Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teenkö 3vuotiaalle karhun palveluksen kun en laita häntä päiväkotiin?

Vierailija
05.08.2020 |

Huono omatunto tälläisestäkin asiasta.
Ollaan saatu miehen kanssa järjestettyä työvuorot niin, että jompi kumpi on aina lapsen kanssa kotona. (Toinen tekee joko etänä tai menee vasta iltaan.) Mutta nyt on asia alkanut vaivaamaan kun tuttujen jo 1-2v menee päiväkotiin. Toki heillä ei tätä mahdollisuutta juuri ole, että pystyisivät tekemään töitä niin että lapsi ei hoitoa tarvitse mutta silti.

Meidän lapsi on todella rauhallinen ja hieman ujokin, niin olen ajatellut, että rohkaistukoon kotona tarpeeksi, 3 vuotias on kuitenkin vielä loppujen lopuksi aika pieni. Päiväkotiin ajattelin laittaa 4-5 vuotiaana. Ajattelin myös, että laittaisin lapsen päiväkerhoon nyt syksyksi pariksi päiväksi viikossa, mutta koronan lisääntymisestä johtuen sekään ei oikein houkuttele. Turhaan sinne menee vartavasten altistumaan kun ei ole pakottavaa tarvetta.

Mielipiteitä? Jos sinun olisi mahdollista pitää lapset kotona (mutta tehdä silti töitä) niin pitäisikö? Vai katsotko alta kulmien 3 vuotiasta lasta joka ei kuulu vielä varhaiskasvatuksen piiriin?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei äiti osaa edes yhdyssanoja, lapsen on parempi olla päiväkodissa. Oppii edes jotain.

Koulussa opetetaan lukemaan ja kirjoittamaan yhdyssanoja, ei siihen päivähoitoa 3-vuotiaana tarvitse. Varsinkin, kun oli kyse äidin oikeinkirjoitustaidosta eikä lapsen.

Varhaiskasvattamattomalta lapselta puuttuu se vakaa perusta lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen mikä varhaiskasvatuksessa saadaan.

Ainakin minulla puuttui vakaa perusta, kun opin lukemaan ja kirjoittamaan jo 4-vuotiaana, enkä käynyt edes eskaria.

Sama juttu lapsellani. Kun meni hoitoon 4,5-vuotiaana, osasi jo lukea.

Se lukemisen osaaminen ei mittaa millään tavalla sosiaalisia taitoja, päin vastoin. Kun ei ole ollut tekemistä niin on opeteltu lukemaan. Luultavasti et viihdy ryhmissä tai isoissa joukko tilanteissa, etkä myöskään pidä esiintymisestä.

Minä olen työssä, jossa tehdään töitä tiimeissä eli suuri osa päivistäni mene ryhmissä toimien. Lisäksi harrastan teatteria ja suorastaan rakastan esiintymistä. Opin myös lukemaan ennen kuin menin kouluun, vaikka en ollut päivääkään lastensäilytyslaitoksessa. t. eri

Vierailija
42/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veimme pakon edessä ujon ja aran 3 v. Hoitoon perhepäivähoitoon. Oli yhtä tuskaa. Olisin pitänyt kotona, jos olisi ollut mahdollista. Nyt 5v. Ja korona kevään oli kotona, ja tuona aikana kotona oppi lukemaan ja kirjoittamaan. Alkoi oikein kukoistaa kotona ollessaan. Toki sai lapsikontakteja ulkoillessa naapurin leikkikavereita.

Eli jos voimavarat riittää, niin pidä kotona jos siltä tuntuu. Tunnet itse lapsesi ja teidän tilanteen parhaiten!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teette etätöitä samaan aikaan kun olette 3 vuotiaan kanssa? Jos kyseessä oikeasti työnteko ei sluibaaminen niin ei siinä leikitä Legoilla saati lähdetä ulkoilemaan puistoon... On epäreilua työkavereita ja etenkin työnantajaa kohtaan ottaa täysi palkka jos ei töitä oikeasti tee ja tämä aiheuttaa epäluottamusta koko etätyötä kohtaan. Sitten pitäis jäädä hoitovapaalle ja olla rehellisesti vain kotona.

Etätyöpäiviä on ehkä kerran kaksi kuukaudessa, silloin voi toinen olla vapaalla . Useimmiten toimimme niin, että minä menen aamuvuoroon ja kun pääsen kotiin, mies lähtee illaksi töihin. Aamuisin mies tekee tarvittavat askareet, käy kaupassa ja tekee ruoan ym. Ja illalla minä ulkoilen lapsen kanssa ja hoidan siivoukset jne, lapsi tykkää auttaa kotitöissä. Toki tässä on se miinus, että miehen kanssa ei nähdä niin paljon kun haluaisi, mutta onneksi on viikonloput :)

Ap

Vierailija
44/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muka niin hieno nimikin nykyään-varhaiskasvatus. Mitä siellä tarjotaan mitä ei muka kotona saa? Ei yhtään mitään. Itselläni myös pian 3 v täyttävä poika joka on minun kanssa kotona. Pidä ihmeessä lapsi kotona. Ovat pieniä vain hetken.

Ehkä yksi asia mitä sillä saattaa saada ( ja tämä ei siltikään nyt tarkoita, että kannustaisin ihmisiä laittamaan pieniä lapsia päiväkotiin) on se, että saatetaan huomata sellaisia lapsen kehityksen ongelmia ( ja haasteistahan oikeasti pitäisi puhua, mutta turhaa kaunistelua minusta), jotka saattavat kotona jäädä havainnoimatta. Ja niihin voidaan näin saada jo varhaista tukea mikä voi osaltaan auttaa sitten kouluun siirtyessä.

Minä menisin vielä askelta pidemmälle ja väittäisin, että vaikka asiat havaittaisiin, kotihoidetulle lapselle on vaikeampaa saada tukea.

Itse ruinasin ja ruinasin esikoiselle puheterapiaa eikä hän saanut apua ennen kuin varsin myöhään. Keskimmäinen sai paljon lievemmillä ongelmilla puheterapiajakson, kun aloite tuli päiväkodista eikä minulta.

Tämäkään ei tarkoita, että pitäisin päivähoitoa parempana vaihtoehtona aina ja kaikille.

Vierailija
45/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei äiti osaa edes yhdyssanoja, lapsen on parempi olla päiväkodissa. Oppii edes jotain.

Koulussa opetetaan lukemaan ja kirjoittamaan yhdyssanoja, ei siihen päivähoitoa 3-vuotiaana tarvitse. Varsinkin, kun oli kyse äidin oikeinkirjoitustaidosta eikä lapsen.

Varhaiskasvattamattomalta lapselta puuttuu se vakaa perusta lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen mikä varhaiskasvatuksessa saadaan.

Suurempana avuna näkisin sosiaalisuuden - hyvin huomasin että oman tuttavapiirini päiväkotilapset ottivat toisia selvästi enemmän huomioon kuin äitinsä kanssa kotona olleet lapset. Päiväkodissa oppii väkisinkin ottamaan muita lapsia huomioon ja tätähän ajatusta eivät kotiäidit lainkaan hyväksy - eihän nyt meidän liisa-petteri...

Aika suppea maailmankuva sinulla, jos arvelet, että kotihoito=lapsi on vain äidin kanssa kotona. Suurin osa kotihoidossa olevista käy puistoissa, kerhoissa, muskareissa, sukuloimassa jne. jne. ja oppii aivan hyvin ottamaan muut lapset huomioon.

Vierailija
46/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla puuttui vakaa perusta, kun opin lukemaan ja kirjoittamaan jo 4-vuotiaana, enkä käynyt edes eskaria.

Se lukemisen osaaminen ei mittaa millään tavalla sosiaalisia taitoja, päin vastoin. Kun ei ole ollut tekemistä niin on opeteltu lukemaan. Luultavasti et viihdy ryhmissä tai isoissa joukko tilanteissa, etkä myöskään pidä esiintymisestä.

Minä olen työssä, jossa tehdään töitä tiimeissä eli suuri osa päivistäni mene ryhmissä toimien. Lisäksi harrastan teatteria ja suorastaan rakastan esiintymistä. Opin myös lukemaan ennen kuin menin kouluun, vaikka en ollut päivääkään lastensäilytyslaitoksessa. t. eri

Päiväkodit ovat nykyisin jotain aivan muuta kuin sinun aikanasi. Lastensäilytyslaitokset on muutettu varhaiskasvatuspaikoiksi.

