Tall Ships Races oli Turussa paljon parempi kuin Helsingissä
Olen käynyt Tall Ships Races-tapahtumissa aina kun se on Suomeen rantautunut. Täytyy sanoa, että tunnelmaltaan homma toimi huomattavasti paremmin Turussa kuin Helsingissä. Toki on ilmakin aina ollut paljon parempi-
Kommentit (31)
No, kuten tiedetään, Turussa pidetään joka vuosi monen päivän
mittaiset keskiaikaiset markkinat, joissa näytellään, millaista elämä
keskiajalla oli Suomen Turussa.
Nyt Helsingissä on innostuttu samasta ajatuksesta, ja on päätetty,
että sielläkin järjestetään samanlainen tilaisuus, jossa puolestaan
näytetään, millaista elämä Helsingissä oli keskiajalla. Se
toteutetaan niin, että Kaivopuiston rantaan tuodaan kalamaja ja
täytetty norppa.
Mun mielestä Katajanokka ja Pohjoisranta olivat ihan toimiva paikka.
Mä en osaa allekirjoittaa tuota, että Helsingissä olisi vähän tapahtumia. Koko ajanjakso täällä on vaikka mitä.
millainen lastenohjelma Turussa muuten oli? Meillä oli niin pienet lapset silloin ettei katseltu kuin laivoja?
http://yle.fi/uutiset/tall_ships_races_2009_-ohjelma/5288907
http://www.tallships2011.fi/yleisoohjelma
Itse ei kyllä olla kaivattu erityistä ohjelmaa enkä ole tiennyt sellaista olevankaan. Laivat on ollut hienointa ja lapset olleet tyytyväisiä jo ihan sillä kun ovat saaneet jätskiä tai lakuja :) Sinänsä kyllä kiva että ohjelmaa järjestetään, mutta jotenkin harmillista toisaalta että sitten tällaiset isot tapahtumat tungetaan täyteen ohjelmaa, kun kuitenkin aika on rajallinen eli siihen ohjelmaan ei pysty osallistumaan kuin ehkä muutaman tunnin ajan. Toisaalta suurella määrällä oheisohjelmaa pidetään ehkä huolta siitä, että kaikki tungos ei olisi koko ajan laivoissa, vaan ihmiset olisivat muuallakin alueella.
TSR oli paras Turussa silloin eka kerralla. Ihmiset ei olleet oikein hoksanneet tapahtumaa. Väkeä oli, muttei tungokseksi asti. Itse kävin varmaan kaikki mahdolliset alukset läpi, en jonottanut mihinkään.
Tokakerralla jokirantaa oli kunnostettu. Väkeä piisasi, muttei silti ollut vielä kamalaa tungosta.
Sen jälkeen TSRstä onkin tehty massatapahtuma. Kamala rummutus ja kävijöiden haalinta. Krääsämyyntiä. Muikkukojuja. Ja ihmisiä kuin meren mutaa. Kerran kävin Helsingissäkin, ei sd ollut enää hauskaa, kun ihmisiä oli liikaa. Viime vuosina en ole viitsinyt enää mennä.
Tapahtumat menee pilalle, kun ne suunnataan massoille. Eka TSR Turussa oli lähinnä asianharrastajille. Se oli parasta. No, onneksi se tuli koettua silloin, nyt haen sittem taas uusia elämyksiä!
Tuossa Lasten matkassa -blogissa oli postaus Tall Ships Racesta, ja siinä sanottiin että laivoihin ei päässyt sisälle tutustumaan? Eikö oikeasti, mihinkään? Vai ovatko ne auki vain tiettynä aikana?
Monta kertaa ollaan oltu Turussa tässä samassa tapahtumassa, ja kyllä silloin laivoihin pääsi tutustumaan. Kummallista jos se olisi nyt muuttunut.
MÄ just tulin tapahtumasta. Moniin, ehkä jopa useimpiin laivoihin pääsee sisään, mutta rajattuna ajankohtana. Avoimet ovet ei ole koko ajan, vaan esim. muutama tunti kerrallaan. Joissain näytti olevan pääsy vain kahtena päivänä, joissain kaikkina päivinä. Myös illalla auki olevia paatteja oli. Ajankohdat siis vaihtelee laivakohtaisesti.
Sehän on niiden purjehtijoiden koti tai vähintäänkin hotellihuone (okei, hostel), joten musta on ihan ymmärrettävää, että sisäänpääsyä on rajoitettu.
Lisätietoa: http://www.tallshipsraceshelsinki.fi/fi/tapahtuma/laivaesittely
Ok, kiitos tiedosta! Lauantaina varmaan mennään jos mennään, eli täytyy katsoa jos silloin on joku auki ja tähdätä siihen :)
t. 22
Ihmetyttää tuo valittaminen väenpaljoudesta. Sehän vaan luo tunnelmaa, kun on paljon väkeä liikkeellä. Ei tällaisia tapahtumia kannata järjestää, jos ei ole yleisöä vaan ainoastaan muutama nirppanokka omassa rauhassaan laivoja katselemassa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 11:31"]
Aurajoen rannalla on tilaa pitkästi ja molemmin puolin, eikä tule ahdasta tunnelmaa. Tosin Hgissä väkeäkin riittää enemmän. Epäilen että Hgissä tulee ahdistavan sumppumaista.
[/quote]Ahdasta pitääkin olla jos tunnelmaa haetaan