Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te, jotka ette ole facebookissa! Olisi kysyttävää.

Vierailija
22.07.2013 |

Miten perustelisitte sen, ettette ole facebookissa? Kertokaa vähän, millaisia ihmisiä olette, onko teillä ystäviä, harrastuksia, millainen työ, onko perhettä, sosiaalista elämää? Oletteko ulospäinsuuntautuneita vai enempi sisäänpäinkääntyneitä?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 16:15"]

Miten perustelisitte sen, ettette ole facebookissa? Kertokaa vähän, millaisia ihmisiä olette, onko teillä ystäviä, harrastuksia, millainen työ, onko perhettä, sosiaalista elämää? Oletteko ulospäinsuuntautuneita vai enempi sisäänpäinkääntyneitä?

[/quote]

Olen täysin syrjääntynyt sosiaalietuuksilla elävä moniongelmainen. Tai sitten en. En perustele valintojani tuntemattomille enkä ainakaan silloin kun kysymys sisältää oletuksia mm onko ystäviä, työtä jne.

Vierailija
62/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan vain saanut aikaiseksi tehdä ft:tä, kun en kokenut tarpeelliseksi. Sitten se vaan jäi, enkä ole edelleenkään tarvinnut fb:tä, enkä siksi ole tehnytkään. Olen normaali 23-vuotias nainen, ystäviä on paljon, muutama semmonen läheisempi, olen ulospäin suuntautunut, käyn paljon ulkona kavereitten kanssa, minulla on avomies, jonka kanssa käymme lenkillä, itsekseni käyn salilla. Työssä olen paljon tememisissä ihmisten kanssa, olen myös koulussa ja sielläkin on kavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei ole vaan kiinnostanut liittyä facabookkin. mä olen livenä yhteydessä niihin keiden kanssa haluan. ei jaksais kiinnostaa päivitykset kuinka monta kertaa joku on käynyt vessassa ynm.

Vierailija
64/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap taitaa vain olla vähän yksinkertainen ja ennakkoasenteinen, yritetään ymmärtää... Minun mielestäni pitäisi ennemmin perustella, että miksi ON facebookissa.

Vierailija
65/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelen sen näin:

- en ole loputtoman kiinnostunut puolituttujen arkisista jorinoista - joita fb-päivitykset ovat etupäässä. Minua kiinnostavat asiat ja mielipiteet asioista paljon enemmän kuin kuulumiset, noin pääsääntöisesti. Jos minulla on asiaa, soitan tai lähetän sähköpostia. Kutsun kavereita kylään, ja syödään ja jutellaan perusteellisesti. Some on äärimmäisen pinnallinen sosiaalisen kanssakäymisen muoto!

- aikaa on rajallisesti, käytän sen moneen muuhun asiaan mieluummin - jopa tällaiseen anonyymiin mielipiteiden vaihtoon.

- en yksinkertaisesti koe jääneeni yhtään mistään paitsi, ja jos en koe olevani jotain vailla, en hanki sitä vain siksi, että muillakin on.

Olen intovertin ja ekstrovertin välimuoto. Teen toimittajan töitä, ja joudun siinä ominaisuudessa perehtymään päivittäin uusiin asioihin ja soittamaan ventovieraille - ja olemaan tietysti töissä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tiiviissä työyhteisössä. Se ja IRL-kanssakäyminen ystävien kanssa riittää minulle, kiitos vaan.

Vierailija
66/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tavalla voisin vastakysyä "miksi pitäisi olla"? en koe siitä mitään hyötyä tai muuta vastaava. olen aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut, enkä halua istua koneella. ei ole tarvettaa vahdata muita, eikä mielestäni kellekään kuulu mitä teen tai missä oon. oon hyvissä duuneissa oleva toimihenkilö ja matkustetaan ja mökkeilään paljon. menen mieluummiin liikuntakeskukseen kuin faceen. mistään en koe jääväni paitsi tai ilman informaatioa kun ei ole riesana face eikä tarvi roikkua siellä työaikana. tapaan kavereita ja ystäviä mieluummin livenä hyvän ruuan ja juoman parissa!

Vierailija
67/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette ole facebookissa, niin koetteko jonkinmoista ylemmyydentunnetta, kun ette sinne ole liittyneet? Vastauksistanne saa vain hieman sellaisen käsityksen. Myönnän toki että sellaiset ylisiirappiset "päivitykset" facebookissa ovat hieman ärsyttäviä, kun niitä tulee tietyiltä ihmisiltä jatkuvasti. Mielestäni kuitenkin on helppo tapa sopia esimerkiksi kaveriporukan kanssa siellä tapaamisia ja illanviettoja. Sieltähän voi itse suodattaa mitä näkee ja mitä ei ym. Eikä siellä ole pakko päivitellä mitään juttuja itsestään julkisesti jos ei halua :)

Mutta tosiaan, kaikki tietenkin itse päättävät haluavatko facebookia käyttää vai ei. Kumpikaan valinta ei ole toistaan parempi.

