Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua enää käydä neuvolassa

Vierailija
18.07.2013 |

Minulla on niin huonoja kokemuksia neuvolan terveydenhoitajista, että en haluaisi käyttää enää yhtäkään lasta neuvolassa. Itseasiassa olen perunut käyntejä ja jättänyt varaamatta uusia seurauksella, että rokotusohjelmat ovat jääneet kesken ja ikäkausitutkimukset ovat tekemättä.

Olen saanut viimeisimmän kammokokemuksen jälkeen vaihdettua idioottimaisesti käyttäytyneen terkkarin fiksuun ja mukavaan virkasisareeen, mutta vastenmielisyys käynteihin silti jäi.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viheliäistä, oli mikä työ tahansa niin yksi ihminen voi "onnistua" myrkyttämään koko työilmapiirin tai luoda dynamiikan millä työtä tehdään. Inhottavaa, että asiakaspalveluun (ei vain neuvolassa) eksyy ihmisiä, jotka haluvat "kyykyttää" muita :

Meidän työpaikalla kerätään myös asiakkailta säännöllisesti palaute (asiakkaat saavat siis antaa nimettömänä palautteen palvelusta ym. Palaute menee aina suoraa ylemmälle tasolle koontiin ja sieltä tulee meille palaute, me ollaan onneksi saatu paljon positiivista palautetta. Mutta mulla on ihanat työkaverit ja yhdessä yritetään tehdä mahdollisimman asiakaslähtöstä työtä, ei ole tarve päteä tms. Varsinkin erityislasten kanssa lasten omat vanhemmat ovat parhaita asiantuntijoita lapsensa asioissa ja silloin on ns itse oppimassa :)

Kirjaaminen on kuitenkin taitolaji, osa taitaa sen paremmin kuin toiset, mutta törkeää jos se ei ole linjassa asiakkaan kanssa!

Vierailija
2/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 oli siis 44

unohdin mainita, että hienoa, että ylilääkäri tarttui asiaanne. Voisi kuvitella, että häneen korviin kantautunut asiakkailta kommenttia jo aiemmin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lta vielä kysyisin kun hän jossain viestissä mainitsi siitä kuinka paljon tämä on heille tullut maksamaan, mitä konkreettista haittaa tästä on teille ollut? Muuta kuin siis se, että teistä on epäasiallisia kommentteja terveyskeskuksen tiedostoissa? Jotenkin tulee mieleen AP:stä ns ammattivalittaja, joka nostaa metelin pienemmästkin asiasta jos kokee tulleensa kohdelluksi väärin. Itsellä lähipiirissä vähän vastaavanlainen tapaus, koko ajan saa olla varpaillaan ettei vaan sano tai tee jotain mikä voisi loukata.

Vierailija
4/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne väärät tiedot kulkeutuu sieltä mm kouluihin. Ja niihin voi törmätä ties missä uudestaan. Jotenkin tulee mieleen, että 48 on juuri sellainen ammattitaidoton ylimielinen verovaroilla töppäilevä paska, joka ei hallitse asiakaspalvelua.

Vierailija
5/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

49 vastasikin tiivistetysti edellisen kysymykseen, mitä haittaa virheellisistä kirjauksista on ollut. Siitähän kerroin tarkemmin jo tuossa aikaisemmin, kun kelaa ketjua takaisin niin löytyy. Sain hyökkäävää kohtelua osakseni lääkäreiltä, sairauslomani evättiin ym. Mietipä itsekin, miltä tuntuu raskaana ollessa asioida neuvolassa, kun sinuun suhtaudutaan kuin moottorisahamurhaajaan?

Olen kuitenkin varsin tavallinen suomalainen nainen, joka olisi tarvinnut neuvolasta apua normaaliin raskauden seurantaan.

Kun hoitosuhde epäluottamuksen vuoksi katkesi eikä uutta meinattu terveydenhoitajien esimiehen toiminnan vuoksi sopimuksen mukaan järjestää, syntymättömän lapseni terveys oli todella vaarassa. Ylilääkäri oli määrännyt, että uusi terkkari on järjestettävä minulle välittömästi, mutta näin ei toimittu.

Viikosta 33 lähtien olin ilman neuvolan seurantaa synnytykseen saakka. Siinä oli sellainen pikkujuttu, että lapseni olisi syntynyt kuolleena tai vammautuneena, ellen olisi viikolla 38 kääntynyt lopulta omaehtoisesti äitiyspolin puoleen, missä synnytys käynnistettiin raskauskomplikaatioiden vuoksi välittömästi.

Ylilääkärikin myönsi, että rekisterimerkinnät olivat asenteelliset ja ennakkoluuloja luovat ja se on ollut syynä, miksi minua oltiin kohdeltu niin huonosti.

Näitä "tietoja" oli kulkeutunut myös kouluun, esimerkiksi yhdeltä lapsistamme oli terveydenhoitaja kysellyt todella outoja kysymyksiä! Näiden alkuperää oltiin yritetty aiemmin selvittää, pyydettiin kopiotkin merkinnöistä ja ne lähetettiin, mutta vain valikoiduilta osin.

En todellakaan tiedä, miksi tällaista "jäynää" oli tehty.

ap

Vierailija
6/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenneuvola on mielestäni jo instituutiona täysin turha. Itselläni on 3 lasta, enkä ole käynyt ensimmäisen lapsen jälkeen kuin rokotukset ottamassa (olen tehnyt tämän selväksi, ettei muusta puhuta). Ensimmäinen lapsi oli neuvolatädin mielestä kuuro, ja sitä piti kuulemma vahtia, kummalla puolella nukkuu, js käännellä säännöllisesti -ettei tule toispuoleinen naama. Lisäksi lapsi olisi kuulemma pitänyt viedä jollekin ihme liikuntaihmiselle, kun ei kontannut puolivuotisena. Sanottakoon, että esikoisemme on nykyisin 10v, urheilullinen ja valehtelematta yksi maailman kaunempia ilmestyksiä, kasvoineen kaikkineen -ilman em. vahtimistakin.

Hulluinta on, että tämäkin täti oli kokenut ihminen, tehnyt kymmeniä vuosia työtään. Meille tuli tunne, että nimenomaan lastenneuvola voitaisiin korvata vuotuisella lääkärinkäynnillä varsin hyvin. En koe, että heillä on ainakaan meille mitään annettavaa.

Vierailija
7/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

51: Yksi tuollainen terveydenhoitaja meilläkin oli, mistä kerroit. Keksi, että kaksikielinen lapsemme on kuuro, kun hän itse söhläsi opiskelijan kanssa kuulotestissä ja antoi niin epäselviä ohjeita, ettei niistä aikuinenkaan ottanut oikein tolkkua. Siinä oli vanhalle kokeneelle terkkarille ihan turha selittää, että mithänen lapsi voi puhua ja keskustella, jos hän olisi kuuro :D

Minä myös kannattaisin tuota lastenneuvonlan korvaamista vuotuisella lääkärikäynnillä. Sen verran paljon riesaa tulee noista vääristä johtopäätöksistä ja merkinnöistä.

ap

Vierailija
8/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 22:10"]

Hammaslääkäri on aivan eri asia kuin neuvola. Tottakai lapset hammaslääkärillä käyvät ja ihan tavallisillakin lääkäreillä. Mielelläni käyttäisin lapset tarkastuksessa ennemmin lääkäreillä kuin terveydenhoitajilla.

Olemme puhuneet miehen kanssa, jos hän alkaisi lapsia käyttämään neuvolassa.

Tosin häntäkin häiritsee se, että terkkareita pitäisi jatkuvasti olla vahtimassa. Katsoa, että asiat tulevat varmasti kirjattua oikein ja että asiat hoidetaan asiallisesti. Näiden suhteen on ollut niin paljon ongelmia.

ap

[/quote]

Virallista valitusta peliin, jos tosiaan kirjauksissa ja asioiden eteenpäinviemisessä/hoidossa on ollut ongelmia, ei ne asiat muuten muutu.

Vierailija
9/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 22:23"]

et sä mitään veroja maksa jos loisit lasten kanssa kotona.

[/quote]

Kuule veroja maksetaan sekä äitys-, vanhempainvapaa- että kotihoidontuesta, että älä sinä siinä nillitä.