Vierailija
47/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko sun 3-vuotias on päikkäreillä? Moni tarvii ainakin ne yhdet päikkärit, sinä voit nukkua ne yhtaikaa lapsen kans:-)

Meillä lopetti päikkärit jo 2-v. Ne oli muutenkin vain 1/2h joten ei auttanut äitiä piristymään. Joten kaikki ei enää nuku päikkäreitä.

Vierailija
48/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli kotona eskariin asti. Ja hyvin meni. Nuoremman jouduin haikein mielin laittamaan 3 vuotiaana päiväkotiin. Vasta nyt kun hän on 5 vuotias, koen päiväkodista olevan hänelle hyötyä. Menee mielellään kolmena päivänä viikossa hoitoon. On saanut ystäviä ja oppinut paljon uutta.

Pidä lapsesi kotona jos vain voit. Onhan niitä perhekerhoja joissa saa ikäistään leikkiseuraa :)

Vierailija
49/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muka niin hieno nimikin nykyään-varhaiskasvatus. Mitä siellä tarjotaan mitä ei muka kotona saa? Ei yhtään mitään. Itselläni myös pian 3 v täyttävä poika joka on minun kanssa kotona. Pidä ihmeessä lapsi kotona. Ovat pieniä vain hetken.

Ehkä yksi asia mitä sillä saattaa saada ( ja tämä ei siltikään nyt tarkoita, että kannustaisin ihmisiä laittamaan pieniä lapsia päiväkotiin) on se, että saatetaan huomata sellaisia lapsen kehityksen ongelmia ( ja haasteistahan oikeasti pitäisi puhua, mutta turhaa kaunistelua minusta), jotka saattavat kotona jäädä havainnoimatta. Ja niihin voidaan näin saada jo varhaista tukea mikä voi osaltaan auttaa sitten kouluun siirtyessä.

Minä menisin vielä askelta pidemmälle ja väittäisin, että vaikka asiat havaittaisiin, kotihoidetulle lapselle on vaikeampaa saada tukea.

Itse ruinasin ja ruinasin esikoiselle puheterapiaa eikä hän saanut apua ennen kuin varsin myöhään. Keskimmäinen sai paljon lievemmillä ongelmilla puheterapiajakson, kun aloite tuli päiväkodista eikä minulta.

Tämäkään ei tarkoita, että pitäisin päivähoitoa parempana vaihtoehtona aina ja kaikille.

Tuo on kyllä selvästi yksi epäkohtia tässä maassa. Avun saaminen tuntuu olevan usein taisteluiden tulosta.

Vierailija
50/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 3-vuotias on pakko viedä hoitoon, veisin perhepäivähoitoon. Pieni ryhmä ja useimmiten muutenkin paremmat olosuhteet kuin päiväkodissa, jossa päivät ovat lähinnä selviytymistä liian isossa ryhmässä ja metelissä. 

Vierailija
51/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo tehnyt jos 3v ei ole vielä opetellut sosiaalisia taitoja ryhmässä. Et tee karhun palvelusta vaan SUDEN palveluksen. Lapsestasi kasvaa suurella todennäköisyydellä sosiaalisilta taidoiltaan vajaa ihminen. Se näkyy sitten koulussa ja varsinkin teininä, sekä sitten aikuisena työelämässä. Yhteisiä sääntöjä on vaikea noudattaa ja se aiheuttaa kapinointia tai sitten stressiä, kun koko ajan ahdistaa sosiaaliset tilanteet ja ohjeiden noudattaminen. Jos oppii nuo taidot pienenä, niitä ei edes tarvitse ajatella myöhemmi vaan ihminen toimii automaattisesti oikein.

T: Lapsipsykologin lapsi

Höpön löpöä. 

Minulla kolme lasta, jotka kaikki jo aikuisia. Ei kukaan ollut varhaiskasvatuksessa vaan kotona hoidettiin. Jokainen osasi lukea kouluun mennessä. Jokaisella on jäljellä ystäviä ihan alakoulusta saakka. Jokainen on korkeakoulutettu ja sijoittunut hyvin työelämään eli mitään ongelmia ei ole ollut. Lisäksi ovat hyvin käyttäytyviä ja ottavat muut ihmiset huomioon. Kyllä kotonakin pystyy lapsia kasvattamaan. Eipä tarvitse herätä joka aamu kesken unien eikä olla missään viruslingoissa mukana. 

