En halua enää käydä neuvolassa
Minulla on niin huonoja kokemuksia neuvolan terveydenhoitajista, että en haluaisi käyttää enää yhtäkään lasta neuvolassa. Itseasiassa olen perunut käyntejä ja jättänyt varaamatta uusia seurauksella, että rokotusohjelmat ovat jääneet kesken ja ikäkausitutkimukset ovat tekemättä.
Olen saanut viimeisimmän kammokokemuksen jälkeen vaihdettua idioottimaisesti käyttäytyneen terkkarin fiksuun ja mukavaan virkasisareeen, mutta vastenmielisyys käynteihin silti jäi.
Kommentit (65)
Tiedän että neuvolassa käyminen on vapaaehtoista, mutta silti vähän häiritsee, koska hyödyllistä se voisi olla. Sain raskausaikana leikkauksen jälkeen erittäin vahvoja kipulääkkeitä, joiden veikkaan vaikuttaneen kielteisesti lapseeni. Seuranta olisi hyödyllistä, mutta en vain voi enää luottaa yhteenkään terveydenhoitajaan. Onkohan neuvolalle olemassa mitään vaihtoehtoa, maksutonta tietysti.
ap
Kai lapsillasi on isä - eikö hän voi käyttää lapsia neuvolassa? Ajattelisit välillä muitakin kuin itseäsi, vaikkapa lapsiasi. Eihän siellä toki ole pakko käydä, mutta jos ikätarkastukset ja rokotukset menevät lapsiltasi ohi sinun turhien periaatteiden takia, niin huonosti on asiat. Toivottavasti lapsillasi ei ole ongelmia esim. kuulon ja näön kanssa, tai muita ongelmia, joihin olisi voinut saada ajoissa apua neuvolan kirjoittamalla lähetteellä ammattilaiselle... Mites lasten hammaslääkärin tarkastukset?
minäkään en ole "muistanut" käyttää lasta neuvolassa...poika 1v 6kk, viimeksi käyty...oisko 7kk iässä.
Minulla oli upeat neuvolaterkat, mutta itselläni muuten liian paljon liian ikäviä lääkärikokemuksia, että ymmärrän jos yököttää. Terkanhan saa myös vaihtaa ja ainakin minua hoitovirheiden jälkeen terapoi se, että tein valitukset.
Hammaslääkäri on aivan eri asia kuin neuvola. Tottakai lapset hammaslääkärillä käyvät ja ihan tavallisillakin lääkäreillä. Mielelläni käyttäisin lapset tarkastuksessa ennemmin lääkäreillä kuin terveydenhoitajilla.
Olemme puhuneet miehen kanssa, jos hän alkaisi lapsia käyttämään neuvolassa.
Tosin häntäkin häiritsee se, että terkkareita pitäisi jatkuvasti olla vahtimassa. Katsoa, että asiat tulevat varmasti kirjattua oikein ja että asiat hoidetaan asiallisesti. Näiden suhteen on ollut niin paljon ongelmia.
ap
oletko vähän lapsellinen ;) ei aikuinen ihminen jää tommosia ruikuttamaan
niin ja ilmaisen tietysti!--tää on niin uskomatonta suomalaisilla,että terveyteen ei satsata lanttiakaan rahaa,kaiken pitää olla ilmaista!! kaikkeen muuhun kyllä ollaan valmiita panostamaan,muttei omien lasten terveysseurantaan.Mun mies on käyttänyt lapsia neuvolassa,ei siksi,etten olis itse halunnut vaan sen duunivuorot sopi tähän virka-aikaan paremmin,ehkä sunkin mies voi kantaa kortensa kekoon sillävälin kun sä harmittelet menneitä
Miten niin ei panosteta? Veroja maksetaan hiki päädsä ja saadaan sillä sitten paskapalvelua ja traumoja.
Kuulostaa kauheelta näin tulevan terveydenhoitajan korvaan, ettei joku käy neuvolassa koska tullut huonoja kokemuksia :( Auttaisiko jos koittaisi toista th:ta? Ja suosittelen sanomaan ääneen että on ollut ongelmia toisen kanssa! Ties vaikka sillä terkkarilla olisi ongelmia useammankin asiakkaan kanssa.. ihmisiä kaikki :) Ja vaikka neuvolassa sanottaisiin jotain niin eihän sitä ole pakko mennä juuri niin, jokainen tuntee itse oman lapsensa parhaiten:)
Tuo terkkareiden "vahtiminen" kuulostaa hieman vainoharhaiselta...
Ja kysehän ei ole menneistä vaan osaamattomuudesta ja ammattitaidottomuudesta, joka ei ole mihinKään kadonnut.
No minulla oli ainakin tosi huonoja kokemuksia. Th kirjoitti vääriä asioita papereihin, ei kuunnellut mitä lapsesta kerroin, teki kielteisiä johtopäätöksiä tutustumatta lapseen, uteli sukulaisten ja tuttavien asioita. Juorukello, sanalla sanoakseni. Omin korvin kuulin, miten kertoi vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia asioita kahvilassa.
et sä mitään veroja maksa jos loisit lasten kanssa kotona.
Meidän perhe maksaa veroja sata tonnia vuodessa. Soisin että sillä voisi kustantaa myös ap: lle asiallista palvelua.