Vierailija
10/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka paljon nämä samat mammat sitten täällä kaakattaisivat jos neuvola ottaisi kaikkien kohdalla sen asenteen, että vain rokotukset ja ovi ja ulos. Ja sitten jonkun toispuoleisen naaman takana oliskin jokin suurempi kehityshäiriö tms. kyllä se huuto täälläkin olisi valtaisa. En väitä (koska en tiedä kaikkia yksityiskohtia) etteikö ap olis kokenut vääryyttä mutta olen myös sitä mieltä, että hormoonihöyryiset raskaana olevat naiset saattavat ottaa hieman herkemmin itseensä. 51:lle vielä, SINÄ et koe lastenneuvolaa tarpeeliseksi joten sen voisi lopetttaa. MINÄ en koe kouluruokailua tarpeelliseksi joten sen voisi lopettaa. Tehkööt eväät!

Vierailija
11/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 22:31"]

Kiitos sympatiasta, 8. Juuri tuosta minullakin on kysymys, niin paljon huonoja kokemuksia että terkkarilla käyminen oikein yököttää. Niitä kokemuksia on jo ihan siitä lähtien, kun aloin odottaa esikoistani, mutta siinä on jo kaupunki ehtinyt vaihtua pariin kertaan. Viimeisin oli jo niin törkeä, että siitä oli pakko tehdä valitus.

Olen ihan tavallinen perheellinen naimisissa oleva ihminen. Hyvä ura ja hyvä palkka. Ei ongelmia. Noh terkkari suhtautui minuun jostain syystä alusta lähtien vinosti. Oikein hakemalla haki virheitä, joita kirjasi sitten papereihinsa. Kuinka muka raskautta edltänyt keskenmeno vaivaa mieltäni. Merkinnät alkoivat myös usein sanoin "Tuli neuvolakäynnille". Siis mitä ihmettä? Tottakai tulen jos olen paikalla!!! Mikä tuollaisen merkinnän tarkoitus on?

Yhdelle käynnille mieheni oli minua kuljettamassa, kun olin leikkauksen jälkeen vaivainen. Tuosta käynnistä terkkari kirjoitti todella outoja merkintöjä "Mies tuli käynnille vasta 45 minuuttia myöhässä." Kirjoitti miehestäni muutenkin aivan outoja kuvauksia, joiden perusteella hän vaikutti raivopäältä mielipuolelta. Miehen "suuttumus" oli ollut sitä, kun terkkari oli esittänyt hyvin oudon kysymyksen, mitä tykkäämme siitä kun lapsillamme ei ole sama isä. Mies oli ihmetellyt kovasti kysymystä, kuten minäkin. Miksi terkkari moista ajattelee, millä perusteella lapsillamme ei olisi sama isä? Hän ei osannut vastata, sanoi vaan että jostain hän sen tiedon on saanut että näin olisi.

Terkkari myös kirjasi neuvola-asiakirjoihin, että minulla on huonoja kokemuksia sairaaloista ja olen tehnyt yksiköistä valituksia. Ennen kun tätä tiesin, olin ihmetellyt, miksi lääkärit olivat alkaneet suhtautua minuun tarkastuskäynneillä hyökkäävästi ja vihamielisesti. En saanut sairauslomaa tilanteessa, missä oli jatkuvia supistuksia ja olin täysin työkyvytön. Myöhemmin selvisi, että syynä oli tuo terkkarin kirjaama merkintä. Vaikutin niiden perusteella oikein ammattivalittajalta.

Lopulta älysin pyytää terkkarin kirjaamat merkinnät tarkastettavaksi. Oli kun pommi olisi tipahtanut syliin. Syyt alkoivat selviämään. Otin yhteyttä ylilääkäriin virheellisten neuvolamerkintöjen korjaamiseksi. Jännitti todella mennä käymään, mutta jopa ylilääkäri oli kanssani täysin samaa mieltä. Merkinnät olivat törkeitä, asenteellisia ja lainvastaisia. Lähdin sen jälkeen selvittämään, mitä muiden lasten neuvolatiedoissa lukee ja samanlaista aineistoa tuli selville. Jopa yksi terkkari oli takavuosina merkinnyt minulle kyseenalaisen parisuhdehistorian, jossa ei ollut mitään perää!!! Jännä sinänsä, että olin tässä välissä pyytänyt merkinnät tarkistettavaksi, mutta juuri näitä kohtia papereista ei oltu toimitettu.

