Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana ja yritän unohtaa koko raskauden pelon takia

Vierailija
21.07.2013 |

Sain aikoinaan lapsettomuustuomion eli en voi saada lasta edes hedelmöityshoidoilla. Olimme mieheni kanssa jo siinö vaiheessa jättäneet ehkäisyn pois, koska halusimme lasta.

Kun en kerran voinut saada omaa lasta, oli meille itsestäänselvä vaihtoehto lapsettomuus. Emme kuitenkaan ottaneet enää ehkäisyä käyttöön.

Nyt vuosien jälkeen olen raskaana; 14+1 viikkoa.

Minua pelottaa ihan hirveästi; olen yli 40 v, minulla on todettu varhaiset vaihdevuodet 2010 ja tosiaan munasoluni ovat heikkolaatuisia eli ei hedelmöitymiskelpoisia.

Pelkään, että sikiö ei ole terve ja jos näin on, keskeytämme raskauden; ei ole kevyt päätös mutta olosuhteet huomioonottaen ainoa vaihtoehto.

Huomenna ultra ja saadaan tietää niskaturvotuksen ja verikokeiden tulos eli riskitekijät. Haluamme myös kromosomitutkimuksen mutta sitähän joudutaan odottamaan, koska nyt alkoi 14. raskausviikko.

Emme pidä lasta vahinkona vaan haluttuna mutta nyt menee kyllä raskausaika siihen, että yritän unohtaa koko raskauden, koska jos joudumme keskeytykseen, tuntuu, että on paremipi näin.

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia tällaisesta tilanteesta ja kuinka kävi?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kivi tippui harteilta osittain: ei niskaturvotusta ja riskiluku Downin syndroomaan 1/951. Minua seurataan kuitenkin tarkemmin ja useammin on lääkärikäyntejä. 

Kromosomitesteihin emme pääse kuin yksityisellä mutta keskenmenon riski on kuulemma suurempi.

ap

Vierailija
62/100 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea oikein kovasti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä neuvolasta lähete vauvaperhetyöhön (joko tk-tasolla, usein psykologi ei ole paras tähän) tai keskussairaalan pikkulapsipsykiatrialle.

Saat tukea ja apua myös synnytykseen valmistautuessa ja vauvan kanssa ensimetreillä t. Kokemusta omaava onnellinen 38v esikoisvauvan äiti :)

PS:onnea paljon :)

Vierailija
64/100 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap! Ei kannatakaan mennä tuolla riskiluvulla tutkimuksiin: itsellä toinen raskaus menossa, olen 30 v. Ekassa riskiluku 1/200, toisessa 1/190 - molemmissa käytiin kromosomitutkimuksissa ja kromosomeiltaan terveet vauvat :) Mutta jo noilla riskiluvuilla keskenmenon riski tutkimuksestahan on suurempi kuin itse riskiluku, joten tuo sinun ikäsi huomioiden riskisi on kyllä todella pieni, en todellakaan ottaisi tuolla luvulla riskiä keskenmenosta, jos raskauden ei pitänyt olla edes mahdollinen.

Vierailija
65/100 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille!

Emme mene kromosomitutkimuksiin, koska tämä oli toivottu ja teimme jo kertaalleen surutyön siihen, että jäämme lapsettomiksi; munasolut huonolaatuisia hdelmöityshoidot ei auta ja vaihdevuodetkin todettu alkaneeksi jo 3 v sitten. 

Tämä raskaus on siis jollain tasolla ihme mutta unelmien täyttymys. Olo on edelleenkin hyvin epätodellinen vaikka nyt on ultraäänikuvatkin, joissa yhdessä sikiö on peukut pystyssä.

ap

Vierailija
66/100 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea odotukseen! Toivotaan että kaikki menee hyvin!!!

P.s. Olisi hauska lukea raskauden kulusta täältä :)

Vierailija
67/100 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Voinhan tokikin laittaa kuulumisia aina välillä :) Mieheni on ainakin niin tohkeissaan, että hänen edesottamuksistaan on paljon kerrottavaa :)

ap

Vierailija
68/100 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
69/100 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pelkosi. Varmasti kaiken ton läpikäyneenä ei voi uskoa todeksi tuota. Ja pelkäs sitä itekki sillon ensimmäistä oottaessa että miten kaikki menee (ikää oli21..)

Tsemppejä ja onnea paljon odotukseen!!

Martsa

Vierailija
70/100 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uih. Pidän peukkuja.

Eräälle tutulle kävi vastaavanlaisesti. Lapsettomuustuomio, sitten yli nelikymppisenä "vahinkovauva". Itsekin pelkäsin omassa toisessa raskaudessa koko ajan keskenmenoa, vaikka yksi normaaliraskaus oli takana. Sinulla vielä ihan eri tilanne.

Aivan häkellyttävän hellyttävää, että miehesi on hössöttämässä <3

Vierailija
71/100 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä ihmeissään olen vieläkin vaikka 16. raskausviikko menossa. Pelko on ehkä hieman hälvennyt mutta ehkä vasta rakenneultran jälkeen pystyn rentoutumaan tai sitten en...... Mutta sen verran on menty henkisesti eteenpäin, että stressiä en enää ota asiasta.

Mieheni on kyllä ihanan hellyyttä hössöttämisineen ja joskus on käynyt mielessä, että kuinka "jaksan" sitä vielä 6 kuukautta :)

Saa nähdä, koska ensimmäiset tajuavat, että olen raskaana, koska olen kasvanut huimasti ja vatsa näkyy kyllä aika selvästi. Luulen kuitenkin, että moni ei uskalla kysyä, koska meitä varmaankin pidetään lapsettomina; emme ole puhuneet asioista kenellekään, koska minulle se oli niin vaikea paikka.

ap

Vierailija
72/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tänään iski ensimmäistä kertaa mieliteko; olisin voinut vetää kaupassa kaksin käsin karkkia. Ostin ja kun pääsin kotiin, parin karkin jälkeen kohtaus meni ohi :)

Vatsa on kasvanut jo melkoiseksi palloksi. Vointi edelleenkin mitä mainioin ja elämä sujuu samaan malliin kuin ennen raskautta; ilman vatsaa en varmaan edes muistaisi olevani raskaana :D

ap

Vierailija
73/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
74/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten ihana tarina! Tippa linssissä täälläkin. Kaikkea hyvää teidän perheelle ap!

Vierailija
75/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täällä hymyilen kuin Hangon keksi ja vesissä silmin. Eläköön hormoniryöpyt! :D

Meidän kolmesta lapsesta nuorin on jo 8 eikä meillä ollut mitään sellaisia vaikeuksia, joita ap kuvaa. Silti viestit täällä nostaa konkreettisia, melkein fyysisiä muistoja mieleen. Mulla on sellainen muistikuva, että ekan raskauden nyyhkin alusta loppuun (mies nukkuu, en voi tarkistaa) kun kaikki oli niin koskettavaa, outoa ja ihmeellistä. Ja tarkoitan siis ihan kaikki, kaupan hedelmäkasoista alkaen. 

Kaikkea hyvää sulle ja miehellesi, ap, ja muillekin tässä ketjussa. Lapset on ihan älyttömän nastoja. 

Vierailija
76/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 11:54"]

35, kun puhutaan yli 40 v vanhemmista, jotka saavat lapsen, suurin huoli on se, että kuka hoitaa vammaista lasta kun vanhemmat kuolevat? Toisaalta iäkkäämpänä vammaisen lapsen hoito on haasteellista. Kyllä me koimme, että kyseessä olisi ollut lapsen oma etu, koska elämä laitoksessa ei ole mukavaa kenellekään. Mutta tähän pohdintatilanteeseen emme joutuneet.

36, viime kerralla äitiyspolilla sain kuulla, että kun vaihdevuodet todella pukkaavat sen lopullisen vauhdin, syntyy myös hormoniryöppy ja ilmeisesti näin kävi kohdallani ja erittäin hyvä asia.

34, samoissa tunnelmissa siis edetään :)

ap

[/quote]

Tässä nyt ei vastattu kysymykseen, miksi juuri down. Eivät downit laitoksissa asu. 

Vierailija
77/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ei nykyään enää ajatella, että äiti ja isä hoitavat vammaista lastaan loppuelämänsä. Se oli menneitä vuosikymmeniä se. Nykyään jokainen aikuinen vammainen on oikeutettu itsenäiseen tai tuettuun asumiseen ja laitoksia lopetetaan.

Vammaiset lapset asuvat yleensä kotona suurin piirtein täysi-ikäisiksi ja muuttavat sitten, ihan kuten terveetkin. Käsittämätöntä, että tämä typerä luulo on yhä voimissaan.

Se, miksi trisomia-tutkimuksia tehdään, on se, että trisomioita on hyvin monenlaisia. Down sieltä helpoimmasta päästä. Moni trisomia on paljon vammauttavampi kuin edellämainittu.

Niskaturvotus-ultra taas kertoo sikiön sydämen tilasta. Monilla downeilla on sydänongelmia, joiden takia niskaturvotusta esiintyy. Se ei kerro suoraan onko lapsella down-syndrooma.

Onnea ap:lle kovasti odotukseen ja kaikkea hyvää. Oli vaan pakko takertua näihin iänkaiken vanhoihin virheisiin.

Vierailija
78/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap! Ihana kun joskus saa lukea tämmösiäkin ketjuja! :) Itse olen myös kokenut lapsettomuuden eikä sitä kukaan muu kuin toinen lapseton voi ymmärtää mitä kaikkea siinä ite joutuu käymään läpi. Rankkojen ja pitkään kestäneiden lapsettomuushoitojen jälkeen meille syntyi ihana terve tyttö, nyt jo melkein kaksi vuotias mutta edeleen Se äitin pieni vauva ;) nauti ap täysillä nyt tästä raskaudesta ja sitten siitä pienestä kääröstä! Onnea loppu raskauteen! Tulen varmasti seuraamaan tätä ketjua jatkossakin! :)

Vierailija
79/100 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle paljon onnea odotuksen johdosta!

Minä sain  tietää noin vuosi sitten keskenmenon yhteydessä, että raskaaksi tuleminen tulee olemaan minulle todella hankalaa polykystisten munasarjojen vuoksi. Tässä vaiheessa minulla oli jo kolme lasta ja neljättä yritettiin. Ajattelin, että onpa ollut tuuria noiden kolmen suhteen ja hyväksyin että lapsia ei enää tule. Reilu kuukausi sen jälkeen huomasin olevani raskaana ja nyt meillä on ihana pieni poikanen perheemme täydennyksenä. Elämä yllättää!

Vierailija
80/100 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, miten aika kuluu nopeasti! Rv 30 ja vatsa sekä lapsi senkuin kasvavat: sf-mitta 28 cm ja vauvan paino 1360 g.

synnytyksen aika taitaa tulla nopeammin kuin uskonkaan kun tuo joulu hässäköineen mahtuu vielä tähän väliin :)

ap