Suosittelen että kävisit ainakin näön- ja kuulontutkimukset hoitamassa, vaikka sitten yksityisläärillä. Lapset kuitenkin(varmaan) päivähoidossa joten jos jotain merkittävää kehitysviivettä tai käytösongelmaa olisi niin hekin huomauttaisivat. . rokotusohjelman mukaiset rokotteetkin voit hankkia yksityiseltä.
Siis mustakin tuo vahtiminen kuulostaa oudolta? Omilla lapsilla ollut useita terkkareita vuosien varrella muuttojen ym takia ja kaikki ovat olleet ihan asiallisia. Kaikkien kanssa ei välttämättä ole synkannut mutta asiallisesti on rokotukset ja muut hoituneet. Oletteko muuten yleensäkin epäluuloisia ihmisiä? Onnittelen sitten nimittäin ongelmia on tulossa viimeistään kun lapsenne kouluun/hoitoon menevät. Sielläkin on monenlaisia aikuisia. Valitettavasti tunnistan ihmistyyppinne (ne perheet joille ei mikään kelpaa, jotka tietävät itse aina paremmin)
Kyllä minäkin vahdin. Terkat, lääkärit, hammaslääkärit. Jokainen vastuullinen vanhempi vahtii.
Kiitos sympatiasta, 8. Juuri tuosta minullakin on kysymys, niin paljon huonoja kokemuksia että terkkarilla käyminen oikein yököttää. Niitä kokemuksia on jo ihan siitä lähtien, kun aloin odottaa esikoistani, mutta siinä on jo kaupunki ehtinyt vaihtua pariin kertaan. Viimeisin oli jo niin törkeä, että siitä oli pakko tehdä valitus.
Olen ihan tavallinen perheellinen naimisissa oleva ihminen. Hyvä ura ja hyvä palkka. Ei ongelmia. Noh terkkari suhtautui minuun jostain syystä alusta lähtien vinosti. Oikein hakemalla haki virheitä, joita kirjasi sitten papereihinsa. Kuinka muka raskautta edltänyt keskenmeno vaivaa mieltäni. Merkinnät alkoivat myös usein sanoin "Tuli neuvolakäynnille". Siis mitä ihmettä? Tottakai tulen jos olen paikalla!!! Mikä tuollaisen merkinnän tarkoitus on?
Yhdelle käynnille mieheni oli minua kuljettamassa, kun olin leikkauksen jälkeen vaivainen. Tuosta käynnistä terkkari kirjoitti todella outoja merkintöjä "Mies tuli käynnille vasta 45 minuuttia myöhässä." Kirjoitti miehestäni muutenkin aivan outoja kuvauksia, joiden perusteella hän vaikutti raivopäältä mielipuolelta. Miehen "suuttumus" oli ollut sitä, kun terkkari oli esittänyt hyvin oudon kysymyksen, mitä tykkäämme siitä kun lapsillamme ei ole sama isä. Mies oli ihmetellyt kovasti kysymystä, kuten minäkin. Miksi terkkari moista ajattelee, millä perusteella lapsillamme ei olisi sama isä? Hän ei osannut vastata, sanoi vaan että jostain hän sen tiedon on saanut että näin olisi.
Terkkari myös kirjasi neuvola-asiakirjoihin, että minulla on huonoja kokemuksia sairaaloista ja olen tehnyt yksiköistä valituksia. Ennen kun tätä tiesin, olin ihmetellyt, miksi lääkärit olivat alkaneet suhtautua minuun tarkastuskäynneillä hyökkäävästi ja vihamielisesti. En saanut sairauslomaa tilanteessa, missä oli jatkuvia supistuksia ja olin täysin työkyvytön. Myöhemmin selvisi, että syynä oli tuo terkkarin kirjaama merkintä. Vaikutin niiden perusteella oikein ammattivalittajalta.
Lopulta älysin pyytää terkkarin kirjaamat merkinnät tarkastettavaksi. Oli kun pommi olisi tipahtanut syliin. Syyt alkoivat selviämään. Otin yhteyttä ylilääkäriin virheellisten neuvolamerkintöjen korjaamiseksi. Jännitti todella mennä käymään, mutta jopa ylilääkäri oli kanssani täysin samaa mieltä. Merkinnät olivat törkeitä, asenteellisia ja lainvastaisia. Lähdin sen jälkeen selvittämään, mitä muiden lasten neuvolatiedoissa lukee ja samanlaista aineistoa tuli selville. Jopa yksi terkkari oli takavuosina merkinnyt minulle kyseenalaisen parisuhdehistorian, jossa ei ollut mitään perää!!! Jännä sinänsä, että olin tässä välissä pyytänyt merkinnät tarkistettavaksi, mutta juuri näitä kohtia papereista ei oltu toimitettu.
Muutosten tekeminen oli todella iso suoritus ja kokonaan virheellisiä merkintöjä ei saa poistettua. Kun jotain järjestelmään kirjataan, se on siellä aina.
Sain vaihdettua terkkarinkin, luonnollisesti. Uusi vaikuttaa ihan järkevältä ja mukavalta ihmiseltä, mutta silti minulla on mieletön kammo.
Vaihda yksityiseen lastenneuvolaan? Tai unohda se neuvola kokonaan, jos lapsi kehittyy ihan normaalisti. Rokotukset ehtii kyllä myöhemminkin, ei niitä tarvitse alusta aloittaa.