Muutosten tekeminen oli todella iso suoritus ja kokonaan virheellisiä merkintöjä ei saa poistettua. Kun jotain järjestelmään kirjataan, se on siellä aina.

Sain vaihdettua terkkarinkin, luonnollisesti. Uusi vaikuttaa ihan järkevältä ja mukavalta ihmiseltä, mutta silti minulla on mieletön kammo.

[/quote]

Jestas, ihan käsittämätöntä tuollainen! Meillä on ihana neuvola"täti", mutta nyt alkoi kyllä mietityttää, että mitähän sinne papereihin oikein kirjataan...

Vierailija
12/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettisen haitan tiedustelijalle vielä, yksi melko konkreettinen haitta on tulonmenetys. Olin laskeskellut, että epäselvyyksien selvittämiseen minulta oli menynyt kaksi työpäivää, mitäs se maksaa? Meillä kyse oli satojen eurojen menetyksestä.

Sairausloman eväämisestä myös tuli satojen eurojen tappiot, sillä olin täysin työkyvytön enkä päässyt töihin, vaikka neuvolan gyne muuta meinasi. Olin sitten omalla vapaalla, kunnes sain muutaman päivän päähän toiselle lääkärille ajan, joka sairausloman kirjoitti.

Noin tuhannen euron paukusta puhutaan siinä, mitä tämä keissi on tullut perheellemme rahassa maksamaan.

ap

Vierailija
13/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 10:25"]

Ja kuinka paljon nämä samat mammat sitten täällä kaakattaisivat jos neuvola ottaisi kaikkien kohdalla sen asenteen, että vain rokotukset ja ovi ja ulos. Ja sitten jonkun toispuoleisen naaman takana oliskin jokin suurempi kehityshäiriö tms. kyllä se huuto täälläkin olisi valtaisa.

[/quote]

51:n takana on rehellinen suomalainen mies. Osaatkohan lukea -ei neuvolantäti puhunut kehityshäiriöstä -vaan "asiantuntevana" opasti, kuinka ehkäistä toispuoleisen naaman syntymistä..:) Vaikka jonkin toispuoleisen naaman takana olisikin kehityshäiriö, uskot siis että neuvolantäti sen huomaa. Niin varmasti, ilman röntgeneitä ym. Ihan varmana, juu.

Niin muuten, ainakin omat verorahani saa puolestani käyttää paljon mieluummin kouluruokaan kuin lastenneuvolaan..

Vierailija
14/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vainoharhainen, kun suurimmassa osassa terveysviranomaissa on jotakin vikaa. Ei teitä kukaan vainoa, tuo 21 kirjoituskin on kuin mt ongelmaisen.

Vierailija
15/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"saapuu tarkastukseen"

Jokainen tekstihän alkaa noin, sehän on ihan peruskerrontaa "saapuu tarkastukseen äitinsä kanssa", "tulee lääkärin vastaanotolle näyttämään haavaansa", "tulee kardiologille omahoitajan lähetteellä"

Mun mielestä ap:n jutuissa oli perää, mutta nyt on lipsahtanut vainoharhaisuuden puolelle. Tietojen siirron voi aina estää, jollei halua vanhojen tietojen seuraavan perässä.

Vierailija
16/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 10:30"]

Konkreettisen haitan tiedustelijalle vielä, yksi melko konkreettinen haitta on tulonmenetys. Olin laskeskellut, että epäselvyyksien selvittämiseen minulta oli menynyt kaksi työpäivää, mitäs se maksaa? Meillä kyse oli satojen eurojen menetyksestä.

Sairausloman eväämisestä myös tuli satojen eurojen tappiot, sillä olin täysin työkyvytön enkä päässyt töihin, vaikka neuvolan gyne muuta meinasi. Olin sitten omalla vapaalla, kunnes sain muutaman päivän päähän toiselle lääkärille ajan, joka sairausloman kirjoitti.

Noin tuhannen euron paukusta puhutaan siinä, mitä tämä keissi on tullut perheellemme rahassa maksamaan.

ap

[/quote]

Niin, sairausloma ei ole mikään automaattisesti tuleva etu, jonka jokainen saa kun vain viitsii valittaa tarpeeksi. Jos lääkäri oli sitä mieltä ettei sairausloma ole tarpeen ei hänen sitä silloin tarvitse kirjoittaa.

Oletko ajatellut, että ehkä oma/perheesi/lastesi käytös on aiheuttanut osan näistä toimenpiteistä. Joku hoitaja on voinut olla vilpittömästi huolissaan ja saanutkin aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
17/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

60:

Hyvä pointti ottaa esille tuo oikeus tietojen luovutukseen. Niinhän voi tosiaankin tehdä. Olemme aina järjestään kieltäneet tietojen luovutuksen jopa eri yksiköiden välillä, mutta niin vaan kaikki tiedot neuvolasta olivat siirtyneet esimerkiksi kouluterveydenhuollon puolelle. Selvisi, että osa tiedoista oli myös yhdistelty copy-pastena eri lasten tiedoista. Melko mielenkiintoista tarinaa oli näin saatu aikaiseksi.

Esimerkkisi kerronnasta ei ollut vastaava, minkä olin ottanut esille. Jopa ylilääkärin mielestä oli outoa aloittaa: "Äiti saapui vastaanotolle." Sehän kuulostaa siltä, että yleensä äiti ei saavu, tekee ohareita tms. Tämäntyyppiset merkinnät muiden vastaavien ohessa antavat melko mielenkiintoisen kuvan potilaasta ja luovat hoitohenkilökunnassa ennakkoasenteita, jotka heijastuvat potilaan kohtelussa.

..

Suurin osa tämän ketjun kommenteista on ollut asiallisia, mutta aina näihin eksyy myös muunkinlaisia. Tiedoksi provoilijoille, että en kommentoi mitenkään epäasiallisia viestejä. Ne eivät edes pulssiani nostata ja yksinkertaisesti vain hyppään niiden yli. Riitelyseuraa kannattaa etsiä jostain muualta.

Kiitos muille kommentoijille. Tästä tulikin laajempi keskustelu mitä olin aluksi odottanut. Asia koskettaa meidän perheen lisäksi monia muitakin. Olen ajatellut, että tuskin nämä terveydenhoitajat ovat suoranaisen ilkeitä olleet. Ennemminkin hyväntahtoisia hölmöjä, joilla ei ole ollut tietojen kirjaamista koskeva lainsäädäntö hallussa eikä käsitystä muutenkaan siitä, miten asiat kuuluisi hoitaa. Meille esitetyt oudot kysymykset kertovat ehkä ennemminkin terkan henkilökohtaisesta uteliaisuudesta, kuin siitä että niillä olisi mitään asiallista tekemistä työn kanssa.

Näitä motiiveja voi tietysti jokainen halutessaan miettiä, mutta loppujen lopuksi ne eivät minua(kaan) kiinnosta. Haluaisin vain hoidattaa normaalisti lastemme rokotukset ja terveystarkastukset, ilman kiusallisia lieveilmiöitä. That's all.

Pohdin edelleen, miten se olisi mahdollista, eli miten riittäväntasoinen luottamus voisi syntyä. Voi olla, ettei se tämän keskustelun puitteissa tule minulle selviämään.

Vierailija
18/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli erimieltä kanssasi olevat ovat provoilijoita?!? Itse olen saanut ap:sta kuvan hieman ylimielisestä ja herkkänahkasesta tosikosta. (Ja aina muistetaan mainita, että jopa "ylilääkäri oli samaa mieltä".) Myönnän toki, että muutamat asiat ovat hieman outoja mikäli ovat todellisuudessa noin menneet. Hieman vainoharhaiselta kuitenkin vaikuttaa tuo "äiti saapui vastaanotolle" ym vastaavat. Ettei nyt hormoonihöyryissä kuvitella vähän liikoja? Ja nähdä ,ärköjä sielläkin missä niitä ei ole?

Vierailija
19/65 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

63: En ole sanonut, että erimieltä olevat ovat provoilijoita, viittasin sillä epäasiallisiin viesteihin. Kukin voi mielessään miettiä, mikä on epäasiallista ja mikä ei.

Mitähän mahdat tarkoittaa hormoonihöyryillä? Sitäkö, että kaikki sukukypsässä iässä olevat ovat hormoonihöyryissä? Taidat olla myös itsekin ;)

ap

Vierailija
20/65 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eihän sinne ole pakko mennä,ihan vapaaehtoistahan se on