Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitaitosi

Vierailija
07.07.2013 |

Tämä on ehdottomasti provoksi jo ajateltukin. Minua kiinnostaa kielitaitosi ja tuttavapiirisi. Olettamukseni kun on, että av-palstalaisten tuttavapiiriin kuuluu korkeintaan pari ulkomaalaista ja kielitaito on lähinnä englanti. Toki täällä näyttää viihtyvän muutama ulkkari, mutta palstan bulkki on takuulla aika perssuomalaista. Todistakaa mulle, että olen väärässä!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe, että sillä tuttavapiirillä on hirmusti vaikutusta. Enemmän oma kiinnostus. Tosin jos mietin omaa tuttavapiiriäni niin meillä on aivan eri kiinnostuksen kohteet. Useilla kielitaitona suomi, ruotsi ja englanti. Ja kaksi viimeistä sellaista, että toisilla se sujuu ja toisilla välttävästi.

Itse hallitsen kielet: Suomi, ruotsi, englanti, espanja ja kreikka.

Vierailija
2/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun erittäin hyvin neljää kieltä ja melko hyvin näiden lisäksi vielä kolmea. Ulkomaalaisia on ystäväpiirissä paljon. Asun osan vuotta ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mahtavaa! Mä en harmistu lainkaan, jos mut lytätään. Mä hiukan toivoisinkin olevani väärässä. Tai sit en. AP

Vierailija
4/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän se palstan bulkki mahtaa käytännössä olla? Kai mä sit kuulun siihen, kun täällä päivittäin vierailen.

Työkielet: ranska, englanti, ruotsi. Näitä siis ymmärrän, puhun ja kirjoitan sujuvasti. Plus tietysti äidinkieltäni suomea. Kotikieli ollut viimeiset 10 vuotta ranska. Asun ulkomailla, ranskankielisessä maassa, joten aika luonnollisesti iso osa tuttavapiiristä on muita kuin suomalaisia.

Mites muuten oman kielitaitosi laita?

Vierailija
5/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti käytännössä osaan nykyisin lähinnä suomea, englantia osaan lukea mutten puhua. Olen kyllä ihan akateemisesti koulutettu mutta ollut aina työssä jossa ei ole tarvinnut osata kieliä joten on unohtunut, ruotsi täysin ja englanti suurelta osin.

Vierailija
6/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia puhun hyin, luen englanniksi myös kirjoja ja lehtiä jatkuvasti. Ranskalla pärjään ihan hyvin, samoin ruotsilla. Saksaa puhun jos muuta vaihtoehtoa ei ole, se on aikamoista takeltelua. Espanjaa en ole koskaan opiskellut mutta muiden kielien pohjalta ymmärrän sitä jonkin verran. Ystäväpiirissä ei ole ulkomaalaisia, vain ulkomailla asuvia suomalaisia. 

Vierailija
7/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan perusjunttisuomalainen, minulla ei ole vieraskielisiä tuttuja, lukuunottamatta serkun thaivaimoa ja muutamia entisiä työkavereita. Puhun sujuvasti vain suomea. Englannilla ja ruotsilla saan asiakkaille myytyä oikeat tuotteet oikealla hinnalla, kiittää ja tervehtiä osaan muutamilla muilla kielillä. Suomi on kuitenkin ainoa jatkuvasti tarvitsemani kieli ja siksi muut ovat unohtuneet.

Vierailija
8/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilman mitään todistelun tarvetta, tosiaankin, kielitaitoni rajoittuu englantiin, auttavaan ruotsiin ja karjalaan.

Englanti on päivittäinen työkieleni.

Vierailija
9/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on äidinkieleni, englantia puhun ja kirjoitan hyvin. Olen opiskellut myös ruotsia, saksaa ja venäjää mutta en voi sanoa noita kauheasti osaavani. Jotain toki ymmärrän. Tuttavapiiriasiaan on nyt vaikea kommentoida, mitä tarkoitetaan ulkomaalaisella? Jossakin muualla kuin Suomessa syntynyttä? On mulla muutamia sellaisia ystäviä, suomea kyllä puhutaan heidän kanssaan. Eli, joo oon ihan perusbulkkikamaa sitten.

Vierailija
10/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei itse osaa kuin saksaa ja ruotsia. Niin ja tietysti sitä toista kotimaista eli englantia. Ja huom. tämä ei ole mollaus/lyttäämis-provo, vaan enemmän sellainen av-palstan tai suomalaisuuden tarkentamis-yritys. Ap on asunut lähes koko aikuisikänsä pois Suomesta, ja av-palstalla mulla on usein ufo-olo. Haen siis kaiketi vahvistusta sille, että jep ja jees, minä olen se UFO, av-massa taas toistensa mielenmaailmaa ja ajatuksenkulkua ymmärtävää sakkia.

Bulkilla tarkoitin tänne tekstejä ja kommentteja ahkerasti toimittavaa sisällöntuottaja-kaartia. En meitä "ufo-vierailijoita".

AP

Vierailija
11/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti, ruotsi ja saksa. Ruotsia lähinnä ymmärrän, mutta en osaa juuri puhua. Saksassa ja Jenkeissä olen asunut muutaman vuoden, siellä pärjään. Nykyään tarvitsen vain ja ainoastaan suomea.

Vierailija
12/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeastiko sulle tulee yllätyksenä se, että täällä suomenkielisellä vauvapalstalla suurin osa kirjoittelijoista puhuu suomea ja asuu Suomessa? Vai mitä ihmettä tällä haetaan takaa?

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:00"]

AP ei itse osaa kuin saksaa ja ruotsia. Niin ja tietysti sitä toista kotimaista eli englantia. Ja huom. tämä ei ole mollaus/lyttäämis-provo, vaan enemmän sellainen av-palstan tai suomalaisuuden tarkentamis-yritys. Ap on asunut lähes koko aikuisikänsä pois Suomesta, ja av-palstalla mulla on usein ufo-olo. Haen siis kaiketi vahvistusta sille, että jep ja jees, minä olen se UFO, av-massa taas toistensa mielenmaailmaa ja ajatuksenkulkua ymmärtävää sakkia.

Bulkilla tarkoitin tänne tekstejä ja kommentteja ahkerasti toimittavaa sisällöntuottaja-kaartia. En meitä "ufo-vierailijoita".

AP

[/quote]

Vierailija
13/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi, englanti, venäjä, espanja. Näillä tulen toimeen ulkomailla sekä kotimaassa erinomaisesti.

Vierailija
14/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap lisää vielä, että on ilahtunut monista vastauksista riippumatta siitä, mitä kieliä siellä luetellaan. Omakin kielitaito on lähinnä arjen sanelemaa eikä mitään hienostelua.

AV-palsta on joka tapauksessa lähes tajunnan räjäyttävä katsaus kotimaan asioihin. Mutta juu, joskus olen kyllä aiban kuin halolla hakattu ja millä 24:lla sitä voikaan kalloon lyödä. Tarkoitan, että olen aivan ulkona Suomen ja suomalaisten ajatuksista.

Vierailija
15/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:05"]

Ja ap lisää vielä, että on ilahtunut monista vastauksista riippumatta siitä, mitä kieliä siellä luetellaan. Omakin kielitaito on lähinnä arjen sanelemaa eikä mitään hienostelua.

AV-palsta on joka tapauksessa lähes tajunnan räjäyttävä katsaus kotimaan asioihin. Mutta juu, joskus olen kyllä aiban kuin halolla hakattu ja millä 24:lla sitä voikaan kalloon lyödä. Tarkoitan, että olen aivan ulkona Suomen ja suomalaisten ajatuksista.

[/quote]

Kai sä tajuat, että iso osa täällä ei kirjoita tosissaan, vaan lähinnä provoillakseen...?

Vierailija
16/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti, saksa, ruotsi ja venäjä. Lisäksi puhun jonkun verran vähän sitä sun tätä, esim. viroa, ranskaa ja unkaria.

Tuttavapiirini on laaja ja värikäs, siihen kuuluu laidasta laitaan kaikenlaisia ja -maalaisia ihmisiä. Persujen kannattajia myös.

Vierailija
17/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No...ruotsin ja saksan olen melkein jo unohtanut. Ymmärrän kyllä, mutta en itse osaa enää puhua juuri yhtään. Englanti on jostain syystä säilynyt paremmin muistissa.

Lukioajoista on kauan enkä töissä tarvitse kuin suomea. Kyllä harmittaa.

Vierailija
18/18 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ja kirjoitan äidinkielen tasoisesti englantia, ruotsia ymmärrän ja puhun (tiedän kyllä tekeväni kielioppivirheitä) niin että pärjään töissä mutta en kirjoita sujuvasti. Osaan hiukan italiaa eli sen verran että ymmärrän sanomalehden otsikot yms. Nolottaa huono kielitaito, mutta uutta kieltä on hankala oppia jos ei ole tekemisissä kieltä puhuvien kanssa tai tv:stä ei tule sillä kielellä ohjelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä