Hei te, jotka ette ole facebookissa! Olisi kysyttävää.
Miten perustelisitte sen, ettette ole facebookissa? Kertokaa vähän, millaisia ihmisiä olette, onko teillä ystäviä, harrastuksia, millainen työ, onko perhettä, sosiaalista elämää? Oletteko ulospäinsuuntautuneita vai enempi sisäänpäinkääntyneitä?
Kommentit (78)
Aika moni tuttu on jo lähtenyt Facebookista enkä ihmettele. Facebook edustaa hyvin tätä aikaa ja ruokkii eritoten pinnallisia ja narsistisia ihmisiä. Haetaan peukutuksia ja kommetteja puolitutuilta omista töröhuulikuvista ja ääliömäisistä postauksista. Kilpaillaan kuka on leiponut eniten kaakkuja tai juossut eniten maratoneja. Ja koko homman kruunaa sekavat ja epämääräiset ehdot ja ohjeet (kuka on niitä edes kunnolla ja ajan kanssa lukenut) niin ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:55"]
Minä lähdin Facebookista jo neljä vuotta sitten, oltuani siellä pari-kolme vuotta. Se ei vaan yksinkertaisesti ollut minua varten.
Olen tarkka yksityisyydestäni, enkä pitänyt siitä, että sinne olisi pitänyt mm. ladata kuvia perheestäni. Kaverit siis kyselivät aina, että miksi et laita naamakirjaan kuvia siitä ja siitä, tai miksen laita sinne kuvia lomamatkoiltani ym. Pidin Facebookia ylipäätään turvallisuusriskinä, ja kauhistelin kuinka ihmiset kertoivat siellä avoimesti olevansa matkoilla ym.
[/quote]
Siis teillä Facebookin vastustajilla ongelma ei olekaan itse Facebook vaan se, että teidän kaverit on outoja tai asetatte itse itsellenne jotain outoja vaatimuksia ilmaisen viestintäpalvelun käyttöön. Ei minulta ole kukaan koskaan painostamaan, miksen laita perhekuvia Facebookiin, vaikka siellä olenkin. Pitäisin tuollaista kysymystä äärimmäisen outona.
Löysätkää nyt jo sitä pipoa. Kukaan ei pakota käyttämään Facebookia juuri tietyllä tavalla, laittamaan kaikkia yksityisasioitaan seinälle tai hankkimaan viittäsataa "kaveria". Silti olisi ihan kiva, jos olisi tarvittaessa tavoitettavissa Facebookista siinä missä puhelimellakin. Kyllähän jos teillä on oikein erityisen hyviä kavereita, niin ne tulevat aina repimään teidät kotoa kaikkiin juttuihin ja ihan erikseen teille facebookittomalle jakavat samat tiedot kuin siellä olijoille. Mutta todennäköisemmin kukaan ei ehdi eikä muista vaan jäätte turhien ennakkoluulojenne takia syrjään kaikesta.
[/quote]
Minä en työni takia halua olla facebookissa omalla nimelläni ja keksityllä nimellä minua ei sieltä kukaan löydä. En luota facebookin asetuksiin niin paljon että ottaisin riskin ja liittyisin siihen, jonain päivänä kaikki nyt salattu tieto voi ollakin julkista. Ei kiitos.
Olin ja katosin facesta sen takia, että ihmiset ovat unohtaneet todellisen elämän. Jos jota kuta kiinnostaa, mitä mulle kuuluu, osaa kyllä soittaa. Silloin kun katosin facesta, kyllä huomas ketkä on oikeita ystäviä! :)
Minä en myöskään koe olevani ylemmyydentuntoinen, mutta hirvittävän usein tulee vastaan aika asenteellisia oletuksia siitä, etten kuulu fb:hen ja sitä joutuu tosi paljon perustelemaan. Sen ymmärtäisin, jos joku ystäväni pyytää tai harrastuksen viestintään tarvittaisiin, mutta kun nämä, joille sitä pitää perustella eivät todennäköisesti olisi mitään mun lähiystäviä myöskään siellä facessa
- ehkä kutonen tai sinne päin
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 17:31"]
Olin ja katosin facesta sen takia, että ihmiset ovat unohtaneet todellisen elämän. Jos jota kuta kiinnostaa, mitä mulle kuuluu, osaa kyllä soittaa. Silloin kun katosin facesta, kyllä huomas ketkä on oikeita ystäviä! :)
[/quote]
Ai oikeita ystäviä on vaan sellaiset, jotka sopii tapaamiset sun kanssa puhelimella? Tämä selvä.
No en jaksa lukea muita vastauksia. Ei vain kiinnosta kertoilla vessahädästä ym netissä. Mulla on muutam oikein hyvä ystävä, perhe, työ ihmisten parissa. Pidän harvoista ihmisistä, mutta niistä sitäkin enemmän.
Uskomatonta, että joku TOIMITTAJA ei ole facebookissa nykyaikana! Huh huh.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 17:49"]
Uskomatonta, että joku TOIMITTAJA ei ole facebookissa nykyaikana! Huh huh.
[/quote]
Miten niin? Pitäisikö toimittajan kirjoitella juttuja lähipiirinsä päivityksistä?
