Vierailija
182/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:59"]

Äidit kun ovat kokeneet myös elämän ilman lapsia, joten he pystyvät oikeasti vertaamaan onnellisuutta ennen/jälkeen lapsien.

[/quote]

Tästä olen muuten eri mieltä. Onnellisuus tunnetusti lisääntyy iän myötä riippumatta siitä, hankkiiko lapsia vai ei. Kyllä minunkin elämäni oli pitkälle parikymppiseksi huomattavasti onnettomampaa kuin se nykyisin on. Äiti ei voi tietää, miten hänen onnellisuutensa olisi kehittynyt, jos hän olisi jättänyt lapset tekemättä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen elänyt huikeaa aikaa ja ollut paljon tyytyväisempi elämääni kuin olisin osannut kuvitellakaan. Tästä on pitkälti kiittäminen sitä, että minulla on ollut aikaa, energiaa ja vapautta omistautua asioille, joita pidän tärkeinä. -ap

[/quote] No jaa. Minulla on viisi lasta ja olen viimeiset vuodet ollut onnellisempi kuin koskaan ennen ja se liittyy pelkästään ikääntymiseen ja viisastumiseen. Lisäksi en itsekään tee asioita joista en nauti. Bonuksena on se, että minun ei tarvitse mennä kaupungille illaksi koska kotona on aivan ihanaa ja älykästä seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän tuo lista on ja kertoo siitä, että ap:n valinta on perusteltu. Tosi henkilökohtaistahan nuo kokemukset ovat kuitenkin. Mulla on kaksi lasta ja koen, että lapsista huolimatta moni tuon listan asioista toteutuu kohdallani. Osaa taas en pidä kovinkaan tärkeinä, mutta ymmärrän, että joku toinen voi pitää. Hieno juttu, että uskaltaa "valita toisin" jos sydän (ja järki) niin sanoo.

Vierailija
184/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös lapseton, mutta en tiedä tulenko koskaan äidiksi. Suurin pelkoni äitiyden suhteen on, että lapsi olisi tyhmä, enkä pystyisi rakastamaan sitä. Oman äitini kanssa välimme ovat etäiset, koska meillä ei ole mitään yhteistä. Olisi kamalaa huomata tämän toistuvan oman lapsen kanssa.

Vierailija
185/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet onnellinen. Minä taas olen onnellinen lapsistani. Heidän läsnäolonsa ei estä minua toteuttamasta itseäni aina silloin tällöin. Jos minulla ei vielä olisi lapsia, en muuta pohtisikaan, kuin että miten sellaisen saisin :) Mikään työ, lomamatka, rentoutumishetki tai joku kallis kassinretku tmv. ei minulla mene lapsiasian edelle. Ennemmin vähän vähemmän maallista mammonaa ja lapset, kuin loistelias elämä ilman lapsia. Tosin eipä tämä nykyelämä mitenkään rahallisesti ankeaa ole, ainakaan muihin naisiin verrattuna. Terv. Onnellinen Mamma

Vierailija
186/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus! :)

Itselläni on kyllä pari lasta, nuorena saadut. Olen nyt 33v ja ilmeisesti biologinen kello on alkanut tikittämään. Lapset ovat kuitenkin jo isoja ja omatoimisia koululaisia ja tuo lista auttoi minua löytämään hyviä syitä siihen, että enää ei kannata aloittaa hommaa alusta! Kaikella järjellä ajatellen ei enää kannata lapsia hankkia. Nuorena nautin kyllä pikkulapsiajastakin suunnattomasti ja minulla oli pakottava sisäinen tarve saada lapsia, mutta nyt on vain saatava itseni uskomaan, että on ihanaa, kun on isot lapset ja pääsee helpolla ja on aikaa itsellekin vihdoin! :)

Onnea ap valinnastasi!

Vierailija
187/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:34"]

Olen myös lapseton, mutta en tiedä tulenko koskaan äidiksi. Suurin pelkoni äitiyden suhteen on, että lapsi olisi tyhmä, enkä pystyisi rakastamaan sitä. Oman äitini kanssa välimme ovat etäiset, koska meillä ei ole mitään yhteistä. Olisi kamalaa huomata tämän toistuvan oman lapsen kanssa.

[/quote] En usko että sun tapauksessa kävisi niin koska olet analyyttinen ihminen ja pystyt ylipäänsä pohtimaan tällaisia juttuja. Pahimpia on ihmiset jotka katsoo että lapsi on niiden jatke eikä osaa yhtään asettua katsomaan asiaa lapsen näkökulmasta. Mulla oli raskas lapsuus eikä kovin läheiset välit omaan äitiin. Äitini on nyt vasta lapsenalapsiensa elämää seuratessaan havahtunut ajattelemaan miltä meidän lasten elämä silloin tuntui. Siihen asti kaikki pyöri tasan sen oman navan ja kurjuuden ympärillä ja lapset oli sitä varten eikä toisinpäin.

e

Vierailija
188/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä että pelkäsin itse ihan samaa mutta todellakaan ei käynyt niin. T.132

Vierailija
189/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä että pelkäsin itse ihan samaa mutta todellakaan ei käynyt niin. T.132

Vierailija
190/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:53"]

[/quote]

Minua kiinnostaisi tietää, mihin perustat tämän väitteesi, että ihminen, jolla on lapsia, kokisi enemmän kielteisiä tunteita. Olen lukenut paljon masennuksesta, enkä koskaan ole törmännyt väitteeseen, että lapseton olisi jotenkin vähemmän altis masentumaan kuin ihminen, jolla on lapsia.

Vierailija
191/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lapset ovat kasvattaneet henkisesti. Vanhempana huomaa oman vajavaisuutensa ja on pakko yrittää olla parempi ihminen ja kehittyä ihmisenä. Joskus on melkein pelottavaa miten lapsista heijastuu takaisin mun oma arvomaailma ja esimerkki.

Vierailija
192/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe ja nopealla silmäyksellä hyvä lista. Tarkempi tarkastelu valitettavasti osoittaa, että  aika harva kohta listalta on suoraan lapsettomuuden seurausta. Selvintä on tietysti, että käytettävissä olevan rahan määrä on perheellisillä pienempi ja että lasten tarpeet ohjaavat ajankäyttöä aika pitkälti. Jälkimmäinenkään ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei lasten vanhemmilla olisi lainkaan omaa aikaa. Se ei liioin tarkoita sitä, ettei lasten kanssa voisi tehdä mielekkäitä myös vanhempia kiinnostavia asioita. Yksi nauttii harrastaessaan itsekseen tai aikuisessa seurassa, toinen saa onnea perheen kanssa yhdessä vietetystä ajasta ja yhteisistä harrastuksista.

Vierailija
193/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pohtiva luonne, kiinnostunut ihmisistä ja maailman ilmiöistä niin joutuu joka tapauksessa pohtimaan omaa olemassaoloaan, arvojaan ja käytöstään, oli lapsi siinä kyseenalaistamassa tai ei. Mutta jos lapsi edesauttaa vanhemman omaa henkistä kehitystä niin sehän on erittäin hyvä asia.

Itse kuulun lapsivapaisiin ihmisfriikkeihin, tein aikanani päätöksen tavattuani mieheni joka ei saiaruden takia voi saada omia lapsia, eikä pystyisi huolehtimaan lapsista. Piti pohtia haluanko elää miehen kanssa johon olen syvästi rakastunut ja joka rakastaa minua ehdoitta, ja jonka kanssa tunnen suurempaa yhteenkuuluvuutta kuin kenenkään muun kanssa olen koskaan kokenut. Hän on siis elämäni suuri rakkaus. Vai haluanko saada lapsen jonkun 'ihan kivan' kanssa vain sen takia että normiston mukaan nainen parisuhteessa kuuluu hankkia lapsia? Valinta oli helppo, tosin en ole myöskään koskaan määritellyt että elämäni onnellisuus olisi riippuvaista siitä että olenko äiti vai en, vaan että onnellisuus on saada rakastaa ja saada vastarakkautta, mahdollisimman aidosti.

Vierailija
194/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko muuten kommentoida kun täällä pelotellaan rintasyövällä... Äidilläni oli kolme lasta (minut mukaan lukien) ja silti hän menehtyi rintasyöpään jo kun olin pieni. Ei kannata siis sanoa, että asia olisi joko näin tai noin; aina on mahdollisuus sairastua tai olla sairastumatta. 

Olen myös itse päättänyt olla hankkimatta lapsia (tosin olen vielä aika nuori, parikymppinen). Perustelen valintani järkisyillä; periytyviä sairauksia lähes jokaista laatua, rankka lapsuus (= en tiedä mitä on hyvä äitiys tai antoisa lapsuus), hermoni palavat nopeasti enkä ole ollenkaan kärsivällinen. Kaiken järkeni mukaan olisin siis erittäin huono äiti, enkä sen takia halua lapsia. Suojelen syntymättömiä lapsia itseltäni; eikö tämä ole lähimmäisenrakkautta, jos mikä? 

Vierailija
195/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä lukutaitoa! Täällä ei ole rintasyövällä peloteltu ketään, todettu vain että riski on suurempi ja se on muuten fakta.

Vierailija
196/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:05"]

Voi tätä lukutaitoa! Täällä ei ole rintasyövällä peloteltu ketään, todettu vain että riski on suurempi ja se on muuten fakta.

[/quote]

Luitko viestiäni ollenkaan? Tarkoitin, että aina on mahdollisuus sairastua tai olla sairastumatta. Että se lasten saaminen ei automaattisesti tarkoita sitä, ettet voisi sairastua - rintasyöpäriski ei poistu millään. T. 139

Vierailija
197/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parikymppisenä tuntuu siltä ettei ole kykynevä kasvattamaan lapsia niin sitä ääntä kannattaa kuunnella. Mutta tilanne voi hyvin muuttua kymmenessä vuodessa.

Vierailija
198/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:53"]

[/quote]

Minua kiinnostaisi tietää, mihin perustat tämän väitteesi, että ihminen, jolla on lapsia, kokisi enemmän kielteisiä tunteita. Olen lukenut paljon masennuksesta, enkä koskaan ole törmännyt väitteeseen, että lapseton olisi jotenkin vähemmän altis masentumaan kuin ihminen, jolla on lapsia.

[/quote]

Olen äiti, ja lasten myötä olen saanut tuntea tunteita. Sellaisiakin, mitä en olisi halunnut kykeneväni kokemaan... sellaista epätoivoa ja turhautumista, että tekee mieli heittää pieni lapsi seinään. Tai sitä, kun voi olla koko päivän onnellinen tekemättä mitään sen kummempaa kuin istuu rannalla vahtimassa lapsiaan ja katsoo niiden ilakointia.

Masennusta podin tuossa lukion jälkeen, kun elämällä ei ollut tarkoitusta. 

Ei ne lapset pelkkä elämän tarkoitus ole, mutta hyvin täyttävät päivät.

Vierailija
199/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:05"]

[/quote]

Luitko viestiäni ollenkaan? Tarkoitin, että aina on mahdollisuus sairastua tai olla sairastumatta. Että se lasten saaminen ei automaattisesti tarkoita sitä, ettet voisi sairastua - rintasyöpäriski ei poistu millään. T. 139

[/quote]

Kaikki tämä on vain vastausta ap:n mainintaan, että lapsettomuuden hyötyjä on välttää raskauden ja synnytyksen aiheuttamat terveysriskit. Ap ei väittänyt, että riskit toteutuvat jokaisen synnyttäneen kohdalla ihan niinkuin vastakommentitkaan eivät väitä, että jokainen synnyttämätön sairastuu rintasyöpään.

Kyse on riskeistä, ja yhteen asiaan riski synnyttäneillä on isompi ja toiseen synnyttämättömillä. Kukaan ei ole väittänyt, että synnyttäneillä riski saada rintasyöpä olisi nolla, tai että synnyttämättömät eivät siltä välttyisi.

Vierailija
200/221 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun ap tapaakin sen unelmien miehen joka haluaa lapsen niin koko lista unohtuu ja kiiruhdetaan yksityiselle koeputkihedelmöitykseen..