Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki ei rusketu! Etusivu uusiksi!

Vierailija
17.07.2013 |

Joka kesä sama juttu. "Oletpa sä valkoinen!" "Sun pitäisi olla kesällä ulkona enemmän!" "Pitäiskö sun mennä mittauttamaan veriarvot?" Tätä kun on kohta 40 vuotta kuunnellut, alkaa kyllästyttää. Vaikka olisin koko kesän auringossa, en rusketu. Ikinä. Yhtään. Se ei ole mikään loukkaus ketään kohtaan, vaan sukuvika. 

Kaikki ei rusketu. Me punapäät nyt emme ainakaan. Kuljemme aneemisen haamun näköisinä kesien läpi. Sen arvosteleminen on vähän haljua, jos siihen liittää oletuksia siitä, kuinka terveellistä elämää vietämme. Ja muutenkin toisten ihmisten ulkonäön kommentointi kahvipöydässä tai sen ulkopuolella on alhaista. 

Jos ette lakkaa nimittelemästä minua haamuksi, alan oikeasti kummitella. 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös hauskaa olla suvun ainoa haamunkalpea punapää ja kuulla tuota samaa mantraa esim. äidiltään. "Mikset mee pellolle töihin? Miten niin muka palat, höpöhöpö kun pistät sitä aurinkorasvaa vaan niin pärjäät."

Olen melkein valkoinen ja palan rakkuloille tunnin yhtäjaksoisessa paahteessa. Ei houkuta mennä töihin paahteeseen.

Vierailija
22/22 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 15:02"]

99% näistä jotka "ei rusketu", ei oo koskaan auringossa ja jos ovat, on niillä suojakerroin 50 iholla. Sitä voi sitten miettiä, että miksei rusketu :)

Toisille se on vaikeampaa, kuin toisille, mutta valtaosa näistä "en rusketu" selitäjistä vaan tekee sen väärin...

[/quote]

Sinähän sen tiedät juu. Kuulepa, meitä on ihmisiä, joilla on niin vaalea iho, etteise kerta kaikkiaan rusketu vaan ainoastaan palaa vähäisestäkin määrästä aurinkoa. Yritetty on ruskettua, nuorena idioottina sain nahkano vesikelloille ja kuoriintumaan pois niin että olin aivan veresnahalla kaikkialta. Kaveri vieressä otti aurinkoa tasan saman verran tasan samoilla suojakertoimilla ja tadaa..ruskettui kauniisti.

[/quote]

Tässä on hyvä esimerkki miten se tehdään väärin:

1) maataan auringossa pidempään, kuin iho kestää.

2) käytetään aurinkoSUOJAA (pidempi altistusaika = suurempi melanoomariski)

Ollaan siellä auringossa vain sen aikaa, jonka iho kestää hyvin. Mennään suojaan ja toistetaan sama 1-2 pv päästä. Pikkuhiljaa voi altistusaikaa lisätätä sitämukaa, kun huomaa ihonsa kestävän.

Miten on niin vaikeaa?

Väärin 1: ollaan niin kauan, että iho palaa/rakkoutuu/mitävaankauheaa

väärin 2: lisätään alttiinaoloaikaa aurinkoSUOJALLA. Pysytään varjossa, vaatteiden alla tai aurinkovoiteden suojassa silloin kun aurinko EI haluta.

[/quote]

Kerrassaan mainiot ohjeet sulla. Just suntyyppiset ihmiset on kivoja, kun ei voida uskoa, ettei joku kerta kaikkiaan rusketu.

http://rusketus.com/eri-ihotyypit-ja-ruskettuminen

"Ihotyyppi I Palaa erittäin helposti, ei rusketu"

Itse kuulun tähän tyyppiin. Otin ulkomaanmatkalla ollessani sellaisia karoteenipillereitä, jotka vähän auttavat siihen etten palaisi vaan nimenomaan ruskettuisin. Palasin sieltä matkalta takaisin lähes samanvärisenä, vaikka olin auringossa paljon. Pillerit ja aurinkosuoja estivät palamasta, mutta rusketusta en saanut siltikään.

Aurinkosuojaa ei kannata jättää käyttämättä, sillä se suojelee uv-säteilyltä. Sen käyttäminen ei kuitenkaan tarkoita, että auringossa voi edelleenkään oleilla pitkään. Huonoin keino hankkia rusketus on lojua auringossa monta tuntia päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi