Miten sinä oikeutat läskeytesi?
Raskauskilot? Kiire? Geenit? Isot luut? "En haluaisikaan näyttää riisikepiltä / Laihuus on rumaa"? Mies tykkää?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:16"]
Jotenkin kamalaa, että noinkin monen mielestä on ihan ok esittää asitoa tuolla tavalla, osa halventaa muita osa itseään. Hankkikaa hyvät ihmiset itsetunto ja suhtautukaa sekä itseenne että muihin kunnioittavammin!
[/quote]
Jotenkin tuntuu, että niillä joilla on oikeasti hyvä itsetunto, eivät ottaneet itseensä ap:n aloituksesta...
[/quote]
Hyvää itsetuntoa ei ole se, että mollaa itseään, kutsuu vaikkapa läskiksi, niin kuin ap.
Minä ymmärsin ap:n kysymyksen niin, että miten oikeuttaa/perustelee ylipainonsa itselleen, ei muille. Minä oikeutan niin että olen monen lapsen yh vailla vapaa-aikaa enkä halua päivän omaa hetkeä (päiväunien aikaan) liikuntaan. Ja koska tällä hetkellä elämä on todella raskasta, ja ruoka ja herkut tuovat siihen iloa ja hyvääoloa, ne ovat tällä hetkellä minulle tärkeämpiä kuin hoikkuus.
Mika siina lihavuudessa on pahaa? Jos itse viihtyy omassa kropassaan isompana, niin keta se haittaa? Jos jotakuta muuta kuin lihavaa itseaan, niin se on heidan ongelmansa. Ma olen suht hoikka ollut aina ja nyt olen saanut n.10kg lisaa painoa ja voin sanoa etta en ole koskaan tuntenut oloani nain itsevarmaksi, terveeksi ja seksikkaaksi. Voisin lihoa lisaakin eika haittaa. Ruoka <3
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 10:52"]
Miksiköhän minä en näe ap:n kysymyksessä mitään ilkeää? Jokaikisellä lihavalla on joku tekosyy olla lihava / olla laihduttamatta. Ihan jokaikisellä, myöntävät he sitä julkisesti tai ei.
T:Lihava, jolla "lihavat geenit".
[/quote]
En minäkään nähnyt ilkeänä ap:n aloitusta. Kauhean agressiivisia vastauksia (ilmeisesti ylipainoisilta) hän kylläkin on saanut.
Mitä tästä voi päätellä: ylipainoiselta ei saa edes kysyä näin keskustelupalstalla (ei siis päin naamaa), millä tämä perustelee painonsa ilman että on aivan kamala ihminen. Ylipainoisella sitten kuitenkin on oikeus haukkua toista vaikka kuinka törkeästi, koska painon selityksen kysyminen on ilmeisesti jotenkin ihan kamalan törkeää ja jopa mielenvikaista. Hienot kaksoiskriteerit joillain ;)
[/quote]
Siis oikeastiko mielestäsi on ok kysyä, millä joku oikeuttaa läskeytensä? Jos ap:n tarkoitus oli kysyä asiallisesti, mitä joku pitää ylipainonsa syynä, miksei hän kysynyt niin? Minusta on todella loukkaavaa ilmaista, että joku tarvitsisi painoonsa oikeutuksen, ja ihan yhtä loukkaavaa on puhua läskeydestä.
t. normaalipainoinen (169/62) tässä ketjussa ap:tä arvostellut.
[/quote]
Eli siis väärä sanavalinta, jonka moni koki loukkaavaksi oikeuttaa haukkumaan ap:ta vaikka kuinka törkeästi? Sana läski on paljon pahemmin loukkaava kuin esim. ketjussa käytetyt mielenvikainen, kuiva orava, jne.?
Ap:n sanavalinta siis oli varmasti epäonnistunut. Silti en tajua joidenkin kirjoittajien raivoa, sori nyt vaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:16"]
Jotenkin kamalaa, että noinkin monen mielestä on ihan ok esittää asitoa tuolla tavalla, osa halventaa muita osa itseään. Hankkikaa hyvät ihmiset itsetunto ja suhtautukaa sekä itseenne että muihin kunnioittavammin!
[/quote]
Jotenkin tuntuu, että niillä joilla on oikeasti hyvä itsetunto, eivät ottaneet itseensä ap:n aloituksesta...
[/quote]
Hyvää itsetuntoa ei ole se, että mollaa itseään, kutsuu vaikkapa läskiksi, niin kuin ap.
[/quote]
Tästä meillä on sitten täysin erilainen käsitys. Minusta ihmisellä täytyy olla todella hyvä itsetunto, että ihan rehellisesti voi kutsua itseään läskiksi ja nauraa omalle ylipainolleen.
Millä nimellä sinun mielestäsi omia liikakilojaan pitäisi kutsua? Vai eikö hyvällä itsetunnolla varustettu lihava saa ollenkaan puhua ihroistaan?
Ap ei kyllä tarkoittanut olla ilkeä kenellekään. Olen itsekin ylipainoinen ja en näe mitään tapaa, miten tuon kysymyksen muotoilisi niin, ettei joku siitä pahoittaisi mieltään. Itselläni syynä on kiire ja se, että olen parisuhteessa jossa mies ei välitä pyöreydestäni.
Miksi pitää loukkaantua niin verisesti? En missään vaiheessa aloituksessa sanallakaan tuominnut ylipainoisuutta tai sanonut, että vihaan ylipainoisia. Myönnän, että "läski" on sanana joillekin punainen vaate. Mutta suurimmalla osalla meistä, jotka eivät laihduta, on syy olla laihduttamatta. Oikeutus itselle olla läski. Olipa se oma kaunis ulkonäkö painosta riippumatta, ystävät, jotka eivät välitä painosta tai elämäntilanne, jonka takia ei laihdutus ole ajankohtaista, se on syy.
Pyydän anteeksi tahdittomalta kuulostavaa aloitusta.
-ap
[/quote]
AP pyysi anteeksi huonoa sanavalintaa. Olisikohan ketjuun vastanneidenkin raivopäiden hyvä pyytää omia haukkumisiaan, jotka olivat suoraan vihamielisiä ja agressiivisia AP:ta kohtaan?
Aloituksessahan ei haukuttu ylipainoisia millään tavalla, mutta ylipainoiset haukkuvat AP:ta ilman mitään tunnontuskia. Olisikohan peiliinkatsomisen paikka?
Tämähän on aivan vastaava kysymys, kuin että millä ihminen oikeuttaa itselleen vaikkapa tupakoinnin tai muun vastaavan epäterveellisen elämäntavan. Ei sen kummempaa, tai en ainakaan ymmärrä kysymyksen tuottamaa närkästystä. Itse en laihduta ihan vaan mukavuussyistä ja koska en koe siihen nyt tarvetta, vaikka tiedänkin terveysasioista ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 10:52"]
Miksiköhän minä en näe ap:n kysymyksessä mitään ilkeää? Jokaikisellä lihavalla on joku tekosyy olla lihava / olla laihduttamatta. Ihan jokaikisellä, myöntävät he sitä julkisesti tai ei.
T:Lihava, jolla "lihavat geenit".
[/quote]
Luule mitä luulet, mutta ei mulla ainakaan ole mitään tekosyytä. Lihonut olen ainoastaan syömällä liikaa (herkkuja), enkä ole edes erityisen helposti lihovaa sorttia.
Laihduttaa en viitsi, on paljon kivempi syödä vapaasti mitä haluaa kuin laskea kaloreita ja kieltytyä kaikesta hyvästä tai ainakin melkein kaikesta. En siis ole tarpeeksi motivoitunut, ja se on oikea syy eikä mikään tekosyy.
Vaikkei ap ehkä tarkoittanut kysymystään ilkeaksi, se on silti kummallinen. Miksi lihavuuteen tarvitaan joku oikeutus? Miksi se pitäisi perustella jollekin, tai edes itselle?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:32"]
Ap ei kyllä tarkoittanut olla ilkeä kenellekään. Olen itsekin ylipainoinen ja en näe mitään tapaa, miten tuon kysymyksen muotoilisi niin, ettei joku siitä pahoittaisi mieltään. Itselläni syynä on kiire ja se, että olen parisuhteessa jossa mies ei välitä pyöreydestäni.
Miksi pitää loukkaantua niin verisesti? En missään vaiheessa aloituksessa sanallakaan tuominnut ylipainoisuutta tai sanonut, että vihaan ylipainoisia. Myönnän, että "läski" on sanana joillekin punainen vaate. Mutta suurimmalla osalla meistä, jotka eivät laihduta, on syy olla laihduttamatta. Oikeutus itselle olla läski. Olipa se oma kaunis ulkonäkö painosta riippumatta, ystävät, jotka eivät välitä painosta tai elämäntilanne, jonka takia ei laihdutus ole ajankohtaista, se on syy.
Pyydän anteeksi tahdittomalta kuulostavaa aloitusta.
-ap
[/quote]
AP pyysi anteeksi huonoa sanavalintaa. Olisikohan ketjuun vastanneidenkin raivopäiden hyvä pyytää omia haukkumisiaan, jotka olivat suoraan vihamielisiä ja agressiivisia AP:ta kohtaan?
Aloituksessahan ei haukuttu ylipainoisia millään tavalla, mutta ylipainoiset haukkuvat AP:ta ilman mitään tunnontuskia. Olisikohan peiliinkatsomisen paikka?
[/quote]
Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö, joka toistuu (lähes) aina näissä ylipainoa/lihavuutta koskevissa ketjuissa: jo sanan läski(toisinaan riittä jopa ylipainoinen) mainitseminen saa jotkut syytämään vaikka minkälaisia loukkauksia (kuten tässäkin ketjussa on nähty). Onko nyt tosiaan joidenkin mielestä niin, että joitain sanoja ei saisi edes käyttää olematta katkera, huonoitsetuntoinen, kyttääjä, mielenvikainen jne., jne.? Mutta, jos joku niitä käyttää, tätä saa haukkua ilman minkäänlaista itsehillintää? Ja se on sitten iahn normaalia ja asiallista käytöstä? Itseään vaaditaan kohtelemaan silkkihansikkailla, mutta tosia saa mättää turpaan kuin vierasta sikaa?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 10:21"]
Raskauskilot? Kiire? Geenit? Isot luut? "En haluaisikaan näyttää riisikepiltä / Laihuus on rumaa"? Mies tykkää?
[/quote]
Se on se elintaso joka näkyy! Sulle varmaan tuntematon käsite?