Minua ei vain yksinkertaisesti kiinnosta facebook sen enempää kuin twitterkään. Enpä tuota osaa paremmin sanallisesti ilmaista.
En suoraan sanoen tiedä miksi en ole facebookissa. Pidän yhteyttä kavereihin muilla tavoin. Töissä olen sosiaalinen, mutta vapaa-ajalla olen jotenkin valikoiva ja haluan olla rauhassa, en jaksaisi avata/lueskella mitään ylimääräistä. Sähköpostikin jää välillä katsomatta kun ei ole mahdollisuutta luke kuin illalla. Varmaan jään tietyistä asioista paitsi. Aika menee lasten kanssa ja harrastusten parissa.
Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta mihin sitä naamakirjaa oikein Todella todella tarvitaan? En ole siellä. Puhelin on keksitty ja minulla on tapana soittaa ystäville ja niille sukulaisille joihin pidän yhteyttä ja pistäydyn kylässä. Ei ole tarvetta tehdä siellä syvällisiä tilityksiä tai kirjoitella tyhjänpäiväisyyksiä. Päiväkirja on erikseen. En tartte koko naamakirjaa yhtään mihinkään. Enkä luota sen tietosuojaturvaan.
En vain pidä ihmisistä yleisesti. Minua ei kiinnosta pätkääkään tuttavieni kuulumiset tai tekemiset. Töissä käyn, mutten ole kovin sosiaalinen. Enkä halua kuulla taikka nähdä mitä jotkut yläastekaverini nykyään puuhaavat. Enkä oikeastaan halua tietää kenekään touhuista. Lapsia tai puolisoa ei ole, koska sitä en ole koskaan halunnutkaan.
(Ja ennen kuin joku vatipää kysyy että "mitä teet vauvapalstalla?", niin tulin tänne joskus sen munsalan kansallispukuketjun kautta ja jäin kiinni palstaan)
Mies 33v
15. En koe ylemmyydentunnetta vaikka ei tule seiskaa, voin sitä jossain selailla ja niin, että joku näkee. En kuitenkaan tilaa lehteä itse ja niputan faceen kuulumisen samanlaiseksi asiaksi. En koe ylemmyydentunnetta vaikka en facessa ole. Pidän sitä vaan turhana ja tarpeettomana iselleni.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 18:49"]
En vain pidä ihmisistä yleisesti. Minua ei kiinnosta pätkääkään tuttavieni kuulumiset tai tekemiset. Töissä käyn, mutten ole kovin sosiaalinen. Enkä halua kuulla taikka nähdä mitä jotkut yläastekaverini nykyään puuhaavat. Enkä oikeastaan halua tietää kenekään touhuista. Lapsia tai puolisoa ei ole, koska sitä en ole koskaan halunnutkaan.
(Ja ennen kuin joku vatipää kysyy että "mitä teet vauvapalstalla?", niin tulin tänn
Mies 33v
[/quote]
juuri näin, ei vois vähempää kiinnostaa jotkut vanhat puolitut
Mä olin monta vuotta ja hyvinkin aktiivikäyttäjä.
Jossain vaiheessa tajusin, että moni tuttu käyttää sitä kyttäykseen. Facebook muutti koko ajan asetuksia ja vaikka oli rajannut tiedot, niin Facebook läväytti monta kertaa kuvat ja seinän julkiseksi. Huomasin, että kukaan ei enää kysellyt kuulumisia, kun kaikki tapahtui aina Facebookissa "Luitko jo sieltä?".
Mä siis ahdistuin ihan täysin ja kun vajaa kaksi vuotta sitten lähdin, en ole katunut. en kuitenkaan halunnut ryhtyä sellaiseksi samanlaiseksi kyttääjäksi, joihin itse ahdistuin eli joka ei päivitä mitään, käy vaan lukemassa muiden juttuja, niin koin ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa.
Ja kyllä, huomasin ketkä ovat oikeita kavereita, jotka jaksavat naputtaa vaikka sen meilin, kun kutsuvat jonnekin. Siinä kohtaa tietää, että on ihan oikeasti haluttu vieras eikä vain yksi kasvo muiden joukossa. Tykkään henkilökohtaisuudesta, mutta tarvitsin Facebookin opettamaan sen itselleni.
Koska en keksi yhtään hyvää syytä liittyä...
- Ei ole ylimääräistä aikaa kirjoittaa tyhjänpäiväisyyksiä / kytätä muiden tekemisiä
- En tarvitse aktiivisessa harrastuksien täyttämässä arjessani virtuaalielämää erikseen. Olen tyytyväinen oikeaan elämääni
- En välitä siitä, että joku instanssi määrittelee mitä voi kirjoittaa ja kuka sen näkee. Lähetän viestini juuri heille, keille haluankin.
Olen reilu nelikymppinen, täyttä elämää nauttiva perusjätkä, joka tykkää sekä istua mökkisaunan terassilla silkkiuikkuja katselemassa tai valloittaa Kilimanjaroa Afrikan sydämessä. Kummatkin kokemukset jaan perheen kanssa hyvän punaviinilasillisen ääressä ennen kuin mellastan jossain virtaalimaailmassa.
Elä unelmaasi - älä unelmoi eläväsi!
Vai että oikein pitää perustella miksi ei ole facebookissa:D Nämä on niitä asioita joille Einstein varmaan nauraisi tai itkisi katketakseen jos olisi vielä elossa;) Olen 25v. enkä ole facebookissa. En ole tähän mennessä keksinyt syytä miksi haluaisin kirjoittaa päivityksiä elämästäni nettiin ja olla naamakirjassa. Mielestäni on hassua kysyä miksi ei ole facebookissa? Miksi sitten ei kysytä, miksi et ole myspacessa, twitterissä, gmailissa jnejne? Ei se että ihmiset keksivät laumasieluina tehdä jotain tarkoita että kaikkien pitäisi:) Facebook on hyvä keksintö siihen että ihmiset pitävät yhteyttä ja myös tähän nykyajan "narsisti-ilmiöön" että jokainen haluaa olla esillä, jakaa kuviaan ja kokea saavansa huomiota. Minä nautin yksityisyydestäni, olen akateeminen ja sosiaalista elämää vietän ihan oikeassa elämässä, sähköpostitse ja puhelimitse. Mies minulla on ja harrastuksia laidasta laitaan, mm. musiikki, kielten opiskelu, lukeminen ja monipuolinen liikunta. Jos joku kokee että minuun on vaikea pitää yhteyttä kun en ole facebookissa, omapahan on tappionsa jos ei kiinnosta kerran. Mielestäni on naurettavaa jos ihmiset eivät osaa kommunikoida enää muutoin kuin facebookin välityksellä ja he jotka siellä eivät ole, jätetään pitämättä yhteyttä. No niinhän tapahtuisi kuitenkin ennemmin tai myöhemmin jos ystävyys siitä kiinni on:) Minua ei kiinnosta jakaa kuviani nettiin eikä myöskään tekemisiäni, läheiseni kuulevat ne kuitenkin ja siellä ne päivitykset on niin pinnallista höttöä, itse pidän vähän syvällisemmistä ja pidemmistä keskusteluista. Saatan joskus muuttaa mieleni mutta tähän asti ei ole tullut tarvetta, minulla ei ylipäänsä ole tarvetta elää samoin kuin kaikki muutkin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 16:15"]
Miten perustelisitte sen, ettette ole facebookissa? Kertokaa vähän, millaisia ihmisiä olette, onko teillä ystäviä, harrastuksia, millainen työ, onko perhettä, sosiaalista elämää? Oletteko ulospäinsuuntautuneita vai enempi sisäänpäinkääntyneitä?
[/quote]
Jospa ensin itse perustelisit, miksi itse olet facebookissa. Itse en ole vielä keksinyt yhtään syytä liittyä facebookiin. Käyn töissä, on perhettä, harrastuksia, olen ulospäinsuuntaunut ja sosiaalinen. Työssänikin olen päivittäin tekemisissä monien ihanien ja erilaisten ihmisten kanssa. Ystäviäkin on ihan riittävästi ja yhteydenpito toimii ihan moitteettomasti.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:55"]
Minä lähdin Facebookista jo neljä vuotta sitten, oltuani siellä pari-kolme vuotta. Se ei vaan yksinkertaisesti ollut minua varten.
Olen tarkka yksityisyydestäni, enkä pitänyt siitä, että sinne olisi pitänyt mm. ladata kuvia perheestäni. Kaverit siis kyselivät aina, että miksi et laita naamakirjaan kuvia siitä ja siitä, tai miksen laita sinne kuvia lomamatkoiltani ym. Pidin Facebookia ylipäätään turvallisuusriskinä, ja kauhistelin kuinka ihmiset kertoivat siellä avoimesti olevansa matkoilla ym.
[/quote]
Siis teillä Facebookin vastustajilla ongelma ei olekaan itse Facebook vaan se, että teidän kaverit on outoja tai asetatte itse itsellenne jotain outoja vaatimuksia ilmaisen viestintäpalvelun käyttöön. Ei minulta ole kukaan koskaan painostamaan, miksen laita perhekuvia Facebookiin, vaikka siellä olenkin. Pitäisin tuollaista kysymystä äärimmäisen outona.
Löysätkää nyt jo sitä pipoa. Kukaan ei pakota käyttämään Facebookia juuri tietyllä tavalla, laittamaan kaikkia yksityisasioitaan seinälle tai hankkimaan viittäsataa "kaveria". Silti olisi ihan kiva, jos olisi tarvittaessa tavoitettavissa Facebookista siinä missä puhelimellakin. Kyllähän jos teillä on oikein erityisen hyviä kavereita, niin ne tulevat aina repimään teidät kotoa kaikkiin juttuihin ja ihan erikseen teille facebookittomalle jakavat samat tiedot kuin siellä olijoille. Mutta todennäköisemmin kukaan ei ehdi eikä muista vaan jäätte turhien ennakkoluulojenne takia syrjään kaikesta.
[/quote]
Hah, totuus nähtävästi kirpaissut jo kymmentä peukuttajaa. :D