Vierailija
52/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani vein 2 vee, sillon nelipäivästä viikkoa. Jos olisi ollut huoletonta taloudellisesti niin mielellään olisin viel hoitanut kotona pidempäänkin, vaikka lopulta hoito teki hälle hyvääkin. Luota itteesi, tunnet oman lapsen parhaiten!

Vierailija
53/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko sun 3-vuotias on päikkäreillä? Moni tarvii ainakin ne yhdet päikkärit, sinä voit nukkua ne yhtaikaa lapsen kans:-)

Meillä lopetti päikkärit jo 2-v. Ne oli muutenkin vain 1/2h joten ei auttanut äitiä piristymään. Joten kaikki ei enää nuku päikkäreitä.

Sama lapsi meni päiväkotiin 3-v, keväällä alkoi toimintaterapia, päiväkoti huomasi/kiinnitti asiaan huomiota.

Add tyyppistä meininkiä, eli unohtuu omiin leikkeihin, ei kuule/tee mitä käsketään, saa raivareita. Kuitenkin älykäs, piirtää ja värittää ja haluaa lukea aku snkkoja sekä puhe normaalia.

Eli koulussa voipi tulla ongelmia jos nyt ei auteta jo.

Vierailija
54/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit ovat nykyisin jotain aivan muuta kuin sinun aikanasi. Lastensäilytyslaitokset on muutettu varhaiskasvatuspaikoiksi.

Ei siinä ole vaihtunut kuin nimi. Muuten meno ihan samaa tai jopa pahempaa. Aiemmin sentään ryhmäkoot olivat inhimillisiä. Nyt ylisuuria ja ns. kasvattajat niin ylikuormittuneita, että päivät menevät lähinnä selviytymiseen. Laitoshoitoa siis. 

Vierailija
55/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kerhoa tai muuta ryhmätoimintaa missä lapsi saa olla ilman vanhempaa suosittelisin normaalisti. Sellaista joka on muutamana päivänä viikossa. Näissä kehittyy sosiaaliset kyvyt ja ujous voi hieman karista. Mutta nyt koronan takia aloitusta keväälle tai ensi syksyyn, jos mahdollista.

Vierailija
56/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan esimerkkejä siitä, miten varhaiskasvatuslaitos eroaa päiväkotilaitoksesta. Itse en ole huomannut nimen lisäksi mitään eroa. 

Vierailija
57/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset meni puolipäivähoitoon/eskariin 4- ja 6-vuotiaina.

Ressun lukiossa nyt molemmat eivätkä jääneet yhtikäs mistään paitsi lapsina.

Vierailija
58/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain kerhoa tai muuta ryhmätoimintaa missä lapsi saa olla ilman vanhempaa suosittelisin normaalisti. Sellaista joka on muutamana päivänä viikossa. Näissä kehittyy sosiaaliset kyvyt ja ujous voi hieman karista. Mutta nyt koronan takia aloitusta keväälle tai ensi syksyyn, jos mahdollista.

Ohis mutta ujous on luonteenpiirre. Rohkeutta voi tulla lisää, mutta ujoudessa tai ujossa ei ole mitään vikaa.

Kaikkien ei tartte olla suuna päänä kokoaikaa, tai laukata pitkin seiniä.

Vierailija
59/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin jotain kerhoa. Toisia lapsia näkee avoimissakin kerhoissa jonne mennään vanhemman kanssa ja ainakin täällä ne olivat maksuttomia silloin, kun se oli itselle ajankohtaista. Kuitenkin päiväkerhot, joissa vanhempi ei ole mukana, voisivat olla parempi vaihtoehto, sillä lapsen on hyvä tottua myös siihen, että ihan koko ajan ei ole oman vanhemman kanssa. Täällä ne kerhot olivat kaksi kertaa viikossa 2-3 tuntia eli ei nyt ajallisesti kauan, mutta lapsi oppi hyvin ryhmätoimintaa. 

Vierailija
60/80 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan esimerkkejä siitä, miten varhaiskasvatuslaitos eroaa päiväkotilaitoksesta. Itse en ole huomannut nimen lisäksi mitään eroa. 

Varhaiskasvatuksen tarkoitus on varhaiskasvattaa lapsia niin kuin nimikin sanoo. Eli esim. yhtenä päivänä opetellaan sosiaalisia taitoja, toisena hienomotorisia taitoja ja näin poispäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan