Teenkö 3vuotiaalle karhun palveluksen kun en laita häntä päiväkotiin?
Huono omatunto tälläisestäkin asiasta.
Ollaan saatu miehen kanssa järjestettyä työvuorot niin, että jompi kumpi on aina lapsen kanssa kotona. (Toinen tekee joko etänä tai menee vasta iltaan.) Mutta nyt on asia alkanut vaivaamaan kun tuttujen jo 1-2v menee päiväkotiin. Toki heillä ei tätä mahdollisuutta juuri ole, että pystyisivät tekemään töitä niin että lapsi ei hoitoa tarvitse mutta silti.
Meidän lapsi on todella rauhallinen ja hieman ujokin, niin olen ajatellut, että rohkaistukoon kotona tarpeeksi, 3 vuotias on kuitenkin vielä loppujen lopuksi aika pieni. Päiväkotiin ajattelin laittaa 4-5 vuotiaana. Ajattelin myös, että laittaisin lapsen päiväkerhoon nyt syksyksi pariksi päiväksi viikossa, mutta koronan lisääntymisestä johtuen sekään ei oikein houkuttele. Turhaan sinne menee vartavasten altistumaan kun ei ole pakottavaa tarvetta.
Mielipiteitä? Jos sinun olisi mahdollista pitää lapset kotona (mutta tehdä silti töitä) niin pitäisikö? Vai katsotko alta kulmien 3 vuotiasta lasta joka ei kuulu vielä varhaiskasvatuksen piiriin?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Olet jo tehnyt jos 3v ei ole vielä opetellut sosiaalisia taitoja ryhmässä. Et tee karhun palvelusta vaan SUDEN palveluksen. Lapsestasi kasvaa suurella todennäköisyydellä sosiaalisilta taidoiltaan vajaa ihminen. Se näkyy sitten koulussa ja varsinkin teininä, sekä sitten aikuisena työelämässä. Yhteisiä sääntöjä on vaikea noudattaa ja se aiheuttaa kapinointia tai sitten stressiä, kun koko ajan ahdistaa sosiaaliset tilanteet ja ohjeiden noudattaminen. Jos oppii nuo taidot pienenä, niitä ei edes tarvitse ajatella myöhemmi vaan ihminen toimii automaattisesti oikein.
T: Lapsipsykologin lapsi
Vanhempani on tehnyt koko ikänsä taloja, joten itsekkin osaan verenperintönä kyhätä tönön pystyyn vaikka heti. Olenhan joskus laittanut taulukoukkujakin seinään.
Rakastan näitä yleistäjiä. Tokihan sen lapsen pitää olla heti pienestä pitäen 9tuntia varhaiskasvatuksessa. Ei käy että vanhemmat käyvät avoimissa päiväkodeissa tai kerhoissa ja opettavat itse niitä sosiaalisia taitoa. Ehei, sen pitää olla koulutettu varhaiskasvattaja muuten lapsi on pilalla ja eihän niitä lapsia kannata tehdä itse kasvatettavaksi. Ottakoon muut vastuun. Kohta riittää että saat sen lapsen itsestäsi ulos, niin joku ylemmän koulutuksen saanut tulee lapsen hakemaan ja hänet palautetaan 18-vuotiaana täydellisesti kasvatettuna ja koulutettuna. Ettei vaan jää mikään taito oppimatta viimeisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kerhoa tai muuta ryhmätoimintaa missä lapsi saa olla ilman vanhempaa suosittelisin normaalisti. Sellaista joka on muutamana päivänä viikossa. Näissä kehittyy sosiaaliset kyvyt ja ujous voi hieman karista. Mutta nyt koronan takia aloitusta keväälle tai ensi syksyyn, jos mahdollista.
Ohis mutta ujous on luonteenpiirre. Rohkeutta voi tulla lisää, mutta ujoudessa tai ujossa ei ole mitään vikaa.
Kaikkien ei tartte olla suuna päänä kokoaikaa, tai laukata pitkin seiniä.
En ole tuo, jota lainaat, mutta vaikka ujo ihminen ei ole huono ihminen, itse kärsin siitä lapsena tosi paljon. Minä olisin kaivannut lempeää karaisua, en sitä, että "tuo tyttö nyt vaan on tuollainen". Koulussa olin sitten kiusattu, kun en tajunnut ja osannut lainkaan pitää puoliani. Ei siihen karaisuun tarvita kuin joku kiva kerho, jossa on hyvä ohjaaja, parina päivänä viikossa. Siellä oppii kommunikoimaan niin, ettei ole aina äidin selän takana piilossa, mutta jos on hyvä ohjaaja, hän kyllä ymmärtää senkin, ettei ne kaikki lapset haluakaan hyppiä seinillä eli arvostaa erilaisuutta.
Taas on ne mammat vauhdissa jotka eivät arvosta varhaiskasvatuksen ammattilaisten työtä. Ihan turhaan ilmeisesti Suomessa opettajat koulutetaan yliopistossa, kun näiden mammojen mielestä sitä työtä voisi hoitaa kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Taas on ne mammat vauhdissa jotka eivät arvosta varhaiskasvatuksen ammattilaisten työtä. Ihan turhaan ilmeisesti Suomessa opettajat koulutetaan yliopistossa, kun näiden mammojen mielestä sitä työtä voisi hoitaa kuka tahansa.
Mitkä ”ne mammat”?
Tottakai vanhempi on aina lähtökohtaisesti palkattua apulaista parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei äiti osaa edes yhdyssanoja, lapsen on parempi olla päiväkodissa. Oppii edes jotain.
Koulussa opetetaan lukemaan ja kirjoittamaan yhdyssanoja, ei siihen päivähoitoa 3-vuotiaana tarvitse. Varsinkin, kun oli kyse äidin oikeinkirjoitustaidosta eikä lapsen.
Varhaiskasvattamattomalta lapselta puuttuu se vakaa perusta lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen mikä varhaiskasvatuksessa saadaan.
Ainakin minulla puuttui vakaa perusta, kun opin lukemaan ja kirjoittamaan jo 4-vuotiaana, enkä käynyt edes eskaria.
Sama juttu lapsellani. Kun meni hoitoon 4,5-vuotiaana, osasi jo lukea.
Se lukemisen osaaminen ei mittaa millään tavalla sosiaalisia taitoja, päin vastoin. Kun ei ole ollut tekemistä niin on opeteltu lukemaan. Luultavasti et viihdy ryhmissä tai isoissa joukko tilanteissa, etkä myöskään pidä esiintymisestä.
Minä olen työssä, jossa tehdään töitä tiimeissä eli suuri osa päivistäni mene ryhmissä toimien. Lisäksi harrastan teatteria ja suorastaan rakastan esiintymistä. Opin myös lukemaan ennen kuin menin kouluun, vaikka en ollut päivääkään lastensäilytyslaitoksessa. t. eri
Päiväkodit ovat nykyisin jotain aivan muuta kuin sinun aikanasi. Lastensäilytyslaitokset on muutettu varhaiskasvatuspaikoiksi.
Kerrohan esimerkkejä siitä, miten varhaiskasvatuslaitos eroaa päiväkotilaitoksesta. Itse en ole huomannut nimen lisäksi mitään eroa.
Varhaiskasvatuksen tarkoitus on varhaiskasvattaa lapsia niin kuin nimikin sanoo. Eli esim. yhtenä päivänä opetellaan sosiaalisia taitoja, toisena hienomotorisia taitoja ja näin poispäin.
Eli sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä laitoshoidossa tehdään. Ei siellä ole mitään vuoropäiviä eri taidoille, vaan taitoja opetellaan pitkin päivää. Ihan samoin kuin tehtiin silloin, kun laitoksen nimi oli päiväkoti. Ja ihan samoin kuin tehdään normaaleissa kodeissakin. Varhaiskasvatus on ihan tavallista lasten hoitoa ja opastusta muka hienolla nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Kopioisitko vielä viestin jossa näin sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei äiti osaa edes yhdyssanoja, lapsen on parempi olla päiväkodissa. Oppii edes jotain.
Koulussa opetetaan lukemaan ja kirjoittamaan yhdyssanoja, ei siihen päivähoitoa 3-vuotiaana tarvitse. Varsinkin, kun oli kyse äidin oikeinkirjoitustaidosta eikä lapsen.
Varhaiskasvattamattomalta lapselta puuttuu se vakaa perusta lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen mikä varhaiskasvatuksessa saadaan.
Ainakin minulla puuttui vakaa perusta, kun opin lukemaan ja kirjoittamaan jo 4-vuotiaana, enkä käynyt edes eskaria.
Se lukemisen osaaminen ei mittaa millään tavalla sosiaalisia taitoja, päin vastoin. Kun ei ole ollut tekemistä niin on opeteltu lukemaan. Luultavasti et viihdy ryhmissä tai isoissa joukko tilanteissa, etkä myöskään pidä esiintymisestä.
Minä olen työssä, jossa tehdään töitä tiimeissä eli suuri osa päivistäni mene ryhmissä toimien. Lisäksi harrastan teatteria ja suorastaan rakastan esiintymistä. Opin myös lukemaan ennen kuin menin kouluun, vaikka en ollut päivääkään lastensäilytyslaitoksessa. t. eri
Päiväkodit ovat nykyisin jotain aivan muuta kuin sinun aikanasi. Lastensäilytyslaitokset on muutettu varhaiskasvatuspaikoiksi.
Kerrohan esimerkkejä siitä, miten varhaiskasvatuslaitos eroaa päiväkotilaitoksesta. Itse en ole huomannut nimen lisäksi mitään eroa.
Varhaiskasvatuksen tarkoitus on varhaiskasvattaa lapsia niin kuin nimikin sanoo. Eli esim. yhtenä päivänä opetellaan sosiaalisia taitoja, toisena hienomotorisia taitoja ja näin poispäin.
Eli sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä laitoshoidossa tehdään. Ei siellä ole mitään vuoropäiviä eri taidoille, vaan taitoja opetellaan pitkin päivää. Ihan samoin kuin tehtiin silloin, kun laitoksen nimi oli päiväkoti. Ja ihan samoin kuin tehdään normaaleissa kodeissakin. Varhaiskasvatus on ihan tavallista lasten hoitoa ja opastusta muka hienolla nimellä.
Itse asiassa varhaiskasvatuksessa on ihan päiväohjelma siitä, että mitä taitoja kunakin päivänä opetellaan. Löytyy eteisen seinältä ja viikkokirjeestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä heidän työtään arvosta. Paljonkin, koska joutuvat työskentelemään usein lähes epäinhimillisissä olosuhteissa resurssipulan vuoksi. En vain keksi yhtään syytä sille, miksi vaipanvaihtoon, käytöstapojen opetteluun ja muuhun vastaavaan tarvittaisiin yliopistokoulutus. Tai miksi sitä pitää kutsua keinotekoisella nimellä. Tuota samaahan jokainen normaali äiti ja isä tekee kotonakin. Kasvattaa ja huolehtii lapsestaan. Kotona homma vain tapahtuu ilman ylisuuria ryhmiä.
Terveisin FM äiti, jonka lapsi ei mene "vahaiskasvatukseen" ennen kuin on pakko
Onko lapsella oman ikäistä leikkiseuraa? Vai kuluuko päivät tabletin ääressä ohjelmia katsellen ja pelejä pelaten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa varhaiskasvatuksessa on ihan päiväohjelma siitä, että mitä taitoja kunakin päivänä opetellaan. Löytyy eteisen seinältä ja viikkokirjeestä.
Ai että koko varhaiskasvatuksella on yksi ainoa yhteinen eteinen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko tosissasi, että siellä jätetään kaikki muut syrjään ja keskitytään vain yhteen taitoon per päivä. Kun maanantaina on vuorossa hienomotoriset taidot, annetaan Jesse-Valtterin ihan rauhassa töniä Ville-Petteriä, koska sosiaalisten taitojen opettelu on vuorossa vasta tiistaina? Äly hoi, älä jätä!
Ajatelkaapa, miten paljon minä mamma pystyn kotonani opettamaan lapsilleni erilaisia taitoja, kun minäkin olen yliopistokoulutettu, ja sitä paitsi minulla ei ole niitä lapsia seitsemää vaan vain kolme.
Et todellakaan tee karhunpalvelusta. Yhteiskunnan putkessa ehtii viettää tarpeeksi aikaa, vaikka menisi sinne vasta 4-5-vuotiaana. Ja nyt on vielä tämä koronahommakin.
Noh tästä varmaa aika monta mielipidettä. Mutta 3-vuotias ei ole enään mikään vauvaikäinen.. omani hyppi seinille jos oli pidempi lomajakso tai viikolla vapaapäiviä, lapsi kysyi miksi en voi viedä häntä hoitoon kun siellä on kivat kaverit jne.. Ja siis kävimme kyllä puistossa jne...
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsella oman ikäistä leikkiseuraa? Vai kuluuko päivät tabletin ääressä ohjelmia katsellen ja pelejä pelaten?
Ystävilläni on saman ikäisiä lapsia joita tavataan säännöllisen epäsäännöllisesti. Myös puistoissa näkee ikätovereita.
ap
Et tee mielestäni virhettä. Siinä tutkimuksessa jossa todettiin paremmat oppimistaidot jos aloittaa varhain päiväkodissa, todettiin myös että lapsien taitoerot tasaantuu koulupolun jatkuessa. Sitä paitsi osa maalla asuneista milleniaaleistakin on viettänyt lapsuutta pitkälle kotona, kun maatilalla oli aina joku vanhempi/isovanhempi paikalla! Toki lienee harvinaisempaa jo 90-luvulla.... Niin ja olen psykologi jos se ap:lle tuo jotain lisää tähän mielipiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä heidän työtään arvosta. Paljonkin, koska joutuvat työskentelemään usein lähes epäinhimillisissä olosuhteissa resurssipulan vuoksi. En vain keksi yhtään syytä sille, miksi vaipanvaihtoon, käytöstapojen opetteluun ja muuhun vastaavaan tarvittaisiin yliopistokoulutus. Tai miksi sitä pitää kutsua keinotekoisella nimellä. Tuota samaahan jokainen normaali äiti ja isä tekee kotonakin. Kasvattaa ja huolehtii lapsestaan. Kotona homma vain tapahtuu ilman ylisuuria ryhmiä.
Terveisin FM äiti, jonka lapsi ei mene "vahaiskasvatukseen" ennen kuin on pakko
Jep jep, tosi hyvin näytät tietävänkin mitä siellä varhaiskasvatuksessa tehdään. Että pelkkää vaipanvaihtoa ja käytöstapoja, niitähän ne siellä yliopistossa onkin 4 vuotta opiskelleetkin.
Muistuu mieleen Saara Kinnunen vielä.Luonnoitsija,kirjailija,perheterapeutti jolla varteenotettavaa asiaa.(eläkkeellä)
Täällä kans yksi vakaope. Jos laitat lapsen päiväkotiin neljä- tai viisivuotiaana, hänellä on ryhmässä toimimisessa todennäköisesti hieman kirittävää, mutta koko elämän kannalta hän tulee mitä todennäköisimmin pärjäämään ihan hyvin, vaikka menisikin päiväkotiin vähän myöhemmin. Ehkä kuitenkin neljävuotiaan olisi jo hyvä päästä ryhmään ihan kavereidenkin takia. Älä koe turhaan huonoa omatuntoa tuosta. Jos olette läsnäolevia ja keskustelevia vanhempia ja sanoitatte lapsen tunteita ja muutenkin opetatte kotona erilaisia perustaitoja, niin kyllä lapsi oppii sen ryhmässä toimimisen myöhemminkin.
Oma lapseni taantui kun meni 3v ja 2kk ikäisenä päiväkotiin. Kyseessä oli näppärä ja kielellisesti lahjakas lapsi. Siellä arki on selviämistä, eikä kaikkien lapsien tarpeisiin ehditä vastaamaan ja usein huomasin, että ei edes osata vastata. (Lapsi jatkoi kehitystään kun aloin kotona paikata päiväkodin tekemättömyyttä. Kyse ei siis ollut lapsesta vaan siitä, että hänellä ei ollut päiväkodissa virikkeitä.)
Päiväkoti on parempi paikka 3-vuotiaalle ainoastaan silloin, jos kotona on pitkäkestoisia ja vakavahkoja ongelmia.