Vierailija
68/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 16:53"]

No ap taitaa vain olla vähän yksinkertainen ja ennakkoasenteinen, yritetään ymmärtää... Minun mielestäni pitäisi ennemmin perustella, että miksi ON facebookissa.

[/quote]

Onkohan facebookissa olevilla yhtään oikeata ystävää? 

Vierailija
69/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole toistaiseksi pystynyt perustelemaan minulle, miksi minun pitäisi liittyä facebookiin. Miksi minun pitäisi kirjoittaa jollekin kummalliselle seinälle, että tänään keitin kaurapuuroa tai kävin iltakävelyllä ym. Ne joille kuulumisiani haluan kertoa, tapaan face to face tai soittelen ja kirjoittelen sähköpostia. En halua olla koneiden varassa tai joka hetki tavoitettavissa, vaan tarvitsen yksityisyyttä.

Olen ylemmän yliopistotutkinnon suorittanut, perheetön mutten epäsosiaalinen. Tuttavia on paljon, mutta ystävät voin laskea yhden käden sormin (määritelmäni on hyvin ahdas). Harrastuksia riittää kirjallisuudesta käsitöihin ja liikuntaan. Sosiaalinen elämä ei ole enää niin vilkasta kuin joskus nuorempana. Seuraan kulttuuria, eritoten teatteria. Ulkomaan ystävien kanssa kirjoittelemme edelleen vanhanaikaisesti kirjeitä, ei enää tosin käsin vaan tietokoneella, mutta lähetämme kirjeet perinteiseen tapaan postitse. Ajatella, että näinkin vanhanaikaisia ihmisiä vielä on! Mutta vanhahan minä jo olenkin, poissa työelämästäkin.

Vierailija
70/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 17:01"]

Te jotka ette ole facebookissa, niin koetteko jonkinmoista ylemmyydentunnetta, kun ette sinne ole liittyneet? Vastauksistanne saa vain hieman sellaisen käsityksen. Myönnän toki että sellaiset ylisiirappiset "päivitykset" facebookissa ovat hieman ärsyttäviä, kun niitä tulee tietyiltä ihmisiltä jatkuvasti. Mielestäni kuitenkin on helppo tapa sopia esimerkiksi kaveriporukan kanssa siellä tapaamisia ja illanviettoja. Sieltähän voi itse suodattaa mitä näkee ja mitä ei ym. Eikä siellä ole pakko päivitellä mitään juttuja itsestään julkisesti jos ei halua :)

Mutta tosiaan, kaikki tietenkin itse päättävät haluavatko facebookia käyttää vai ei. Kumpikaan valinta ei ole toistaan parempi.

[/quote]

Ap:n kysymyksenasettelu oli pikkasen asenteellinen, se tässä risoo. 

Vierailija
71/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut facebookissa muutama kuukausi sitten. Olin tavallinen, oli ystäviä ja olen ihan kivannäköinen. Nykyisin olen facebookissa ja olen edelleen samanlainen. 

Vierailija
72/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja ihan tavallinen perheen isä. Harrastuksia paljon ja olen todella sosiaalinen. En halua olla tietoyhteiskunnassa millään tavoin. Työni on myös yksi syy miksi en tule koskaan olemaan. En ole mielestäni mistään jäänyt paitsi vaikka en aikaa kuluta facessa. Yhteyttä voi pitää käymällä tai soittamalla, sekä sähköpostin kautta. En kuitenkaan ole fb vastaankaan, kumppanilta kuulee lähipiirin juorut kun joka iltainen istunto on ohi, tuntuu että maukkaumat juorut siellä ainakin liikkuu! Ilman juorujakin ja naapurin tilanne päivityksiäkin pystyy elämään tasapainoista elämää, niin kuin 1900-luvulla elettiin :)

Vierailija
73/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 15: en koe ylemmyyttä sen perusteella, että en lue seiskaa. Oma valintahan se on.

Vierailija
74/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hassua. En ole ap, mutta mun mielestäni juuri ne, jotka erityisesti vastustaa facebookia, on ennakkoasenteisia. Se on yksi yhteydenpitokanava muiden joukossa. Ihan jokainen saa itse päättää, miten sitä käyttää tai käyttääkö lainkaan.

Mutta miksi ei käyttäisi, kun ystävien kanssa yhteydenpito on sitä kautta niin helppoa? Voi sopia näppärästi tapaamisia pienellä tai isommalla porukalla, jakaa kuvia ym. Tai vaikka tylsistyneenä pelata jotain peliä.

Mä olin muutama vuosi sitten todella alamaissa ja yhteydenpito moneen ystävään oli jäänyt. Facebook oli se sopivan matala kynnys, jolla sain meidän jutut taas kulkemaan ja nyt tavataan tosielämässäkin taas. 

Samoin yksi mun parhaista lapsuudenkavereista liittyi nyt vihdoin facebookiin. Hän käyttää sitä mm. suositellakseen oman maailmankatsomuksensa mukaisia artikkeleita, kertoakseen ihan merkittävistäkin jutuista elämässään jne. Ennen nämä olisivat jääneet harvojen puhelinsoittojen varaan. Olen todella iloinen, että nyt meillä on selvempi käsitys toistemme elämästä taas ja niin kuulemma hänkin.

On hullua pelätä, että joku facebook tai twitter tai sähköposti tai irc korvaisi kokonaan oikean elämän ystävyydet. Ei tietenkään. Ne antavat vain mahdollisuuksia pitää yhteyttä eri tavoin ja sopia niitä tosielämän juttuja. Moni kiva asia olisi jäänyt tekemättä ja näkemättä, jos olisi pitänyt illalla töiden jälkeen väsyneenä alkaa soitella ihmisille, milloin kellekin sopisi tavata.

Minulla on yksi sellainen pieni kaveripiiri, josta yksi ei suostu edelleenkään facebookiin. Ei sitä kukaan pakota, mutta harmittaa vain, kun meidän säätämiset on sitten aina niin vaikeita. Ei tavatakaan sitten enää niin usein.

Vierailija
75/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hassua. En ole ap, mutta mun mielestäni juuri ne, jotka erityisesti vastustaa facebookia, on ennakkoasenteisia. Se on yksi yhteydenpitokanava muiden joukossa. Ihan jokainen saa itse päättää, miten sitä käyttää tai käyttääkö lainkaan.

Mutta miksi ei käyttäisi, kun ystävien kanssa yhteydenpito on sitä kautta niin helppoa? Voi sopia näppärästi tapaamisia pienellä tai isommalla porukalla, jakaa kuvia ym. Tai vaikka tylsistyneenä pelata jotain peliä.

Mä olin muutama vuosi sitten todella alamaissa ja yhteydenpito moneen ystävään oli jäänyt. Facebook oli se sopivan matala kynnys, jolla sain meidän jutut taas kulkemaan ja nyt tavataan tosielämässäkin taas. 

Samoin yksi mun parhaista lapsuudenkavereista liittyi nyt vihdoin facebookiin. Hän käyttää sitä mm. suositellakseen oman maailmankatsomuksensa mukaisia artikkeleita, kertoakseen ihan merkittävistäkin jutuista elämässään jne. Ennen nämä olisivat jääneet harvojen puhelinsoittojen varaan. Olen todella iloinen, että nyt meillä on selvempi käsitys toistemme elämästä taas ja niin kuulemma hänkin.

On hullua pelätä, että joku facebook tai twitter tai sähköposti tai irc korvaisi kokonaan oikean elämän ystävyydet. Ei tietenkään. Ne antavat vain mahdollisuuksia pitää yhteyttä eri tavoin ja sopia niitä tosielämän juttuja. Moni kiva asia olisi jäänyt tekemättä ja näkemättä, jos olisi pitänyt illalla töiden jälkeen väsyneenä alkaa soitella ihmisille, milloin kellekin sopisi tavata.

Minulla on yksi sellainen pieni kaveripiiri, josta yksi ei suostu edelleenkään facebookiin. Ei sitä kukaan pakota, mutta harmittaa vain, kun meidän säätämiset on sitten aina niin vaikeita. Ei tavatakaan sitten enää niin usein.

Vierailija
76/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 17:01"]

[/quote]

En, sen sijaan ap:n aloituksessa tihkuu runsain mitoin ylemmyydentunnetta, ja taustaoletus että fb:ssä olemattomat ovat epäsosiaalisia luusereita.

Minulle taas on kaikkein helpointa sopia tapaamiset puhelimessa tai sähköpostilla. Siten on helppoa myöskin rajata kutsutut. Olen jo liki viisikymppinen, joten kaverini osaavat käyttää muitakin välineitä sosiaalisen elämänsä järjestämiseen... myöskin isot parinkymmenen hengen partyt ovat ikäryhmässäni aika harvinaisia, mieluummin ollaan koolla muutamalla hengellä.

-13-

Vierailija
77/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuli mieleesi ylemmyyden tunne? Muuten, nämä vastaukset kuulostavat paljon fiksummilta kuin nuo kysymyksen asettajan kommentit

Vierailija
78/78 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun/saan työssäni olla koko ajan ihmisten parissa. Tapaan paljon sellaisia ihmisiä, joita en oikeasti kestä ollenkaan työni ulkopuolella. Opastan, ohjaan, koulutan ja kuuntelen. Työni kuvaan kuuluu olla empaattinen ja sellainen olenkin aidosti työroolissani. Pidän ihmisistä ja työstäni.  Moni "asiakas" haluisi ajatella minua tuttavanaan ja minulle kerrotaan kaiken maailman kuulumisia lapsista, lastenlapsista, lemmikeistä, naapureista, jaetaan reseptejä ja matkavinkkejä ym ym.

Siviilissä haluan itse valita mitä luen, katselen, tai kuuntelen. En välttämättä halua olla kaikkien kaveri. Haluan säilyttää yksityisyyden, enkä halua loukata ketään. 

Plus mulla on iso perhe, porukkaa, omaa väkeä ja kavereita, pirtissä riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi