Raskaana ja yritän unohtaa koko raskauden pelon takia
Sain aikoinaan lapsettomuustuomion eli en voi saada lasta edes hedelmöityshoidoilla. Olimme mieheni kanssa jo siinö vaiheessa jättäneet ehkäisyn pois, koska halusimme lasta.
Kun en kerran voinut saada omaa lasta, oli meille itsestäänselvä vaihtoehto lapsettomuus. Emme kuitenkaan ottaneet enää ehkäisyä käyttöön.
Nyt vuosien jälkeen olen raskaana; 14+1 viikkoa.
Minua pelottaa ihan hirveästi; olen yli 40 v, minulla on todettu varhaiset vaihdevuodet 2010 ja tosiaan munasoluni ovat heikkolaatuisia eli ei hedelmöitymiskelpoisia.
Pelkään, että sikiö ei ole terve ja jos näin on, keskeytämme raskauden; ei ole kevyt päätös mutta olosuhteet huomioonottaen ainoa vaihtoehto.
Huomenna ultra ja saadaan tietää niskaturvotuksen ja verikokeiden tulos eli riskitekijät. Haluamme myös kromosomitutkimuksen mutta sitähän joudutaan odottamaan, koska nyt alkoi 14. raskausviikko.
Emme pidä lasta vahinkona vaan haluttuna mutta nyt menee kyllä raskausaika siihen, että yritän unohtaa koko raskauden, koska jos joudumme keskeytykseen, tuntuu, että on paremipi näin.
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia tällaisesta tilanteesta ja kuinka kävi?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 10:42"]
Sinä joka intät tuosta downista, et selvästikään tiedä ko.syndroomasta mitään. Siihen liittyy vähän muutakin kuin vähän erinäköiset silmät.
[/quote]
En ole ko inttäjä, mutta tiedän downiin mahdollisesti liittyvät asiat. Kaikilla downeilla ei ole niitä kaikkia listoissa mainittuja asioita. Joitakin niistä on kaikilla ja eri asteisina eri ihmisillä. Mutta yleensä ottaen down on kuitenkin lievä vammaisuus verrattuna moneen muuhun. Siksi ihmetyttää pelko juuri tätä syndroomaa kohtaan. Ikäänkuin ei olisi väliä, vaikka lapsella olisi vaikeampi vamma, kunhan vain ei ole downia.
[/quote]
Ei se sitä ole ettei olisi väliä isommalla vammalla vaan tämä on kuitenkin yleisempää kuin isommat vammat ja siksi siitä puhutaankin enemmän.
Mullakin poika liikkui todella paljon masussa ja on nytkin 2-vuotiaana kunnon hulivili, eikä paikallaan jaksa kauaa olla. :) <3 Ehkäpä teillekin tulee samanlainen energiapakkaus. :D
Paljon onnea!
Aivan ihana ketju! :) Kumpikohan sieltä tulee..? :) Meille luvattiin ultrassa tyttöä, ihana pieni poika syntyi! :) Paljon onnea Ap ja hyviä vointeja loppuun asti! :)
Kohta edessä viimeinen kuukausi; voi kuinka aika on mennyt nopeasti!
Missä vaiheessa mahtavat supistelut alkaa vai alkavat lainkaan ennen synnytystä? Tai mitkään muutkaan "vaivat"? Hyvä näin; kiva on ollut touhuta ja tehdä vaikka miktä ilman ongelmia :)
Mukavaa vuodenvaihdetta!
ap
Onnea viime rutistukseen...ihana ketju
Minulla supistukset ensimmäisessä raskaudessa alko vasta siinä vaiheessa kun synnytys käynnisty. Ei yhtään harjotus suppareita ollu.
Miten sinulla on tämä viimeinen kuukausi menny? :) Tsemppiä loppu raskauteen ja synnytykseen! <3
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 22:05"]
Missä vaiheessa mahtavat supistelut alkaa vai alkavat lainkaan ennen synnytystä? Tai mitkään muutkaan "vaivat"? Hyvä näin; kiva on ollut touhuta ja tehdä vaikka miktä ilman ongelmia :)
ap
[/quote]
Minulla supistukset ensimmäisessä raskaudessa alko vasta siinä vaiheessa kun synnytys käynnisty. Ei yhtään harjotus suppareita ollu.
Miten sinulla on tämä viimeinen kuukausi menny? :) Tsemppiä loppu raskauteen ja synnytykseen! <3
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 22:05"]
ap
[/quote]
Minulla supistukset alkoivat tasan vuorokausi ennen vauvan syntymää. En voinut olla varma mitta tiesin ettei mene kauaa.
Apua mikä ketju, kyyneleet valuu silmistä! Onnea ap, ihanaa!!! Sydämestäni toivon kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!
kiva kuulla et olo on edelleen hyvä :) tsemppiä synnytykseen!
Sairaalakassi pakattu tänään ja lapsen ensimmäiset vaatteet otettu hoitopöydän laatkoihin sekä vuode laitettu kuntoon.
Alkaa asiat olla suht valmiina :)
ap
IHANA KETJU! Paljon onnea teille kolmelle! Maailmassa tapahtuu myös mitä ihanampia ihmeitä <3 :')
Tätä ketjua on ollut niin ihana lukea <3. Ihania viimeisiä odotuksenpäiviä!
tsemppiä!!! hirmuisesti onnea :)
onnea paljon pienestä pojasta! Ja ihania nuuhkuttelu hetkiä :) tsemppiä uudenlaiseen arkeen!
Poika nukahti tänä ilataa syliini ja häntä katsellessani kyyneleet nousivat silmiini; niin suloinen, viaton ja luottavainen. Olin pakahtua onnesta! Mutta niin kai meistä jokainen :)
ap
Uskomatonta, kuinka nopeasti aika menee ja lapsi kasvaa sekä kehittyy :)
Lumesta huolimatta ihanaa kevättä kaikille ja rakkaudentäyteistä Äitienpäivää <3
ap
Oih, tämän ketjun luettu iski kyllä nyt kova vauvakuume! :)
Onnea aloittajalle ja hänen perheellensä!
Voi, mulla tuli kyyneleet silmään kun luin ketjusta ensimmäisen ja viimeisen sivun :-) kaikkea hyvää teille <3
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 10:42"]
Sinä joka intät tuosta downista, et selvästikään tiedä ko.syndroomasta mitään. Siihen liittyy vähän muutakin kuin vähän erinäköiset silmät.
[/quote]
En ole ko inttäjä, mutta tiedän downiin mahdollisesti liittyvät asiat. Kaikilla downeilla ei ole niitä kaikkia listoissa mainittuja asioita. Joitakin niistä on kaikilla ja eri asteisina eri ihmisillä. Mutta yleensä ottaen down on kuitenkin lievä vammaisuus verrattuna moneen muuhun. Siksi ihmetyttää pelko juuri tätä syndroomaa kohtaan. Ikäänkuin ei olisi väliä, vaikka lapsella olisi vaikeampi vamma, kunhan vain ei ole downia.